Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MILLOIN OLETTE JÄÄNEET ÄIPPÄVAPAILLE?

14.01.2008 |

Eli millä raskausviikolla? Oletteko olleet töissä ihan loppuun saakka (kelan laskemiin viikkoihin saakka) vai ottaneet saikkua ja jääneet jo aiemmin? Kesälomia ei vissiin kannata " hassata" tähän tarkoitukseen, niin ainakin minulle neuvolatäti neuvoi. Itselläni alkaa äippävapaat niin hassusti, että eka päivä on perjantai!!! Ajattelin jo, että ainakin sen viikon voisin kinuta saikkua ja lepäillä....

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saikkua sen verran että ei tipu kelan päivärahoille. Kannattaa tarkistaa liitosta, mikä työehtosopimuksessa lukee. Näin siis yritän sinnitellä enkä missään tapauksessa ota lomia (ellei olisi pakko, jos la olisi elokuussa varmaan pitäisi) ennen äitiyslomaa. Edellisessä raskaudessa työnantaja yritti, että jäisin varmuuden vuoksi varhennetulle ja ottaisin kaikki lomat käyttööni, mutta en suostunut juuri siksi, että jos ei jaksa niin kyllä sitä saikkua saa. Ne lomat ovat kullan arvoisia sit, kun palaa töihin tai haluaa että mies jää hoitovapaalle vähäksikin aikaa.

Vierailija
2/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli huomenna :)

Mulla on vointi ollut niin hyvä, etten varmaan olis saanut kinuttua saikkua muuta kuin ihan suoraan valehtelemalla ja keksimällä jotain oireita. Hyvin jaksaisin vieläkin tehdä töitä, jos olisi pakko, mutta kyllähän tuo lomakin kelpaa :)

Mutta se on tosi yksilöllistä, monethan joutuu olemaan saikulla pitkin raskauttakin. Mun sisko joutui jäämään saikulle jo 3 kk ennen laskettua aikaa.

Mulla on vielä ns. vanhoja lomia pitämättä, jotka pidän tässä ennen äippälomaa, koska niitä ei enää saa siirtää seuraavalle vuodelle, ja lisäksi pidän pari päivää uudesta lomasta. Se on tietysti mielipidekysymys, että kannattaako niitä lomia tuhlata vai ei.. Itse en välttämättä tule tähän työpaikkaan enää takaisin, joten en ala siksi lomia säästelemään minnekään hamaan tulevaisuuteen, mutta sen sijaan pidän ne kesken vanhempainvapaan, jolloin mies voi olla vähän aikaa hoitovapaalla kun minä olen ns. töissä (eli saan palkkaa mutta olen vuosilomalla siis ja käytännössä kotona). Monet tekee myös niin, että on vuosilomalla vanhempainvapaan viimeiset viikot, jolloin mies jää vanhempainvapaalle. Kannattaa myös kysellä työnantajan mielipidettä siitä, että kuinka pitkälle lomia edes saa siirtää. Riippuu tietysti myös siitä, kuinka kauan aiot olla poissa eli jäätkö vielä hoitovapaalle. Loma-aikahan on itse asiassa työnantajan määräämä, vaikka käytännössä työntekijän mielipidettä yleensä kuunnellaankin. Mulla oli aikamoista neuvottelua, että sain olla pitämättä kaikkia lomia ennen äippälomaa, joten kannattaa hyvissä ajoin kysyä työnantajalta. Mulla kun on määräaikainen työsopimus, niin lomat pitäisi pitää ennen kuin se loppuu, eikä työnantaja meinannut millään ymmärtää tuota järjestelyä, että olisin osan vanhempainvapaa-ajasta vuosilomalla ja mies olisi vanhempainvapaalla. Kysyin sekä kelalta että ammattiliitosta, että näin voi tehdä.

Tulipa pitkä paasaus, mutta kun oli tosiaan aikamoista neuvottelua ja paperisotaa ennen kuin sain nämä omat loma-asiat kuntoon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että minäkään en tuota varhennettua kelan lomaa suosittelisi, koska se lyhentää aikaa, jonka voi sitten olla vauvan kanssa kotona. Saikkua kyllä saa, jos vointi tosiaan on huono.

