***HUHTIHIPPUSTEN VIIKKO 2****
Heissan!
Ajattelin aloittaa tälle viikolle ihan oman pinon, kun alkoi jo toi edellinen kasvaa!
Kävin tänään siellä kontrolliultrassa ja sukupuoli jäi vieläkin salaisuudeksi:((( Mutta pikkukaverin sydän näytti hyvälle ja istukkakin oli noussut pois kohdunsuulta. Nehän ne oli ne syyt miksi sine menin. Lääkäri katsoi samalla kohdunsuun tilanteen, oli vähän pehmentynyt, mutta tiukasti kiinni ja kohdunkaulaakin kivasti jäljellä, eli kaikki oli niin kuin pitääkin! Seuraavan kerran menen ultraan maaliskuun alussa, jolloin on kokoarvio ja tilaillaan aikaa sectioon!!!
Oli kyllä aikas rankka päivä tänään, menin pajalle aamu kasiksi ja ilta kasilta lähdin kotiin! Kyllä nyt onkin tuntunut siltä, kuin olis selkäänsä saanut:(( Onneks huomenna onkin vapaapäivä ja saa lepäillä kotona.
Kattelin tossa viikonloppuna kuopuksen pieniä vaatteita ja huomasin, ettei meiltä niitä ihan pieniä vaatteita enää löydykkään:( Siis pitää lähteä ostelemaan, vaikken nyt sit tiedäkään minkä värisiä:) Ja sitten ne vähän isommat vaatteet onkin tosi tyttömäisiä, että jos tulokas on poika, niin uusiks menee koko vaatevarasto=(
Tuija + hippunen rv 27+4
Kommentit (37)
Kivasti täällä ihmisillä neuvolakuulumisia, mäkin kävin maanantaina ja kaikki oli hyvin. Verenpaine 110/75, hemppa 124 (syön rautaa ja oli noussut tuohon), pissa ja sokerit ok, vauvan syke 140. Sf-mitta oli paljon pienempi kuin esikoisesta samoilla viikoilla, nyt vain 21 kun esikosta oli 24 näillä viikoilla. Mut olen kyllä itsekin huomannut että tämä masu on paljon pienempi. Tai oikeastaan nyt olen levinnyt leveyssuunnassa paljon enemmän, esikko oli nätti kuula suoraan ulospäin :)
Ja maha näkyy täälläkin hyvin, työvaatteissa (hoitoalalla) ihmiset näkevät jo selvästi omista vaatteista puhumattakaan. Ja koska alaselkä ja iskias vaivaa kovasti niin melkoinen ankka olen kun töissä taaperran... Maanantaina olen menossa jumpparille ja siitä viikon päästä neuvolalääkärille joka sitten päättää jatkanko töissä vai jäänkö saikulle. Täällä Ruotsissa myös mahdollisuus osa-aikasairauslomaan joten saa nähdä miten käy. Järkyt kivut mulla aina töissä on ja varsinkin kotona sitten kun pitäisi tuon esikoisenkin kanssa pärjätä mutta omatunto ei oo antanut periksi kotiinjäämistä vielä " omallaluvalla" kun töissä tulee sitten tosi vaikeeta... Pomo oli just saanu kaikki sijaishakemukset käsiinsä ja nyt pitäisi sitten nopeasti yrittää joku löytää mun tilalle. Katsellaan miten siinä käy, mä tosin en itseäni enää kauaa jaksa " uhrata" vaan jään kyllä saikulle jos lääkäri vähänkään siitä vihjaa...
Vaunut tuli muuten ostettua viikonloppuna, tosin ei sieltä Brion tehtaanmyymälästä sittenkään :) Teutoniat ostin, en ees katsonut mallia mut heittoaisa niissä näyttää olevan ja pehmeellä kantokopalla. Meillä ei esikoinen vaunuissa juuri viihtynyt, ei koskaan nukkunut niissä päiväunia tai mitään joten suuria odotuksia ei oo kakkosestakaan ;) Ja joka tapauksessa luulen pehmeän kantokopan riittävän senkin takia että täällä Ruotsissa on niin lämmintä pitkään että tämä kakkonen istuu jo rattaissa ennen talvea ja silloin riittää lämmin makuupussi ympärille.
Trikoinen kantoliina löytyy myös täältä mutta merkkiä en muista. Oli paljon käytössä esikoisen kanssa, ilman sitä en ois saanut mitään tehtyä. Meillä kun esikoinen on tosi allerginen niin alkuaikoina ei yhtään nukkunut makuullaan vaan ainoastaan kannettaessa... Sitten kun allergiat alkoi olla hanskassa niin unikin rupesi maittamaan kun " normivauvoilla" . Siihen tietty meni aikaa kuukausia mutta pääasia että selvittiin ja nyt tokan kohdalla ollaan heti viisaampia jos samoja merkkejä ilmenee...
Mä en ole yhtään miettinyt synnytystä, ei se mua mietityttänyt esikoisestakaan. Ja kun eka meni lähes kivuttomasti epiduraalin ansiosta niin ei oo mitään kammojakaan takaraivossa jyskyttämässä. Kyllähän nämä kaikki lapsukaiset sitten jossain vaiheessa ulos tulevat, tavalla tai toisella ;)
Meillä on tänään mies sairastunut kovaan kuumeeseen, saapi nähdä käykö koko porukan läpi vai säästyykö joku onnekas...
