Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OOO HELMET viikon 3 alkuun OOO

14.01.2008 |

Uutta viikkoa pukkaa!

Tässä linkki viime viikon loppuosan keskusteluihin...

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=12158392&p=1&tm…

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla kyllästytty kuuntelemaan sun juttuja, mukava kun jaksat olla aktiivinen!

aurela

Vierailija
42/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 37+1

Paino ei ollut noussut yhtään sitten viime kerran (35+3)

Verenpaine 112/85 (alapaine vähän koholla)

Sf 34cm (sama kun viimeksi)

Rt

Syke +150

Kohdunsuu pehmeä ja kaulaa jäljellä 1cm

Viime yö olikin mielenkiintoinen... Nukuin tosi huonosti, heräten vähän väliä, kunnes älysin, että mut herätti puolen tunnin välein tulevat supistukset. Ne eivät olleet mitenkään kamalan kipeitä, mutta sen verran epämiellyttäviä et herättivät. Viimein neljän jälkeen sain nukkua rauhassa. Ensi yöksi otan kyllä panadolia jos meno näyttää samalta.

Vauvan koosta lääkäri arvioi, että laskettuna on varmasti päälle neljän kilon. Lupasi, että terkkari voi sitten laskettuna lähettää polille arviointiin, jos sinne asti menee. Toivottavasti ei mene enää niin kauaa..

Olsku rv 37+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli sit konrollikäynti äitipolilla. Neuvolassa kävin eilen ja toissapäivänä ja arvot olivat vähän laskeneet (rr ja u-prot), mutta tänään sitten taas olivat nousussa.. Hitto vieköön! No, ultrauksessa kaikki oli vauvalla oikeen hyvin, joten taas vaan seuraillaan tilannetta. Soitin osiaan terkalle jos voisin saada ne stix-liuskat kotiin ja se onnistuu, mutta verenpainemittaria en kyllä käy ostamaan tätä loppuaikaa varten joen käyn nyt sit joka toinen päivä mittauttamas niitä. Siitä nyt ei oo vaivaa, kun neuvola on tos melkeinpä vieressä.

Sattu olemaan tosi kiva lääkäri, jonka kanssa juttelin etten kyllä haluais sitä käynnistystä kun vasta ihan tosi tarpeessa, eikä vaan " varmuuden vuoksi" ja kirjoitti sen sinne papereihin, että yritettän välttää.. Toivottavasti tää olo tai oireet ei mee pahemmiksi. Toisaalta alan kyllä oleen ihan kypsä jo tähän masuun..

Vaikka niin kuin NONNA sanoit, niin on se vaan ihanaa herätä siihen että masuvauva ilmottelee heti kans heränneensä kunnon mylläyksellä..

VALENTINE - Koita ihmeessä saada miehes mukaan synnytykseen, vaikka sairaalakammoinen onkin. Se kun on vaan niin ainutkertainen kokemus, että olis ihanaa pystyä kokemaan se yhdessä. Ja nin kuin täällä joku sanoikin, ainahan sieltä pois pääsee jos ihan hirvittävästi rupee tekemään pahaa. Nuo kaikki verijutut ja muut voi olla ihan eri juttu kun on omasta syntyvästä lapsesta kysymys. Oma mies istu ihan mun pään vieressä, eikä suostunut yhtään kurkkimaan ja katselemaan (saati koskemaan kun kätilö kysyi haluaako kokeilla, kun hiukset näkyi ;> )ennenkuin pää oli jo ulkona ja sit voitti uteliaisuus joka voitti kammon. On myös tulossa seuraavaan synnytykseen, ei jäisi pois mistään hinnasta. T: nimimerkki sairaalakammoisen vaimo

Kaverin mies pyörtyi synnytyksessä ja seurasi loppuvaiheita naama valkosena viereiseltä sängyltä, mutta sanoi synnytyksen jälkeen ettei vaihtaisi kokemusta mihinkään. Paitsi pyörtymisen osalta :)

LUUK@ -Kyselit päikkäriasiaa.. Meillä painitaan vähän saman asian kanssa. Tyllerö nukahtaa vain ja ainoastaan jommankumman vanhemman viereen. Saattaa mennä se tuntikin joskus. Enemmän tämä stressaa yöunille mentäessä, sillä meillä mies tekee paljon yövuoroja ja ollaan sit lasten kanssa kolmisteen nuo illat.. Suoranaisia vinkkejä ei siis ole, mutta hyviä aikomuksia kyllä.. Me yritetään vielä tässä tuo Tyllerö opettaa omaan sänkyyn ja nukahtamaan yksin ENNEN vauvan tuloa, ettei toinen tuntisi oloaan syrjäytetyksi. Tietysti mahd pehmeellä tavalla, mutta kuitenkin. Teillä vaan taisi tuo esikko olla vielä jonkin verran pienempi, mutta yrittäähän kannattaa. MIKAELALLA oli myös hyvä ehdotus se, että pötkötät sitten vauvan kanssa vieressä sen aikaa.. Tähän me varmaan joudutaan kyllä lipsumaan kuitenkin..

