Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkaussalin sairaanhoitaja raskaana - erityisiä riskejä työssä?

10.01.2008 |

Voiko leikkaussalissa työskennellä normaalisti koko raskauden ajan? Miten on anestesiakaasujen kanssa?

Luvassa itselläni harjoittelua leikkurissa jonkin verran - raskaus alussa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli nosteluja siellä on varmasti samanlailla kuin muillakin osastoilla. Tiettyjä lääkkeitä käsitellessä on noudatettava erityistä varovaisuutta, ja jotkut on täysin kiellettyjä. Kaasuista en niin tiedä, ethän sinä kuitenkaan niitä itse suoranaisesti hengitä. Kannattaa varmistaa leikkausosastolta jonne olet menossa. Vaikkapa osastonhoitajalta, hän varmasti tietää paremmin.

Vierailija
2/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olla varovainen niin kuin aina pistotapaturmien ja eritteiden kanssa. Säteily (ei mukaan röntgeniin). Samoin nostelun, elvytyksen ja muun fyysisesti raskaan kanssa pitää olla varovainen. Edellisen vastaajan ehdotus oh:n yhteydessä olemisesta oli viisas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs ne joiden vuoksi emme tiettyihin toimenpiteisiin osallistu ovat - röntgensäteet, luusementti (ei ssellaiseen saliin edes sen päivän aikana, vaikka olis proteesitoimenpide tehty aamulla) ja lasten anestesioissa nukutusvaiheessa ei kannata mennä lähelle lasta, koska kaasut tulee huoneilmaankin....

Ja niistä nosteluista voi aina kieltäytyä - leikk.osaston henkilökunta kyllä muistaa useimmiten nuo asiat ;)))

--Mirpa--

Vierailija
4/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen kirurgisella vuodeosastolla töissä ja en ole vielä kertonut raskaudestani, koska viikkoja vasta 10+2. Ajattelin, että kerron NP-ultran jälkeen.

Olen miettinyt paljon noita nostelemisia, koska meillä niitä avustamisia ja nostoja on paljon...en ole vielä kieltäytynyt.

No, NP-ultra on 23.1. ja ajattelin sitten kertoa, ensin tietty osastonhoitajalle.

Voiko nostoista olla jo nyt haittaa?

Vierailija
5/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai lapsi on hyvin suojassa ja suurin osa raskauksista menee ongelmitta loppuun teki mamma mitä tahansa, mutta nostamisessa voi olla semmoista repimistä. En osaa sanoa missä vaiheessa se ei vielä olisi vaarallista tai toisaalta koska alkaisi olemaan. Toisaalta yksikin hyvä ystävä on päivystyksen sairaanhoitaja ja teki työtä ihan normaalisti hyvin pitkälle, isona kuin valas vielä elvyttyli menemään :) Oli kuulemma hauskan näköistä...

Ehkä voisit kuitenkin pomolle kertoa tässä tilanteessa, erityisesti jos sulla on vakituinen työ, kyllä hänen pitäisi ymmärtää että mitä vaan voi kuitenkin tapahtua kun viikkoja on vähän.

Vierailija
6/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroin työharjoittelu paikallani sairaalassa, että odotan, koska eteen olisi voinut tulla esim. varjoaine potilas, jonka lähelle et saa mennä. Samoiten työtoverin on hyvä tietää jos täytyy nostella tai tehdä muuta vaarallista. Hoitoalalla on niin paljon riskejä raskauden suhteen, että kannattaa olla varuillaan oman ja lapsen kannalta. Tietyt lääkkeet myös hengitykseen joutuneet voivat joutua verenkiertoon ja sitä kauttaa vauvaan. Itse ainakin kertoisin asiasta, eihän ne ole kuin työkavereita sen hetken aikaa ja parempi heidän on tietää niin osaavat ottaa raskautesi huomioon vaatimmissa hoitotilanteissa. =)

Onnea sinulle työharjoitteluun =)

Vierailija
7/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitat varmaan sitä, jos potilaalle on annettu jotain radioaktiivista ainetta, minkä takia potilas säteilee ulospäin. Röntgentutkimuksissa käytettävä varjoaine ei " säteile" .

Vierailija
8/8 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja odotan toista lastani, nyt 12+1. Ensimmäinen lapsi on terve, ihana tyllerö. Tässä vaiheessa ei vielä voi levolla tai nosteluilla estää taikka aiheuttaa keskenmenoja, näin olen lääkäriltä kuullut. Mutta varovainen pitää siinäkin tietty olla ja varsinkin heti jos supistuksia alkaa tuntua, myös niitä ns vaarattomia masun kovettumisia.

Anestesiakaasut ei sinänsä ole vaarana, niiden takia ei ainakaan meillä myönnetä aikaistettua äitiyslomaa, siis sellaista jonka saa riskialttiista työstä. Nykyisissä leikkaussaleissa on niin hyvä ilmanpoisto ja vaihto, että altistus on pientä. Sellaisia leikkauksi, joissa potilaalla on jokin tarttuva tauti esim. tuberkuloosi tms tulee välttää, mutta kun itse olet terve ja suojaudut normaalisti ja pidät huolen hyvästä käsihygieniasta, eivät MRSA tartunnat ja sellaiset ole vaarallisia. Tuossa aikaisemmin tulikin jo luusementti, sytostaatit ja röntgentoimenpiteet, jotka ovat ehdottomasti kiellettyjen listalla.

Itselleni hankalinta on olleet alkuraskaudessa hajut, jotka aistii voimakkaampina ja aiheuttavat normaalista poiketen hyvinkin pahaa oloa, mutta nyt sekin alkaa ola takana ja työntekokin tuntuu hetken ihanan normaalilta.

Iloitse ja nauti raskaudestasi ja vointisi mukaan myös työharjoittelusta ja helpointa ja omalle päällekin parasta on aina kysyä, kun jokin tilanne mietityttää, harjoittelupaikallasi on varmasti samassa tilanteessa olleita =)

ah+pikkukakkonen