Emmis 24+4 ja esikko maanantaina 2.v :)
Te jotka ootte sokerirasituksessa käyneet: Minkälaisia teillä on ollu ne raja-arvot, kun vissiin vaihtelevat kunnittain? Meillä ne oli - 5,3 - 10 - 8,7. Muistaakseni jossain oli paastoarvon raja ollut 4,8!
Kyllähän toi masu jo katseita kerää=). Oli kyllä aikas jännä, kun yksi luokkakaveri ei ollu tajunnu mun tilaa, ennen kuin siitä puhuin=) Sano vaan, ettei ollu sitä tajunnu, höh luuli varmaan, että oon muuten vaan turvonnu;) Kyseessä oli tosin mies, että kai se jo jotain selittää!!!
Ostin tossa just huutonetistä kaukalon, saan sen ens viikolla, onpahan jotain hankittuna! Tänään yks kaveri just lupasi kyllä lainaksi yhdistelmät, pieniä vaatteita ja rottinkisen ensisängyn! Siskokin oli mulle kuulema jo ostellut pari pussillista vaatteita, joten eipä tässä mitään paniikkia taidakaan tulla!
(.) Pikku kaveri on melko kova pyörimään ja välillä tulee melko ikäviä potkuja tonne alapäähän, silloin tuntuu, että näkyy tähtiä=( On toki ihanaa, että liikkuu, niin tietää että siellä ollaan kunnossa! Oli muuten silloin ultrassa poikittain, vielä kun on tilaa mellastaa!!!!
Tuija + hippunen rv 27+6
Eipä tarvitse mennä esikoisen kanssa viikonloppuna pulkkamäkeen, kun tuo prkleen räntä/vesisade on jo melkein kaiken lumen vienyt... Karmea sää, mutta minkäs teet! Pitänee harkita uimahallia ulkoilun sijaan.
Kantoliinoista on puhuttu. Meillä oli esikoisen kanssa ihan aluksi joku kankainen rengasliina, merkkiä en muista. Aika vähän käytettiin, kun musta tuntui, että poika tippuu liinasta. Jostain kolmikuisesta käytin Baby Bundleria, joka on pitkä trikooliinaa. Tämä oli lähinnä käytössä matkustaessa lentokentillä/koneessa sekä kotimaassa shoppaillessa. Esikoinen viihtyi kotona hyvin sitterissä tai lattialla köllimässä, joten en sitten suotta kannellut. Jätkä lähti myös kävelemään 10 kk vanhana ja sen jälkeen ei tosiaan tarvinnut yrittää liinaan tunkea. Nyt meinaan ottaa tuon BaBun heti käyttöön, koska käyttökokemusta liinasta on enemmän ja vauvaakin osaa käsitellä paremmin. :-)
Oli kiva kuulla, että VadelmaMamalla oli ollut hyvä päivä. Myös täällä ajoittain tökkii 8 h istuminen, kun mekkoja lukuunottamatta kaikki vaatteet alkavat viimeistään iltapäiväkaffen aikoihin kiristää, puristaa ja ahistaa. Minulla tämä pesupallo on niin ylhäällä, että painaa kylkiluihin ja jopa B-kupin tissit jo makaa masun päällä. Neiti on meinaan poikittain ihan tuossa kohdun yläreunassa. Odotan jo hartaasti, että kippaisi itsensä pää alaspäin, vaikka sitten saakin mojovaa monotusta kylkiin.
Esikoinen käy kovasti läpi vauvan tuloa. Kuulemma leikkii jatkuvasti päiväkodissa tyttöjen kanssa kotileikkejä ja hoitaa milloin mitäkin vauvoja (nukkeja, poneja, pienempiä lapsia) innokkaasti. Kotona myös tulee halimaan ja suukottamaan vatsaa kertoen samalla halivansa " Veera-vauvaa" . Mielenkiintoista nähdä, mikä karu totuus tulee sitten olemaan, jahka vauva on todella tullut taloon.
Nyt täytyy noutaa aamukahvi ja odottaa, milloin räjähtää. Eilen kävi ilmi, että eräs yhteistyökumppani on mokannut pahemman kerran ja tänään varmaan mun puhelin soi asian tiimoilta useaan otteeseen - argh!
Winku
Onneksi on perjantai ja kohta ei tartte istua toimiston tuolilla kahteen päivään. No helpompaa tuo istuminen on takuulla, kuin jos joutuisi koko päivän jaloillaan olemaan, joten en yhtään vähättele oikeasti raskasta työtä tekeviä.
Mulla liitoskivut on hirveitä ja yhden illan aikana hyvä kun vessaan pääsin niin kipeää teki. Onneksi supistukset jo ajoittain asettuvat. Ja turvotus on alkanut¿Muuten olo on ihan ok.
Nimistä sen verran, että tyttö nimi on meillä melko varmasti jo lopullisesti päätetty ja aina aikaisemminkin tytön nimen keksiminen on ollut helpompaa. Nimiä ei sitten ole kertaakaan tarvinnu käyttää Vanhoja ehdotuksia ei nyt ollut tarkoitus käyttää kun joko jompikumpi yhdistelmästä on annettu lähipiirille. Pojan nimestä ei ole hajuakaan ja jos tämä ennustaa lapsen sukupuolta niin se on sitten poika.