IITULII-72 kyseli synnytyksestä. Meillä siis suunniteltu käynnistys 40+1. Tämän haluaisin kyllä kernaasti lähtevän käyntiin ihan itsekseen jos vaan suinkin.. Tosin tuossa suunnitellussa synnytyksessä (tapa mikä tahansa) kiehtoo se, että sittenpä tietää tarkalleen päivän milloin syntyy, siis vimeistään. Tämä mielipide tulee kyllä sitten ihmiseltä, joka yleensä pilaa itseltään kaikki yllätykset ja jännityksen suunnittelemalla kaiken liiankin tarkkaan etukäteen..

Nojanda ja Pulla 36+1

Vierailija
44/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitäähän jonkun aina pidellä peräpäätä :) Mulla siis LA 23.2.

Mulla on nyt parina päivänä supistellut oikein kunnolla, tosi useita supistuksia ja kipeitä kanssa. Toisaalta tässä raskaudessa ei ole tullut vissiin yhtään kivutonta supistusta, vaan alusta asti (rv15 lähtien) supistelut ovat olleet tuntuvia ja kivuliaita. Toivonkin, että nää lähipäivien supparit ja kohdunsuun " puukoniskut" olisi jo pehmentäneet paikkoja. Ylihuomenna on lääkäri, sitä odotellessa. Voi kun pääsisin jo heti perjantaina myös sinne ultraan (jossa varmistetaan tarjonta).

Viime yönä tuntui, että joku työntyi oikein lujaa tuonne alaspäin, sellainen " luu vasten luuta" tunne, eli toivon, että pää siellä pyörisi ja kiinnittyisi, mutta toisaalta voi olla myös jalat, koska en ole varma miten päin vauski majailee. Mutta järkky olo on tuolla alavatsalla ja tuntuu, että häpyluuta vihloo koko ajan. *Voi kun olisit vauvaseni siellä pää alaspäin*

Joku (sorry en muista kuka) kyseli edellisistä synnytyksistä, mulla esikoinen syntyi rv38+6, käynnistyi supistuksilla, kestoltaan 9,5h. Toinen syntyi rv39+3, käynnistyi supistuksilla, kestoltaan 3h. Eli kova on usko ja toivo, että tämäkin vauva tulisi vähän etuajassa.

Sit tuo meidän kakkonen (laskettuna päivänäni 2v täyttävä) aikoo ilmeisesti jättää päikkärit pois! On nyt parina päivänä vain laulellut ja keräillyt leluja sänkyynsä eikä ole nukahtanut. Tosin esikoinen jätti myös päikkärit pois just alle 2v iässä. En mä viitsi väkisin alkaa nukuttaa, kerta pärjää ilman uniakin. Öisin nukkuu 12-13h, joten kaipa se sitten riittää hänelle. Niinä päivinä kun ei ole nukkunut päikkäreitä, hän on nukahtanut HETI klo 20 kun olen vienyt sänkyyn. Päikkäripäivinä saattaa hakea tunninkin unta sängyssä ja nukahtaa vasta klo 21-21.30. välillä, mikä on taas tosi myöhään. Ehkä on vain luovuttava ajatuksesta että nukkuisi. Miten teillä muilla lapset nukkuvat päikkäreitä, entä koska jättäneet ne pois?

Entä onko kellään kokemusta perätilasta ja ulkokäännöksestä? Mielenkiinnolla lukisin. Jotain keskusteluja aiheesta löysin täältä palstoilta, siinä oli muutamalla naisella käynnistynyt synnytys ulkokäännöksen jälkeen. Kuulemma sairaalassa on aina leikkaussalivalmius kun tehdään käännöstä. Aika hurjaa... Toivonkin, että meidän neito olisi jo oikeinpäin!

