tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20807)
Hutiostosten määrä pienenee kun nettishoppailun sijaan käy ostoksilla kivijalkaliikkeissä joissa pystyy sovittamaan. Itseäni ainakin tuo auttaa koska se epäsopivien palauttaminen on olevinaan niin vaivalloista ja joskus jää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Hutiostosten määrä pienenee kun nettishoppailun sijaan käy ostoksilla kivijalkaliikkeissä joissa pystyy sovittamaan. Itseäni ainakin tuo auttaa koska se epäsopivien palauttaminen on olevinaan niin vaivalloista ja joskus jää tekemättä.
Tämä! Talvitakki oli pakko käydä sovittamassa paikan päällä Intersportissa vaikka houkutus ostaa netistä oli suuri. Talvitakeissa on vain se että koko ei kerro aina mitään vaan voi olla pieni tai iso riippuen mallista ja valmistajasta ja on sen verran kallis ostos ettei huvikseen niitä tilaile. Hinnat hyvälle takille noin 150-300 e.
Kävin läpi kenkiäni ja kolme avokasparia lensi roskiin. Yhdet pienet, yhdet linttaan astutut ja yhdet joita en ole käyttänyt oikeastaan koskaan koska liian korkeat korot.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas koen että en kivijalkakaupoista löydä oikein mitään ja kaupoissa kiertely tuntuu ajantuhlaukselta. Nettikaupassa on helppo nähdä valikoima nopeasti rekkien setvimisen sijasta ja vaatteista on yleensä kuvat mallien päällä mistä ainakin itse näen aika hyvin että onko vaate sellainen mikä voisi olla minulle hyvä. Kotona on myös helppo sovittaa vaatetta ja mallata sitä jo olemassa olevien vaatteiden ja kenkien kanssa. Palautusten kanssa ei ole ollut ongelmaa. Varmaan 90% vaatteista tilaan netistä.
Pikkujouluihin voi ihan hyvin laittaa myös vain mustan paidan ja mustat suorat tai tiukat housut makunsa mukaan tai joustavan minihameen. Siihen sitten lisää vaikka hienot sukkikset, jos valitsi hameen. Ja laittaa katseita vangitsemaan näyttävät suuremmatja kiiltävämmät korut. Hiukset kiinni sotkunutturalle ja kiiltoa suihkeesta tukkaan. Mitä sitä stressailemaan. Itse en ymmärrä miksi jossain pikkujouluissa pitäisi jotenkin olla erikoisen upea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pikkujoulupaniikki menossa ja kaapit on täynnä "ei mitään päällepantavaa". Kaikki on joko liian arkista, liian kulunutta, liian pientä. Yhden liian suurenkin löysin ja laitoin heti myyntiin sen enempää pohtimatta. Viikko takaperin vedin paniikkishoppailua verkossa ja tänään totesin, että kaikki hutiostoksia ja lähtevät palautukseen. Paine lähteä huomenna juoksemaan kaupat läpi on suuri. Pelkään että tulee tehtyä lisää hutiostoja. Viime vuonna tein paniikkiostoja ja löysin ne tänään laput kiinni kaapista - unohtui palauttaa viimeisen asuvalinnan jälkeen ja nyt yksikään ei mahdu/jokainen kiristää jostain. Luulin olevani tänä vuonna ajoissa liikkeillä mutta eipä tässä, jälleen täys paniikki päällä ja hutiostosten vaara suuri.
Älä nyt hyvä ihminen laita pois sitä liian suurta vaatetta kun se menee sitten ensi vuonna päälle just sopivana. Ne liian pienet voit laittaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pikkujoulupaniikki menossa ja kaapit on täynnä "ei mitään päällepantavaa". Kaikki on joko liian arkista, liian kulunutta, liian pientä. Yhden liian suurenkin löysin ja laitoin heti myyntiin sen enempää pohtimatta. Viikko takaperin vedin paniikkishoppailua verkossa ja tänään totesin, että kaikki hutiostoksia ja lähtevät palautukseen. Paine lähteä huomenna juoksemaan kaupat läpi on suuri. Pelkään että tulee tehtyä lisää hutiostoja. Viime vuonna tein paniikkiostoja ja löysin ne tänään laput kiinni kaapista - unohtui palauttaa viimeisen asuvalinnan jälkeen ja nyt yksikään ei mahdu/jokainen kiristää jostain. Luulin olevani tänä vuonna ajoissa liikkeillä mutta eipä tässä, jälleen täys paniikki päällä ja hutiostosten vaara suuri.
