Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täydellinen vaatteiden huolto- ja säilytystila?

13.01.2008 |

Kyselen täällä enkä rakentamispuolella, sillä uskoisin saavani täällä enemmän vinkkejä sellaisiltakin, joita varsinainen rakentamispuuha ei kiinnosta.

Siis, oletko joskus nähnyt, miten on toteutettu todella hyvät ellei täydelliset lapsiperheen vaatteiden ja muiden tekstiilien sekä jalkineiden säilytys-, huolto-, pesu- ja kuivatustilat? Vai oletko mielessäsi suunnitellut sellaiset?

Nyt saa mielikuvitus lentää! Minua kiinnostavat pienetkin yksityiskohdat aina kokonaisiin suunnitelmiin. Leikitään vielä, että neliöiden määrä ja kukkaron sisältö eivät ole esteenä ;-) Miten siis järjestäisit arjen vaatehuollon, jos kaikki olisi mahdollista? Haluaisin tehokasta, käytännöllistä, siistiä, ekologista, kaunistakin..

Olen miettimässä uuden rakennettavan omakotitalon tilaratkaisuja, ja tässä vaiheessa kaikki on vielä mahdollista. No, ei sentään kaikki, sillä neliöt ja raha ovat rajoitetut, mutta vielä voi haaveilla, kun talon suunnittelu on alkutekijöissään :-)

Odotan innolla kaikkia ehdotuksia ja keksintöjä!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin neliöitäkin kiitettävä määrä...

Mutta heillä siis kodinhoitohuone omalla sisäänkäynnillä. Ja parasta siinä on sisääntulon " kalustus" ;

Oven vieressä oikealla vesipiste sellaisella matalalla alumiinialtaalla ja pitkällä suihkujohdolla. Oviaukon edessä lattialla myös se " kuraralli" , johon tuo suihku myös ylettyy. Meilläkin on tuo lattia " kuraralli" ja se on hyvä, mutta tykkään erityisesti tuosta sisareni altaasta, kun sinne voi sitten laittaa ne kumpparit, kurahousut yms. tai vaikka koko kuraisen lapsen ja suihkuttaa siinä :) Tuon altaan yläpuolella on seinällä " oskarinoksa" mihin laittaa märät vaatteet roikkumaan. Niin ja kodinhoitohuone on heillä tuolta osin kokonaan laatoitettu (ja kosteuseristetty kuten kylpyhuoneet), eli vesi ei aiheuta kosteusvaurioita. Niin ja lattialämmitys koko huoneessa (niinkuin koko talossakin), auttaa tuossa kuivumisessa paljon.

Vasemmalla tuon oven vieressä on sellainen matala muurattu/laatoitettu penkki, mihin voi istuttaa muut lapset odottamaan (heillä kolme lasta). Penkin alla tilaa, mihin voi laittaa saappaat yms. Tuon penkin yläpuolella seinällä on iso kuivaus" patteri" , mihin saa myös varusteita kätevästi kuivumaan.

Muuten tuosta tilasta löytyy kuivauskaappi, kuivausrumpu ja pesukone, pöytämankeli, vaatehuone, kuivaushuone vaatteille ja paljon kaappitilaa ja pöytätasoja. Se on minun unelmieni kodinhoitohuone :)

Ja parasta on, että se on oma tilansa. Ei yhdistetty pesutilojen pukeutumistila, niinkuin meillä :(

Vierailija
2/20 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi kodinhoitohuoneessa on jo muutama sellainen juttu, jotka eivät olisi tulleet minulle mieleenkään. Kiitos vinkeistä!

Osaatko arvioida, paljonko tuossa tilassa on neliöitä? Siis noin suurinpiirtein? Entä minkä kokoinen oven vieressä oleva allas on? Voisin kuvitella, että se on tosi käytännöllinen juuri tuohon kurahousuväen suihkutteluun, mutta myös nelijalkaisten pesuun ulkoilun jälkeen.

Olin itsekin ajatellut penkkiä, mutta mieleeni ei tullut, että se tosiaan voisi olla muurattu ja laatoitettu, hyvä idea!

Onko sille " kurarallille" käyttöä, jos on myös se matala allas suihkuineen? Olen aina ajatellut, että se ralli on ovensuussa huonossa paikassa, sillä eikö siinä ovikin kastu, vaikka suihkuttaisi vain saappaita?

