Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri raskaana ollessa

08.01.2008 |

Kylläpäs tällä viikolla mulla riittääkin kysymyksiä..

Eli neuvolasta neuvottiin hoitamaan hampaat kuntoon raskauden aikana, mielellään toisen kolmanneksen. Ajan varasinkin heti alkuraskaudessa mutta nyt vasta sain kutsun suuhygienistille, silloin mulla on jo 35. raskausviikko menossa. Pystyykö silloin enää tekemään mitään hoitotoimenpiteitä? Mitään ongelmia mulla ei ollut ja mietin, että kannattaako mennä koko tarkastukseen, mikäli mahdollisia hoitoja ei voisi antaa..

Täytynee vielä pirauttaa neuvolaan huomenna, mutta kyselenpä silti, minkälaisia ohjeita muut olette saaneet.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa vaiheessa vielä voi käydä, ja tarkistaa hampaat, tarvittaessa tehdä jotain pieniä paikkauksia tai hammaskiven poistoa. Näihin toimenpiteisiin varmaan ainoa rajoittava tekijä on se, miten kauan kestät maata selällään.

Hampaanpoistoon eivät mieluusti ryhdy raskausaikana, toki poistavat, jos on pakottava tarve.

Vierailija
2/10 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin myös kutakuinkin samoilla viikoilla, ja tuossa edellämainittuja ohjeita sain. Ja multa tosiaan paikattiin yksi pieni reikä ja poistettiin hammaskiveä. Viisaudenhampaan poisto siirrettiin myöhemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että tiedättekö, mitä hyötyä on hoitaa hampaat ennen synnytystä verrattuna siihen, että lapsi olisi esim. pari kuukautta? Kun ei yhtään huvittaisi enää lähteä tän mahan kans makaamaan sinne vastaanotolle..

Tiedän, että suun tulehdukset voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen, mutta silloin kun mulla on tuo aika, niin normaaliin synnytysaikaan on enää muutama viikko.

No, karies tietysti saattaa tarttua lapseen, mutta voiko tarttua ennen kuin lapsella on hampaita? Ja voikohan suuhygienisti edes paikata vai saisinko uuden ajan hammaslääkärille?

Hammaslääkäriin kun soittelin eilen, niin vain toimistosihteerin sain kiinni. Jospa terkka huomenna neuvolassa tietäisi.

Vierailija
4/10 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koska raskaus usein aiheuttaa suun kuivumista ja vuotavia ikeniä, jolloin hampaat ovat alttiimpia kariekselle yms. vaivoille, on hyvä hoitaa jo olemassa olevat ja/tai piilevät hammasongelmat kuntoon mahdollisimman pian alkuraskaudessa. Hampaista on muutenkin hyvä pitää hieman parempaa huolta raskausaikana, jos muuten harjailee ja käyttää hammaslankaa miten sattuu.

Paikkaukset voidaan tehdä raskausaikana ja puuduttaakin voi, kun käytetään raskaana oleville sopivaa puudutetta. Ja tuon selällään makaamisen takia on varmaan mukavampi käydä jo hyvissa ajoin lekurissa. Olen itse varannut hammaslääkärin jo heti raskauden alussa, mutta vasta ensikuun puolessa välissä on aika. Toivottavasti pääseen vähällä eli ei mitään paikkauksia. Hammaskiveä ei onneksi ole koskaan ollutkaan.

Ja siis oikeesti olis kai järkevintä hoitaa purukalusto kuntoon jo silloin, kun vasta suunnittelee raskautta :-)

Terkuin,

Tinttis

Vierailija
5/10 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni raskaana olevat kuuluvat hammashoidon piirissa ns. riskitapauksiin ja pitäisi pystyä saamaan aika nopeammin kuin muut. Ainakin meidän kotipaikkakunnalla on aikaisemmin ollut näin. Nyt tosin menen itse yksityiselle, koska uskon saavani siellä vähän laadukkaampaa palvelua.

Tinttis

Vierailija
6/10 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan meillä, koska nykyisin on hoitotakuu, jonka puitteissa hoitoon pitäisi päästä, oliko se nyt 3 kk:n sisällä kun soittaa hammaslääkäriin (tai mihin tahansa lääkärii).

Vierailija
7/10 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin ajan syksyllä tarkastukseen ja sain maaliskuuksi eli ihan loppuraskauteen. Ihmettelin myöhäistä aikaa ja sanoin virkailijalle uudelleen raskaudestani. Hän totesi, että raskauteni ansiosta ylipäätään sain ajan.

Se siitä hoitotakuusta...joka ilmeisesti ei ollut vielä viime vuoden puolella...

Akuuttihoito sen sijaan on onnistunut hyvin eli akuuttiaikoja tuntuu Helsingissä saavan hyvin jos on raskaana.

Vierailija
8/10 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..koska meidän paikkakunnalla raskaus ei ole syy saada nopeampaa aikaa, vaikka kaikille neuvolassa sanotaan, että kannattaa käydä hammaslääkärissä. Menin jonoon heti ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen ja sain ajan tosiaan rv 35, eli se siitä hoitotakuusta.

Eli jos täällä on joitakin vauvahaaveilijoita, niin varatkaahan aika jo nyt :)

Vierailija
9/10 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen kerran tosin päivystyksenä hampaan lohkeamisen vuoksi mutta sen jälkeen jotain ihan tolkutonta kuten 5-6 aikaa kolmen kuukauden sisään.

Muuten täytyy kehua mun kunnallista hampilääkäriää. Viimeksi kun olin, oli alkuraskauden oksuolo pahimmillaan joten teki hammastarkastuksen mun istuessa. Sanoi että alahampaat voi samassa asennossa korjata, mutta ylähampaisiin ei oikein ylety muuten kuin lääkäri pää alaspäin jos ei voi kallistaa, mutta siis tosi hyvin ymmärsi tilanteen ja oli tosi empaattinen (siis 50+ ikäinen mies). Muutenkin musta on tullut ihan fani kun se on niin taitava puuduttamaan :) Eli entinen hammaslääkärikammoinen lähes ilolla odottaa seuraavaa käyntiä reilun viikon päästä.

Mulle hän sanoi, että raskaana ollessa hormonit tekee syljestä vähän makeamman ja siksi reikiä tulee helpommin raskaana.

Vierailija
10/10 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin alkukesästä hammaslääkärissä paikkauttamassa hampaita, enkä edes tiennyt vielä silloin olevani raskaana. =] Viimeinen käyntikerta tais olla sen jälkeen, kun huomasin että raskauden mahdollisuus on.. =]

Mutta nyt kun itse olen suunnilleen noilla viikoilla jolloin ap:lla ois tarkastusaika, niin itse en ainakaan pystyis selällään makaamaan missään hammaslääkärin vastaanotolla.. =] Joten jos päätät tarkastukseen mennä, niin toivottelen voimia paikoillaan makaamiseen! =]

Ja vaikka itse hoidin hampaat kuntoon alkuraskaudessa, niin nyt tuntuu että ainakin yks reikä vois taas löytyä, ja lähes aina hampaiden pesun yhteydessä joku ien vuotaa. Mut kesän korvalla taas pitäs hammaslääkäriltä tulla aika tarkastukseen.. =]

jonttu rv 36+2