Ja päiväkodista vaan vittuillaan...
että kannattais panostaa lasten iltarituaaleihin, kun eivät nukahda riittävän ajoissa illalla. Että ei voi herättää päikkäreiltä aikaisemmin, koska nukahtamalla päiväunille lapsi ilmaisee tarvitsevansa lepoa.
Niin. Ja kunnon päikkäreiden ansiosta illalla ei nukuta ennen kuin kello lähenee puolta yötä, se on selvää.
Mitähän pitäs vielä iltarituaaleihin lisätä? Kunnon rauhallinen iltapala aina samaan aikaan, iltapesut ja pitkätkin iltasadut ja juttelut eivät sitten vissiin riitä. Kahden tunnin iltasatuko pitäis vetäistä? Pitkä juoksulenkki lasten kanssa alkuillasta, että alkaa väsyttämään? Mitä ihmettä????
Tietenkin päiväkoti on oikeassa ja iltaisin lastensa pyörimistä ja hyörimistä seuraava äiti väärässä....
Kommentit (14)
ja on tietävinään paremmin...
olis tosi rentouttavaa, jos voisin seuraavan kerran laittaa kädet korville ja kiljua, kun ne v.....le sulle. mutta aikuinen ei tee niin.
luota siihen, että ite tiedän mikä lapsillesi parasta :))
Eli tempoa tiputellaan jo paljon ennen niitä iltatoimia. Tää on siis ideaali.
raitis ilma on hyvä unentuoja. Iltarutiinit teillä taisikin olla kohdallaan. Säännöllinen rytmi auttaa nukahtamista.
mut arkisin on pakko herätä tietenkin ajoissa. Lapset joka toinen viikonloppu isällään, ei päikkäreitä sielläkään.
Tekis melkein jo mieli vaihtaa hoitopaikkaa... auttaiskohan se?
ap
Kannattaisi herättää lapset viikonloppuisin samaan aikaan ja huolehtia, että myös isän luona on samat rutiinit. Eikä vaihdella hoitopaikkaa, kun eiköhän kahdessä kodissakin ole jo ihan tarpeeksi.
Mutta arkisin menee heittämällä kymmeneen ja ylikin. Tosi ikävä juttu, että kaikki pakotetaan nukkumaan ne päikkärit. Puolen tunnin unet vielä hyväksyisin, sillä nuorimmainen nukkuu sellaiset viikonloppunakin, mutta parin tunnin tirsat on kyllä ihan liikaa!
Nykyään tuntuu, että ammattilaiset ovat tietävinään kaiken vaikka vanhemmat todellakin ovat omien lastensa parhaita asiantuntijoita.
Yritä sopia, että herättävät aikaisemmin tai sitten jos eivät ole heti nukahtaneet ja valvovat päiväuniaikaan esim tunnin, niin päästäisivät sitten jo pois päikkärihuoneesta. Jos tämän jälkeen vielä nukahtaa ja nukkuu yli tunnin niin varmasti lapsi kukkuu kotona illalla vielä kymmenen jälkeenkin.
Ole tiukkana vaan!
t. lto, jolla itselläkin kaksi päivähoitoikäistä lasta ja välillä kamppaillaan omien lasten hoitopaikan kanssa samasta asiasta (antavat nukkua tosi pitkiä unia) + olin vielä nro 2:kin
kotona hillui sitten puolille öin ja aamulla tietysti itkun kanssa ylös. Totta kai ne päikkärit tulivat sitten lapselle kuin tilauksesta.. Mutta siis kaveri joutui melkeinpä ottamaan pk:n henkilökuntaa kauluksista kiinni, että sai asiansa perille ;).
Sittenpähän alkoivat uskomaan, kun muutaman päivän päikkärittömien hyvien yöunien jälkeen aamuisin tuli paljon iloisempi ja pirteämpi tyttö päiväkotiin :).
säännöt nukkumisen suhteen. Lisäksi lapset voivat tulla entistä levottomimmiksi hoitopaikan vaihdoksesta ja se ei ainakaan iltoja paranna.
Kuinka myöhään lapsesi sitten valvovat ja ovatko yöunet todella kovin lyhyet? Jos eyöuni on ihan inhimillisen mittainen niin siihen kun tulee parin tunnin päiväunet päälle saavat lapset varmasti tarpeeksi unta.
Jos lapset viikon aamuherätyksistä huolimatta nukkuvat viikonloppuna pitkään ovat he varmasti aamu-unisia. Joten joka tapauksessa heidän olisi vaikea herätä aamulla.
Oma lapseni on illanvirkku ja aamuntorkku. Onneksi saa päiväkodissa nukkua päiväunet niin saa riittävästi unta vuorokaudessa. Viikonloppuisin ei nuku päiväunia vaan pitkät aamu-unet.
Kaikille ei vain aikaiset herätykset sovi.
Meillä on muuten ihan samat rutiinit kuin päiväkodissakin. Lapset heräävät samaan aikaan, ulkoilua kerran tai kaksi päivässä, leikkiä ym, mutta ainoastaan päiväunet jäävät pois (tai toinen nukkuu sen puoli tuntia).
Ja aah sitä autuutta, kun väsyvät ja menevät kiltisti nukkumaan ennen kuin itse on ihan raakki. (Minä kun en saa niitä päikkäreitä töissä nukkua!)
jos lapsi sillon nukahtaa olisi aika raakaa kiskoa hänet väkisin hereille.
Tunnin unien jälkeen on eri juttu. Isompi lapsi ei välttämättä pitkiä päikkäreitä tarvitse. Sanot vaan ap päiväkodissa, että haluat keskustella asiasta hoitajien kanssa. Selität tilanteen rauhallisesti ja sanot, että päiväkoti voisi tukea sinun kasvatustyötäsi herättämällä lapsesi tunnin unien jälkeen.
Mun lapseni inhoavat aikaisin heräämistä. Se luiskahtaa heti, kun tulee pienikin mahdollisuus. Itse olen aamuvirkku, mutta lapsiani en saa ylös ennen kahdeksaa kuin itkun kanssa.
siksi menee aina pari ekaa arkipäivää illat kukkuessa lapsilla.