Kirsi Alm sai vauvan toukokuussa ja on ollut töissä kesäkuusta alkaen - normaaliako?
Mua vaivaa oikeasti tää juttu miksi ei viihdy lapsensa kanssa. Onko lapsi jotenkin poikkeava vai mitä tässä on taustalla.
Ei olisi itselleni tullut mieleenkään lähteä töihin noin pian lapsen saamisen jälkeen, pikemminkin paluu on tuntunut ikävältä normaalimittaisten vauvalomien ja vanhempainvapaiden jälkeen.
Kommentit (21)
toinen vanhemmista jatkaa töitänsä pian lapsen syntymän jälkeen?
Mun mielestä ei ole millään lailla asiallista pohtia nimeltä mainittujen ihan oikeiden ihmisten elämäntilanteita. Se on huonoa käytöstä.
Voidaanko siis lopettaa ihan tähän. Kiitos.
Nainen kantaa kehossaan jälkeläistään, imettää pienokaistaan ja se on normaalia toimintaa. Äiti on luonnollinen hoitaja vastasyntyneelle ja imeväisikäiselle.
Jos äiti menehtyy synnytyksessä tai kuolee muulla tavoin täytyy hoitoratkaisut järjestää toisin.
Ihminen on nisäkäs ja äidit ovat hoitaneet pienokaisiaan maailman sivu miksi tätä luonnonmukaista asiaa pitäisi pyrkiä muuttamaan.
Uskon että normaalia kiinnittymissuhdetta ei pääse syntymään äidin ja lapsen välille jos mamma menee töihin. En hyväksy enkä ymmärrä.
vaan media-alan todellisuudesta. Ei sieltä olla poissa kolmea vuotta.
Lapsihan on isänsä hoivissa ja äiti töissä lähinnä silloin kun lapsi nukkuu.
Minä en pysty keskittymään uutisiin silloin kun tuo nainen on töissä koska asia vaivaa.
sen normaaliajan eli vähän alle vuoden lapsen syntymästä.
Onko tämä käytäntö tavallista tv-toimittajille?
Eli paljonkohan se lapsi kokee hylkäämistä, jos äiti on töissä kello 3 - 9 aamulla? Heräilee raukka isänsä kanssa - kamalaa!
muut "epäluonnolliset" asiat? Mihin vedät sen rajan? Eikö luonnollista toimintaa olisi asua luolissa, jonne naiset sitten jäävät "pentuja" imettämään kun mies lähtee metsälle ruokaa kaatamaan?
Ihan tosi hei, ei nyt lähdetä taas tähän "luonnollista ja luonnollista"-jaapaukseen. Täysin päälleliimattua ja naiivia argumentointia.
Lapsella on yleensä kaksi vanhempaa. Vain toinen heist voi biologisista syistä kantaa ja synnyttää lapsen, mutta kumpikin voi hoitaa, ruokkia ja olla lapsen kanssa siitä asti. Molempien on hyvä synnyttää kiintymyssuhde lapseen. Väitätkö, vitonen, ettei isille synny tätä kiintymyssuhdetta lapsiinsa, kun he menevät töihin? Aika julma ajatus, että maailma on täynnä lapsia, joilla on kiintymyssuhde vain toiseen (siihen kotiin jääneeseen) vanhempaan. Ja jos näin on, onko sillä väliä, kumpi vanhempi se on...Kiintymyssuhdehan jää joka tapauksessa saavuttamatta jomman kumman vanhemman kanssa?
Kaikki äidit eivät myöskään - syystä tai toisesta - rintaruoki lastaan. Mutta vaikka rintaruokkisivat, asian voi hoitaa niin, että työpäivä onnistuu (imetys ennen töihin lähtöä, pumpattua maitoa pullosta päiväaterioilla ja imetystä taas illalla ja yöllä).
Onneksi muuten sillä ei ole mitään painoarvoa, hyväksytkö sinä vitonen tällaiset ratkaisut. Minä esimerkiksi en haluaisi hyväksyä sitä, että jotkut ovat noin kapeakatseisia ja tuomitsevia sekä näkemyksissään jonnekin vuosisadan alkuun jämähtäneitä ja argumenteissaan köyhiä, mutta kyllä vaan teitä silti on olemassa...
kuin parhaaksi näkee ja sillä selvä. Jos ap sua vaivaa niin paljon, että miksi heillä kuvio on tuo niin laita ihmeessä Kirsille sähköpostia ja kysy.
media-alalla, ihan samalla lailla kuin vaikkapa näyttelijöillä tai muilla esiintymisammatissa olevilla, on todella harvinaista että kukaan olisi kokonaan vuotta pois työelämästä. Melkeinpä kaikki tekevät vähintään jotain ns. sivuprojektia siinä ohessa. Ja esimerkkejä on ollut lehdistössäkin viime päivinäkin useita, mm. Emma Salokoski.