Ekoissa raskauksissa keräsin miekin katseita jo osittain sen vuoksi, että näytin todella nuorelta vaikka ikää oli 23. Nyt en ole niin hirveästi edes kiinnittänyt katseisiin huomiota. Kaipa sitä sitten näyttää vanhemmalta ja viisaammalta. Se minua kans rassaa kun joillekin ihmiselle pitäisi alkaa mahaa näyttämään, siis vetää paita ylös ja alkaa esitellä! Järkyttävää! Normaalisti kyllä käytän napapaitoja ja matalia housuja, enkä pelkää mahaa näytellä, niin miksen nytkin saa itse päättää koska maha näkyy ja koska ei.
Tuo Doula kuulostaisi kyllä oikeastaan aika hyvältä vaihtoehdolta. Mies kun ei ihan niin innoissaan ole synnärille lähdössä. Pitänee miehen kanssa asiasta vielä keskustella ja alkaa kyseleen saisko tännekin doulaa.
Onko teillä millaisia kokemuksia kestovaipoista? Esikoisen kanssa käytettiin 3-4 kk harso + imu ja vekkuli muovihousuja sekä bumpy kuoria. Mutta kahdeksassa vuodessa vaipat näyttävät kehittyneet ihan eri sfääreihin, joten kokemuksia kaivataan.
June
Olen ollut viikon sairaslomalla ja sitä jatkuu vielä viikko, aina tuonne ensi perjantain äitiyspolin kaksoskontrolliin. Sieltä saikkua todennäköisesti jatkuu aina äitiysloman alkuun asti, joka siis alkaa mullakin 30 päivää ennen laskettua aikaa (elleivät pikkuiset sitä ennen synny). Aika tukalaa tää mun oleminen alkaakin olla. Sf-mitta oli reilu viikko sitten jo 33 ja vatsa kasvaa isona suoraan eteenpäin. Nukkuminen on vähän hankalaa, samoin pukeminen (oma ja esikoisen). No, kun vatsan kokokin alkaa vastata yksösraskauden loppuaikoja, alkaa oireetkin. Lepäily kyllä kieltämättä auttaa asiaan ja mun supistelut ovat vähän hellitäneet.
Tukalasta olosta huolimatta en vielä ole alkanut toivoa, että vauvat jo pian syntyisivät. Jotenkin en niin kauheasti ole ehtinyt asiaan " sopeutua" , tai paremmin sanoen ei asia tunnu vielä kovin todelliselta.
Paino on noussut " vain" 7 kiloa, ihan kohtuullisesti ottaen huomioon vatsan nykyisen koon. Esikoisella oli tässä vaiheessa tullut jo enemmän. Mutta varmasti otan vielä kovan loppukirin :)
Talvitakkitilanne on ollut tähän asti ihan suotuisa kun viime vuonna ostin sellaisen " rypytetyn" toppatakin, joka on vatsan kohdalta hyvin venynyt. Nyt alkaa kyllä jo kiristää...
Kutsumanimet meillä on ollut pojille jo tovin, saa nähdä jäävätkö ne voimaan. Esikoisella näin ainakin kävi. Toiset ja kolmannet nimet ovat harkinnan alla.
Kantoliinan hankinnassa olisin tarvinnut apua. Esikoisella oli lainassa rintareppu, mutta siitä en niin tykännyt. Nyt ajattelin liinaa, jotta edes toinen vauvoista voisi oleilla siinä ja toiselle jäisi kädet vapaiksi. Haluaisin sellaisen simppelin ja helposti sidottavan, hvyän kantaa ja ihan pienellekin sopivan. Tuollaista Hug-a-bubia olen katsellut. Kokemuksia? Entä tuo mainitsemanne Hotslings? Sehän tulee vain toiselle olkapäälle?
Vakuutushakemuksen postitin viime viikolla, pitäisikin tarkistaa menikö perille.
Meillä käynnissä myös auton vaihto, piti etsiä malli johon mahtuu ne kolme istuinta takapenkille. Aluksi tosin kaukalot on helpompi saada mahtumaan.
Kovasti odotan jo ensi perjantain ultraa, jotta saataisiin pojista painoarviot ja muutenkin saisi taas nähdä pikkuiset. Toivottavasti kaikki olisi kunnossa! Ainakin potkivat niin kovaa että mua on muutaman kerran oikein sattunut. Kun innostuvat yhdessä jumppaamaan, hytkyy koko massu :)
Mutta nyt toivottelen kaikille mukavaa ja vähemmän sateista viikonloppua!
wilma77 + pojat rv 26+2
Kyselit vinkkiä liinan hankintaan. Minulla on runsaasti tuttuja, jotka ovat liinailleet useamman lapsen kanssa ja itse sain heiltä opastuksen, että kannattaa aloittaa joko rengasliinalla tai trikoisella pitkällä liinalla. Joustamattomasta kankaasta tehtyä pitkää liinaa kun voi olla vaikeaa saada aluksi sidottua sopivalle kireydelle, trikoinen antaa vähän anteeksi.
