RANNEKANAVAOIREYHTYMÄSTÄ kysyttävää :)
Heips!
Mulla oli ekassa raskaudessa (poika 10/06) tuollaista vaivaa ja en sen takia pystynyt juurikaan nukkumaan öisin:((( Se alkoi elokuun alussa ja vauva syntyi lokakuun puolivälissä. AIVAN JÄRKYTTÄVÄÄ!!!! Öisin
oli pakko nukkua puoli-istuvassa asennossa tai roikottaa käsiä jossain ja aina se meni siihen, että piti nousta sängystä ja itkuhan siinä tuli;(
Silloin pystyi ONNEKSI nukkumaan päivisin, mutta toista se on nyt...*huoh*
Muistan miten öisin kävin jääkylmän veden alla liottamassa sormia, kun tuntui jotenkin, että ne " palavat" . Toisaalta olivat puuduksissa, toisaalta tunnottomat ja silti niitä särki ihan pirusti. Tai tuo särky lähti kyynärpäistä ja jatkui sormenpäihin asti.
Jotkut tietyt sormet (nyt en muista mitkä) olivat enemmän puutuneet.
Aloin ihan pelkäämään nukkumaan menemistä, koska poikkeuksetta kaikki yöt olivat samanlaisia.
Kävin lääkärillä, muttei osannut sanoa MITÄÄN!!!!!! Että tuollaista vain joillakin on ja se sitten häviää synnytyksen jälkeen-h*lvetin lohduttavaa tuossa kohtaa kuulla, kun laskettuun aikaan vielä 2kk!!!!!!
Fysioterapiasta koitin saada sellasia rannetukia, joista oli jollekin ollut
apuja, kun ranne pysyy suorana nukkuessa...MUTTA EIVÄT ANTANEET NIITÄ VAAN ANTOIVAT NISKA!!!!!TUEN!!!!!! Ja siitä ei ollut sitten mitään apua!!
Mietin sitten pääni puhki ja taisin täältäkin lukea moisen vinkin lukea, että rullaluistelijan ranneusuojista(heh) olisi apuja ja niin muuten olikin!!!! Niitten kanssa nukuin sitten koko loppuraskauden, mutta eihän se kipua/pistelyä/puutumista vienyt pois vaan helpotti hieman!!
KYSYMYS kuuluukin, että te joilla tämä ongelma on ollut ekassa raskaudessa niin onko ennemmin poikkeus kuin sääntö, että se on odotettavissa myös seuraavissa raskauksissa???? Otan erittäin kiitollisena vastauksia vastaan sillä nyt on menossa rv13 ja PELOTTAA tuleva!!!
Itselläni tuo muuten loppui tasan tarkkaan synnytykseen eli siinä sentään lääkäri oli oikeassa :P
Turvotusta mulla oli todella paljon juuri loppuraskaudessa ja sitä koitan myöskin parhaani mukaan välttää (kiinnittämällä huomiota mm.ruokavalioon, liikkumalla enemmän jne...).
Onnellista odotusta kaikille!!
Toivottelee: Je_Ni
Kommentit (7)
Itselläni oli viime raskaudessa rannekanavaoireyhtymä ja ei paljoa viheliäisempää vaivaa voi olla :/ mulla vaiva oirehti niin että sormet puutu/meni tunnottomiksi öisin ja sormien nivelet löystyivät niin että lähtivät poies paikoiltaan :/ inha esmes öisin ku nostat peittoa niin peukalo lähteeki poies paikoiltaan..Nooh vaivaan sain käyttää voltaren geeliä oiskohan ollu RV 32 asti, kylmäpussit auttoivat myöskin hyvin. raskausaikana kyllä pelotti että jos vaiva jääkin pysyväksi (reumaa pelkäsin) mutta oireet tosiaan lähtivät heti synnytyksen jälkeen. Nyt olen raskaana uudestaan, raskausviikkoja on vasta hieman yli seitsemän ja huomaa jo että ranteet alkaa löystymään, toivottavasti ei vaan tulis yhtä pahana uudestaan.
Jospa tähän löytyisi hyviä hoitovinkkejä, kertokaa ihmeessä! :)
pelasti myös minun yöuneni loppuraskaudessa: ei ne unet hyvät sittenkään olleet, mutta edes jonkinlaiset, sillä sitä ennen nukin todella vähän ja huonosti + yritin käydä töissä, mikä oli raastavaa.
Joten suosittelen sitä tukea lämpimästi!