Älä nyt hyvä ihminen laita pois sitä liian suurta vaatetta kun se menee sitten ensi vuonna päälle just sopivana. Ne liian piene
Onpa ilkeä kommentti. Saitko nostettua itseäsi nyt ylöspäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Talvitakki oli pakko käydä sovittamassa paikan päällä Intersportissa vaikka houkutus ostaa netistä oli suuri. Talvitakeissa on vain se että koko ei kerro aina mitään vaan voi olla pieni tai iso riippuen mallista ja valmistajasta ja on sen verran kallis ostos ettei huvikseen niitä tilaile. Hinnat hyvälle takille noin 150-300 e.
Talvitakista on nettikaupoista lisäksi tosi vaikea päätellä, kuinka paksu vuori takissa on. Ostin jokunen vuosi sitten netistä, ja olikin ihan tosi paksu. No, takki on muuten kiva, toimii hyvin kovien pakkasten aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hyvä ihminen laita pois sitä liian suurta vaatetta kun se menee sitte
Tuohan on juuri oikein sanottu kun toinen kirjoittaa näin: pientä. Yhden liian suurenkin löysin ja laitoin heti myyntiin sen enempää pohtimatta, ja samalla että paljon vaatteita on jäänyt pieneksi ihan lähiaikoina. Ennemmin ne liian pienet kannattaa laittaa pois kuin ne jotka mahtuu vielä päälle.
Mitä tehdä loputtomille kotivaatteille? Mulla menee vaatteet, joihin tullut jotain pientä vikaa / ei tarpeeksi siistejä tai kivoja enää ulkokäyttöön, kotivaatteiksi, mutta kotivaatteiden pino muodostuu tällä tavalla hurjaksi. Hyväntekeväisyyteen tai myytyä niitä ei saa, kun niissä on jotain pientä vikaa jo. Uutta en juuri osta enää, mutta olemassa olevia vaatteita on niin paljon, että turhauttaa. Ei niistä pääse ikinä eroon siinä määrin, että vaatekaappi selvästi pienenisi.
Esimerkkinä ylishoppailun pitkäaikaisista vaikutuksista on mun kynäkokoelma. Ostin opiskeluaikana stabiloita n. 15 vuotta sitten, mutta kaikki toimii, joten tuntuu pahalta laittaa pois, mutta eihän kukaan muu toisten vanhoja kyniä nyt huoli. Olen yrittänyt käyttää, mutta kuluvat hitaasti. Muistuttaa kyllä, että pitäisi ostaa todella vähän mitään koskaan.
Voih, kunpa asuisin isossa talossa, jossa tällaisiin asioihin tuskin edes kiinnittäisi huomiota. Pienessä asunnossa vuokralla kaikki kamppeet on niin "esillä", kun ei säilytysratkaisuihinkaan viitsi liikaa rahaa heittää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä loputtomille kotivaatteille? Mulla menee vaatteet, joihin tullut jotain pientä vikaa / ei tarpeeksi siistejä tai kivoja enää ulkokäyttöön, kotivaatteiksi, mutta kotivaatteiden pino muodostuu tällä tavalla hurjaksi. Hyväntekeväisyyteen tai myytyä niitä ei saa, kun niissä on jotain pientä vikaa jo. Uutta en juuri osta enää, mutta olemassa olevia vaatteita on niin paljon, että turhauttaa. Ei niistä pääse ikinä eroon siinä määrin, että vaatekaappi selvästi pienenisi.
eipä niitä kotivaatteitakaan määräänsä enempää kannata pitää, pidät näistä ne mukavimmat ja loput pois tekstiilikeräykseen. Muista vaatteista kuluu kuitenkin lisää kotivaatteita jossakin vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä ylishoppailun pitkäaikaisista vaikutuksista on mun kynäkokoelma. Ostin opiskeluaikana stabiloita n. 15 vuotta sitten, mutta kaikki toimii, joten tuntuu pahalta laittaa pois, mutta eihän kukaan muu toisten vanhoja kyniä nyt huoli. Olen yrittänyt käyttää, mutta kuluvat hitaasti. Muistuttaa kyllä, että pitäisi ostaa todella vähän mitään koskaan.
Voih, kunpa asuisin isossa talossa, jossa tällaisiin asioihin tuskin edes kiinnittäisi huomiota. Pienessä asunnossa vuokralla kaikki kamppeet on niin "esillä", kun ei säilytysratkaisuihinkaan viitsi liikaa rahaa heittää.
