Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä kauppojen sunnuntaiaukioloajoista?

Vierailija
13.11.2008 |

Nythän PAM on päässyt yhteisymmärrykseen siitä että kaupat voivat olla myös sunnuntaisin auki. Juhlapyhinä kiinni.

Normaalisunnuntaisin klo 18 asti. Tarkooittaako se että olisi klo 12-18?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tuon ehkä hieman liian "tiukkapipoisesti"... Tarkoitin sillä vain sitä että aina näissä keskusteluissa mukaan vedetään poliisit ja palomiehet, joiden on PAKKO olla töissä. Se että joidenkin on pakko olla sunnuntaisin töissä ei tarkoita että mahdollisimman monen tulisi olla sunnuntaina töissä!

Nykyisin puhutaan paljon siitä että pienillä kolulaisilla on pitkät iltapäivät yksin ja muutenkin perheillä liian vähän aikaa yhdessä. Jos kaupat alkavat olla auki joka sunnuntai, on monelta perheeltä viety se viimeinenkin yhteinen vapaapäivä. Monilla ei sellaista ole koskaan ollutkaan, mutta nyt sitä ilman jäisi vieläkin useampi.

Vierailija
42/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tuon ehkä hieman liian "tiukkapipoisesti"... Tarkoitin sillä vain sitä että aina näissä keskusteluissa mukaan vedetään poliisit ja palomiehet, joiden on PAKKO olla töissä. Se että joidenkin on pakko olla sunnuntaisin töissä ei tarkoita että mahdollisimman monen tulisi olla sunnuntaina töissä!

Nykyisin puhutaan paljon siitä että pienillä kolulaisilla on pitkät iltapäivät yksin ja muutenkin perheillä liian vähän aikaa yhdessä. Jos kaupat alkavat olla auki joka sunnuntai, on monelta perheeltä viety se viimeinenkin yhteinen vapaapäivä. Monilla ei sellaista ole koskaan ollutkaan, mutta nyt sitä ilman jäisi vieläkin useampi.

jolloin voi olla koko päivän perheen kanssa yhdessä. Kukaan ei mene minnekään kuin perheenä silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee mitä haluaa, mutta monille sunnuntai on ainoa MAHDOLLISUUS viettä sitä yhteistä aikaa! T.40/49

Vierailija
44/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olisi paljon vähemmän ongelmia Suomenmaassa lasten hyvinvoinnin kanssa. Eiköhän tässä ole taas ongelma se kun yh:t ei pääse bailaamaan lauantaina kun pitää sinne kaupan kassalle kyetä jo klo 12 sunnuntaina.

Vierailija
45/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähenee kun viimeisiltäkin viedään yhteinen aika? Turha ihmetellä mistä näitä Auvisia ym sikiää kun yhteiskunnan voimin palvotaan vaan rahaa!

Vierailija
46/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti vaan taitaa olla, ettei makseta suhteessa siihen riesaan...

- nimim. sunnuntai- ja juhlapyhisin töitä tekevä vuorotyöläinen -

Vierailija
47/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähenee kun viimeisiltäkin viedään yhteinen aika? Turha ihmetellä mistä näitä Auvisia ym sikiää kun yhteiskunnan voimin palvotaan vaan rahaa!

Eiköhän niitä ole paljon vähemmän kuin ma-pe 8-16 -työntekijöitä.

Vierailija
48/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä 54 tarkoitin viimeisillä ihmisiä jotka haluavat viettää aikaansa perheen kanssa. Viittasin siis kirjoitukseen 53.

Vierailija
49/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä 54 tarkoitin viimeisillä ihmisiä jotka haluavat viettää aikaansa perheen kanssa. Viittasin siis kirjoitukseen 53.

ellet tarkoittanut että kaupan työntekijät ovat niitä viimeisiä jotka haluavat viettää sunnuntait perheidensä kanssa.

Vierailija
50/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntai ei tule jatkossa olemaan mikään "pyhä", vaan sitä katsotaan työvuorolistoissa kuten mitä tahansa muutakin päivää. ELi maksetan sen mukaan. Muuten ruoan hinta tulee nousemaan todella reippaasti: kustannukset sunnutaista tulee todellakin asiakkaiden maksettavaksi.

Vierailija
51/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen mieluusti sunnuntaina töissä jos kouluikäiseni lapseni on silloin koulussa ja alle kouluikäiset lapseni saa kunnallisen hoidon. Lisäksi bussit kulkee kuten arkena että pääsen myös niillä töihin.