Suosittelen hankkimaan liinan mielellään paikasta, josta saat käytännön opastusta liinan sitomisesta. Siis jos sidottavaan malliin päädyt. Pitkää liinaa pitää myös sovittaa, sillä joillakin valmistajilla on eri pituisia liinoja kantajan koon mukaan. Ainakin osa jälleenmyyjistä pitää ihan koulutusiltoja tai neuvovat samalla, kun kauppoja hieroo. Jos asut pk-seudulla, niin voin suositella esim. Villiankan koulutusiltoja Espoon Iivisnimessä.
Winku
[color=orange] NIMI juttuja ootte jutellu... Meillä on sekä tytölle, että pojalle nimet valmiina. Kummallekin tulee näillä näkymin 2 nimeä. Heidillä on 3.
VadelmaMama: Doulasta sen verran, että mä kans mietin ensin, että haluanko synnytykseen mukaan vierasta ihmistä, mutta sitten pikku hiljaa mieli muuttui. Ja niinku sanoit niin onhan ne kätilötkin täysin vieraita.. =) Doulaan ehtii kumminkin tutustua jo raskausaikana. Mut siis ymmärrän sun ajatuksen.. itelläni oli ennen ihan samanlaiset aatokset. =)
Nii joo ja siitä rv30-jutusta. Mulla on ihan sama fiilis. Siis että se on joku " tärkee merkkipaalu" . Heidiä odottaessa oli sama juttu... Kun sitten alkaa tavallaan raskausviikkojen lähtölaskenta ja vauva on jo kumminkin aika iso, että jos syntyy niin ei oo niin niin pikkuruinen/kehittymätön.
Tuija: Mä en tiiä mitkä täällä on muut raja-arvot, mutta se paasto juttu oli täällä Tre:lla se alle 4,8. Mun arvot rasituskokeessa oli 4.8, 5.5 ja 5.5. Eli vaan yks oli yli.
Winku: Toivottavasti sun työpäivä ei osottautunu niin kauheeks kun aattelit!!! =)
June kyseli kestovaipoista. Ihan pikkuvauvana en niitä Heidillä käyttäny kun ei ollu oikeen hyvää kuorta/tarpeeks pieniä villahousuja. Sit vähän isompana meillä oli Iguleen ja Hilivinksiksen sisävaippoja + hahtuvavillahousut. Nykyään kestoillaan vaihtelevasti, mutta meillä parhaimmiksi on osottautunu Iguleen cuddlebunsit (haluisin ostaa niistä niitä sherpa-versioita) + hahtuvat. Mä tyhmä tilasin hiljattain pari vaippaa lisää ja molempiin tarrat... Neitihän repii ne saman tein auki.. Plääh.
Junella oli niitä liitoskipuja... Täällä sama homma, mut ei vielä ihan järkyttävässä määrin. Mulla on auttanu se, että yöllä tungen peittoo jalkojen väliin mahd. paljon. Tyyny jalkojen välis en osaa nukkuu, mut toi peitto vielä menee. Sit mun vyöhyketerapeutti (kätilö ammatiltaan) sano, että takaperin kävely auttaa liitoskipuihin, koska siinä liike tulee eri tavalla eikä satu niin. =) + tukivyö auttaa kans, mut mä en oo sitä kokeillu.
Wilma: Mä kans suosittelen pitkää trikooliinaa. Rengasliinoista mulla ei oo kokemusta. Trikooliinan sitomisessa kestää hetkisen pitempään kuin kantopussin tai rengasliinan laittamisessa, mut se on kantamista aatellen tukevampi. Mä hommasin sen kantopussin semmoseks pika-liinaks. =) Kauheen pitkiä aikoja siinä ei varmaankaan jaksa kantaa kun siinä paino tulee toispuoleisesti, mut sit taas se on nopee laittaa ja ottaa pois. Kesällä se on varmaan tosi kätevä!!! =)
Wilma kirjotteli masun hytkymisestä... Siis ku mustaki tuntuu välillä, että mä koko eukko hytkyn ku viltsu riehuu, ni mitenhän sitä hytkyis kun kaks riekkuu masussa. :D
Omaa napaa pikkusen, ku selkä vielä hetken kestää... Äh. Ei mulla ookkaan mitään kerrottavaa.. =) Mut onks teillä ollu mitään mielihaluja? Siis ruokiin tms. Mulla on tähän mennessä ollu vaan 2 -> ensin oli maito ja sit Coca-cola Zero. =)
Meen kattoo tota uutta ohjelmaa -> Tuntemattomat. =)
Burde, heidi 1v3kk ja viltsu 27+5
Paljon ollut eri keskustelun aiheita - yrittää nyt joihinkin vastailla...
Liinoista: miulla eniten ollut käytössä rengasliina - toimii ja todella nopea laittaa. Varsinkin vauva-vaiheessa kassissa aina varalla - hyvin pystyy siirtämään suoraan sänkyyn nukkumaan, ilman että vauveli herää - esikoisella oli suurena apuna, kun ei malttanut iltaisin nukahtaa. Trikooliinan ompelin vuosi sitten syksyllä ja sitä käytin eniten lenkkeilyssä. Kangasliinaa käytin kotona, jos tein jotain kotihommia...
Nimistä: Nimet on valmiina kummallekin vaihtoehdolle - kolme nimeä tulee, kuten kolmella aiemmallakin on. ja nimissä on suvusta tuleviakin....
