tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20807)
Mä heitin kolme puoliksi käytettyä isoa nivean kasvovettä pois. Eivät sopineet herkälle iholleni.
Hillosin niitä kaapissa varmaan kolme vuotta puoliksi käytettynä siis.
Luin kyljestä: säilyy avattuna 6 kk.
Sain ihan hyvin tilaa kylppärin hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas koen että en kivijalkakaupoista löydä oikein mitään ja kaupoissa kiertely tuntuu ajantuhlaukselta. Nettikaupassa on helppo nähdä valikoima nopeasti rekkien setvimisen sijasta ja vaatteista on yleensä kuvat mallien päällä mistä ainakin itse näen aika hyvin että onko vaate sellainen mikä voisi olla minulle hyvä. Kotona on myös helppo sovittaa vaatetta ja mallata sitä jo olemassa olevien vaatteiden ja kenkien kanssa. Palautusten kanssa ei ole ollut ongelmaa. Varmaan 90% vaatteista tilaan netistä.
Sama. Kivijalkaliikkeiden tarjonta on niukkaa, hintavertailua ei pysty tekemään, aikaa kuluu tunteja, se tuntuu vaivalloiselta ja aikaa vievältä.
Netissä näkee vaivatta valtavan tarjonnan, pystyy tekemään hintavertailua ja säästää tunteja aikaa.
Mäkin tilaan netistä 90 % vaatteet. Lähinnä loput 10 % on heräteostoksia, tyyliin cittarissa kierrän vaateosaston kautta ja mukaan tarttuu vaikkapa edullinen yöpaita tai hanskat, sukat, rintaliivit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt tyytyväinen itseeni.
Päätin vuoden 2024 alussa, että en osta mitään koko vuonna enkä ehkä seuraavanakaan. Hyvin on päätös pitänyt myös tämän 2025 vuoden, vaikka vaatteet vähenivät. Olen laihtunut 20 kiloa ja annoin aivan liian isoja eteenpäin myytäväksi lapselleni. Tosin entisiä pienempiä sain taas käyttööni, vaikka harmikseni olin niitä ehtinyt jo laittaa kierrätykseen.
Pystyn ilmeisesti jatkamaan vielä 2026 samalla älä osta mitään linjalla, jollei mitään yllättäviä lähinnä kenkien hajoamisia tule.
Sukkia en ole ostanut 7-10 vuoteen, niitä kun oli hankittuna aivan liikaa ja vieläkin pärjään.
Sama alusvaatteilla. Lihottuani piti ostaa aikanaan suurempia ja laihduttuani entiset vuosia kaapissa maanneet on taas käytössä.
Vaatekaapit kannattaa todellakin pitää järjest
Kerropa sukkamerkki jota itse käytät. Vaihdan mielelläni vielä parempiin sukkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä loputtomille kotivaatteille? Mulla menee vaatteet, joihin tullut jotain pientä vikaa / ei tarpeeksi siistejä tai kivoja enää ulkokäyttöön, kotivaatteiksi, mutta kotivaatteiden pino muodostuu tällä tavalla hurjaksi. Hyväntekeväisyyteen tai myytyä niitä ei saa, kun niissä on jotain pientä vikaa jo. Uutta en juuri osta enää, mutta olemassa olevia vaatteita on niin paljon, että turhauttaa. Ei niistä pääse ikinä eroon siinä määrin, että vaatekaappi selvästi pienenisi.
Mä käytän tunnollisesti.
Teen etänä töitä, mulla on käytössä 3 mekkoa ja käytän niitä vuoronperään ja n kerran kk pesen. Jos joku meneevrievuiksu, uusi pinosta. 3 on mulle hyvä kierto.
Olen kesällä niin paljon ulkona, mm perunamaa, istutusaltaat, viherhuone, käyn katiskalla, ulkona käytän housuja, teepaitoja ja jotain takkia.
Aktiiviköytössä kulahtanut
Ei ilmeisesti kulu, kun sukatkaan ei voi vuodessa kulua puhki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hänhän oli laittamassa sitä hyväntekeväisyyteen ihan kuten sinäkin, kirjoitit että laitat vain uutta ja uudenveroista, anoppisikin oli tekemässä näin, eli laittamassa sinne uutta.
Ihmisiltä ei ylipäätään pitäisi jäädä poislaitettavaksi uutta tai uudenveroista, silloin on haalittu jo ihan liikaa tavaraa."