Jopas tuli taas juttua.. Taidan antaa muillekin vuoron.. ;)

M rv34+4

Vierailija
45/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuk@ - mulle kätilö selitti stetoskoopilla ja torvella kuuntelua dopplerin lisäksi sillä, että doppler saattaa ottaa kaikuja ja kuulua äänet vähän eri kohdasta. Kätilö kuunteli torvella vauvan sydänääniä multa siksi, kun todettiin se viistotila, ja halusi varmistua että tosiaanko tässä vaiheessa voi vauva vielä mahtua poikittain :) Torvella ja stetoskoopilla kuuluu vissiin just siitä paikasta missä se sydän lyökin. Luulen että sun lääkäri halus varmistua samasta asiasta.

Mrs. Marple, käydäänköhän me samassa neuvolassa? Se mun entinen kätilö jäi kans eläkkeelle. Uus on nimeltään Sari, ja tykkään kyllä kovasti, edellinen oli mun makuun vähän ronski ja mua jäi monesti jännittämään sen kertomat jutut, tää Sari kertoo asiallisesti ja rauhallisesti niin että ei ala pelottaa turhaan.

Poikittain ollaan siis vattassa edelleen :) Hassua, luulis että vauvankin ois helpompi olla joko rt tai pt, eikä vängätä väkisin poikittain ja tunkea jaloillaan kylkiluitten alle. Mistähän se tuonkin keksi :) :) Eilisen olin jotenkin tosi väsynyt ja kuljin täällä kotona haamuna, välillä nukahtelin soffalle, tukka oli rasvanen ja jokasuuntaan, ja päällä kissankarvaset verkkarit ja miehen vanha ruma villapaita. Mies nauro mulle kun tuli töistä, kun olin täällä aivan pihalla. Itteäki nauratti, tänään sitten oikein panostin ja kävin aamulla saunassa, puin vähän nätimpää päälle ja laitoin oikein ripsiväriä. Jos siivois vielä tuon meidän työkalukaapin niin vois sitten vastavuoroisesti pyytää kunnon selkähieronnan ukolta illalla. Eipä sillä, hoivaa se mua kiitettävästi vaikka haamuna täällä kulkisinkin.

Sairaalakassin pakkaamista suunnittelen. Ois ihana vaaleanpunainen potkupuku vauvalle, mutta pitänee varuuksi katsella muunkinvärinen, jos se nyt yllättää ja poikana syntyy.

Valoa harmauteen äipät!

Lissula 35+3

Vierailija
46/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmille lapsille sama kirja, jonka aion tilata myös tälle vauvalle.. (täytyykin kai tehdä jo tilaus, että ehtii ajoissa tulemaan). Eli sellainen kuin Kulta Pieni. On paksu kirja, jossa lähinnä juttua ekasta vuodesta (en muista mitä siellä lopussa oli). Mutta on paljon kirjoitustilaa, sellaisia pahvitaskusivuja jonne saa kuvia, sairaalapapereita, syntymätodistusta jne. Myös tilaa valokuville. On ihana kuvitus ja tosi hellyyttävä kokonaisuudessaan. Saa/sai ainakin Suomalaisista Kirjakaupoista ja Johanna-kirjakerhosta (sieltä tais olla tällä hetkellä loppu). Tässä linkki kansikuvaan jos toimii: http://www.suomalainen.com/sk/

Jos ei toimi, niin sinne haku-kohtaan kun kirjoittaa Kulta Pieni, niin tulee tiedot kirjasta.

Vierailija
47/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on IHANA kirja! Esikoiselle yritin löytää sitä aikanan, mutta luovutin ja ostin silloin Arvaa millainen olin kun olin pieni. Ihana kyllä sekin. Nyt tälle Masuvauvalle löysin vihdoin vähän vahingossa ja ostin sen heti! Nyt rupesin miettimään itseasiassa viime yönä, että pitäisköhän esikoisellekin hommata tuo kirja ja siirtää tietoja siihen, ettei myöhemmin olis kateellinen kun pienemmällä on " hienompi" kirja. Onkohan ihan hölmö ajatus...?

Vierailija
48/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikkin Nonnalle onnea kovasti kun vihdoinkin tosiaan saa oman nyytin kainaloon.Ne keskenmenot on varmasti kauheita.Kyllä itelläki oli heinä-elokuu aivan kauheata aikaa ku joutui odotteleen niitä lapsivesitutkimuksen tuloksia ja napaverinäyte tuloksia,kun sit ois joutunut tiettyjä ratkaisuja tekeen ja meillekkään nämä lapset ei oo kovin helpolla siunaantuneet.