Vierailija
4/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippäloma alkaa toukokuun lopulla. Ajattelin pitää toukokuun alussa muutaman lomapäivän pois.. Sit töihin hetkeks ja sit äippälomalle.

Saikulle jään jos tarvetta sille tulee.

Varhennetulle en jäisi kyllä, vähentää kotona olo aikaa....eli on pois äitiysloman loppupuolelta

Vierailija
5/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan vähän outo, kun ajattelin pitää kesälomat pois alta, eikä ole edes mitenkään painostettu työnantajan puolelta. Mun äippäloma alkaa huhtikuun lopussa ja huhtikuun ajattelin pitää kesälomaa (pomolle sopii vaikka varsinainen kesälomakausi ei tuolloin ole). Meidän firmassa on politiikkana maksaa kesälomarahat ko. vuonna vaikka lomia ei pidäkään. Olen sitten järkeillyt, että sama pitää tänä vuonna lomatkin kun rahat kuitenkin tulee. Ärsyttää jäädä lomalle, kun mistään ei saa rahaa. Oon sitten hoitovapaalla muutaman kuukauden, ja pidän sitten äippävapaan aikana kertyneet lomat oikeaan aikaan kesällä 2009.

Viimeksi olin töissä loppuun asti. Täytyy kyllä sanoa ettei kannata varhentaa jos ei oikeasti ole tarvetta. Esikoinen syntyi rv 42+1 joten kerkesin olla kotona ihan ärsyttävän kauan ennen syntymää. Siinä mielessä olisin toivonut että olis syntynyt laskettuna aikana että olis saanut olla vauvan kanssa pari viikkoa enemmän äippävapaalla.

t. SannaNu

Vierailija
6/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jään taas varhennettuna vapaalle, eli sen 50 päivää ennen laskettua aikaa. Näin siksi, että olen hoitovapaalla ja hoitovapaani aikana työpaikallani käytiin yt-neuvottelut joiden tuloksena minua ei uudelleensijoiteta. Minua ei siis ole irtisanottu, vaan tilanne katsotaan kun palaan töihin, mutta aika satavarma olen siitä ettei minulle töitä löydy ja jäänkin työttömyyskorvaukselle.

Otan äitiysloman varhennettuna, sillä raha on nyt niin surkean pieni ja saan vähän aikaisemmin sitten " parempaa" tuloa. Näin minä olen tämän järkeillyt. Esikoisesta jäin taas ihan normaalisti 30 päivää ennen laskettua aikaa.

Vierailija
7/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tietämätön täällä kyselee, että onko äitiysvapaalle mahdollista jäädä myös 50 päivää ennen laskettua aikaa eikä vasta 30 päivää ennen? Siis tarvitaanko jokin erityinen syy, jos vapaalle jää aikaisemmin? Onko mahdollista myös määräaikaisessa työssä?

Poutasade ja Tiuhti 11+6

Vierailija
8/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mieleenkään lähtä kinuamaan jotain turhaa sairaslomaa; kotona ehdin kyllä olla sit ihan tarpeeksi muutenkin. Tietenkin, jos tulee jotain, jonka vuoksi lääkäri on saikun kannalla, niin tottakai sitten. Mutta nyt olo on kuitenkin mitä mainioin ja ihan työkuntoinen olen. Työviikkoja olis edessä vielä vajaat 4.

Lopuksi vielä, mulla todella kalskahti korvaan yhden työkaverin lausunto, kun jäi sairaslomalle 6 vkoa ennen äitiyslomaa ihan vaan sen takia, " kun eihän tuota oo tullu vielä tässä raskaudessa saikulla oltuakaan" ??!!??

Vierailija
9/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyslomalle voi siis jäädä jo 50 päivää ennen LA:ta, eikä tarvitse olla mitään erityissyytä.

Joku mainitsi sairasloman maksimiajasta jotain. Mitä se voisi olla?

Itse olen suunnitellut niin, että jään vasta sitten, kun on ihan pakko, otan siihen eteen viikon talviloman, ja jos alkaa kyrsiä oikein kunnolla, jään sairaslomalle jo aikaisemmin. Ensinnäkin jo nyt, puolessa välissä, selkää särkee tosi paljon työasennosta johtuen ja toisekseen henkisesti työssäolo on tosi rasittavaa nyt. Joten ihan hyvällä omatunnolla jään saikulle, jos siltä tuntuu.

