Ekaluokkalaisen välipalasta kun lapsen äiti kotona?!
Ettekö kotona olevat äidit laitakaan lapselle välipalaa? Tuttavan lapsi sanoi meillä käydessään syövänsä välipalaksi " mitä jääkaapista löytyy..." Minä kun laitan aina kaiken valmiiksi, syömme sitten yhdessä :)
Kommentit (7)
Miksi pitäis passata kaikki valmiiksi nokan eteen? Ei sillä saa kuin pikku tyranneja aikaiseksi. Mulla on periaatteena se että " laiskalla äidillä on ahkerat lapset" eli en passaa jos osaavat itsekin.
een. Mutta ei se kyllä välipaloja tai iltapaloja koske...Itse en esim. koskaan syö välipalaa. Ja ekaluokkalaisen on tosiaan jo hyvä osata itsekin tehdä voileipä. Minä kyllä vielä kontrolloin ekaluokkalaisen toimia kehoituksilla " nyt olisi iltapalan aika, ja sitten hammaspesulle" , mutta en TODELLAKAAN tee kaikkea hänelle valmiiksi. Ruuat tietysti, mutta juuri välipalaa ja iltapalaa on koululaisen minusta jo hyvä osata tehdä ja syödä ihan oma-aloitteisestikin. Usein jääkaapissa on tai annan suullisesti pari vaihtoehtoa, mutta lapsi saa itse a) ottaa oman välipalansa b) jotain päätösvaltaa siihen, mitä syö välipalaksi.
Saatan esim. sanoa, että " nyt välipalalle, ota vaikka kinkkuvoileipää tai sitten riisifruttia. Ja muista ottaa jotain tuorettakin, kurkkua tai hedelmää" .
On minustakin vähän paapomista, jos ekaluokkalaiselle tehdään ja tuodaan kaikki ateriat valmiiksi pöytään! Koska se oppii sitten toimimaan oma-aloitteisesti keittiössä, vai tekeekö ap sille välipalat vielä teininäkin?
Kyllä hän voileipätarpeet kaapista osaa itse ottaa tai juuri mainitun riisifrutin. En ole häntä kotiin vastaanottamassa enää ensi syksynä joten kevään ainaa tarkoitus oma-aloitteisuutta opetella. Ja en todellakaan halua nyhveröä lapsesta kasvattaa! Nyt siis alkaa, tästä päivästä lukien. t. ap
kun olin itse lapsi niin meillä saattoi olla kaapissa joskus jotain ja joskus ei. tosi usein olin nälkäinen koulun jälkeen ja kaiholla vertasin siihen, kun kavereitten vanhemmat oli jättäneet niille jääkaappiin valmiit sapuskat. sit jos jostain sain rahaa, niin ostin karkkia nälkääni, kun eihän lapsi tajua että se tarvitsisi kunnon ruokaa. minun vanhemmat kai ajatteli, että olisin itse osannut suunnilleen leipoa ne leivät jauhosta, eli yliarvioi sitä itsenäisyyttä. ei ekaluokkalainen osaa tehdä ainakaan semmoisia ruokia, mitä sitä ei ole oikein varta vasten opetettu tekemään. passaamista en kannata, mutta mun lapsella tulee olemaan terveelliset välipala-ainekset helposti saatavilla kaapissa! Ja selitän sitten kanssa, että sieltä sitten otetaan ja katon että on mennyt perille.
Kyllä minä voin laitellakin sen välipalan, kuten laittelen sen välillä miehellekin.
Kaikissa perheissä ei ole samanlaiset tavat.