Raskaushepatoosista kokemuksia?
Eli minä tänään vikassa neuvolääkärissä valittelin kutinaa, joka valvottaa öisin, on nimittäin niin paha. Maha kutisee, kädet, mutta pahiten jalkapohjat. Ja laittoi sitten verikokeisiin, josta huomenna tulokset, mutta tietty piti tyhmänä mennä googlettamaan aiheesta ja nyt päässä pyörii sen verran ikäviä ajatuksia että olen varmasti koko yön hereillä... Onko kellään kokemuksia tästä hepatoosista, oletko/onko joku läheisesi sitä sairastanut? Miten kävi, jouduitko sairaalaan, käynnistettiinkö? Mulla nyt viikkoja 35+2, painoarvio ollut pari viikkoa sitte ultrassa 2,6kg, eli voikohan tuo koko aiheuttaa tuon mahdollisen hepatoosin?
Apuva...
Kommentit (6)
pitkälle tässäkin raskaudessa. Raskaus nyt vasta alussa, joten pitkä aika stressata asiaa. Käyn varmaan säännöllisin väliajoin verikokeissa ja tilannetta seurataan. Jos arvot tosi koholla, voidaan kuulemma aloittaa jokin lääkitys, jottei tarviis liian aikasiin käynnistää. Mulle sanottiin, että käynnistystä ei miellään tehdä ennen raskvko 35.
ilmoittele kuulumisia!
Mun äidillä oli, kun odotti isoveljeäni, eli siitä on aikaa jo runsaat 30 vuotta. Äiti joutui olemaan sairaalassa seurattavana pari viikkoa, ja synnytys käynnistettiin kaksi viikkoa etuajassa.
Mutta seuraavissa raskauksissa ei tullut ongelmia, tosin muistaakseni äiti joutui noudattamaan rasvatonta ruokavaliota.
Äiti ei muuten saanut myöskään käyttää e-pillereitä, kun maksa-arvot nousi liikaa. Mä olen noita e-pillereitä voinut käyttää ihan hyvin, joten toivottavasti ei iske muhun, vaikka alttius kai perinnöllistä onkin...
t. pömppä (sydämen syke näkyi varhaisultrassa tänään)
Esikoisesta joskus rv 35 alkoi oireet. Ensin kutisi jalkapohjat ja kämmenet ja lopulta koko kroppaa kutitti niinkuin olisi hyttyset syöneet koko naisen. Lopulta synnytys käynnistettiin (raskausmyrkytys epäily + koholla olevat maksa-ja sappiarvot + lapsivettä tihkui) rv 36+6 ja syntyi terve poika vauva.
Tämän toisen kanssa oireet alkoivat RV 36 ensin jalkapohjien kutinalla ja siitä sitten kämmeniin ja muualle kroppaan. Ja jos en aivan väärin muista niin taisipa päänahkaa kutittaa jo ennen tuota jalkapohjien kutinaa. RV 37 tms sain lääkkeet noihin kohonneisiin arvoihin, mutta arvot vaan jatkoivat nousuaan joten rv 38+1 käynnistettiin ja syntyi terve poika.
Minulla myös kahdessa edellisessä raskaudessa, tässä kolmannessa vaikuttaa että ei tule (rv 36).
Alkoi joskus rv 35 mielettömällä kutinalla. Labratuloksissa maksa- ja sappiarvot taivaissa ja jouduin suoraan osastolle tarkkailuun: Vauvan sydän ääniä ja liikkeitä tarkkailtiin 3 krt/vrk yhden viikonlopun ajan. Samaan aikaan aloitettiin lääkitys, joka tepsi hyvin ja arvot normalisoituivat.
Loppuraskaus sujui 1-2 krt/viikko vauvan sydänkäyrissä ja omissa verikokeissa sairaalan äitipolilla.
Hepatogestoosi on perinnöllinen sairaus, syytä ei tunneta. Ilmeisesti geenivirhe. Maksa ei " osaa" käsitellä valtavia raskaushormoni ryöppyjä.
Hepatogestoosi on vakava raskausaikainen sairaus (vrt. raskausmyrkytys). Sairauteen liittyy vauvan sydänpysähdysriski. Tämä on melko harvinaista, mutta siksi ennakkotarkkailu on tiivistä.
Monesti hepatogestoosoraskaus käynnistetään n. rv 37. Riippuu tilanteen vakavuudesta ts. maksa- ja sappiarvoista ja vauvan sydänkäyrästä. Itselläni ei käynnistetty kumpaakaan synnytystä, koska reagoin hyvin lääkitykseen ja vauva voi hyvin. Molemmat vauvat ok.
Gyneni kehoitti käyttämään ei-hormonaalista ehkäisyä jatkossa, siis ei E-pillereitä eikä hormonikierukkaa.
Mulla on takana kolme raskautta joista kahdessa viimeisessä oli hepatogestoosi. Nyt olen neljättä kertaa raskaana ja nyt rv20 alkoivat säännölliset (2vkon välein) verikokeet maksa-arvojen seuraamiseksi. Lääkäri ja neuvola eivät kauhesti toivoa antaneet etteikö tulisi täläkin kertaa, eli periaatteessa vaan odotan sitä kun kutina alkaa ja maksa-arvot nousevat... :/
Sikäli vaan erikoista että mulle on sanottu että EI ole perinnöllinen (eikä meillä sitä suvussa ole kellään muulla ollut) ja siitä vakavuudestakin on sanottu että paljon pahempiakin raskausajan vaivoja on (esim juuri raskausmyrkytys). Kunnolla seurattuna (verikokeet, äitipolin seuranta) on kuulemma erittäin, erittäin pieni riski että vauvalle jotain tapahtuisi ennen rv38 ja siksi hepatogestoosiraskaudet " päätetään" silloin käynnistämällä synnyttys. Tuon rv38 jälkeen riski kuulemma kasvaa ja sikiön kuolema on todennäköisempi.
Mulla hepatogestoosi on todettu rv38+0 (seuraavana päivänä käynnistys ja terve poika syntyi) jolloin kutinaa oli ollut pari viikkoa (en vaan tajunnut sen merkitsevän mitään kun ei ollut jatkuvaa) ja rv33 jolloin osasin onneksi tunnistaa kutinan heti kun alkoi. Tuossa kolmannessa raskaudessa kävin 2vkon välein äitipolilla ja joka viikko verikokeissa, vauvan liikkeitä piti laskea joka päivä. Heti kun hepatogestoosi todettiin päättivät äitipolilla että rv38 tulen käynnistykseen (lyheni odotus kerralla viiteen viikkoon seitsemästä :) ). Terve tyttö syntyi rv38+2.
Että luottavaisin mielin itse koitan olla, uskon että näin hyvällä seurannalla vauvalle ei käy kuinkaan vaikka hepatogestoosi taas uusisi. Sitä kutinaa en vaan kovin mielelläni taas kärsisi :/
Shelley rv20+5
oma äitini kun odotti pikkusiskoani (eli 6 vuotta sitten), kärsi juuri tuosta hepatoosista. Hän kävi useasti kokeissa, jossa seurattiin ettei arvot pääse ihan taivaisiin. Lopulta kävi niin että synnytys käynnistettiin raskausviikolla 38. Eli ainakin hänen kohdallaan arvojen seuraamisella selvittiin sinne viikolle 38 asti.
Toivottavasti sunkin kohdallas arvot eivät ole liian korkeat, että saisit vielä viikkoja kertymään. :)
Meinasin jo kirjotella sulle tonne helmikuisiin, mutta vastasinkin sitten tänne. =)
Suan ja Nuppu 35+0