Mitä tulee ottaa huomioon ennen solariumiin menoa?
Palan hyvin helposti, voiko siellä palaa jo 10 minuutisa? ym. vikkejä kehiin ensi kertalaiselle:)
Kommentit (8)
Iholla täytyisi olla luontaista rasvaa joka suojelee noilta palamisilta. Mutta toisaalta ei saisi olla mitään erityis hajuste rasvoja jottei siitä kohdin iho palaisi.
Mielellään ilman meikkiä ja hiukset kiinni. Ilman koruja sekä hajusteita. Joko alasti tai sitten alaosa ja yläosa. Tai miten haluat.
Kysy ihmeessä jos ei tullut tarpeeksi. Ja pyydä kyseisessä paikassa opastus miten käytät solariumia. En olisi ensimmäisellä kerralla kuin 10min. Näin saat tietää kestääkö ihosi ja onko lamppujen alla tuskainen olla.
Olen käynyt useassa paikassa 10v aikana ja yhdessä oli niin kauhean kuuma että jouduin lopettamaan kesken kaiken. Ja aikana oli 20 min.
Jos kirvelee, tule pois. Hikoaa usein peppu tai selkä, joten on hyvä olla käden ulottuvilla pieni pyyhe. Ja kannattaa kokeilla asennon vaihtamista välillä. Eli selällään on luonnollisin mutta kokeilisin myös vatsallaan.
Niin ja ennen ja jälkeen solkun desinfioit ne alustat, joissakin paikoissa ainakin on sumutepullot siinä vieressä
Älä kysy mikä prosessi, varmaankin se ruskettuminen. ihon täytyisi olla mahdollisimman rauhassa vuorokauden. Eihän auringon ottoakaan suositella solariumin jälkeen.
Ja rasvata kannattaa. Mutta kuinka kauan pitää olla ilman suihkua niin itse olen ollut muutaman tunnin.
Iho voi olla ihmisestä riippuen (tai lampuista) hyvinkin arka.
Iho myös tottuu. Eli kun olet jonkin aikaa käynyt, varmasti tiedät itsekin milloin voit ottaa aurinkoa ja milloin et.
Itse olen polttanut kaulaani jäljet hajuvedestöä. Olin suihkuttanut tuntia aiemmin ja menin solariumiin. Sieltä pois tullessani oli kutinaa ja punoitusta. Vaalet jäljet jäi jotka eivät poistuneet yhtä nopeasti kuin normaalit aurinkorajat. Kipeät olivat ja sain käydä ihotauti lääkärilläkin.
Kokemuksia Mytanin rusketuspillereistä?
Ota huomioon:
- solarium aiheuttaa ihosyöpää
- rusketusihanne on ihosyöpää aiheuttavaa
- ihosi palaa - ja hups, kymmen, parinkymmenen vuoden jälkeen olet itkemässä ihotautilääkärillä, joka poistaa omituisen luomen. Jackpot! Melanoomahan se siinä.
- lue tutkimustuloksia solariumin haitallisuudesta
- mieti itsetuntoasi: mihin tarpeeseen ruskettunutta ihoa tarvitset?
- tiesitkö, että rusketusihanne on vanhanaikaista?
- tutki ihoasi: oletko herkästipalava, onko sinulla runsaasti luomia jo nyt, ovatko luomet vähän erikoisia, jne. Jos nämä ehdot täyttyvät, niin älä mene solariumiin. Se ihan oikeasti aiheuttaa ihosyöpää.
Voi palaa jo 10 minuutissakin. Kannattaa kertoa palamisherkkyydestä henkilökunnalle tuntenevat omat mööpelinsä, niitä on monenlaisia ja -tehoisia.