Tässä vaiheessa on selvää, että saunan yhteydessä oleva pesutila (tai haaveissani tietysti ah niin rentouttava spa!) on erikseen kodinhoitohuoneesta. En tiedä, tarvitsemmeko oikein erillistä pukuhuonetta, mutta jonkinlaisen pukeutumisnurkkauksen ainakin, ja se on erikseen kodinhoitohuoneesta.

Sellainenkin vaihtoehto voisi olla, että ensin on ulko-ovelta (ei pääsisäänkäynti) eteistila, jossa on tuo penkki, kuranpuhdistuspaikka, ulkovaatteiden ja urheiluvälineiden säilytys, ja vasta siitä yhteys varsinaiseen kodinhoitohuoneeseen. Samasta eteisestä voisi olla yhteys wc-tilaan. Voi vaan olla, että tällöin vesieristettyjä tiloja tulee niin paljon, että kalliiksi käy, mutta tässä vaiheessahan ei ollut vielä tarkoitus miettiä budjettia;)

Onko kellään kokemusta, toimiiko sellainen, että kaikkien perheenjäsenten vaatesäilytys on näiden muiden tilojen ohella eri kerroksessa kuin makuuhuoneet? Tämä olisi ainoa tapa mahduttaa kaipaamani vaatehuone (todellakin _huone_), johon saisin mahtumaan kaikki vaatteet, jalkineet, laukut, korut, asusteet jne. Ainakin lastenhuoneissa pitäisi varmaan silti olla jotain komeroita tms. Sekin vaihtoehto on, että jokaisen makuuhuoneen yhteydessä on oma pieni vaatehuoneensa, mutta kuka jaksaa roudata pyykkiä eri kerrosten väliä. Pyykkikuilun kautta likapyykki alas, mutta puhdas pyykki ei itsestään kävele portaita.

Otan mielelläni vastaan lisää ehdotuksia ja kommentteja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun kokoinen etein varustettuna kura-altaalla... Samassa tilassa suihkupiste jossa voi kuravaatteet, kumisaappaat/ kengät huuhtaista... Laatta lattia, lattiakaivo...Riittävästi naulakko tilaa johon saa ulkoiluvaatteet kuivumaan. Oskarin oksia pari.

Lisäksi muulle vaatetukselle ISO vaatehuone! Sitä meillä ei ole ollenkaan. Kaappi tilaa on vähän vaikka neliöitä on 125..

Haaveillaan että tehtäis yläkerta ja siirrettäis saunatilat kokonaan sinne. Näin saisin nykyisestä kylpyhuoneestamme vaatehuoneen ja kodinhoitohuonetta saisi laajennettua sinne myös.

Meillä on niin onnettoman pieni/ kapea kodinhoitohuone.. Jos otan pyykkiä koneesta ja pyllistän niin osun seinään :D

Vierailija
4/20 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi ymmärtää, miten kerrostaloasujat saa ylipäänsä lapset sisään ilman kiloa hiekkaa parketille näillä keleillä eli kun monessa huoneistossa astutaan suoraan aulaan, joka on parkettia kuin koko muukin asunto ja vaikka olisi laattaakin, niin siihen ne kurat tippuvat? Eihän siellä mitään kuirasuihkua ole.

Meillä pääsee kodinhoitohuoneen kuraeteisen kautta kohtuukivasti sisään. Siinä riisuen ison (=syvän vesialtaan) kautta pesukoneeseen kuraiset vaatteet, jne. Mutta jos voisin valita tuo kurahuone olisi kokonaan omansa ja puhtaalle pyykille olisi oma tilansa, missä voisi rauhassa viikata lakanat, silittää, mankeloida, jne.

Ja kuivausrummut ja pesukoneet, ym. ei niin esteettiset osuudet voisi laittaa kauniiden liukuovien taakse. Ylipäänsä säilytystiloissa nuo liukuovet yhdistettyihin Elfoihin on mahtavat!

Nämä tuli ensimmäisenä mieleen. Onnea rakennusprojektiin! :-)

Vierailija
5/20 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni kodinhoitohuoneessa on neliöitä ainakin 20 (ehkä enemmänkin, sillä siitä on yhteys mysö ompelutiloihin).

