Onko yliopisto opiskelu raskasta?
Mietin, että koettaisinko päästä yliopistoon lukemaan sosiaalialalle (Eli siis haluaisin sosiaalityötekijäksi). Nyt olen viittä vaille valmis sosiomi, mutta haluaisin vielä vähän enemmän.
Saanko nykyisistä opiskeluista pisteitä hakutilanteesta ja millaiset on pääsykokeet.
Työskentelisin niin mielelläni lastensuojelu asioiden kanssa ja katson, että ns. sossun tätinä pääsisin " haaveammattiini"
Kommentit (4)
Ja olen siis todellakin suorittamassa sosionomiopinnot loppun saakka. En jätä mitään vajaaksi. Toivottavasti vain sitten pääsykokeissa tärppäisi, hakijoita on varmasti paljon.
AP
Vierailija:
Siis ihan loppuun. Lopputyö, kaikki. Ainakin meillä (Jyväskylän yliopisto) sosionomiopinnot luetaan tutkintoon hyväksi vasta sitten kun tutkinto on kokonaan valmis. Vaikka puuttuisi vain se lopputyö, mitään ei korvata.Joo tiedän, aika karua... mutta niin se on. Yo-puolella ei kauheasti arvosteta amk-opintoja.
Uusien kelpoisuusvaatimusten myötä ja etenkin uuden lastensuojelulain myötä tosiaan sinun kannattaa opiskella se kelpoisuuden täyttävä tutkinto, jos todella haluat sosiaalityöntekijän töitä tehdä. Toki sosionomin tutkinnolla töitä saat, mutta varsinaista kelposuutta et ikinä ja nykyäänhän sosionomeja ohjataan perhetyöntekijöiksi ja palveluohjaajiksi siellä, missä sosiaalityöntekijöiden paikat on pystytty sossuilla täyttämään. Voit hyvin tehdä töitä välillä osa-aikaisena ja kokoaikaisenakin, riippuen opintojen vaiheesta ja miten suunnittelet niiden etenemisen.
Vaativuus sitten, jaa, se on kai jokaiselle erilaista miten sen kokee. Kyllä ja ei. Ei se yliopisto-opiskelu mikään älykkyyseliitin juttu ole, kyllä siellä pärjäävät kaikki ne kymmenet tuhannet ihmiset jotka suomessakin opiskelevat siellä =D Itse olen aiemmin opiskellut muita yhteiskuntatieteitä ja mielestäni sosiaalityö on omalla tavallaan helpompaa ja toisaalta taas vaikeampaa. Ainakin meillä ollaan myös aika vaativia suoritusten suhteen ja opintopistemäärät suhteessa työmäärään ovat aika kovat. Tutkinto on ahdettu aika täyteen tekemistä, semmoisia löysäilykursseja ja tosihelppoja tenttejä ei kauheasti ole kun tenttikysymyksetkin ovat meillä usein aika kiperiä.
joka opiskelee sosiaalityötä lapin yliopistossa. Kannattaa tosiaan tehdä sosionomiopinnot loppuun, niistähän saa miltei perusopinnot hyväksiluettua ( mutta vain valmis tutkinto ). Pelkistä ammattikorkeakouluopintosuorituksista ilman tutkintoa ei saa mitään. Ja ainakaan meillä EI ammattikorkeakoulututkintoa kehuta, sen on tullut huomaamaan. Mutta me sosionomithan kuitenkin tiedämme oman arvomme ( se käytäntö ).
Mutta minä opiskelen siksi, ettei tarvitsisi tehdä vuorotyötä kuten sosionomina.
Raskasta tai ei, pelkästään istumallahan mikään opiskelu ei onnistu. Itse ainakin tykkään, vaikka taas tuli istuttua luennolla jonka asiat oli käyty sosionomiopinnoissa.
Näin asuntovelkaisena pienten lasten kotiäitinä toivoisin, että olisin itse hoitanut opinnot pois alta ennen lapsia.
Siis ihan loppuun. Lopputyö, kaikki. Ainakin meillä (Jyväskylän yliopisto) sosionomiopinnot luetaan tutkintoon hyväksi vasta sitten kun tutkinto on kokonaan valmis. Vaikka puuttuisi vain se lopputyö, mitään ei korvata.
Joo tiedän, aika karua... mutta niin se on. Yo-puolella ei kauheasti arvosteta amk-opintoja.
Uusien kelpoisuusvaatimusten myötä ja etenkin uuden lastensuojelulain myötä tosiaan sinun kannattaa opiskella se kelpoisuuden täyttävä tutkinto, jos todella haluat sosiaalityöntekijän töitä tehdä. Toki sosionomin tutkinnolla töitä saat, mutta varsinaista kelposuutta et ikinä ja nykyäänhän sosionomeja ohjataan perhetyöntekijöiksi ja palveluohjaajiksi siellä, missä sosiaalityöntekijöiden paikat on pystytty sossuilla täyttämään. Voit hyvin tehdä töitä välillä osa-aikaisena ja kokoaikaisenakin, riippuen opintojen vaiheesta ja miten suunnittelet niiden etenemisen.
Vaativuus sitten, jaa, se on kai jokaiselle erilaista miten sen kokee. Kyllä ja ei. Ei se yliopisto-opiskelu mikään älykkyyseliitin juttu ole, kyllä siellä pärjäävät kaikki ne kymmenet tuhannet ihmiset jotka suomessakin opiskelevat siellä =D Itse olen aiemmin opiskellut muita yhteiskuntatieteitä ja mielestäni sosiaalityö on omalla tavallaan helpompaa ja toisaalta taas vaikeampaa. Ainakin meillä ollaan myös aika vaativia suoritusten suhteen ja opintopistemäärät suhteessa työmäärään ovat aika kovat. Tutkinto on ahdettu aika täyteen tekemistä, semmoisia löysäilykursseja ja tosihelppoja tenttejä ei kauheasti ole kun tenttikysymyksetkin ovat meillä usein aika kiperiä.