useamman synnytyksen kokeneille kysymys
Aloitin vähä aikaa sitten ton keskustelun syöksysynnytyksistä ja siitä tulikin uusi kyssäri mieleen!
ELI Miten synnytyksen on lähteneet käyntiin? Jos eka on lähtenyt vesien menolla miten on käyny jatkossa? Tai supistuksilla niin entä sitten?
Mietin vaan et jos eka on lähtenyt vesillä niin kertooko se jotain sen sikiökalvon kestävyydestä. Kuinka todennäköistä on että jatkossa lähtee myös näin vai onko sekin NIIN raskauskohtaista eikä niinkään ihmiskohtaista... jos joku nyt ymmärsi ... =D
Mutta siis kokemuksia!!
Kommentit (12)
toka ja kolmas supistuksilla
neljättä odotellaan :)
Mulla on kumpikin synnytys alkanut suppareilla ja kun kalvot on viimein puhjenneet, sisätutkimuksen yhteydessä, kumpikin on syntynyt sitten " samantien" esikoista ponnistin 10 min ja kuopusta 4 min. Kalvon puhkeamisen jälkeen on tullut välitön tarve ponnistaa =)
Eka synnytys oli oppikirjamainen, mutta mulla lienee aika kova kipukynnys, sillä ehdin sairaalassa olemaan vain reilut pari tuntia ja tyttö oli seurassamme.
Toinen taas alkoi aika yllättäen, yksi kova supistus ja hyppäsin sängystä ja kassit autoon ja tyttö jätettiin matkan varrelle hoitoon ja noin tunti sairaalassa ja poika oli maailmassa. Niin ja siis matkaan meni vajaa tunti.
Kesällä minulla oli km rv 19 ja se käynnistettiin, ehdin saada 2 kertaa cytotec puolikkaan kohdun suulle, ja kohta sen jälkeen enkeli syntyi (Mainittakoon, että kohdun suun tilanne oli tuolloin hyvin kypsymätön). Nopeaa sekin siis, muistan lääkärin määränneen noita murusia viideksi antokerraksi ja vielä sanoi, että jos ei niillä lähde tulemaan niin sitten pitää katsoa muita keinoja. Itse olettaisin siis, että käynnistyskin voisi antaa jotain osviittaa.
Taisin vastata Aralle hieman nyt kahteen avaukseen, mutta toivottavasti ei haittaa =)
Eli supistuksilla on aina alkanut. Ekan kanssa vedet tuli samalla, kun kalvot puhkaistiin ja laitettiin epiduraaliantura pojan päähän, toisen kerran vedet meni vasta samalla supistuksella kun tyttö lähti syntymään.
eka rv 40+4 vedet meni,kesto 9h
toinen rv 42 vedet meni,kesto 4h
kolmas rv 41 supistuksilla,kesto 15h
neljäs rv 37+1 vedet meni,kesto 2h
Niiloakseli rv 31+5
Eka supistuksilla käyntiin, kalvot puhkaistiin sairaalassa kun pantiin epiduraali, synnytys kesti 23 h
Tokasta kalvot poksahti kotona, vedet supistusten myötä ulos kun oli kiinnittynyt niin ei tulleet muuten, kesto 3 h.
Tämä kolmas toivottavasti alkaa kalvojen puhkeamisella.
Maaria 29+2
Eka 10 päivää yli la:n
Toka 17 päivää yli la:n
Maaria
Minulla viisi synnytystä tkana ja sekä ettää käynnistymisen suhteen :)
Ensimmäinen käynnistyi vesien menolla rv 36+5, kesto n. 12h
Toinen vesien menolla rv 36+2, kesto 6,5h
Kolmas supistuksilla rv 38+1, kesto 2,5h
Neljäs supistuksilla rv 39+5, kesto 2,5h
Viides vesien menolla rv 38+5, kesto 2h5min
Mitään syytä ei minulla noihin vesien menoihin ole löytynyt. Eli ei ollut tulehduksia tms. Ja nelosen jälkeen mulle sanoi lääkäri jälkitarkastuksessa, että " sinä nyt vain olet nainen, joka synnyttelee vähän miten sattuu." Juupa juu :)
M
Mulla eka käynnistyi supistuksilla ja kalvot puhkaistiin sairaalassa. Toisella kertaa meni vedet kotona ja sitten lähdettiin.
Molemmat on käynnistyneet supistuksilla. Ekasta puhkaistiin kalvot ja tuli heti ponnistamisen tarve, tyttö syntyi 5 min ponnistuksella. Toisella kertaa lääkäri kokeili että olen 10cm auki ja samantien puhkesi kalvot. Kävin pian sen jälkeen ponnistamaan (puudutus vähän heikensi supistusten tuntemista, tai itse asiassa miltei kokonaan). Tyttö syntyi 6min ponnistuksella.
Kolmannen laskettu aika on ensi kuussa ja jotenkinhan sitä odottaa että supistuksilla se taas alkaisi, mutta we´ll see.. Mulla tuntuu ainakin edellisten kokemusten perusteella olevan tosi lujat kalvot. Ekassa synnytyksessä sikiöpussia roikkui jo ulkona mutta ei silti puhjennut ilman veistä.
Mikaela rv 34+0
eli eka synnytys oli rv38+6, kesto 9,5h.
Toinen syntyi rv39+3, kesto tasan 3h.
1. lapsivettä alkoi tihkua, siitä sitten pikku hiljaa supistukset rv 41+0
2. supistuksilla rv 42+0
3. käynnistys rv 42+0
4. käynnistys rv 42+1
5. käynnistys rv 40+0
neronja rv 36+6
eli mulla ainakin kokemusta molemmista. Tuossa kakkosen synnytyksessä muuten puhkaistiin kalvot.
Kolmannesta ei vielä tiedä, saas nähdä kuis käy... suppareilla jotenkin kuvittelen tän käynnistyvän.h