Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnistuneet unikoulukokemukset 10kk-iässä - onko niitä?

09.01.2008 |

Täällä yksi ihmistutti pyytää vinkkejä siihen, miten n. 10-kuukautisen opettaisi lempein menetelmin nukkumaan yönsä a) tissittä ja b) omassa sängyssään?

Neitimme karjuu öisin niin kauan (esim. 1,5h) että maitoa heltiää, ja meiltä epäjohdonmukaisilta vanhemmilta on puuttunut puhti systemaattiseen kouluttamiseen. Emme tohdi huudattaa pientä yksin, vaan kanniskelemme selkä vääränä. Ja aina äiti sortuu ennemmin tai myöhemmin maitobaariksi. Yleensä ennemmin.

Myöskään emme ole jaksaneet nostaa kuopusta lainkaan tomerasti omaan sänkyynsä. Nyt alkaa maitokone uupua, eli miten saada huutava lapsi rauhoittumaan muilla keinoin lempeästi? Meitä samassa suossa olevia näemmä on monta, nyt kaikki te tällaiset vauvat onnistuneesti ' kouluttaneet' , antakaa tärkeät vinkkinne avuksi.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsikästä vastata omaan kysymykseeni, jonka esitin aikoinaan. Mutta pakko kuitata vielä tilannekatsaus, varsinkin kun olitte vinkkeinenne ihan oikeassa - isän yöhoitovuoro se meilläkin lopulta auttoi.

Siirryin olohuoneen sohvalle nukkumaan: 1. yönä vauva (11kk) huusi pienin, loppua kohti pitenevin mutta max. 1 min. mittaisin tauoin kaksi tuntia täyttä kurkkua klo 00-02. Tämä oli vaikein yö meille kaikille. Mies kantoi, yritti laittaa vauvaa sänkyyn, kantoi jne. ja lopulta neiti simahti. Itse luin romaania korvatulpilla tukittuna ja kärsin. En puuttunut asiaan vaikka mieli teki. Mutta siis vauvaa ei huudatettu turvattomasti, vaan isin sylissä ja välillä hetki tassutellen sängyssä.

2. yönä mieheni nukutti iltaimetyksen jälkeen ja vauva nukkui 1. kertaa elämässään klo 7:ään yhtä kyytiä! Minä sohvalla, seiskalta aamuimetys ja vaavi jatkoi nukkumista 2h.

3. yönä vauva heräsi ja yritti äheltää pystyyn ehkä 100 kertaa, muttei itkenyt yhtään. Mies laski vauvan alas joka kerta, nukkui katkonaisesti mutta ok, minä mainiosti sohvalla.

4.-5. yönä mies edelleen nukuttaa, minä edelleen vuodesohvalla ja lapsi nukkuu kuin enkeli. Pienen nuhan takia iltanukutus kesti eilen tunnin, muuten täydellistä. Ja mikä kummallisinta, en ole imettänyt ennen aamukuutta kertaakaan tänä aikana, enkä enää ala sitä puuhaa.

Tärkeintä oli mun ja mieheni osien vaihtaminen, mieskin sai lisää varmuutta vauvan kanssa ja paljon kehuja minulta..

Vierailija
2/5 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi näin parissa yössä (lapsi 10kk) eikä lapsi edes isälle karjunut raivoisasti. Kitisi aikansa ja nukahti uudelleen. Isä hoiti ekat pari yötä (olin kotona mutta en näkyvillä) ja sen jälkeen minäkin kelpasin paijaamaan uudelleen uneen. Kun yösyöttöjen määrä lapsen liikkumaan opittua kasvoi 1-2 -> 5+, se tällä pienellä unikoululla laski yhteen aamuyön klo 6 syöttöön. Sitäkään neiti ei painokkaasti vaadi, mutta herää ilman eikä enää jatka uniaan. Omaan sänkyyn sen sijaan ei olla saatu takaisin (oli siellä kyllä 3kk-8+kk) sitten seisomaan nousun oppimisen. Ei vaan malta pysyä aloillaan kunnes uni tulisi ellei vähän auteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä vinkistä, yritimme tätä mutta jostain syystä meillä isä ei kelpaa edelleenkään ja alamme olla tosi epätoivoisia. Viikon flunssa vauvalla veti meidät takaisin lähtöruutuun, olisiko jollakulla vielä jotain hyviä kokemuksia?

Vierailija
4/5 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi haistaa sinusta maidon hajun, ja on jo tuohon ikään oppinut että mitä isommin ja pitempään huudan, niin varmasti irtoaa jossakin vaiheessa (sitä tissiä siis). Ja itsekin kokemuksesta tiedän sanoa että kun lapsi ties kuinka monetta yötä huutaa niin väkisinkin sitä väsyneenä lipsuu jossakin vaiheessa.

Vierailija
5/5 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pienellä allergioita ja niiden vuoksi piti nukuttaa keskellä perhepedissä, että saisimme edes vähän nukkua. Allergiat on saatu vähitellen kuriin ja yöhuudot loppumaan, mutta poika vaan sitkeästi halusi nukkua meidän keskessä. Nyt meille on tulossa toinen lapsi joten miehen kanssa tehtiin se päätös että nyt saa lapsi nukkua omassa sängyssä.

Huusi suoraa huutoa iltaisin ja öisin. Vähän nostin päätä tyynystä ja sanoin nyt nukutaan, pää tyynyyn ja hyvää yötä. Pari viikkoa meni kunnes uskoi että viereen ei pääse. Aloin olla jo aika väsynyt, tämän raskaudenkin vuoksi, mutta me oltiin tosissaan päätetty että nyt loppui. Se auttaa kun on henkisesti niin väsynyt siihen tilanteeseen, että pitää sitä pahempana kuin fyysistä väsymystä. Sitä ennen on melkein turha yrittää unikoukuja.