Tuo kuraralli ovensuussa on ihan toimiva, mutta kovin paljoa siinä ei vedellä voi pelata. Toinen mahdollisuus on lattiakaivo, jos ei kurarallia halua, sillä lattia pitää pystyä pesemään päivittäin kurasäällä.

Finette tuossa mainitsi noista tämän hetken niin muodikkaista liukuovista, joilla peittää koneet jne. Ovat kivoja, mutta ei meillä sittenkään niin käytännölliset (tai käytössä). Meidän kodinhoitohuoneessa on pesukone+kuivausrumpu ja pyykki(tiski)allas sellaisten takana. Vieraiden tullessa on hyvä saada ne piiloon, mutta arjessa ne on aina auki tai tiellä. Pesukone kun on päällä päivittäin ja sen pitää myös kuivua, niin liukuovea ei siihen eteen voi vetää (kone alkaa haisemaan ilman kunnon tuuletusta + kuivaamista ovi auki). Toisekseen kun ovet liukuvat päällekäin en koskaan saa koko työtasoa vapaaksi niin, että myös pesukoneelle olisi silloin vapaa pääsy. Meillä tuo on ehkä suunniteluvirhe :(

Vierailija
6/20 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo allas on myös sopiva koirien pesuun (on varmaan sellaiseen tarkoitettukin). Sellaisia on myös monissa päiväkodeissa ja leikkipuistoissa. Kokoa en osaa arvioida, olisko joku 1mX1m

Vierailija
7/20 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en luopuisi omasta vaatehuoneestani, mikä on makuuhuoneemme yhteydessä ja siitä on kulku myös kylpyhuoneeseen. Helpottaa aamuja huomattavasti, kun saa kävellä sängystä vaatehuoneeseen ja kylppäriin :) Ja alakertaan saapuukin " täysin valmis äiti" .

Lapsilla on myös huoneidensa välissä yhteinen vaatehuone, mihin käynti molemmista huoneista. Sieltä vanhempi lapsemme osaa itse hakea vaatteet ja pukeutua.

Liukuovista kodinhoitohuoneessa sen verran, että myös meillä on sellaiset ja ne liukuvat kokonaisuudessaan seinän päälle (eli koneet ja kaapistot on hieman syvennyksessä). Mutta auki ne on meilläkin aina arkisin...

Vierailija
8/20 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en haluaisi säilyttää vaatteita kodinhoitohuoneessa, ainoastaan nyt liinavaatteet voisin ajatella. Murrosiässä lapset haluavat yksityisyytttä ja viimeistään tässä vaiheessa haluavat vaattensa omana huoneeseen.

Itse mitä harmittelen on että meidän talossa ei ole kunnon tilaa harrastusvälineille. Eli meiltä kun löytyy tavallista monoa, skimbamonoa, luistimia yms.Toppavaatteet, erilaiset ulkoiluvaatteet, hikikamppeet yms.

Kannattaa myös miettiä jos käyttää ahkerasti metsän antimia, niin missä säilyttää tyhjät pakasterasiat, lasipurkit yms.

Kierrätys tulee lisääntymään eli missä tyhjät pullot ja lasit jne.

Siivousvälineet, etenkin jos tulee keskuspölynimuri, letkun säilyttäminen on aika haasteellista.

Wc ja talouspaperit , no ei tule säilytysongelmaa jos ostaa kerralla yhden paketin, mutta meillä ostetaan aina kerralla säkki.

Sitten voi myös miettiä jos omistaa esim raclettegrillin, fonduepadan yms harvemmin käytettäviä kodinkoneita löytyisikö näille paikka kodarista.

Entäpä lasten askarteluvälineet, lahjapaperit, joulukoristeet, ompelutila,....

Vierailija
9/20 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan kahden alle kouluikäisen kanssa 61 neliön kerrostaloasunnossa, eikä varmaan kovin paljon isompaan tästä elämämme aikana päästä (paitsi jos saadaan lotossa jättipotti). Säilytystilat ovat niin pienet, että aina joutuu miettimään, mitä isompaa tavaraa tänne voi ostaa (esim. kengät). Ja eteinen on niin pieni, ettei sinne sovi edes koko neljän hengen perhe kerralla.