Meillä lapset syntyneet eka rv 38+6 toinen rv 39+0.

Ja luomusti ovat lähteneet syntymään.Saa nyt sit nähdä millon tämä syntyy.Supisteluja ollut,mutta ei niin kamalan kipeitä.Painontunnetta ollut tänään jonkin verran.

Nyt meni kelit niin liukkaaksi et ei uskalla ulos lähteä käveleen.

anna_liisa 37+0 nyt jos vaavi syntyy ei laskettas keskoseksi enään.

Vierailija
49/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, samassa neuvolassa käydään Lissula! Mun täytyy kyllä myöntää, että tykkäsin Tarjasta myös. Oli toki erilainen kuin tämä uusi, mutta meillä sopi ajatukset yhteen (ronskin luonteinen itsekin? ;).

Ihan mukava oli tämä uusi, ihan hyvin meni muutenkin. Painoa oli tullut taas kilo viikossa, hupsista.. Mutta nyt oli vähän turvotusta. Lähtöpainoon nähden nyt on tullut vasta kahdeksan kiloa, joten en onneksi samoihin lukemiin pääse kuin esikoisen aikana kun tuli +26kg. Verenpaine oli aavistuksen koholla, ei kuitenkaan mitenkään hälyttävästi. Sf-mitta ei juurikaan ollut kasvanut, eli oli käynyt kuten olin aavistellut > Kuopus on laskeutunut hieman alemmas, toki ei vielä ollut kiinnittynyt kun pää heilui. Raudan syöntiä saan jatkaa, hb oli vain 113. Tosin neuvolantäti meinas, että sen mittari on rikki kun näyttää joskus ihan mitä sattuu..

Joku kyseli aiempia syntymäviikkoja, esikoinen syntyi muistaakseni rv 40+2, mutta tosiaan oli käynnistetty, joten en voi mitenkään tietää mitä se tarkoittaa tälle tulevalle.

Niin ja Neronja, mielellämme luemme sun juttuja! Eihän me muuten täällä kyseltäis kaiken maailman synnytysasioita jos ei haluttais tietää. Josta tulikin mieleen: Mantelipullaaaa! Joko ehtisit synnytyskertomusta rustailemaan?

Vierailija
50/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein just noin, eli kun tuo Kulta Pieni -kirja ilmestyi toista lasta odottaessani, tilasin sen samantien myös esikoiselle. Hänellä oli siihen asti joku Muumin vauvakirja mikä oli ihan kiva sekin, muttei läheskään yhtä kiva kun tuo Kulta Pieni. Siks ajattelin, että tilaan nyt tälle kolmosellekin sen saman (toivottavasti jostain sellaisen vielä saan!), ni on sitten helppoa vertailla juttuja jne.

Aak.. tänään on tullut kuvioon hurjat " menkkakivut" ! Koko alaselkää ja lantiota särkee ja joku painaa tuolla ihan täysiä lantioon.. Nyt kyllä tuntuu potkut ihan ylävatsalla, samoin hikka ihan tuolla alhaalla, eli toivoa on, että vauski on siellä niinpäin kun pitääkin! Pitäkäähän peukkuja!

Vierailija
51/51 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli päivystyksessä kävin, kun supparit senkun yltyivät, mutta ehei, vaavi ei tosiaan halua vielä ulos. Kanavaa jäljellä se 1,5cm, mutta ulkosuu avautunut. Luultavasti juuri noiden suppareiden vaikutuksesta. Vauva on " osittain" kiinnittynyt, en kyllä ymmärrä miten voi olla osittain kiinnittynyt, mutta näin vaan on. Painoa oli jo melkein 3kg, syntymäpainoksi täti arvaili 3,5-4kg. Ja tämä typy ei ole " sikiöasennosta" kuullutkaan, vaan oli masussa melkein jalat oikosenaan.:) Siksi kai äitiä välillä oksettaakin, kun tässä ollaan aika täynnä nyt pelkkää vauvaa... Oli kyllä aika kaamea reissu, olin 8h syömättä, ja kun kotiin pääsin niin en melkein takkia saanut päältä kun olin jo jääkaapilla.:) Mulla kun nuo verensokerit on ongelmana niiden alhaisuuden takia, niin meinasi kotimatkalle jäädä aika liuta ruumiita, kun tulevat pahantuuliselta, nälkäiseltä naiselta kyselemään että mites pitkällä oot kun on noin iso maha.......

Nyt pakko mennä tankkaamaan lisää safkaa.:)

Valentine rv 36+1