Minusta on eri asia tilata netistä uusia vaatteita sillä ajatuksella, että niistä pääsee eroon ilman omantunnontuskia viskaamalla aina vaan Uffin konttiin kuin että laittaa tavaraa, jota on käyttänyt jo vuosia tai jota on tarkoitus pitkän ajan käyttää, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi lopulta syystä tai toisesta ja sitten omantunnontuskin laittaa toisinaan jotain konttiin. Saman tienhän nämä netistä tilailevat ja konttiin suoraan heittävät voisi tilata kaiken Uffin osoitteeseen, eikö niin? Käytetty voi myö
Silti on konttiin asti laitettavana uusia tai ihan uudenveroisia vaatteita🤷
Ei sukkamerkin ole väliä. Avainsana on määrä. Mahdollisimman paljon. Jos sulla on vain 8 paria kierrossa, tottakai ne on puhki pikemmin kuin 30 paria kierrossa.
Toki joku kallis sukka saattaa kestää paremmin kuin joku kympillä kolme sukka.
Ei sukkamerkillä ole väliä. Avainsana on määrä. Mahdollisimman paljon. Jos sulla on vain 8 paria kierrossa, tottakai ne on puhki pikemmin kuin 30 paria kierrossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sukkamerkillä ole väliä. Avainsana on määrä. Mahdollisimman paljon. Jos sulla on vain 8 paria kierrossa, tottakai ne on puhki pikemmin kuin 30 paria kierrossa.
Tuskinpa on vain 8 paria, jos 8 paria ostaa sukkia vuodessa. Vai ajattelitko että aina kun yksi pari menee rikki niin hän käy ostamassa yhden parin sukkia lisää😂
En ole aikaisemmin osallistunut tähän sukkakeskusteluun mutta kerronpa nyt oman kokemukseni. Aiemmin saatiin ostaa Hejcolta työvaatteet sekä sukat. Ostin 10 paria sukkia jotka kestivät noin 10 vuotta / ja käytössä siis kokoaikatyössä joka taitaa tehdä n.200 päivää vuodessa. Olivat siis todella kestäviä. Ehkä mulla oli muutama pari itseostamiani sukkia myös joukossa. Näitä en siis käyttänyt vapaa-ajalla, ainoastaan töissä. Kävin äsken Hejcon sivuilla, eipä kyseisiä sukkia enää ollut, olivat kai liian kestäviä..😄, nyt oli pääasiassa bambusukkia jotka noin yleensä olen kokenut heikoiksi kestävyydeltään vaikka ovatkin pehmeitä ja miellyttäviä jalassa. Nämä kestävät sukat olivat ribbineulosta, eivät myöskään puristaneet säärestä (nilkasta). Harmi etten älynnyt ostaa niitä enempää, myös kotikäyttöön.
Toinen havainto; sukat kestävät pitempään kun rasvaat jalkoja ja pidät varpaankynnet lyhyinä. Karkeat jalkapäät sukkia vasten on sama kuin jollain hiekkapaperilla niitä hinkkaisi, ei ihme jos kuidut katkeaa ja sukkien tulee reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lihominen välttämättä ole negatiivinen asia. Ilkeää minusta olettaa niin.
Joo, jokainen meistähän tunnetusti ilahtuu, jos vastaantuleva tuttava sanoo "voi, kun sä olet lihonnut!" :)
-eri
Ensinnäkin, nykyään kaikkien pitäisi jo tietää että toisen painoa tai ulkonäköä ei tuttavien sovi kommentoida. Laihtuminen tai lihominen on yksityisasia ja taustalla voi olla todella kipeitä terveydellisiä syitä. Toiseksi, alipainoinen voi ihan hyvin olla iloinen lihomisestaan normaalipainon puolelle, esimerkiksi jos alipaino on estänyt raskautumisen.
Ehkä anorektikkokaan ei ilahdu negatiiviseen sävyyn todetusta lihomiskommentista, vaan voi jopa taantua paranemisessaan. Toisekseen todella hyvin pitää tuntea ihminen ja äänenpainon pitää olla kohdillaan, jos haluaa varmistaa, että "voi kun oot lihonnut" tulkitaan varmasti positiivisesti.
(eri)
Vierailija kirjoitti:
Itse tilaan netistä vähän vaatetta. En vaan jaksaisi sitä palauterumbaa. Mieten te jotka ostatte ja palautatte tosi paljon edes pysytte selvillä onko raha palautettu?
Itse ostan lähinnä merkkikaupoista laadukkaampaa mutta lähes aina alesta. Kierrän tietyt kaupat aleaikaan ja ostan mitä tarvitsen. Hutiostoksia tulee harvoin koska kaikki on päällä testattu. Muita kuin tuttuja ja taattuja en kierrä edes aleaikaan sillä kuten vanha motto sanoo: jos valmistajan vaatteet eivät miellytä normihintaisena niin miksi ne miellyttäisi halvempina.