Mutta onneksi meillä on kylpyamme! Se auttaa tossa kuraongelmassa aika paljon. Kun tullaan sisälle, otan lapset yksi kerrallaan eteisen " pikkumatolle" (=ovimatto), joka on heti siinä ulko-oven edessä. Siihen riisutaan kumpparit ja muut kuraiset vaatteet. Sen jälkeen lapset käyvät kylppärissä pesemässä kätensä, jonka jälkeen mä menen ammeen luokse suihkuttamaan kuravaatteet puhtaiksi ja jätän ammeen päälle " oskarin oksaan" kuivumaan. Eli vaikka eteisessä on parketti, niin se ei likaannu, eikä kastu, kun homma toimii oikein.

Mutta ihana lukea muiden kodinhoitohuoneista!

Vierailija
10/20 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista lukea muiden ajatuksia, kun itse ei voi millään keksiä kaikkea. Jotenkin sitä huomaa vain nykyisen asunnon puutteet, mutta ei välttämättä tiedä, miten pyykkirumban parhaiten hoitaisi.

Kiitos, Finette, onnea tässä tarvitaankin! Kiva kun on taas lähiajoiksi puuhaa, ettei elämä käy liian seesteiseksi ;) Olen samaa mieltä siitä kahdesta kodinhoitohuoneesta, nimitin vain toista eteiseksi. Haluaisin kurat ja puhtaan pyykin käsittelyn tosiaan eri tiloihin. Ja koska khh:ssa on aina lämmintä ja kosteaa jo pelkästään kuivausrummun takia, niin kuten Tupuna72 sanoi, ei vaatteiden säilytystä sinne vaan erilliseen vaatehuoneeseen/-huoneisiin. Vai johtuuko nykyisen pienen khh:mme kosteus ja kuumuus vain huonosta ilmanvaihdosta? Ihmettelen, että jotkut naapurimme jaksavat (mahtuvat) silittääkin siellä, pienessä kuumassa kopperossa. Tämän vuoksi en voi jotenkin kuvitellakaan, että ompelutila olisi khh:ssa tai edes lakanoiden säilytys. Pysyykö muilla ilma ja lämpötila normaalina khh:ssa, jossa on kuivauspumpu ja mahdollisesti -kaappi? Omakotitaloon saa varmasti paremmat ilmastointijärjestelmät kuin nykyiseen rivariimme.

Jonlan siskon khh vaikuttaa aika täydelliseltä, toivottavasti minä voin uhrata noin paljon neliöitä. Eppuliinin pyllistyskuvaus nauratti (sorry:)), mutta sitten totesin, että niin mullekin kävisi, jos juuri siinä kohdassa ei olisi ovea eteiseen.. Tämän vuoksi vähintään olisi luksusta saada paljon neliöitä tähän tilaan.

Chillyn mainitsema makkarista suoraan vanhempien omaan vaatehuoneeseen ja kylppäriin olisi ihanteellista. Epäilen vaan, saisimmeko mahtumaan, sillä pk-seudun tontit ovat sen verran haasteellisia, että joudumme rakentamaan kolmeen kerrokseen, jos aiomme käyttää kaikki sallitut neliöt, ja silloin neliöt per kerros eivät riitä kaikkeen haluamaamme. Älkää nyt kauhistuko, muualla Suomessa asuvat, tällaista tämä on täälläpäin, yhden kerroksen talojen tontteja ei juuri ole.

Koska talo pitää olla monessa tasossa, yksi vaihtoehto on laittaa kaikki kosteat tilat kellariin lukuunottamatta makkareiden yhteydessä olevia kylppäreitä ja ns. vierasvessaa. Arkkitehtia ei ole vielä päätetty, mutta aikamoinen palapeli hänellä on edessään, että kaikki rouvan (saati muun perheen) toiveet toteutetaan. Hyvä pointti on, että lapset tosiaan kasvavat ja heidänkin tarpeensa muuttuvat, joten lasten oma vaatehuone tai isot kaapistot kannattaa suunnitella jo nyt.

Tupuna72:lla oli hyviä vinkkejä lisää. Meillä on nyt keskuspölynimurin letku juuri sellaisessa varastossa, johon on sullottu nuo lahjapaperit, askarteluvälineet, lisäksi vähän matkalaukkuja, joulukoristeita ja muuta sälää, niin se letkun ottaminen esiin ei olekaan enää ihan helppoa, saati pölyastian tyhjennys. Haaveissa on askartelutila meidän kaikkien harrastuksille ja niissä tarvittaville tarvikkeille ja lisäksi siivouskomero, isompi kuin tavallinen komero siis. Onko kellään muuta ratkaisua kuin portaiden alla olevan tilan hyödyntämien siivouskamoille?

Olen iloinen, jos saan lisää ideoita! Siitäkin voi mainita, mitä ei kannata tehdä.

Vierailija
11/20 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka meillä on ulko-oven vieressä pieni kodinhoitohuone, käytännössä se ei ole sen kummempi kuin sinun kylppärisi. Itse asiassa olen kade ammeellesi, sillä siinä on enemmän tilaa kuin meidän pesupöydällä. Tuulikaappi on minikokoa, joten lapset pitää riisua kuitenkin eteisaulassa, ja siinä on parketti. Olen yrittänyt valita siihen maton, joka imee hyvin kaiken hiekan, värissä ei näy kaikki liat ja olisi vielä esteettinenkin. Siitä huolimatta hiekat kulkeutuu muualle ennen kuin ehtii ottaa imuria esille.

Olemme pitkään halunneet koiran, mutta tähän asuntoon en sitä halua, koska koira pitäisi suihkutella yläkerrassa, khh:ssa ei ole paikkaa eikä edes mahdu. Ammeessa taas koiran pesu onnistuisi helpommin, ainakin pienen ja keskikokoisen koiran. Kiva juosta kuraisen koiran kanssa yläkertaan.. Mutta kun tuosta taloprojektista selvitään, niin toivottavasti saamme perheenlisäystä nelijalkaisen ystävän muodossa!

Vierailija
12/20 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kompromisseäjä oli pakko tehdä kun tuota rahaa oli rajallisesti ja täällä tonttipula on armoton, joten siinäkään emme päässeet kovin paljoa vaikuttamaan. Eli talo oli tehtävä saadun tontin mukaan ja silloin jostakin, kuten isosta kodinhoitohuoneesta oli pakko tinkiä. Tässä kuitenkin muutama vinkki.

- Keskuspölynimurin letkulle on mielestäni hyvä ratkaiu laittaa jo rakennusvaiheessa siivouskaapista viemäriputki " maan alle" , johon tuon letkun pystyy näppärästi pujottamaan. Näin ei vie kaappitilaa.

- Meillä ainakin on käyttöä kuivausrummulle ja kuivauskaapille. Itse en pyykkejä viitsi ripustella, joten melkein kaikki vaatteet kuivataan rummussa, mutta kuivauskaappi oli aluksi lasten haalareiden kuivauskäytössä ja nykyään harrastusvaatteiden ja kenkien kuivatuksessa. Meillä on ilmanvaihto hoidettu kaapin läpi, joten sähköakään ei tarvitse käyttää jos ei ole kovin kiire saada kuivatuksi. Tietenkin näille voisi järjestää erillisen pienen huoneenkin hyvällä ilmanvaihdolla, mutta meillä ei tila riittänyt siihen.

- Mankeli ns. kodinhoitokaapissa koko ajan käyttövalmiina. Tulee käytettyä kun on koko ajan esillä, mutta kuitenkin piilossa kaapin ovien takana.

- Vaatteiden säilytys kodinhoitohuoneen yhteydessä toimii varmaankin hyvin pienten lasten kanssa, mutta meillä ainakin yli kymmenen vuotiaat haluavat itse valita puettavansa omista kaapeistaan omissa huoneissaan. Itse olen kanssa kyllästynyt kuskaamaan vaatteita kahden kerroksen välillä, mutta ratkaisuksi tähän olen viritellyt puhtaan pyykin korit. Eli molemmilla lapsilla on korit käytössä ja viikkaan niihin pyykit valmiiksi ja kun vaatteita koriin ilmestyy, niin lasten hommana on viedä vaatteet kaappeihinsa. Ongelma kyllä on tuo likainen pyykki, joka ei jostakin syystä tahdo kulkeutua alakertaan kuin tiukalla käskemisellä tai vaatteiden kaapista loppumisella. Itse olen pyykkikuilusta haaveillut, mutta eipä sekään taitaisi olla ratkaisu meidän perusongelmaan eli laiskuuteen. Ei kai se pyykki sinne kuilun aukkoonkaan lastenhuoneista kulkeutuisi, kun ei se muutenkaan kulkeudu mukana alakertaan saati yhteiseen yläkerran pyykkikoriin, sitäkin näet on kokeiltu.

