Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maksimisyke raskaana olevalle?

15.01.2008 |

Eli miten voi laskea maksimisykkeen urheilulle? Monessa paikassa sanotaan (myös neuvolassa, kun kysyin), ettei syke saisi nousta yli 150 - muuten uhkaa vauvalle happikato. Vauvan sykehän on moninkertainen äidin sykkeeseen nähden, joten voi itsellä olla varsin hyvä olo, vaikka pieni ei saisikaan enää tarpeeksi happea.

Luulisin, ettei tuo 150 ole kuitenkaan mikään yleispätevä raja, vaan että se lasketaan jollain kaavalla oman lepo- ja maksimisykkeen mukaan. Tietääkö kukaan?

Nyt kun alkaa sairastelusta olla taas olo parempi, olisi mukava päästä urheilemaan ja ajattelin pitää sykemittarin mukana " vahtimassa rajoja" , ettei innostu liikaa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kuullut sitä laskettavan mistään!! Vaan viikon 24 jälkeen syke olisi pidettävä siinä 140-150. Riippuen kuitenkin maksimi sykkeestäsi on tämäkin aika hyvä rasvanpolttosyke, ainakin itselleni!! Olen spinningohjaaja´ja siellä paljon raskaana olevia juuri sen takia kun sé hyvä laji heille kun ei hyppimistä ja itsekin raskaana nytten. Suosittelen ottamaan kevyemmin noiden viikkojen jälkeen!! Meidän salilla raskaana olevillle tällainen käytäntö!! Mutta sikiö ei kyllä saa happea kauheasti jos mennään noista lukemista ylöspäin!!

Vierailija
2/7 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä rasvanpolttosykehän tuo on tosiaankin. Miten ennen noita 24 rv, onko sama suositus vai normaali?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan itse aika paljon juoksua, hiihtoa yms. Kun tulin raskaaksi juttelin ammattivalmenajan kanssa juuri sykerajoista ja siitä millaisia lenkkejä voi tehdä raskaana ollessa. Sykkeethän on niin yksilöllisiä kuin vain jokin asia olla. Ei voida vetää mitään rajaa, miten raskaana olevat voivat urheilla ja miten ei. Kukin oman vointinsa mukaan. Tosiasiahan on se että lapsi ottaa aina ensinmäisenä mitä tarvitsee ja loput jää äidille. Edes liikuntatieteellisessä ei ole opetettu sykerajoja raskaana oleville!! Tutkimuksiahan tästä ei ole tehty.

Kysyin vielä OYS:n naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriltä asiaa ja hänkin kehotti urheilemaan entiseen malliin jos tuntuu hyvältä ja saa sykkeen nousemaan.

Itse lenkkeilin, välillä kovillakin sykkeillä, viikolle 30 saakka. Ja nyt viikolla 37 käyn hiihtämässä tosin ilman mittaria mutta voin olla varma että välillä syke on enemmän kuin 150.

Vierailija
4/7 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyselin noista sykeasioista: Sykerajoilla ei ole niin väliä, mutta pitää muistaa vanha tuttu sääntö " Pitää Pystyä Puhumaan" . Mulla ainakin nousee syke lenkillä helposti tuonne 160, mutta pystyn silti hyvin puhumaan lenkkikaverin kanssa. Jollekin 150 voi olla jo hyvin hengästyttävää eli yksilöllisiä ovat nuo sykerajat.

Terkuin,

Tinttis ja Pirpana rv 13+1

Vierailija
5/7 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka normaalisti vauva " ottaa mitä tarvitsee" , niin ei kai ole hapen saannin suhteen? Äidin syke nousee, kun hapensaanti vaikeutuu. Vauvan syke on käsittääkseni lähes tuplat äidin sykkeeseen verrattuna. Tuttu, joka vetää mammajumppaa, sanoi, että masun asukkaalle voi tulla happivajaus, vaikka äidillä olisi vielä ihan " ok olo" . Tämä nimenomaan heillä, jotka normaalisti harrastavat paljon liikuntaa ja ovat tottuneet tekemään korkealla sykkeellä. Itsellä pitkällä 3 tunnin maantiefillarilenkillä on keskisyke 165 tienoilla, ja olo on mitä mahtavin. Ei nyt tulisi tuollaisia lenkkejä mieleen vetääkään ihan jo kelinkin puolesta, mutta mietin siis missä normaalin salitreenin tai hölkkälenkin sykeraja menee. Eli mikä on vaarallinen syke vauvalle, ja miten vauvan syke nousee verrattuna äidin sykkeeseen.

Oma leposyke oli viimeksi neuvolassa 80, kun taas vauvan 162, eli siis tuplat omasta sykkeestä. Nouseeko syke samalla porrastuksella, eli jos oma syke on 150, niin voiko oikeasti vauvan syke olla 300?

Itse en siis tiedä faktaa, olen yrittänyt googlettaa eikä yhtenäistä tietoa tunnu löytyvän. Jotkut sanovat, ettei vaikutusta ole, toiset taas tuota tuplaantumista.

Vierailija
6/7 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa vauvan syke sentään 300 nousee. Sen takia tuleekin happivajausta,koska sydän ei jaksa tarpeeksi pumpata verta ja näin kuljettaa sitä happea tarpeeksi nopeasti jos äiti liikkuu liian rankasti.

Vierailija
7/7 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiön sykkeen perustaso, joka loppuraskaudessa on noin 140 lyöntiä minuutissa, nousee yleensä äidin liikunnan aikana. Jos harjoituksen kuormittavuus on 60 % maksimisuorituskyvystä, sikiön syke kiihtyy noin 10-20 lyöntiä; lisäys on sitä suurempi mitä pidemmällä raskaus on tai mitä voimakkaampi tai pitkäkestoisempi rasitus on. Tutkimusten mukaan joissakin tapauksissa sikiön sykkeen on havaittu harvenevan fyysisen kuormituksen aikana, mutta liikunnan päätyttyä sikiön syke kuitenkin kiihtyy nopeasti perustasolle ja useimmiten jopa tiheämmäksi. Sykkeen harvenemista on havaittu useimmin silloin, kun äidin syke ylittää 150 lyöntiä minuutissa. Kohdun verenkierron mittauksiin liittyvien havaintojen ja sikiön syketarkkailun perusteella voidaan äidin liikunnan rasittavuuden turvallisuusrajana sikiön hyvinvoinnin suhteen pitää normaalissa raskaudessa äidin sykerajaa 150 lyöntiä minuutissa.

_ _ _

Kai tuohon on siis tyytyminen, jollei muutakaan asian tiimoilta löydy.