Voisin puhua paljonkin arjesta jolloin olin kaupassa töissä ja kotona neljä lasta.

Mikä sen mukavampaa kuin olla kaikki pyhien aatot iltavuorossa ja joululoma vain kaksi päivää. Mukavaa kun koululaiset tulee koulusta ja äiti on iltavuorossa 13-21 vaikkapa kolme viikkoa putkeen ja lisäksi lauantaina 9-18 ja sunnuntaina 12-21.15.

Työvuorolistan saa käteen kahdeksi viikoksi etennpäin ja harvat viikonloppuvapaat on pakko pyytää niiksi viikonlopuiksi kun on koko perheen yhteinen meno. Elikä kun äidillä vapaa vkl niin silloin ollaan menossa elikä harvemmin kotona koko perheen voimin.

Lisäksi kokopäivä työstä ryhmävastaavalisinee palkka on 1660 euroa. Ei siinä paljon iltalisät ym lämmitä kuin yhteitä aikaa perheen kanssa on todella vähän.

Tämän lisäksi perheen isä ei voi ottaa iltaharrastuksia sillä äidin vuoroissa ei mitään tolkkua.

( kaikki tämä koskee myös muita jotka tekevät vuorotyötä)

Ja ekaluokkaleinen on sitten illat yksin kotona joa yh-äiti tekee iltavuoroa. Eihän ekaluokkalaiselle hoitoa kuulu...

Parisuhde hoidetaankin sitten tekstiviestillä, sillä yhteistä vapaa-aikaa ei voi niistä harvoista kokoperheen vapaista ottaa.

Vierailija
52/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on huimat 25 vapaapäivää vuodessa joista saa kolme olla pyhiä

Vierailija
53/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi poikkeaa esim. lähi- tai sairaanhoitajien tilanteesta? Miksi te kaupan työntekijät olisitte etuoikeutettuja johonkin ihmeelliseen sunnuntai-koskemattomuuteen, kun tässä yhteiskunnassa ei enää ole mikään "sääntö"?

Vierailija
54/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin vain meidän arjesta.

Nyt kun teen 8-16 työtä huomaan kuin paljon enemmän perheellä on yhteistä aikaa.

En minä käy lääkärissäkään klo 16 jälkeen jos ei ole pää kainalossa...

Enkä myöskään kaupassa sunnuntaisin, en käynyt edes silloin kun olin kaupassa töissä.

Vierailija
55/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tää myyjien itkeminen vituuttaa:

olen mieluusti sunnuntaina töissä jos kouluikäiseni lapseni on silloin koulussa ja alle kouluikäiset lapseni saa kunnallisen hoidon. Lisäksi bussit kulkee kuten arkena että pääsen myös niillä töihin.

Voisin puhua paljonkin arjesta jolloin olin kaupassa töissä ja kotona neljä lasta.

Mikä sen mukavampaa kuin olla kaikki pyhien aatot iltavuorossa ja joululoma vain kaksi päivää. Mukavaa kun koululaiset tulee koulusta ja äiti on iltavuorossa 13-21 vaikkapa kolme viikkoa putkeen ja lisäksi lauantaina 9-18 ja sunnuntaina 12-21.15.

Työvuorolistan saa käteen kahdeksi viikoksi etennpäin ja harvat viikonloppuvapaat on pakko pyytää niiksi viikonlopuiksi kun on koko perheen yhteinen meno. Elikä kun äidillä vapaa vkl niin silloin ollaan menossa elikä harvemmin kotona koko perheen voimin.

Lisäksi kokopäivä työstä ryhmävastaavalisinee palkka on 1660 euroa. Ei siinä paljon iltalisät ym lämmitä kuin yhteitä aikaa perheen kanssa on todella vähän.

Tämän lisäksi perheen isä ei voi ottaa iltaharrastuksia sillä äidin vuoroissa ei mitään tolkkua.

( kaikki tämä koskee myös muita jotka tekevät vuorotyötä)

Ja ekaluokkaleinen on sitten illat yksin kotona joa yh-äiti tekee iltavuoroa. Eihän ekaluokkalaiselle hoitoa kuulu...

Parisuhde hoidetaankin sitten tekstiviestillä, sillä yhteistä vapaa-aikaa ei voi niistä harvoista kokoperheen vapaista ottaa.

Mä olen hoitaja ja teen 3-vuorotyötä. Mies on myyjä ja tekee 2-vuorotyötä. Lapsi on hoidossa vuoropäiväkodissa aamu-, ilta- ja joskus yövuorossa, arkisin tai viikonloppuisin, milloin meillä nyt sitten töitä on.