- Itse haluaisin ison eteisemme kenkäkaappeihin ilmanvaihdon, koska varsinkin tuon miesväen kengät tuppaavat haisemaan aikas kamalille varsinkin kesällä. Kaapit ovat mukavat käytössä, kun kengät pysyvät järjestyksessä ja pois lattialta lojumasta sekä piilossa katseilta, mutta hajuongelma on ainoa negatiivinen puoli. Me ratkaisimme sen tekemällä kaappien kattoon ja pohjaan reikiä ilmanvaihdon takaamiseksi, mutta parempi vaihtoehto olisi poistoilmaventtiili kenkäkaapeissa, siten ei haisisi koko eteinen hikisille kengille.

Vierailija
13/20 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 pientä vaatehuonetta, 4 kaapin verran säilytystilaa kussakin makkarissa Elfoilla, eteiskaapistot ja pitkä rivi kaappeja khh:ssa ja kun muutimme, ajattelin, että onpa nyt ruhtinaalliset säilytystilat, mutta kummasti ne on vaan päässeet täyttymään ! =)

Meillä on myös tuo 3-tason " ongelma" ja siksi joka kerroksessa on kph/wc ja itseasiassa niitä on yhteensä 4 ja niistä voin sanoa, että yksi liikaa! Äitini bongasi vieraskylppäristä hämäkinseittiä eli se kertonee, kuinka vähän sitä on tullut käytettyä tai kuinka huonoja siivoojia meillä on... hmm.

Joka tapauksessa kun suunnittelet Violette " span" , laita sinne se pukeutumistila ja sinne ovellinen kaappi puhtaille pyyhkeille, koukut kylpytakeille sopivaan nurkkaan (ettei ne pahenna näköalaa ;-) ja pyyhekuivari käytetyille. Olisi hyvä ratkaisu. Meiltä puuttuu tuo pyyhekuivuri, samoin nuo liukuovet koneiden päältä ja kuvittelin, että ne olisi ihanat, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan niin käytännölliset...

Vierailija
14/20 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrokseen kodinhoitotilan rakentaminen olisi kaikkein kaytannollisinta. Esim. pienten lasten kanssa katevinta on etta kodinhoitotila, keittio ja lasten leikkihuone olisivat samassa kerroksessa, koska niissa sita arkea pyorittaa ja siten lapset ovat kokoajan lahettyvilla eika tarvitse juosta portaita ylos alas. Jonkin verran vaatesailytystilaa laittaisin kylla kodinhoitohuoneen yhteyteen, jotta puhtaat vaatteet saa sinne. Esim. jokaiselle perheenjasenelle pari elfa-koria. Isommat lapset/teinit voi opettaa viemaan omat vaatteensa sielta kaappeihinsa ettei aidin tarvitse sitakin aina hoitaa.

Vierailija
15/20 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli iso huone oli jaettu toiminnaltaan kahtia. Ovesta tultaessa oli kuraeteinen (iso, kuten tuolla " siskolla" ja sitten oli jaettu kaapistoilla huoneen toinen puoli puhtaaksi puoleksi. Vaatekaappeihin (likapyykkiin) pääsi käsiksi kummaltakin puolen eli kurapuolelta voi ne laittaa suoraan koriin ja toiselta puolelta koneeseen ja saa puhtaat pois. Vaikea selittää, mutta näytti ihanalta.