Vanhempainloman voi sitten pitää isäkin.
Ettei vaan jo aiemmin kuin seuraavassa kuussa?
Mitä hemmettiä se sulle kuuluu, miten ko. perhe ratkaisee lapsenhoidon ja vanhempainvapaan käytön? Isä voi ihan yhtä hyvin olla se kotiin jäävä osapuoli.
Varmaan ihan hyvä tuulettaa nuppiaan välillä ihan aikuisten maailmassa.
ei se ole laitonta.
Kelan sivuillakin lukee, että _jos_ käy töissä, päiväraha on sitten niin ja niin paljon.
noin kuukauden päästä. Isä hoiti silloin lasta/lapsia.
Vastaavasti olen nyt kotona, kun toinen lapsi on eskarissa ja toinen ekalla.
Eli työnteon malleja on monia, eikähän se lapsen tarve lopu siihen neljän kuukauden äitiyslomaan, eikä edes hoitovapaaseen. Vaikka moni sitä ihanteena pitääkin ja lykkää sitten lapsen 10 tunniksi hoitoon.
15
siksi aikaa tai äitien painostusorganisaatio pistää sinut ruotuun tai alkaa hyljeksiä
jonka mukaan äitiysloma on ÄITIYSLOMA ja kaikkien raskaana olevien naisten on pakko ja velvollista pysyä kotona se äitiyslomajakso. Perheet eivät itse saa päättää lapsensa hoidosta ja siitä, kumpi vanhempi jää kotiin hoitamaan vauvaa, vaan äidin on pakko olla se kotiin jäävä osapuoli.
Voisi muutama mamma ihan periaatteesta älähtää, sillä eihän se nyt oikein olisi, että nimenomaan ja vain naiset velvoitettaisiin jäämään kotiin. Mutta annas olla, kun joku perhe oikeasti tekee - nyt kun se on vapaasti valittavissa - toisenlaisen ratkaisun. Se on sitten luonnotonta.
Mikä hemmetti teitä naiset vaivaa?
kun roikut AV:lla tai katsot Kauniita tai rohkeita? Ja olet 'henkisesti pois' vastaamasta lapsesi tarpeisiin???
Vauvalle on ihan sama onko äiti tuuraamassa silloin tällöin töissä, sillä välin kun hän nukkuu isän kanssa. Vai eikö missään muussa lapsiperheessä koskaan totueteta sellaista mallia, että isä hoitaa yhden aamuyön syötön?
AP:lla taitaa vain käydä kateeksi, että jotkut äidit ovat niin jaksavia, että käyttävät sen kerran työn tekoon. Ap käyttää sen kerran nukkumiseen.
Oikein pisti vihaksi, kun yksi äiti sanoi panostaneensa vain lapsiin vuosikaudet, eikä mitään omaa elämää. Ja katinkontit - lapset olivat osapäivähoidossa, ja isä hoiti heitä hyvin paljon. Äiti olisi ehtinyt vallan mainiosti käydä osapäivätöissä ja vaikkapa opiskella illat ja yöt. Mutta ei. Hän käytti tuon ajan kodin siivoamiseen ja ruoan laittoon + naisten lehtien lukemiseen. ja voi sitä marttyyriyden määrää, kun hän on luopunut koko omasta urastaan lasten takia. Vähemmälläkin siivoamisella pärjää, vaikkei av-mamma sitä uskokaan.
Olen yrittäjä neljättä vuotta ja minulla on yrityslainaa vielä reilun vuoden maksettavana.
Nyt huomasin olevani raskaana pillereistä huolimatta ja aborttia en kohdallani hyväksy. Koska olen ollut yrittänä vasta muutaman vuoden, YEL-tuloni mukaan päivärahani on lähes sama kuin minimi, jolla pitäisi maksaa yrityksen kulut, lainat ja oma toimeentuloni. Tietysti mieheni on mukana perheen elatuksessa, mutta se ei yksin riitä.Lisäksi en voi lopettaa yritystäni, koska olen sen juuri saanut pyörimään ja vuoden poissaolo tarkoittaa samaa kuin aloittaisin alusta, sillä minin poissaollessani ei kukaan töitäni tee.
Niinpä käyn lapseni syntymän jälkeen töissä viikonloppuisin ja yhtenä päivänä viikolla. En tietenkään koko päivää, vaan kolme-neljä tuntia kerrallaan. Enkä tunne edes syyllisyyttä siitä.
Mitä minun pitäisi sinun mukaasi tehdä? Konkurssi? Abortti? Muita rakentavia ehdotuksia?
Ettei vaan jo aiemmin kuin seuraavassa kuussa?
Mitä hemmettiä se sulle kuuluu, miten ko. perhe ratkaisee lapsenhoidon ja vanhempainvapaan käytön? Isä voi ihan yhtä hyvin olla se kotiin jäävä osapuoli.