Mie olen hoitovapaalla siihen äippäloman alkuun, joten onneksi ei tarvi enää tän mahan kans kykkiä töissä - ainoastaan esikon odotusaikana pystyin olemaan loppuun asti töissä. Olen leikk.salissa, joten siellä se jalkojen päällä ja pítkiä aikoja vielä paikoillaan olo ei oikein onnistunut. Supistelut alkoi vaivaamaan edellisessäkin aika varhaisessa vaiheessa. Nyt käytän tätä kotona oloaikaa opiskeluun - eli suoritan opintoja yliopistossa, suurimmaksi osaksi kotoa käsin. Maaliskuun puoleenväliin kestää kursseja, sit jään lomille siitäkin. Syksyllä sit uudella innolla......
Sf-mitoista: en muista aiemmista mittoja, mentiin varmaankin aika keskikäyrillä, kun ei mitään mainintoja koskaan tullut. meillä nuo synt. pituudet on olleet: 52, 53 ja 56. (painot pikkasta vajaa ja päälle 4kiloa)
Nyt mennään ihan keskikäyrällä.
Oma painonnousu ei pelota - nyt tainnu tulla jotain 5 kiloa. kahdessa ekassa tuli molemmissa 18½ ja kolmannessa tais olla reilu 16. Nyt oli lähtöpainokin korkein, joten todennäköisesti puotettavaa loppukesästä on. Tosin olen jo asettanut tavoitteeen - 2009 HelsinkiCityMaraton. Keskimmäisen jälkeen maraton tuli kans laittettua tavoitteeksi, ja aika tehokas laihdutusmenetelmä oli. Miulla kun ei imetys ole kovinkaan sanottavasti tuota painoa puottanut....
Nyt taidan lähteä saunaan, kun talo hiljeni ;)))
--Mirpa (joka yritää aktivoitua myös kirjoittamaan enemmän) ja masukki 27+1--
Bongasin tämän ketjun ja ajattelin , että huolitteko mukaan vielä yhden mamman, jolla la hutikuussa 29.4.08.
Voisin kertoa vähän itsestäni eli nimimerkin takaa löytyyy äiti, jolla ikää 32v miehellä 37v. perheeseen kuuluu myös esikoispoika 8/04 eli ikäeroa tulee 3v 7kk . Tätä pikkukakkosta ytitetiin 7kk kun esikoinen tärppäsi 4.kierrosta. Ekasta ei ollut juuri lainkaan mahaa ja sf- mitta meni alakäyrillä , poika syntyi 37+3 ja oli pikkuinen 2710g ja 46cm. Joten lulen että tämäkin syntyy hutikuun alussa tai sitten ei. Maha on isompi nyt kuin esikoisesta viimesillään. Ekasta en joutunut ostaan edes kuin yhdet mammahousut ja sama uikkarikin meni koko rasakuden. Nyt olen jo siirtybyt mammahousihin vkolla 11-12 ja uikarit on anopilta lainassa. Äityspaitoja olen kanssa joutunut ostamaan monta koska mhinkään omaan ne mahdu.
Painoa tuli esikoisesta vaan 10kg sillon olin kyllä paermmassa kunnossa ja liikuin paljon ja nyt vkolla 24+5 on painoa tulut jo 8kg, hirvittää.... No olen kyllä syönytkin enemmän. Ja ekassa raskaudessa olin tois hyvässä kunnossa nyt puuskutan helposti, on selkäkipua ja suppareitakin oli niin olin vkon saikulla. Olen siis sh ja joudun nosteleen potilaita. Huomenna meen töini ja katson mikten jaksa. Tavoitteena on että kun mulla on vko 8 talvilomaa niin asiitä jäisin saikulle. Äippälomallae jään virallisesti vasta 30 arkipvää ennen.
Mitäs muuta. sokerirasitukseen joudun koska kohtu niin iso. Terkka varmaan vertaa ekaan raskauteen. Nyt sf mitta 25. eli ihan yläk' äyrillä menen. No tykkään silti pallomahastani vaikka se tiellä onkin:)
Hankinnista: kaukalo pitää ostaa mutta en ole vielä asiaa miettinyt, vauvavakuutus pitää tehdä, se tehtiin esikoisestakin. Eilen sain aikseksi katsoa kaikki pienet vauvanvaatteet laatikkoon. ja niitä on hirveesti. Pakkausta en ota vaan otan avustuksen rahana juri sen takia kun vaatteita on niin hirveesti.
No jospa tällä kertaa lopettelisi.
t. Mnateli 24+5 ja esikoinen 3v 5kk
manteli: Tervetuloa vaan meidän porukkaan, vielä ehtii hyvin=) Sun esikoinen onkin melkein samanikäinen kuin meidän kuopus, 09/04. Jokos teillä ollaan innoistaan pikkuveikasta/siskosta? Meillä kovasti suunnitellaan mitä vauvalle pitää hankkia ja kuinka sitä hoidetaan=)
(.) Olo on ollut muuten mitä mainioin, paitsi nyt on tullut vaivaksi liitoskivut, vai mitä ne on, välillä liikkuminen sattuu tonne häpyluuhun aivan vietävästi=( No pitää yrittää välillä vähän hiljentää vauhtia. Kaukalon huusin huutonetistä ja se pitäis tulla ens viikolla. Olin ekaa kertaa noissa huutohommissa ja vähän jänskätti, että kuinkas se toimii, katotaan nyt kun se kaukalo tulee, niin sit on taas vähän viisaampi! Vaunutkin pitäis vielä hankkia, saan kyllä lainaksikin jos ei sopivia löydy, vaan olishan se kiva kun olis omat.
