Oliko sinulla synnytyssunnitelma? Menikö kaikki kuten piti?
www. birthplan. com
Miten sopeuduit, kun suunnitelmaa piti muuttaa?
Kommentit (12)
An Interactive Tool for Parents-to-Be
It' s easy, fast and free. Print out copies for your doctor, send one to the hospital or birth center, give one to your coach and bring one with you on D-day
joka ei todellakaan pitänyt paikkaansa kiitos sadistisen ja ammattitaidottoman kätilön. Häntä ei kiinnostanut mitkään papereissa olevat suunnitelmat. Seuraava tehtiinkin sitten toisen sairaalan pelkopolilla ja kaikki toimi tismalleen kuten pitikin.
Varmaan ihan hyvä jutu jos siinä käydään läpi toiveet kivunlievityksestä yms. Mutta harva sitä etukäteen tietää, mitä tarvitsee.
Planeissa on se vika, että joillekin ne saattavat antaa virheellisen kuvan, että synnytyksensä pystyy suunnittelemaan itse. Silloin on suurempi vaara pettymiseen ja asian vatvomiseen jälkikäteen.
Ei sen enempää kun kivunlievitystä ja amme jos vapaana. Enenmpää persiilleen ei olisi voinut synnytys mennäkään sitten.
Synnytys on iso juttu, joka etenee tilanteen mukaan.
Ei sitä saanut valita, että synnytys käynnistetään, tai että lapsi jää jumiin ja sykkeet laskee. Silloin edetään kuten on pakko lapsen hengen pelastamiseksi. Harva äiti siinä " suunnitelmien" perään huutelee.
Onko sinulla suunnitelma loppuelämäksesi?
Ei sitä synnytyksen käynnistyttyä kukaan edes kaivanut esille tai kysellyt. Onneksi ehdin itse referoida sen sisällön kätilölle, joka vaivautui suurin piirtein kuuntelemaan.
ettei tee mitään liian tiukkoja suunnitelmia. Esim. itse olen ilmaissut haluavani synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, ja niinpä mulle on aktiivisesti tarjottu muita vaihtoehtoja. Kakkosen kohdalla sanoin, että voisin synnyttää veteenkin, ja niin siinä sitten lopulta kävikin.
laitettavaa puudutusta (ekassa synnytyksessä huonoja kokemuksia). Siitäkin olin valmis joustamaan, jos en pärjää, mutta ajattelin kokeilla ensin kaikki muut kivunlievitykset.
Hyvin meni: kakkosen synnytyksessä ilokaasulla ja lämpöpusseilla, kolmosen synnytys kesti kauemmin, mutta em. lisäksi pärjäsin PC-puudutuksella. Lisäksi toivoin, että saisin synnyttää jakkaralla, ja se toteutui.
Ja synnytys kesti 34 tuntia, se ei ollut suunnitelmissa.
Persiilleen meni.
Ei mahduttu sinne, ei siis ammetta ja kivunlievitystäkin oli otettava. En tajunnut että kivut ovat niin kovat. Ja synnytys niin nopea.
Ei loppujen lopuksi valittamista. Suunnitelmat oli vaan täysin toista kuin totuus!!
tai " toivelista" lähinnä...
Mikään ei mennyt listan mukaan :-)
Mutta muutokset tein kaikki itse. Esim. suunnittelin ns. luomusynnytystä, mutta en osannut kuvitella, että avautumisvaihe kestää 2 vrk (!). Ilman lääkkeiden tuomia " taukoja" en olisi jaksanut.
Olin tosi tyytyväinen kätilöihin, sain tosiaan itse arvioida sen kivun lievityksen tarpeen, eikä kukaan kuittaillut kun luomusta tuli kaikki lääkkeet läpikäyvä ;-)
mikän ei mennyt suunnitelman mukaan, ei mikään. eipä siinä auttanut kuin sopeutua.