Ota yksi kynä kerrallaan tehokäyttöön, niin minä olen saanut loputtomalta tuntuvaa kynäkokoelmaa pienemmäksi. Kerrostalossa kun asun niin olen myös vienyt pesutupaan välillä kyniä, jos huomaan että siellä ei ole varauskirjaa varten. Toimivia kyniä voi myös lahjoittaa, mutta jossain Kierrätyskeskuksessa on älyttömiä hintoja käytetyille kynille, epäilen meneekö kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yksi kynä kerrallaan tehokäyttöön, niin minä olen saanut loputtomalta tuntuvaa kynäkokoelmaa pienemmäksi. Kerrostalossa kun asun niin olen myös vienyt pesutupaan välillä kyniä, jos huomaan että siellä ei ole varauskirjaa varten. Toimivia kyniä voi myös lahjoittaa, mutta jossain Kierrätysk
meillä aiemmassa kerrostalossa oli hyvä epävirallinen kierrätyspiste kellarikerroksessa, mihin itse kuskasin ns. puoliksi käytettyjä vihkoja( josta poistin toki kirjoitetut sivut) ja kyniä, kaikki tekivät kauppaansa, menikö sitten johonkin suttupaperiksi tai lapsille askartelupohjiksi. Nykyisessä talossa ei siihen ole mahdollisuutta, niin olen ihan kierrätyskeskuksen boksiin laittanut kyniä ja vihkoja, jopa ristisanalehtiä, johon ei olekaan sitten motivaatio riittänyt, siis malliin yli puolet tehtävistä tekemättä.
Ehkä tuo tehokäyttö on ihan hyvä idea. Silti vaan kuluu hitaasti kyllä. Samoin post-it lappuja ostin opiskeluja varten hillittömästi, ja ne edelleen odottavat käyttöä, vaikka käytän melkein joka päivä yhden tai useamman muistilapun.
En juuri mitään sellaista halua lahjoittaa, joista en tiedä niille löytyvän todennäköisesti ostaja. En halua kuormittaa hyväntekeväisyyksien vapaaehtoisia antamalla huonoa tavaraa. Voin heittää tavarat roskiin ihan itse.
Tai jos sukulaiselle/ystävälle annan, haluan olla varma, että he haluavat tavarani. Omat sukulaiset dumppaa ympäriinsä, minullekin, aivan liikaa kaikkea pyytämättä, joten en halua olla samanlainen.
Vaatekaappia taas käyty. Pystyin luopumaan paidasta, josta ajattelin että kyllä minä sitä käytän, kun sen vasta viime vuonna ostin Vaan en käytä. Kiertoon. Pois lähti muovikassillinen vaatetta.
Nyt mulla on yksi vaatetanko jossa on neuleet ja mekot ja kauluspaidat, yksi hylly housuille, yksi hylly jossa topit, t-paidat ja yöpuvut, yksi hylly urheiluvaatteille, yksi hylly collegepaidoille ja -housuille, yksi hylly kesävaatteille. Lisäksi alusvaatteet ja sukat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo tehokäyttö on ihan hyvä idea. Silti vaan kuluu hitaasti kyllä. Samoin post-it lappuja ostin opiskeluja varten hillittömästi, ja ne edelleen odottavat käyttöä, vaikka käytän melkein joka päivä yhden tai useamman muistilapun.
En juuri mitään sellaista halua lahjoittaa, joista en tiedä niille löytyvän todennäköisesti ostaja. En halua kuormittaa hyväntekeväisyyksien vapaaehtoisia antamalla huonoa tavaraa. Voin heittää tavarat roskiin ihan itse.
Tai jos sukulaiselle/ystävälle annan, haluan olla varma, että he haluavat tavarani. Omat sukulaiset dumppaa ympäriinsä, minullekin, aivan liikaa kaikkea pyytämättä, joten en halua olla samanlainen.
Järkytti esimerkiksi kun anoppi antoi minulle juuri ostetun uuden takkinsa, koska olisi muuten heittänyt sen hyväntekeväisyyteen. Ehkä takki olisi voinut mennä kaupaksi siellä, mutta minusta hyväntekeväisyyttä ei pitäisi kohdella synninpäästönä heräteostoksista. Ei voi ostella ajatellen niin, että "ainahan sen voi laittaa hyväntekeväisyyteen tai myydä kirppiksellä". Takista luopumisen syy olisi selvinnyt myös sovittamalla kunnolla: takki kiristi vatsasta eikä siksi päätynyt käyttöön.
Itse laitan hyväntekeväisyyteen vain tavaraa, jota on käytetty mutta silti hyväkuntoista tai uutta, joka ei yrityksistä huolimatta ole päätynyt riittävään käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hyvä ihminen laita
Mutta siinä oli ilkeä tarkoitus, kun sanoi että menee sitten ensi vuonna = oletus, että toinen vain lihoisi. Vaikka lienee sitten laihtunut, jos liian isoa vaatetta löytyy myös.
Eihän lihominen välttämättä ole negatiivinen asia. Ilkeää minusta olettaa niin.
Minulla olisi myös kohta pikkujoulut edessä ja aiempi mekkoni on jäänyt pieneksi. Kuten edellinen kommentoija myös ehdotti, ajattelin juurikin laittaa sinänsä istuvan, mutta väljähkön mustan mekon ja tuoda asusteilla jotain jujua asuun. Sama mekko on pelastanut monessa muussakin tilanteessa 😊