Miksi luulet että netistä ostamiseen liittyy palautusrumba? Eihän ostospaikka tarkoita että ostaisi enemmän. Minusta netistä on helpompi täsmäostaa just mitä tarvitsee, kun valikoimaa on enemmän ja sitä on helpompi selata. Esim jos tarvitsen/haluan mustan villapoolopaidan, niin onhan se nyt miljoona kertaa helpompi etsiä isosta nettikaupasta asettamalla 10 sekunnissa haluamansa filtterit ja ostaa just sellainen minkä haluaa. Jos lähtisi kiertelemään kauppoihin, tulisi helposti väsy ja turhautuminen, ja saattaisi päätyä ostamaan kuudennesta kaupasta vähän sinne päin jotain joka jäisi käyttämättä, kun ei vaan jaksa enää etsiä just haluamaansa.
Ja koot oppii kyllä arvioimaan mallien kuvista aika hyvin, auttaa myös jos omistaa jo samaa merkkiä. Ainoat palautukset tulee mulle siitä jos kokeilen uutta merkkiä, jonka kokomerkinnät on toisesta ulottuvuudesta... Eikä mulla ikinä ole montaa tilausta tai palautusta yhtä aikaa, joten helppo muistaa seurata että onhan rahat palautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei sukkamerkin ole väliä. Avainsana on määrä. Mahdollisimman paljon. Jos sulla on vain 8 paria kierrossa, tottakai ne on puhki pikemmin kuin 30 paria kierrossa.
Omistan mieluummin 10 paria ja ostan vuodessa 5 uutta paria, kuin omistaisin 50 ja ostaisin viiden vuoden välein 25 paria. Johan tuollainen sukkavarasto vie hirveästi tilaakin. Yhtään rahaahan tuollaisella sukkatukun varastoimisella ei säästä, kun joka tapauksessa sukkia pitää ostaa keskimäärin 5 paria vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan mieluummin 10 paria ja ostan vuodessa 5 uutta paria, kuin omistaisin 50 ja ostaisin viiden vuoden välein 25 paria. Johan tuollainen sukkavarasto vie hirveästi tilaakin. Yhtään rahaahan tuollaisella sukkatukun varastoimisella ei säästä, kun joka tapauksessa sukkia pitää ostaa keskimäärin 5 paria vuodessa.
Hirveästi tilaa? Sukat? Kuinka isot jalat teillä muilla oikein on?
Ei niin, että välttämättä kannustan ostamaan kerran 50 paria sukkia, mutta minulla on ainakin 20 paria, enkä koe, että tuplamäärän takia joutuisin luopumaan esim. sängystä tilan puutteen takia.
ohis
Mä en pärjäisi 10 sukkaparilla, pesen pyykkiä kerran parissa viikossa ja joinakin päivinä käytän kaksi sukkaparia jos toiset kastuu tai likaantuu. Nyt mulla taitaa olla kolmisenkymmentä paria, pitäisi kyllä ostaa muutama lisää kun parit sukat on jo risoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, että välttämättä kannustan ostamaan kerran 50 paria sukkia, mutta minulla on ainakin 20 paria, enkä koe, että tuplamäärän takia joutu
50 paria vie 5 kertaa enemmän tilaa kuin 10 paria. Ihan peruskoulun matematiikkaa. Näillä hamstereilla harvoin myöskään on vain sukkia paljon, vaan sitten on myös 20 tpaitaa ja 50 alushousut ja 10 villapaitaa ja 20 farkut ja ja ja.
Kas kummaa, jos kaikkea on viisinkertainen määrä niin... Säilytystilaa tarvitaan viisinkertainen määrä! Ja mieluummin minulla on 1 lipasto vaatteille kuin 5.
Hamsterit voisi myös vilkaista missä ketjussa ovat; täällähän nimenomaan pointtina on välttää turhan tavaran haalimista.
Itse olen myös kotivaatehamstraaja: muotonsa menettäneet, haalistuneet, hieman reikäiset jne. vaatteet alenevat kotivaatteiksi. Ongelma vaan on se, että mulla on tyyliin 10 koti-t-paitaa, 5 kotineuletta ja lisää tulee joka vuosi. Tänä kesänä päätin, että käytän vain 3 kotiteepparia touko-syyskuun ajan ja sitten saavat mennä roskiin. Ihan kiitettävästi kulahtivatkin tällaisessa tehokäytössä ja kesän lopussa heitin ihan hyvillä mielin pois. Nyt sama yritys talvineuleiden kanssa eli pari tehokäyttöön ja keväällä roskiin.
