Annatteko lastenne ottaa ITSE herkkuja kaapeista?
Millaiset säännöt teidän perheessä on? Saavatko lapset käydä itse hakemassa esim. keksejä kaapista tai jätskiä pakastimesta? Vai pitääkö heidän ensin kysyä lupaa? Vai voiko teilllä kotona edes olla tällaisia kaapeissa ilman että lapsi syö ne pois?
Olen pitänyt jopa itsestäänselvänä että lapset eivät saa mennä ilman lupaa syömään esim. keksejä. Ainakaan vielä ala-asteikäisinä. Koska eihän sen ikäinen tiedä vielä omaa parastaan ja lapset nyt yleensä kyllä syövät paljonkin herkkuja jos vain saavat. Eikö ole vanhempien tehtävä rajoittaa herkkujen syömistä?
Meillä lapset eivät saa mennä ottamaan mitään kaapeista ilman lupaa. Voivat kysyä että saisivatko syödä esim. jogurtin, mutta minä päätän kyllä viime kädessä mitä syömme ja koska.
Lapset ovat tosin vielä aika pieniä, 8-, 5- ja 2-vuotiaita. Vaikeampaahan se on tietysti jos lapsi alkaa tulla koulusta yksin kotiin ja alkaa silloin kaivaa kaappeja! Tosin eihän niissä kaapeissa välttämättä tarvitse mitään herkkuja ollakaan...
Kommentit (13)
Herkkuja ei kyllä läheskään aina olekaan kaapeissa.
täytyy pyytää lupa. Meillä on kyllä pääasiallisesti lauantaisin karkki/herkkupäivä, mutta joskus annan ottaa esim. keksin.
Herkuiksi luen keksit, karkit ja limsat.
Kaikkia ruokia (jona jogurttiakin pidän) kyllä saavat ottaa ihan itse, ei niistä tarvitse kysyä.
ei siellä nyt mitään poikkeuksellisia herkkuvalikoimia ole ja meillä lapset ovat kyllä ala-asteikään mennessä oppineet säätelemään syömistään niin että se on suht järkevää.
Parempi näin kuin että äiti voitelisi leivät vielä parikymmpisenäkin...
Meillä on kyllä kaapeissa melkeen aina jotain herkkua, mutta eivät ota koskaan kysymättä. Jos näen järkeväksi jonkun keksin tai muun syömisen niin saavat ottaa. Myös jos ite otan niin annan kyllä lapsillekin. Oikeastaan tykkäävät kovasti nameista, mutta paljoa eivät jaksa syödä. Ja ovat kyllä sisäistäneet, että ite sieltä kaapeista ei mitään haeta. Muuten en pidä kauhean tiukkaa linjaa.
Lapset välillä 2v - 8v.
Eli tuskinpa mun pitää leipiä sivellä lasten ollessa 2-kymppisiä kun ei nytkään tarvi :)
Mutta tähän mennessä eivät ole saaneet ottaa kaapeista mitään itse, ja herkkupäivä (karkit jne) on lauantaisin.
Olen ajatellut, että ensi vuonna ekaluokkalaiselle laittaisin tarjolle hedelmiä, leipää, jogurttia jne helposti itse otettavaksi välipalaksi - jos sellainen tilanne siis tulee että lapsen pitäisi itse ottaa välipalaa jossain välissä.
Ja herkkuja pidetään minimimäärä kaapeissa muutenkin.
toki luvalla saavat ottaa, eli tekevät itse leipänsä jne jo nyt.
Ajattelin että olenkohan liian tiukka kun en anna heidän ottaa itse? Tosiaan hedelmiä tapaavat sitten ottaa itsekin.
Ihmettelin tätä vaan kun eräässä tuttavaperheessä lapset syövät kaapit herkuista tyhjiksi..? En minä vaan kyllä sellaiseen suostuisi.
ap
Mutta se onkin ainoa asia, minkä katson läpi sormien. Muuten olen hyvin tarkka.
Ja miksikö: Itse syön aina vähän herkkuja kun kotiin päästään. Tyttö tietysti näkee tämän, enkä voi sitä kieltää ottamasta itsekään.
En tosin ole ylpeä tästä jutusta, vaan yritän päästä tästä pahasta pois. Ehkä siten laihtuisinkin.
Lapset ovatkin kyllä vasta 2 ja 5. Mutta kohtuulilsen pieniruokaisia. Näin ollen täyttäisivät kuitenkin mahansa välipaloilla ja varsinainen ruoka jäisi syömättä. Meillä on tietyt ruoka-ajat. Välipalaan ja iltapalaan lapsilla on aika iso vaikuttamisen mahdollisuus.
Karkit ja herkut ovat helposti otettavissa. Mutat lapset eivät luvatta kaivele herkkuja, kyllä ne miehen suuhun uppoo ei lasten. Meillä on ollut jo ennen joulua konvehtirasioita keittiön sivupöydällä, samoin piparit. Kumpikaan lapsista ei niihin koske. Jos alkaa tekeen suklaata mieli, kysyvät vanhemmilta lupaa. Toisinaan saavat toisinaan eivät saa. Riipppu tilanteesta.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että vanhemmat sallivat lastensa syödä kaikki herkut ja vierasvarat. En pidä siitäkään, että mieheni sortuu siihen myös. Eikä aina muista kertoa, että on syönyt talon tyhjäksi kekseistä tai pullasta tai vastaavasta.
Herkkukaapilta ei saa ottaa omine nokkineen, paitsi kurkkupastilleja.
Lapset 6v 4½v ja 9kk(9-kuinen ei kyllä niitä kurkkupastillejakaan vielä ota) :P
Isoin on tosin vasta 4,5v. Mutta meillä on säännölliset ruoka-ajat, joiden välit kyllä selviää ilman napostelua (edes hedelmiä, jotka ovat yleensä pahasta hampaille jatkuvasti syötynä). Napostelukulttuuri on yksi nykyajan kasvavan ylipainon syistä, joten lapset opetetaan pitämään kiinni ruoka-ajoista.
hedelmiä voivat syödä melko vapaasti