Kauhean pelottava oikomishoito. Hyviä neuvoja kaivataan!
5-vuotiaalle tytölle ollaan tekemässä rautoja. Hoitoon kuuluu hammasmallien tekeminen. Mallit tehdään työntämällä hampaisiin metallinen hammasmuotti, jossa on sinistä muovailuvahamaista aihetta. Aine kovettuu varmaan noin minuutin. Kun härveli työnnetään suuhun, lapsi meinaa oksentaa useita kertoja ja menee paniikkiin.
Edellisellä kerralla homma meni, koska lapsi ei tiennyt mitä on tulossa. Tänään lapsi pelkäsi niin, että muottia ei saatu suuhun. Maanantaina on uusi yritys. Olisi tietysti kiva jos homma olisi ensi kerralla ohi, mutta miksi 5-vuotiaille pitää olla tuollaista hoitoa? Mun ristipurentani hoidettiin kun olin eka luokkalainen, ja muistan se olleen kurjaa, ei kuitenkaan ahdistavaa ja pelottavaa.
Mitä sinä tekisit? Painostaisit lasta vai pyytäisit jatkoaikaa? Hammaslääkäri on aivan ihana, ja osaa hoitaa lapsia aivan loistavasti.
Itse olen vihainen, pettynyt ja harmissani. Lapselle, että ei ollut reippaampi (ei ole reilua aikuista käytöstä, joten en sitä lapselle sanonut) ja hammaslääkärille, että ei tajua lapsen pelkäävän ja olevan liian pieni. Töistäkin pitää olla koko ajan pois.
Kommentit (27)
Raudat laitetaan kitalakeen hampaisiin laitettavilla sormuksilla. ap
Mutta pelko oli suuri. Hän on erittäin herkkä yökkäämään. Suuhygienisti oli todella taitava työssään. Hän jaksoi puhua, puhua lapsellemme ja neuvoi oikeaa hengitystapaa kärsivällisesti. Lopulta muotin otto onnistui ilman yökkäys-refleksiä, mikä oli ihmeitten ihme!
olen puhunut tästä pätevän lasten oikomishammaslääkärin kanssa, ja itse olen ainakin hyvin motivoitunut viemään lapseni sinne mahdollisismman pienenä. Sillä on kuulemma merkitystä, että saadaanko leukaa ja hampaiden suuntaa muokattua ennen pysyvien hampaiden puhkeamista. Lisäksi meidän tapauksessamme on mahdollista, että vaikka hoito kestää koko kasvukauden, niin silti vielä aikuisena joutuu isoon leukaleikkaukseen - mutta JOS hoito menee hyvin, niin leikkausta ei ehkä tarvita. Joten ehdotan, että teet kaikkesi, ettei asia lykkäänny. Ei ne hammaslääkärit sinne huvikseen ota pikkulapsia kiusattavaksi
Kiskoja ei laiteta noin pienille.. sitä ihmettelin alunperin
18
Itse muistan tuon muottien ottamisen omasta lapsuudestani/muoruudestani. Mulla on kanssa herkkä yökkäysrefleksi ja kyllä muistan kuinka kyyneleet valuivat silmiin ja oksennus meinasi tulla muotteja otettaessa. Yritin vaan keskittyä heiluttamaan varpaita lääkärin ohjeiden mukaan...
Meillä paikattiin hammas nelivuotiaana (kiillevaurio) esilääkityksessä. Ei tuo kyllä mukavaa ollut. Lääke sekoitettiin mehuun, mutta silti se maistui kuulemma pahalta. Esilääkityksestä huolimatta lapsi pisti hanttiin paikkausvaiheessa, joten häntä jouduttiin pitelemään väkisin paikoillaan sen aikaa, että saatiin paikka kovetettua. Hoidon jälkeen poika uhosi kuin aikuiset miehet humalassa, kiipeili joka paikkaan ja meinasi hyppiä uhkarohkeasti milloin mistäkin. Onneksi esilääkitys vei lähimuistin toimenpiteen ajalta, ja seuraavana päivänä hän ei edes muistanut käyneensä lääkärissä.
Sellaista meillä!
ap