Mäkään en pärjäis millään 10 sukkaparilla varsinkin kun mustat ja ruskeat pestään tummien vaatteiden kanssa, vaaleat vaaleiden kanssa (tai muuten ne on kohta harmaita kaikki) jne. Lisäksi kesäsukissa on lyhyet varret tai ovat varrettomia ja talvella taas käytän pitempivartisia. Lisäksi vielä urheilusukat erikseen. Menikö liian monimutkaiseksi? :) Mutta sukat vie kuitenkin niin vähän tilaa ettei sillä ole merkitystä tavarapaljouden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että netistä ostamiseen liittyy palautusrumba? Eihän ostospaikka tarkoita että ostaisi enemmän. Minusta netistä on helpompi täsmäostaa just mitä tarvitsee, kun valikoimaa on enemmän ja sitä on helpompi selata. Esim jos tarvitsen/haluan mustan villapoolopaidan, niin onhan se nyt miljoona kertaa helpompi etsiä isosta nettikaupasta asettamalla 10 sekunnissa haluamansa filtterit ja ostaa just sellainen minkä haluaa. Jos lähtisi kiertelemään kauppoihin, tulisi helposti väsy ja turhautuminen, ja saattaisi päätyä ostamaan kuudennesta kaupasta vähän sinne päin jotain joka jäisi käyttämättä, kun ei vaan jaksa enää etsiä just haluamaansa.
Ja koot oppii kyllä arvioimaan mallien kuvista aika hyvin, auttaa myös jos omistaa jo samaa merkkiä. Ainoat palautukset tulee mulle siitä jos kokeilen uutta merkkiä, jonka kokomerkinnät on toisesta ulottuvuudesta... Eikä mulla ikinä ole montaa tilausta tai palautusta yhtä aikaa, joten helppo muistaa seurata että onhan rahat palautuneet.
Olen eri, mutta luulisin palautusrumban viittaavan siihen, kuinka erilaisia vaatteet (ja muutkin tavarat) monesti ovat kuvissa kuin luonnossa. Kuva ei kerro materiaalin tunnusta, värisävystä luonnossa, istuvuudesta tai tuotteen painosta. Ja toki se mitoituskin heittelee ihan naurettavuuksiin merkkien välillä, ja monesti saman merkin sisälläkin on valtaisia kokoeroja. Toki katukuva näyttää siltä, että esimerkiksi vaatteen istuvuus ei monille ole niin tärkeää.
Esimerkkisi musta villapoolopaita saattaa luonnossa kutittaa, tai kangas ollakin läpikuultavan ohutta tai muuten huonolaatuista, tai poolokaulus kuristavan tiukka jne.
Itsekään en osta juuri koskaan mitään netistä, haluan nähdä ja sovittaa ja tutkia tavarat ennen ostopäätöstä ja saada ne heti mukaani antamatta henkilötietojani myyjätaholle. Ja esimerkiksi takit ja kengät ovat usein luonnossa aivan liian painavia, että niitä suostuisin raahaamaan päälläni, vaikka ne kuvassa näyttäisivät kuinka ihanilta.
Parhaat molemmista saa kun tutkii valikoiman etukäteen netistä, seuloo paikat joissa tuotteita on hyllyssä ja kiertää listan kanssa katsomassa kaupoissa onko joku niistä käytännössäkin hyvä. Välillä on, mutta harvoin se malli tai koko jota netistä katsoessa vaikutti parhaalta 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, että välttämättä kannustan ostamaan kerran 50 paria sukkia, mutta minulla on ainakin 2
50 paria vie 5 kertaa enemmän tilaa kuin 10 paria. Ihan peruskoulun matematiikkaa.
Hamsterit voisi myös vilkaista missä ketjussa ovat; täällähän nimenomaan pointtina on välttää turhan tavaran haalimista.
Ei silti voi puhua mistään hirvittävästä tilamäärästä, vähän voisi hillitä tuollaisia ylisanoja.
Ja mitäköhän tarkoitat, että "hamsterit voisi vilkaista..."? Yritätkö sanoa, että hamstereiden ei pitäisi olla tässä ketjussa? Juuri heitä vartenhan tämä on tehty. Jos jonkun ei pitäisi, niin sellaisten, jotka pelkästään hehkuttavat minimalismiaan ja haukkuvat niitä, jotka haluavat kotiinsa muutakin kuin yhden tuolin.
Ensinnäkin, nykyään kaikkien pitäisi jo tietää että toisen painoa tai ulkonäköä ei tuttavien sovi kommentoida. Laihtuminen tai lihominen on yksityisasia ja taustalla voi olla todella kipeitä terveydellisiä syitä. Toiseksi, alipainoinen voi ihan hyvin olla iloinen lihomisestaan normaalipainon puolelle, esimerkiksi jos alipaino on estänyt raskautumisen.