Luntakin on satanut ja sit taas välillä vettä=( Meillä kuopukselle tuli eilen flunssa, kuume melkein 39 ja räkäinen. Oli to ja pe päiväkodissa pitkän joululoman jälkeen ja heti tarttu pöpöt!!! No saapahan vähän vastustuskykyä!
Vaan eipäs tässä muuta kuin reipasta alkavaa viikkoa!
Tuija + hippunen rv 28+2
tervetuloa vaan Mantelille! kyllä joukkoon vielä mahtuu oikeen hyvin! :)
kävin aamulla sauvomassa. alkumatkasta tuli vettä, sitte alko tuulla _ihan_ tolkuttomasti ja vähitellen vesi muuttu rännäks. sitte sitä räntää vasta alkokin tulla, oikeen kunnon jalkarättejä! ja kun pääsin kotiin, niin tietysti sade lakkas. ;) no, tulipahan ees vähän liikutettua itseä. iltapäivällä olis vielä taaperouinti, johon olis tarkotus mennä. sellasia tänne.
heräilin aamulla ja vauva heräili myös samaan aikaan. jo jonkun aikaa potkut on tuntunu tossa navan seudussa, mutta nyt niitä tuli ihan joka puolelle vatsaa! hilpeen tuntusta. :D ellen paremmin tietäis, niin helposti olis voinu kuvitella että siellä on kaksoset. neuvolassa terkka kyllä tunsi pään tuolla alhaalla (ja siltä mustakin tuntuu), mutta sitte kun kokeili enemmän, niin merkkas kuitenkin poikkeavan tarjonnan siihen äippäkorttiin. tiedä sitte missä asennossa mahtaa olla...
nimistä on ollu puhetta. meillä on tytölle etunimi tiedossa, ja luultavasti toinenkin. sitä vielä vähän pohditaan. pojallekin on yks ehdotus mietinnässä, mutta mä en oo ihan varma siitä vielä. mies kyllä hehkuttaa sitä, mutta mutta... no. kyllä mäkin siitä tykkään. ja jotenkin hassusti musta tuntuu, että jos tulokas onkin poika, niin miehellä on nimeen suurempi sananvalta kun mulla. en nyt oikeen osaa selittää, mitä tarkotan. en siis tarkota, että mua jotenkin haittais se, vaan siis että niin se vaan on. eihän se todellisuudessa niin oo, mutta siltä musta tuntuu. kuitenkaan en ajattele samalla tavalla tytöstä, että sillon mulla olis jotenkin suurempi valta nimeen. ymmärtääköhän kukaan mitä tarkotan...? tuskin, on sen verran sekavaa tekstiä... ;)
nyt täytyy mennä, esikoinen raivoaa sängyssä kun ei haluais millään nukahtaa. t.vadelmaMama, rv. 26+5
..ja tervetuloa manteli joukkoon!
Aloitan tuosta omasta navasta.. Eikö tosiaan ole muita jotka kärsisivät käsien puutumisesta? Toisaalta hyvä, koska en toivo tätä olotilaa kenellekään.
Tätä on siis jatkunut jo yli viikon, oikea käsi on puuduksissa jatkuvasti ja vasen hetkellisesti useita kertoja päivässä.. oikeaa on ruvennu särkemään ihan älyttömästi eikä mikään auta, puristusvoimaa ei ole yhtään. :(
Eilen mittasin kylässä paineet ja alimmillaan oli 104/62 kun neuvola käynneillä on aina ollu tasaisesti 136/65. Eihän tuossa muuten mitään mutta kun heitto edellisiin lukemiin oli niin huima.. Ja en tiedä kuvittelenko vai mitä, mutta tuntuu että vauvan liikkeetkin on vähentyneet alla puoleen normaalista.
Soitin äsken äitipolille, mutta siellä oltiin sitä mieltä et ei kuulu heille, pitäisi mennä tavalliseen lääkäripäivystykseen jos käy sietämättömäksi. Alan tulla vissiin vainoharhaiseksi.. x(
Anteeksi tämä pitkä valitus.
Sitten puheenaiheisiin..
Kantoliina.. esikoisella kokeilin mutta ei viihtynyt. Täytyy lainata joltain kokeilua varten ennen kuin ostan oman tulokasta varten.
Vaunut.. pähkäilen vielä kovasti hankkisinko tuplat vai pärjäisinkö seisomalaudalla vanhojen vaunujen kera. Esikoinen siis reilu 2 vuotta.
Parempia kuulumisia ensi viikolle toivottaa
äiti-05-08 rv 24+5
Tosi pitkaan aikaan en ole kirjoitellut, nyt yritan parantaa tapani! Me oltiin suomessa 6 viikkoa ja nyt vasta palattiin kotiin. Kamala kiire oli siella koko ajan, kun ostettiin talo ja aika meni sita laitellessa ja jouluna mentiin Yllakselle viikoksi. Siella oli ainakin lunta! No nyt siis takas kotona ja aikaa paremmin kirjoitellakin..