Meillä on pesutilojen yhteydessä khh ja siitä pääsee kyllä ulos (onneksi!). Mutta se toimii myös kuraeteisenä puhtaan pyykin ohessa. Oven eteen en tajunnut laittaa kurasyöppöä mutta oikealle on tulossa juuri tuo allas ja oskarinoksa-systeemi. Ja koko huoneen leveydeltä on oven edessä kuramatto sekä ulko- että sisäpuolella. Eli siihen ne saappaat jää kuivumaan ja sitten vain imuroidaan puhtaaksi. Oven lähellä on kyllä lattiakaivokin, mutta musta tuo matto toimii paremmin kuin se että suihkuttelisin huonetta. Ja pysäyttää sen hiekan siihen.

Koko huoneessa on kosteuseritys ja lattialämpö. Vaatekaappeja, mankeli ja pesukonetorni lisäksi. Ihan ok. Tilaa ehkä noin 10m2 Vaikka aina voisi olla toisin ja paremminkin =) Nyt tekisin jo kaiken toisin

Qvasi ja 3 kurakakaraa

Vierailija
16/20 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen haaveillut sami-talojen, rinnetalojen sami-143R, tyyppisestä kodinhoitotilasta. kaipaisin vain tuon kodinhoitohuoneen viereen vaatehuonetta, jonne saa kaikki harrastus, yms välineet säilytykseen.. jos ei eteisen yhteyteen tee sitä tilaa. =)

Vierailija
17/20 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille.

Meillä kuivataan lähes kaikki vaatteet kuivausrummussa. Tällä hetkellä on pesutorni ja sieltä rummusta kannan vaatteet makuuhuoneen sängyn päälle viikattaviksi. Ei hyvä. Visio on tämä: Pyykkikone ja kuivausrumpu tulevat vierekkäin tason alle. Taso tulee seinästä seinään, eli on reilusti koneita leveämpi. Tason päälle tulee 40 cm syvä avohylly ja sen päälle samansyvyisiä kaappeja. Nostan kuivat vaatteet rummusta toiseen päähän tasoa. Toisessa päässä viikkaan ja nostan avohyllylle pinkkoihin. Valmiit pinkat vien omille paikoilleen kaappeihin ja vaatehuoneeseen. Yläkaappeihin tulevat pyykkipulverit, pesuaineet, siivousrätit ym. Yhden kaapin varaan pyyhkeille, joita on tällä hetkellä aika monessa kaapissa, kun eivät ole löytäneet paikkaansa. Pesutornilta vapautuvaan tilaan tulee lasten ulkovaatteiden kuivatuspaikka.

Vierailija
18/20 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapa vaan, olenko miettinyt, mitä mihinkin kerrokseen! Joka kerroksessa ei välttämättä ole sama määrä neliöitä tai sitten on, ja minunhan pitää analysoida kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Sitten kun satun vielä olemaan sisustusfriikki(kin), niin pelkkä käytännöllisyys ei riitä.. Onneksi tässä vaiheessa ei tarvitse miettiä värejä ja materiaaleja.

Jos Finette vielä lukee tätä, niin kysyisin sinulta 3:ssa kerroksessa asuvana, että onko teillä lastenhuoneet ja vanhempien makkari samassa kerroksessa? Tietysti tilanteenne on eri, kun tuleva bebe pitää olla lähellä:) Lähinnä ajattelen, minkä ikäiset voisi laittaa keskenään eri kerrokseen kuin vanhemmat. No, tähän ei tietenkään ole yhtä oikeaa vastausta, lapset ovat niin erilaisia. Haluaisin jo tähän ikään mennessä oman kylppärin ja buduaarin, ja lapset loiskuttamaan omaansa, mutta 2 kylppäriä vierekkäin, hmm..

Tämä 3-kerrosteema meni jo ohi aiheen, mutta kuulisin siitäkin mielelläni kokemuksia. Ja vielä jaksan lukea khh-vinkkejä! Tuota kaapisto keskellä huonetta -juttua mietin, olen lukenut siitä täällä aikaisemminkin, ja pohdin, miten se mahtaa olla toteutettu. Olikohan suomalainen juttu?

Vierailija
19/20 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun unelmatalossa olis myos vesipiste (eli varmaan ihan tavallinen letku) just siina mista kuraeteiseen tullaan sisaan, siis talon ulkopuolella. Pahimmilla kurakeleilla vois suihkuttaa lapset vahan puhtaammiksi jo ulkona.

Vierailija
20/20 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekeväni juuri noin välillä ;D Eli pesen lapset ulkona jo kertaalleen