Mahan kanssa lentomatkalle
Millä viikoilla olette vielä lentäneet lyhyempiä/ pitempiä matkoja ja miten olette matkasta selvinneet? Kuinka kauan ylipäänsä päästetään lennolle?
Kommentit (10)
Minä lensin 28. viikolla Hki-Rovaniemi ja takaisin. Mitään ongelmia ei ollut.
...taisi olla menossa kun lensin Kööpenhaminaan ja takaisin. Lyhyet lennot joten en asiasta stressannut, lääkärintodistuksen pyysin varuiksi ennen lähtöä mutta ei sitä kukaan kysynyt.
Tässä odotuksessa on tarkoitus lentää jossain vaiheessa keväällä tai kevättalvella jenkkeihin, nyt viikko 20 menossa enkä usko että pitemmälläkään lennolla mulla on sen kummempia ongelmia jos odotus tulee sujumaan jatkossakin normaalisti.
Lääkärintodistuksen tarvitsen varuiksi mukaan.
Aiemmissa olen lentänyt muistaakseni rv23 työmatkalle ja rv 28 lomamatkalle, ei ongelmia.
Yleensä lääkärintodistus tarvitaan vkosta 28 lähtien. Kotimaan lennoille pääsee yleensä aika lailla raskauden loppuun saakka. Maiden välisille lennoille ja muille pidemmille lennoille pääsy evätään keskimäärin vkon 36-38 jälkeen - riippuu lentoyhtiöstä.
Tinttis ja Sinttis 12+2 ja lentoon lähdössä aurinkoon vkolla 20 :-)
Lento kesti neljä tuntia, onneksi olin juuri pari päivää ennen kampaajalla ollessani todennut, ettei kannata istua kauaa paikallaan. Kun on kaksi muksua ennestään, sai aika ahkerasti ravata vessassa, ja pääsi hyvällä syyllä välillä kävelemään. Mutta kyllä mulla olo aika tukala oli, kävely helpotti mutta silti tuli hiukan liitoskipuja jälkeen päin. Totesin, että oli viimeiset hetket, enää en suostuisi ainakaan lasten kanssa noin pitkälle lennolle. Tunti-kaksi menisi varmasti oikein hyvin.
Varmaan kyllä aika yksilöllistä kuinka jaksaa, ja riippuu siitä painaako masu yleensä ottaen istuessa vai onko ihan hyvä olla selkänoja pystyssä. Nyt viikolla 29 on jo niin alhaalla että painaa jalkoja vasten, ekasta tässä vaiheessa oli niin ylhäällä että ahdisti. Tukisukat kannattaa laittaa, helpottavat oloa kummasti.
Maaria
Eli käytiin mieheni kanssa kihlajaisreissulla Roomassa uudenvuoden yli ja mulla lähteissä rv33. Viikon 32 jälkeen tarvitaan lääkäritodistus lennolle, jota tosiaan ei välttämättä kysytä, mutta koneeseen pääsyn varmistamiseksi olisi varmaan hyvä olla.
Menomatka sujui melko mukavasti (lentoaika 3h20min), vessassa taisin käydä pari kertaa. Tullessa olikin sitten tukalampi olo eikä asentoa meinannut kunnolla löytyä. Lensimme keskellä yötä (Hgissä 3.30), joten yöaika oli tuskaisempi, koska olisi halunnut nukkua....
Enää en lähtisi ainakaan pitkälle lennolle myöhäisemmillä raskausviikoilla...:)
ei mitään ongelmia..
Nyt ollaan lähdössä rv30-32 kreetalle, tarvitaan finnairille rv28 lähtien lääk.todistus mutta eipä sen kanssa pitäis ongelmia tulla, eihän sitä itekään lähtis jos näyttää siltä ettei kaikki ok.
nazuli rv 10+3
hyvin meni muuten paitsi pöytä ei mahtunut alas. =) Piti syödä kädestä, onneksi sillä lennolla oli vain sämpylää. Kamalan pitkään en olis jaksanut istua mutta tuo aika meni hyvin.
Tipy nyt rv 7+6
Esikoistan odottaessa lensin rv 34 n. 10 tunnin pituisen lennon Yhdysvalloista Suomeen. Jaksoin hyvin, istuminen ei tehnyt tiukkaa eikä vessassakaan turhaan pitänyt ravata. Enää en ehkä lähtisi ihan noin myöhäisillä viikoilla... Miten jaksaa on kuitenkin hyvin yksilöllistä, ja eiköhän ne omat rajat suth hyvin tiedä. Kannattaa ottaa huomioon jalkojen oikomisen mahdollisuus (ottaa esim. käytäväpaikka), ilmakuopat ja lämpöisiin maihin lentäessä mahdolliset hajuhaitat esim. vessan lähistöllä (mikä on muuten hyvä sijainti vessassa ravaamisen kannalta).
Eri lentoyhtiöillä taitaa olla tästä erilaisia käytäntöjä, vaikka kansainvälinen suosituskin on olemassa.
Asia selviää parhaiten lentoyhtiön nettisivuilta tai puhelinpalvelusta.
Mupsi
P.S. En ole lentänyt mahan kanssa, kun liikkuminen on muutenkin jo haastavaa. Viimeisn lento raskaana taisi olla viikolla 10, mutta se ei kysymykseesi auta.