Tanaan oli kontrolli taalla ja kaikki ok. Painoa tullut sellaiset 6kg.
Suomessa ollessa kaytiin muuten Brunolla 4D;ssa, taisi olla joku muukin kaynyt, ja oli oikein ihana kokemus. Kamalasti saatiin kuvia vauvasta seka DVD.
Nyt esikoinen herasi.. Jai siis lyhyeksi tarinointi tallakin kertaa...
browniette 27+3 ja pikkuneiti 1v10kk
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen taitaa olla viimeks ennen jouluu olen kirjoitellut mut lukemassa kylläkin käynyt..
Tervetuloa Manteli!
G:
Kotia jään 30 päivää ennen la. Koulussa käyn minkä kerkeen ja jaksan.
Vakuutus on otettu viime vkolla ku samalla käytiin muuttamassa muitakin vakuutuksia. Ja tais olla vikoja päiviä saada se vakuutus..
Takista sen verran että aika päivää sit jouduttu turvautuun tutulta saatuun takkiin. Oma meni pieneks massun kohalta aika nopeesti=)
Sf-mitasta sen verran että maha on kasvanut aivan mahdottomasti. eli yli käyrien mennään, mut onnex vika kerralla pysyny samana ku edellisellä. Eli mitta oli huimat 29 ku torstaina käytiin nvlassa.
Mahakatseita on kyllä saatu ihan kaikkialla. Koulussa ihmiset katsovat mahaa ja alkavat supista keskenään, joskus hyvinkin huvittavan näköistä....Töissä olessa asiakkaat kysyvät että miten jaksan vielä käydä töissä noin ison vatsan kanssa ja että sinähän pääset kohta laitokselle ku on noin iso vatsa. Menevät hieman hiljaiseksi ku sanon että huhtikuun alussa olis tarkoitus pikkusen tulla ulos=) ja siit seuraava kysymys on että oletko ihan varma että sieltä on vain yksi tulossa??joo olen...
Hankinnoista sen verran että mitään muuta ei olla hankittu ku vaatetta.mulla alkaa jo paniikki iskeä ku näin taas viime yönä unta että vaavi synty ja tultiin kotia niin eihän sille ollu edes sänkyä ja hankitut vaatteetkin odotti vielä pesua kaapissa..apua ei saa ahdistua=)
Nimet on jo valmiina mietittynä sekä tytölle että pojalle vaikka ultran mukaan näyttäis poika tulevan..tytölle kolme ja pojalle kaksi nimeä.Tytön kolmannes nimes on kirjaimet samat mitkä mun etunimes mut vain eri järjestykses=) ja pojan toinen nimi on sama mikä ukillansa. Mies ollu tässä nimiasiassa vähän päällepäsmärinä ja sanonu että hän päättää etunimet ja minä loput=)mut kivat nimet seki osas ehdottaa...kelpasivat mulle heti...
Ja sit hieman omaa napaa:
Joulun jälkeen ovat alkaneet sokerit vähän reistailla ja nyt on kotona tiiviisti seurattu sokereita. Mittariki annettiin vaan ton mahan kasvun takia ku neuvolassa sokerit olleet aina hyvät,mut sit kotiseurannas ilmeni nää kohonneet arvot..eli sormenpäät hellinä täällä kirjoitellaan. viime nvla käynnillä laitettiin lähete LKS:sään äippäpolille ja ravintoneuvojalle.
Nvla kuulumisia
rr 124/78
hb 144, oli noussu edellisest kerrasta ku koko raskaus menty arvolla136
paino -1200g/vko, kiitos ruokavaliomuutoksen eli oon omatoimisesti karsinu syömisiäni ja muuttanut niitä terveellisemmiksi.
syke 135-145
liikkeet +
sf 29
pissa puhdas
paastoarvo 4,2 eli hyvä mut ei auta ku muut arvot päin p:tä=(
eli tällaistä tällä kertaa ja isot taputukset kaikille jotka jaksoivat lukea koko sepustuksen.
sase-86- ja vaavi 27+6
Mantelille tervetuloa!
Kirjoitin jo aamupäivällä pitkät sepustukset, mutta juuri kalkkiviivoilla tuli esikoinen ja deletoi koko höskän. >:-(
Perjantai meni duunissa ihan ok ennakkoarvailuista huolimatta, joten ei tarvinnut lähteä kesken päivän. Huomenna käyn vaan kääntymässä konttorilla aamulla, kun sitten kutsuu myöhäinen joululounas keskustassa ja samalla saan pari privaattiasiaa hoideltua.
Eilen jaksoin viimein raahautua liiviostoksille ja nyt on kaapissa kahdet päällä tosi miellyttävän tuntuiset Carriwellin liivit. Voi käyttää myös imetysliiveinä, joten käyttöaika vähän pitenee sen myötä. Rahaa upposi ihan kivasti, kun miettii tosiaan tuota käyttöaikaa, mutta kaarituellisia ei kerta kaikkiaan enää kestä koko työpäivää yhteen menoon.
Omassa navassa ei uutta, mitä nyt vaihdoin pidemmällä tapilla olevan napakorun, kun lyhyempi alkoi kiristää. Napani ei pullahda lainkaan ulos, joten pidän taas korua hamaan synnytykseen saakka ja nappaan pois vaan synnärillä käynnin ajaksi. Ne jostain syystä ovat aika nihkeitä noiden korujen suhteen... Neitokainen alkaa ilmeisesti luopumaan poikittaisasennosta, koska potkut tulevat eri kohtaan.
