Lasten päivähoito ja vuorotyö
Lapseni aloittivat kaksi viikkoa sitten päiväkodissa. Olemme olleet 3 vuotta kotona lasten kanssa. Lapsilla ikää 3v ja 5v.
Itse teen vuorotyötä ja mies päivätyötä. Lapset ovat päiväkodissa max. 16 päivää kuukaudessa.
Alku meillä nyt sellaista tavallista, eli pientä itkua vietäessä, mutta kuitenkin hoidossa viihtyvät.
Mietin vaan noita arkivapaita ja lasten hoitoon vientiä. Päiväkodin kanta selvä, eli mitä useamman päivän lapset kotona, niin sitä vaikeampaa on sopeutuminen. Itse kuitenkin haluaisin pitää lapset kotona vapaapäivinäni. Eilen minulla oli pakollista menoa ja lapset olivat hoidossa 6 tuntia ja voi että koin huonoa omaatuntoa!
Olisiko sitten järkevää nyt alussa pitää lapsia hoidossa ainakin sen 4 päivää viikossa ja kun ovat päiväkotiin tottuneet niin sitten voisi pitää kotona useammin? Tuntuu julmalta jättää kyynelsilmäiset lapset hoitoon ja painua itse kotiin! Miehen kanta on se, että meidän elämä on epäsäännööllistä ja lapset siihen kyllä tottuu. lapset ovat tavallisessa, ei vuoro-,päiväkodissa.
Tottakai haluaisin toimia lasten parhaaksi, mutta mikä se teidän mielestä olisi? Miten te muut vuorotyössä olevat äidit toimitte?
Kommentit (5)
Ensin 11 kk tyttö oli iltapäiväkodissa, joka oli auki kymmeneen illalla. Hän oli paljon kotona ja sopeutuminen päiväkotiin senmukaista. Ryhmässä lapsia 1-5 vuotiaita. Tuntui turvattomalta pientä kohtaan, tädeillä ei kovinkaan paljoa aikaa yksilölliseen hoitoon.
Muuton myötä tyttö pääsi pienryhmään pikkuisten puolelle, jossa kävi myöskin epäsäännölisen säännöllisesti. Hän sopeutui paremmin, tykkäs täteistä ja lapsista, mutta silti itkuisia jättöjä päiväkotiin, koska välillä taukoa jopa kaksi viikkoa.
Tänä vuonna päätimme mieheni kanssa, (vaikka enemmistö paheksuu) laittaa tytön tarhaan "täyspäiväisesti". Lapsi hoidossa ma-pe, max 7 tuntia. Tämä sopii perheelle parhaiten, vaikka minulla "huono äiti"-fiilis onkin. Silti lapsi saa kaipaamansa rutiinin, ystävät, leikin, ulkoilun ja aktiviteetin. Ja kun lapsi on hoidossa voin käyttää ajan tehokkaasti: siivous, ruuanlaitto yms. Ja kun lapsi on kotona hän saa äidin tai isän koko huomion.
Tähän "ongelmaan" ei kai mitään yleispätevää ohjetta ole. Minun on se, että muiden ihmisten paheksunnan voi jättää omaan arvoonsa, se mikä sopii toiselle ei sovi kolmannelle. (Ja salaa luulen parin kotiäidin olevan loppujen lopuksi minulle vähän kadeja)
Ihmettelen teidän päiväkodin asennetta, että on parempi tuoda päiväkotiin, jotta sopeutuu. Meillä kaikki olivat sitä mieltä että lapsen on parempi olla kotona jos vaan mahdollista pitää. Itse pidän lapset kotona vapaa päivinäni ja kaikki (myös 5v) nautitaan niistä päivistä suunnattomasti.
Kyllä minäkin päätin nyt kuunnella itseäni ja pitää lapset kanssani kotona vapaapäivinäni. Minä en itsekään nauti vapaistani, jos lapset hoidossa! Sitäpaitsi olen myös sitä mieltä, että lapsille paras paikka on ehdottomasti koti.
tottakai pidän vapaapäivinä lapset kotona, vain poikkeussyistä vien heidät hoitoon pari kertaa vuodessa vapaapäivänäni.
Kannattaa viedä kuitenkin lapset hoitoon heti aamusta esim. klo 9 vaikka menisitkin itse iltavuoroon-->lapsen helpompi hahmottaa aikaa, kun päivä alkaa suurinpiirtein samaan aikaan.
Meidän lapset tottuivat epäsäännöllisyyteen, ehkä sopeutuminen vei enemmän aikaa kuin päivätyötä tekivien lapsilla, mutta nyt he rakastavat arkivapaita eikä se ole enää mikään ongelma, että hoitoajat ovat epässäännöllisiä.
ehdottomasti paras paikka on koti. Sinun lapsesi ovat jo nuinkin isoja, eli ymmärtävät ainakin jollain tasolla aikakäsitteitä jne.
Sinuna veisin lapset hoitoon sillon, kun he oikeasti hoitoa tarvitsevat.
Meillä minä teen 4-päiväistä työviikkoa ja lapset ovat aina perjantait kanssani kotona. Lisäksi mies yrittää päästä parina päivänä viikossa kotiin jo 14 maissa eli hakee lapset heti välipalalta kotiin.
Lapsemme aloittivat hoidon 2,5v ja 5v iässä. Pienemmällä kesti pari kuukautta sopeutua, isompi nautti hoidosta heti ensipäivästä lähtien.