Mulla on kuukaudessa 0-2 vapaata viikonloppua. Mies on tällä hetkellä sunnuntaisin vapaalla, mutta töissä joka toinen lauantai. Me ei juurikaan harrasteta kyläilyjä tai viikonloppureissuja, koska koti on meille tärkeä. Kyläillään sitten lomilla.

Meillä on harrastuksia, niiden vaan pitää olla sellaisia, ettei tarvitse olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa säännöllisesti. Me harrastetaan liikuntaa, musiikkia, lukemista, käsitöitä jne.

Parisuhdettakin hoidetaan silloin kun ehditään. Ja koska nähdään harvoin, ei kehdata tuhlata yhteistä aikaa riitelyyn. Me hoidetaan riidat tekstiviesteitse:)

Älkää myyjät tulko itkemään perhe-elämän kärsimisestä mulle. Meikäläisten on vaan pakko järjestää elämä toimivaksi. Niin teidänkin. Jos myyjät ois keksiny jonkin toisen argumentin sunnuntaiaukioloja vastaan, mä oisin varmasti ensimmäisenä barrikaadeilla taistelemassa myyjien puolesta. Mutta toi perhe-elämä-vinkuminen vituttaa oikeesti!!!!

Vierailija
56/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten näitä hoitaja-vertauksia aina riittää! Jos mulla on paskat työajat niin kaikilla muillakin täytyy siis olla!? Sairaalassa on PAKKO olla henkilökuntaa 24/7 mutta kauppojen ei TARVITSE olla joka päivä auki!!

Vierailija
57/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei silti osta enempää---> kulut lisääntyy, hinnat nousee

työntekijöiden palkat neuvotellaan uusiksi, koska sunnuntai ei enää ole pyhäpäivä vaan normaali työpäivä.

Vuoropäiväkotien tarve kasvaa!! kunnat on jo nyt lirissä niiden kanssa. Tarvitaan lisää vuoropäiväkoteja.. Hoitomaksut nousevat, näkyy veroissa, tai sitten se on jostain muusta pois, esim koulujen määrärahoista.

Pikkukaupat eivät enää menesty (sunnuntai on ennen ollut paras myyntipäivä)--------> pikkukaupat kaatuvat, yrittäjät menettävät työnsä, työntekijät menettävät työnsä ja sinä menetät lähikauppasi

Vierailija
58/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi poikkeaa esim. lähi- tai sairaanhoitajien tilanteesta? Miksi te kaupan työntekijät olisitte etuoikeutettuja johonkin ihmeelliseen sunnuntai-koskemattomuuteen, kun tässä yhteiskunnassa ei enää ole mikään "sääntö"?

Niin.. varmasti haluaisit myös että pankkisi, vakuutuutusyhtiösi, alkot ym olisi sunnuntaina auki. Eihän heillä VOI olla erityisvapauksia, koska sairaanhoitajatkin ovat töissä!!!!!! Mitä sinä itse teet työksesi?? Teet mitä tahansa, niin kyllä sun pitäisi tehdä töitä myös sunnuntaina, kun kaikki muutkin tekee... mutta hups, ethän sä silloin ehdikään shoppailla sunnuntaina, kun olet töissä!! Voi ei!!!!

Vierailija
59/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne asiat voin nimittäin hoitaa netissä 24/7. Mä en vaan ymmärrä, miksi juuri myyjät tarvitsevat erityisvapauksia työhönsä. Heidän työnsä ei ole viikonpäivään sidottua, ei ole mitään syytä, miksi työ olisi erilaista oli sitten tiistai tai sunnuntai. Tämä on jotain yhtä ihmeellistä kuin paperityöläisten sauna-lisä eli jos ovat lauantai-illan töissä, tilipussiin kilahtaa ekstraa, koska suomalaisen miehen/naisen KUULUU olla saunassa lauantai-iltaisin. Yhtä lailla myyjän KUULUU olla kotona perheensä kanssa sunnuntaisin... Ja asioihin ei ikinä saa tulla muutoksia, koska näin KUULUU olla!

Vierailija
60/66 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä varten ne kaupat on olemassa; kuluttajia vai myyjiä? Suurin osa kuluttajista haluaa kauppojen olevan auki sunnuntaisin, muutenhan tätä päätöstä ei olisi tehty ja siitä montaa vuotta taisteltu.

kauppojen ei TARVITSE olla joka päivä auki!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi