muita äitejä joilla unettomuutta tai nukahtamisvaikeutta?
miten pärjäätte?
itse oon nukkunut ehkä 5kk ajan n. 4 tuntiä vrk:ssa (koska en nukahda), ja oon tosi väsynyt, ihan jumissa aivoja myöten.
uhmaikäinen kiristää mun pinnaa, huudan ja mekkaloin ja olen ihan paska.
tajusin tilanteen ja olen hakenut apua.
Kommentit (14)
Ei tosin noin pitkää jaksoa takana.
Täällä unettomuus jakso sai alkunsa sairastelusta, olin niin kipee etten pystynyt nukkumaan ja aina kun menit pitkälleen alkoi yskittään.
Nyt seitsemäs vuorokausi menossa ja sinä aikana unta ottanu 8tuntia.
Ja lapsethan tästä kärsii.
Sain avun akupunktiosta. Ensin kokeilin kaikkea muuta nukahtamislääkkeistä jopa unilääkkeisiin. Mutta akupunktio on totisesti tuonut unen takaisin.
Tilannetta hankaloittaa se, etten saa päivälläkään nukuttua päiväunia kunnolla, kun olen kuitenkin esikoisestakin vastuussa.
Olin aivan sekaisin ja mikä pahinta uni/nukahtamislääkkeet eivät juuri auttaneet tilannetta.
Söin niitä lääkkeitä kuitenkin kuukausia kunnes eräs lääkäri keksi ehdottaa mielialalääkettä jota käytetään myös unettomuuden hoitoon.
Se auttoi, olen syönyt nyt kolmisen kuukautta Surmontil nimistä lääkettä joka on todella auttanut, sekä illalla nukahtamiseen että yöllä unessa pysymiseen.
Ensimmäisen viikon läkityksen alkaessa olo oli aika ikävä, olin päivälläkin tosi väsynyt ja olo oli jotenkin outo, mutta kaikki sivuoireet helpottivat viikossa.
että vauvan äitinä vaikeinta ei ole nukkua niinä öinä, jolloin vauva herää jopa 10 kertaa, vaan sellaisina öinä, jolloin vauva kyllä nukkuu, mutta itse ei saa unta sitten millään. Kelaa vaan kaikenlaisia asioita.
Ja näitä öitä on pari viikossa. Sitten olen ihan poikki päivät. Vauva on jo melkein vuoden. Hampaiden tulo valvottaa, toisina öinä taas nukkuu tosi hyvin. Mutta minä en!
En kyllä ole ajatellut mitään unilääkkeitä hakea, enkä voisikaan, koska onhan se kuitenkin herättävä sitä vauvaa hoitamaan.
kyllä saan aina unen illalla, mutta jos yöllä joudun nousmaan, edes hetkeksi, yö on pilalla. Nämä vaikeudet uudelleen nukahtamisen kanssa alkoivat esikoisen koliikin ja sitä seuranneiden allergioidn myötä. Ainoa " hoitokeino" minulle oli vastuun siirtäminen isälle. Eli siis jo esikoisen vauva-aikana mies siirtyi univastaavaksi, vaikka töissä käykin. MInä yhä herään herättämään hänet, mutta en siis joudu nousemaan vaan voin kääntää kylkeä. Näin olen oppinut, hitaasti mutta varmasti, nukahtamaan uudelleen. Vieläkään en voi nousta sängystä, mutta muuten unenlaatu ja yöllä nukahtaminen on kohentunut huomattavasti. Paljon vaarallisempaa on jos äiti hoitaa kotona aivan horteessa vauvaa, kuin se jos mies on töissä väsyneenä. Ellei mies ole lentokapteeni tai sydänkirurgi;)
Itse kuulin tällaisesta vasta hiljattain. En voi syödä tavallisia uni- tai nukahtamislääkkeitä koska olen yh ja lapset heräilevät paljon, mutta mietin, olisiko melatoniinin avittama uni luonnollisempaa, siis ettei tulisi mihinkään pöpperöön siitä...
ja mulla on ollu todella suuri unentarve ja hyvän unenlahjat (oon nukkunut sikeästi punk-bändin treeneissä ym. ), ja nyt ne on menny ihan vessasta alas. väsyttää ja harmittaa.
oon esim. tehnyt 2 reipasta kävelylenkkiä päivällä, syönyt kunnolla, harrastanut illalla reipasta seksiä, kaatunut rättipoikkiväsyneenä sänkyyn, maannut hereillä seuraavat 5 tuntia, lopulta aamuyöstä saanut unta. ja aamulla kakaroiden (2v 7kk ja 7kk) kanssa ylös.
ja tää sama toistuu aina vaan. siis nukahtamattomuus, ei lenkkeily ja seksi välttämättä.
mies komentaa mua ja sanoo että " oo vaan kuinka väsynyt hyvänsä, mutta lapsiolle et huuda!" . sitten se ei itse saa nukuttua kahtena yönä peräkkäin ja on kuin persiiseen ammuttu karhu. oon tällöin huomauttanut sille että mä olen siis valvonut 5 kuukautta.
ap
ps. kävin lääkärillä tänään, määräsi tenoxia ja hemoglobiini- sekä kilpirauhaskokeet.
Itse en enää imettänyt siinä vaiheessa kun lääkkeen aloitin5
Hei AP!
Itselläni alkoi nukahtamis- ja nukkumisvaikeudet kotiuduttuani esikoisen kanssa laitokselta. Pyörin monta tuntia sängyssä saamatta ollenkaan unta. Itse sain tenox ja opamox-reseptit ja niiden avulla sain muutaman tunnin yössä unta. Tilanne rauhoittui tai laukesi kun sain keskustella kaikki mieltäni painavat asiat pois ja käytyäni vyöhyketerapiassa muutaman kerran. Myös tuo luonnollinen väsyminen auttaa asiaan:) Tsemppiä ja koita jaksaa, tiedän miltä se tuntuu.