Hyvää sunnuntai-iltaa, minä lähden vielä jumppaan.
Winku ja Veera, rv 26+6
Terve
Esikoista odotan RV 28+2 ja ajattelin poiketa listoilla käymään. Hillitön meno on kohdussa käynnissä, jännittävää odottaa ja arvailla että minkälainen persoona sieltä lopulta ulos kuoriutuu.
Raskausajan minulla on verenohennuslääke käytössä, muuten kaikki etenee normaalisti. SF mitta menee keskiviivan isommalla laidalla ja painoa on tullut 6kg. Tosin olen itse hieman laihtunut joten osa kasvusta on omista varastoistani lähtöisin. Närästyksen vuoksi kun voi syödä vain vähän kerrallaan ja töissä ei voi kokoajan välipaloja napostella.
Saa nähdä pysyykö muksu sisällä loppuun asti, vai tuleeko ennakkoon niinkuin minä ja veljeni. Osittain periytyväähän tuo ennenaikaisuus kuitenkin on. Sen näkee sitten.
Paljon olen lueskellut kestovaipoista ja kantoliinista. Vaatteita on jo saatu lahjaksi ja lainaan, samoin kantoreppua ja sen sellaista. Itsekin olen jo jotain väkerrellyt. Tosin akuutimpaa olisi ommella itselleni äitiyshousut, kun enää ei mahdu päälle kuin yksi hame. Onneksi on leuto talvi :)
Onnellista odotusta teille kaikille!
juu, parempaa tätä päivää tältä mammalta! :)
paino oli jopa hiukan tipahtanut kun tänään kävin vaa' alla. jes! mikähän masokisti mäkin olen, kun väkisin käyn ja sitte kiukuttelen kun se näyttää niin hurjia lukemia...?! no mutta, tänään siis parempi päivä ainakin sen puolesta. koulussa oli taas 8 tuntia luentoja, huh. kyllä siinä alkaa paikat puutua ja jopa äitiyshousut puristaa... puhumattakaan siitä, että mulla ei kyllä keskittymiskyky riitä tollaseen rutistukseen.
maha kerää kyllä katseita joo, muistan sen esikoisestakin. :) ja kyllähän sitä itekin kattelee masuja kaupungilla ja muualla, enkä aina edes sitä naamaa vilkase... ;) mun mielestä, ja monen muunkin varmaan, vauvamasu on vaan niin sulonen ilmestys. ja jotenkin hieno! Klematis puhui, että maha roikkuu tosi alhaalla. hep hep! niin täälläkin! oon aika samanlainen ruumiinrakenteeltani tätini kanssa, ja hän sano, kun ei oltu pitkään aikaan esikoista odottaessani nähty eikä hän ollu siis nähny mun mahaa myöskään, että niin niin, sullakin se varmaan roikkuu siellä polvissa. ja niin kyllä roikkukin. pääsin ehkä vähän vähemmällä hengenahdistuksella ja puuskutuksella, mutta ei se kyllä missään vaiheessa ollu sellanen kaunis pyöree perusvauvamaha. eikä ole tämäkään yhtään sen kummempi. ;)
meilläkin on sellanen rikooliina (MaMin), mutta ei kyllä toi meiän neiti siinä viihtyny juurikaan. ihan vastasyntyneenä alko hurja protestointi saman tien, kun sai sen sinne kehtosidontaan, eikä kyllä myöhemminkään viihtyny paljoakaan paremmin. ergossa viihtyy huomattavasti paremmin. tykkään siitä itekin enemmän. mua vaan jotenkin huvitti se sen huuto, kun sitä yritti laittaa siihen kehtoon. valmistaja niin kehui kuinka vauva viihtyy kohdunomaisessa ympäristössä äidin lähellä, mutta ilmeisesti ne kaks ylimäärästä viikkoa ihan oikeessa kohdussa oli riittävästi meiän tytölle. :D
hieno toi doula juttu mun mielestä, mutta ei ehkä ihan mua varten. musta olis jotenkin oudon tuntusta, jos siellä olis joku ihan vieras ihminen mukana. tietysti kätilö ja lääkärit on vieraita, mutta kuitenkin. eikä mulla ole mitään suuria toiveita synnytyksen suhteen, kunhan lapsi on terve ja kaikki menee niiltä osin hyvin. ja tietysti että itekin säilyy ehjänä. :) synnytin tyksissä, mutta en kokenu sitä mitenkään kamalan kliiniseks ja kylmäks tapahtumaks vaikka se onkin iso sairaala ja muuta, päin vastoin. kaikki henkilökunta oli tosi ystävällistä ja se kätilö joka mulla oli suurimman osan ajasta ja myös ponnistusvaiheessa oli ihan huippu. :)
jes joo, nyt täytyy lopetella että ehtii vielä vilkasta spostit ja muuta. huomena on _perjantai_, ihanaa! t.VadelmaMama, rv. 26+2
ps. en tiiä mistä johtuu, mutta jotenkin odotan tota rv:a 30 tosi paljon, jotenkin tuntuu että siinä vaiheessa on voiton puolella. hassua. :)