Keliakia todennäköinen - rohkaiskaa!
Kävin verikokeissa, ja keliakian vasta-aineet olivat koholla. Nyt odotan lääkäriaikaa ja lähetettä tähystykseen (ARGH), jossa diagnoosi vasta varmistuu. Kertokaapa te, joilla on kokemusta asiasta, miten paljon keliakia on muuttanut elämäänne? Rajoittaako se hirveästi? Mulla ei ole mitään tyypillisiä keliakian oireita, vaikkakin herkkävatsainen olen ollut koko ikäni. Entä jos alan pääosin noudattaa gluteiinitonta ruokavaliota mutta joskus " repsahdan" ? Tai tietääkö joku, kuinka varmasti sellaisella henkilöllä todella on keliakia, jolla nuo vasta-aineet ovat koholla? Tuntuu, että ajatukset pyörivät nyt vain tässä, vaikka kaikki muu on hyvin, mm. terveet lapset ja mies..
Kommentit (8)
Mutta toisaalta se tunnetaan nykyään melko hyvin, joten sitä osataan hoitaa. Sen kanssa pärjää moni muukin, joten etköhän sinäkin pärjäisi. Hankalia aikoja varmasti tulee ja väsyttää.
Itselläni oli ihan muu ruokarajoite jonkin aikaa, ja joskus kun kävin lukemassa pahoista allergioista kärsivien keskusteluja, tuli melkoinen helpotus, että omani olivat sentään kuitenkin aika helppoja. Mulle tuli sellainen olo, että jos jotkut ovat selvinneet koko elämänsä varoen ties mitä ruoka-aineita, kuten samanaikaisesti viljoja, hedelmiä, pähkinöitä jne, niin kai mäkin nyt selviän tästä.
Tsemppiä.
Mutta verikokeiden mukaan ei löydetty mitään. Joten voi olla, että kärsin näistä keliakian oireista lopunelämäni.
Mutta sairaudesta sen verran, mitä ehdin lueskella ennen testejä. Suomesta on helppo löytää kaikkea gluteenitonta, niin kaupasta kuin ravintolastakin (esim. pitsoja, leipää jne.). Ruokavalio on ehdoton loppuelämän, siis repsahduksia ei sallita (niin kuin esim. laktoosi-intoleranssissa). Jokainen gluteeninmurunen vahingoittaa suolistoasi.
Matkoilla voi syöminen olla vähän vaikeampaa, mutta ainahan saa syödä lihaa, kasviksia ja perunaa ja hedelmiä. Sinusta varmaan sairaus tuntuisi tosi kurjalta, jos kerran oireitakaan ei ole. Mutta ei se elämää pilaa varmastikaan!
Tosi hyvin löytyy nykyään leivonnaisia, pastaa, maissiolutta jne valmiina kaupasta ja myös pakasteina. Jauhoja saa joka pikku-siwastakin.
Äitini leipoo leipäkoneella itse leipää, taitaa pakastaakin sitä.
Ihan suht normaalia elämää pystyy elämään.
Joskus jos erehtyy/mieli tekee syömään gluteenia sisältäviä ruokia, on maha kuulemma huonossa jamassa jopa viikkoja. Joten elinikäinen ruokavalion muutos.
Tarkkana saa olla esim. mausteseosten ja makeisten kanssa myös.
Repsahduksia ei saa sattua. Jokainen repsahdus tuhoaa suolistoasi.
Tietenkin ruokavalioon tottuminen vie vähän aikaa, mutta nykyään en edes ajattele asiaa. Suomessa on hyvin saatavilla gluteenittomat vaihtoehdot ravintoloissa ja ruokakaupoissa, ja kotioloissa taas lähes kaikki ruokalajit on helppo valmistaa myös keliaakikolle sopiviksi.
Mä vaihtaisin tämän rajun diabetekseni mielihyvin keliakiaan. Kyllä sä pärjäät, työkavereina ollut pari keliaakikkoa ja vaikka oman aikansa se vie, niin suht hyvin useimmiten alkaa sujua.
Nykyään tiedetään ja tunnetaan tuo sairaus hyvin, joten konstit on. Mä lihoin 20 kiloa insuliinista, sulla ei ainakaan pitäisi olla mitään tällaista tulossa.
Yritin vain löytää "hyviä" puolia, en vähättele missään nimessä!! tsempit!
Olisi jotain mihin tarttua, hoito on helppo, kun perehtyy gluteiinittomaan ruokavalioon. Itselläni hankala suolistovaiva, mitä ei meinata saada hoitotasapainoon.