Vierailija
10/15 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla toinen " outolintu" (nimim.en muista..) kun pidän vuosilomani pois ennen äitiyslomalle jäämistä. Eli maaliskuussa lomailen kolme viikkoa ja pääsiäisestä alkaa äitiysloma. Äitiysloman aloitan 30 päivää ennen, sitä en aloittaisi varhennettuna minäkään. Toisaalta olen miettinyt sitä, että jäänkö liian aikaisin pois töistä pois, varsinkin kun ainakin tässä vaiheessa vielä on ihan työkuntoinen, eli ei mitenkään ole tarvista sairaslomalle. Eihän sitä tietenkään tässä viikkojen kuluessa tiedä miten tilanne muuttuu.. Mutta toisaalta lomani pidän vähän senkin takia pois, kun en tiedä palaanko takaisin työpaikkaani...

Weera

Vierailija
11/15 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa olen jäänyt, kun on ollut pakko, eli 30 päivää ennen. Sairaslomiin ei ole ollut tarvetta. Varsinkin ekalla kerralla olisin mieluummin ollut pidempäänkin töissä, enemmän niistä äitiyslomapäivistä olisi ollut iloa siellä toisessa päässä. Tokalla kertaa oli sentään kesäaika ja esikoinen seurana.

Nyt en ole vielä päättänyt ihan tarkalleen. Lasten päivähoitojärjestelyjen takia olisi ilmeisesti tarvetta jäädä kotiin n. viikko ennen tuota 30 päivän rajaa, mutta en halua sen enempää pitää lomia tuossa vaiheessa. Pitää vielä tarkistaa nuo vuosiloman siirtämisen ehdot, mutta mulla saattaa olla se tilanne, että on kannattavampaa ottaa hieman varhennettua, kuin ottaa nuo päivät vuosilomaa. Haluan säästää mahdollisimman suuren osan vuosilomasta tulevaisuuteen, jolloin niistä saattaa olla iloa isäkuukauden ja lasten loma-aikojen hoitojärjestelyjen kanssa. Meillä on kaiken lisäksi töissä tiettyjä lomanpidennysmahdollisuuksia, joten yleensä kannattaa hieman optimoida loman pituutta miettimällä, mistä kiintiöstä milloinkin on vapaalla.

Vierailija
12/15 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se siis lyhentää äippälomaa loppupäästä, jos haluaa aloittaa aikaisemmin, itse saa kyllä ajankohdan valita välillä 50-30 pv.

Vierailija
13/15 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikös se kuitenkin ole niin, että vaikka aloittaa äitiysloman silloin 50 päivää ennen laskettua aikaa ja jää vanhempainvapaiden loputtua hoitovapaalle, että saa kuitenkin olla hoitovapaalla sinne asti kun lapsi täyttää 3v.? Eli siinä tapauksessa saa olla lapsen kanssa kotona ihan yhtä kauan kuin vaikka jäisi äippälomalle 30 päivää ennen laskettua aikaa. Tietysti se parempi raha loppuu nopeammin ja hoitovapaa alkaa aiemmin. Oonko nyt oikein käsittänyt?

Vierailija
14/15 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein olet ymmärtänyt. Jos aloittaa äippävapaan varhennettuna niin sitten siirtyy aikasemmin hoitorahalle. Ja hoitorahaa saa kunnes lapsi 3v.

t. SannaNu

Vierailija
15/15 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen melko raskasta hoitotyötä ja selän kans oli ongelmia. Olin eka saikulla, sitten pidin vuosilomat ja sitten äippäloma. Vuosilomat pitää muistaakseni pitää viimestään äippäloman jälkeen ennen kun voi jatkaa hoitovapaalla siis jos aikoo jatkaa.

Tässä esimerkki: Alotin työt tammikuu 05. Äippäloma olis alkanut 14.2.2006 ja sen vuoden maaliskuuhun mennessä olisi pitänyt pitää vuosilomat pois mitä on vuoden aikana kertynyt. Niitä lomia ei kai voi säästellä vaan ne pitää kerran vuodessa pitää pois. Korjatkaa jos olen väärässä. Näin mulle kuitenkin selitettiin ja näin jouduin tekeen.