Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perunaa vai maissia ensiksi

12.01.2008 |

oletteko aloittaneet aina perunalla vai voiko aloittaa vaikka maissilla?liekkö maissi vatsaystävällisempää vai peruna?maissivelliä olen antanut.se käy etttei mahaan ole sattumut.entäs minkälaisella ohjeella olette tehneet perunasoseen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keittänyt perunat ja soseuttanut sauvasekoittimella ihan muussiksi,laittanut korvikemaitoa joukkoon kunnolla että on ihan löysää.

Sitä annoin jo 3 kk ikäiselle vauvallemme.

Vierailija
2/8 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataatilla joka maistui vauvalle erittäin hyvin. Perunaa kun kokeiltiin niin ei aluksi oikein maistunut samalla tavalla kuin bataatti.

Molemmat soseet olen tehnyt niin että olen pilkkonut perunan/bataatin pieniksi kuutioiksi ja laittanut VÄHÄÄN veteen kiehumaan. Kaatanut veden talteen ja soseuttanut sauvasekoittimella soseeksi ja lisännyt tässä vaiheessa keitin vettä sekaan ja sitten ennen syöntiä löystyttänyt kunnolla äidinmaidolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Meidän tyttönen sai ensimmäisenä soseena bataattia. Sopi oikein hyvin masulle ja on herkkua edelleen. Käsittääkseni vatsaystävällisempää kuin peruna. Ja kun perunaa tyttönen ekan kerran sai niin siitä tulikin vatsanväänteitä. Nykyään menee ihan ok jo kaikki.

Mutta suosittelen bataattia!

t. iida-linnea

Vierailija
4/8 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana yritin antaa bataattia, mutta ei uponnut. Sitten annoin maissia joka maistui hyvin. Nyt menee jo muitakin makuja.Perunaa en edes kokeillut, koska esikoisemme ei voinut sietää sitä pelkästään. Peruna menee meidän tytölle porkkanan kera.

Meille maissi sopi oikein hyvin aloitteluun :)

Vierailija
5/8 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on molemmat lapset aloittaneet päärynällä ja siirtyneet siitä peruna-porkkana soseeseen, ja aina on kaikki kelvannut, ja edelleen isompina kasvikset on suurinta herkkua mitä lapset tietää...

että meillä ei ainakaan ole minkäänlaista nirsoilua näkynyt vaikka on ollut makea sose alkuun,vaikka tästä muistaakseni neuvolassa aina varoitellaan, makea on vauvalle luonnollinen ja tuttu maku ja helpottaa uuden oppimista, ihan pelkkä äidinmaitokin on makeaa...

Vierailija
6/8 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ovat muutkin todenneet, aloittaa voi melkein millä vain oman maun mukaan. Kokeilemalla selviää, mitkä maut ovat oman vauvan suun mukaisia (uuteen makuun tutustumiseen kannattaa kuitenkin varata aina muutama päivä, jo allergisten reaktioiden seuraamisenkin vuoksi) ja mikä sopii vauvalle. Esim. meillä pottu aiheutti jonkin verran masutukosta ja maissi vetikin mahan sitten täysin umpeen. Nämä ovat kuitenkin yksilöllisiä juttuja ja tämä vain meidän kokemuksemme.

Porkkana on usein vatsaystävällisempi kuin pottu tai maissi (joiden tiedän tukkineen mahoja monilla muillakin, vaikka tietenkin kuten jo sanottu, on yksilöllistä). Myös esim. palsternakka on mukavan mieto, ja samoin kuin porkkana ja bataattikin se on hieman makea juures. (Huom. Lanttu myös makea, mutta liian nitraattipitoinen alle 1-vuotiaalle!)

Meillekin neuvolassa ohjeistettiin tuo, että ensin vihanneksia ja sitten vasta hedelmä- ja marjasoseita, ja teinkin sitten kilttinä ensikertalaisena niin. Luulen kyllä, ettei meillä olisi ollut " makeista" aloittamisella mitään haittaa, koska useimmat hedelmäsoseet ovat sen verran kirpakoita (Semperin ja Nestlén soseissa ei ole lisättyä sokeria), että meidän pikkumiehemme lähinnä vain irvistelee niille ;)!

Vierailija
7/8 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maissi on kyllä maistunut, ollut neidin herkkua alusta lähtien. Perunaa kun tarjosin, yökkäili vain, ei maistu edelleenkään mitkään soseet missä on perunaa. Uunissa lämmittettyjä lohkoperunoita (tietysti ilman suolaa) on joskus suostunut maistamaan. Bataatti on ollut myös " kestosuosikki" , on edelleen.

Mammis + Oona 9kk

Vierailija
8/8 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana olen antanut maissivelliä meidän kakkoselle. Sitten perunaa ja upposi oikein hyvin ja masukaan ei ollut kipeänä, no ei ollut kyllä vaikutusta esikoisellakaan. Sitten pikkuhiljaa kukkakaalia mukaan ja porkkanaa. Nyt tänään ajattelin kaupasta tuoda bataattia. Hedelmäsoseista on mennyt persikkaa ja persikkaa ja banaania. Ihan perus banaani on uponnut oikein hyvin. Eilen syötiin peruna-kukkakaali sosetta purkillinen ja siihen lisäsin vielä pikkusen porkkanaa. Porkkanaa siis vielä opettelemme...

vm78 ja Eetu 4kk