Omalla kohdallani oireisiin vaikutti merkittävästi turvotuksen määrä ja siihen vaikutti keskeisesti sää: loppuraskaus osui hyvin helteiseen kesään eikä meillä ollut kotona tuuletusjärjestelmää. Vielä raskauden puolivälissä kävin saunassa kun en ymmärtänyt että turposin aina siitä saunomisesta entistä enemmän...
Mulla oli viime raskaudessa, jonka viimeset kuukaudet oli pelkkää hellettä (kesä 06). Talossamme oli lämpö koko ajan yli 30 asteen ja mun turvotus ihan valtavaa. Mä sain ne rannetuet, mutta mulle ei niistä ollut apua, sillä olin tosiaankin niin turvoksissa ettei mitään rajaa. Sain myös fys. terapeutilta jumppaohjeet ja periaate oli tämä: kädet ylös ja sormien pumppausta aina kuin jaksoi ja muisti sekä käsien nostoa ylös alas. Kohoasento auttaa ja ne lastat (vaan ei mulla). Liikunta yleensäkin ja veden juonti.
Tässä raskaudessa ei vielä ole ilmennyt, ei myöskään turvotusta (ihana talvi!!). Toivottavasti säästytään tällä kertaa!
Tähtinova 31+6
Toki se tehtiin jo monta vuotta ennenkuin olin raskaana. Mutta eka raskauden alussa terveydenhoitaja sanoi että todennäköisesti tulee vaivaamaan kun aiemminkin ollut, mutta siis tietenkin sitä toista eli vasenta rannetta. Ja niinhän se teki pari viimeistä kuukautta.
Eli perusideana tässä vaivassa on se se käden hermot menee ranteessa luiden muodostaman kanavan kautta ja sitten vielä jänteet on siinä ympärillä, Joillakin tämä kanava on synnynnäisesti ahdas (kuten minulla) mutta monilla sitten raskauden mukanaan tuoma turvotus aiheuttaa niitä oireita. Itse huomasin ekan raskauden aikana että jos vähänkään reilummin suolattua ruokaa niin jo seuraava yö oli paljon hankalampi.
Mulla auttoi se että laitoin tyynyn kyljen viereen ja käden päälle, niin että se ranne oli ylempänä kuin kyynärpää. Sitten jos vielä yöllä vaivasi niin pumppasin sormia nyrkkiin ja auki. Mutta se lienee turha toivo että millään keinolla sitä vaivaa saa loppumaan, ei ainakaan ennen synnytystä.
mulla on kanssa jo aiemmin todettu hermopinne, mutta sen verran lievä, että ei lähdetty leikkaamaan.
esim. kun tuossa pari kesää sitten teimme remonttia (sisälämpötila 30 tienoilla), niin käsi oli tosi huonossa kunnossa - öisin särki ja puutu ja aamulla kun heräsin, niin en saanut sormia koukkuun/auki olleskaan...
nyt on alkanut ranne taas ilmoittelemaan itsestään, saas nähä kuinka pahaksi tilanne vielä pääsee - kun työkin on aika paljon tietokoneella näpyttelyä.
mä oon ihan ideaalisidettä käärinyt ranteen ympärille yöksi, se auttaa jonkun verran, kun ranne ei pääse koukkuun ja on mun mielestä mukavampi kun kovat lastat.
Minulta paljastui kyseinen vika kolmannen lapsen syntymän jälkeen. Poika syntyi 1/06 ja oireen alkoivat 6/06 ja kestivät syksyyn. Apua sain apteekista ostettavista rannetuista, joita pidin lähinnä öisin. Päivisin pidin vain kevyttä tukea (myös apteekista), jotta esim. pikku vauvan pyllyn peseminen olisi helpompaa. Minulla kanssa syntyjään ahtaat kanavat, mutta oireita en aikaisemmin ole huomannut. Tosin jälkiviisaana jännetupin tulehdukset ovat tod.näk. ollut tätä vaivaa. Mitään turvotuksia minulla ei raskauksissa ole ollut ja kihla- ja vihkisormus sormessa olen synnyttämään mennyt. Neurologini oli sitä mieltä, että jos lapsia vielä tulee niin oireetkin luultavasti tulee. Nyt odotan kaksosia rv 23+4 ja ainoastaan ranteissa ollut pieniä " aavistuksia" . Toivottavasti näin jatkuu. Tuet ovat onneksi valmiiksi olemassa, kun särkylääkkeitä ei oikein pysty käyttämään. Rannetukia voin kyllä lämpimästi suositella. Tsemppiä!
letti
Olen kuullut pienten vauvojen vanhemmilla olevan kyllä. Siis johtuen lähinnä kantamisesta ja siitä kun ei ole tottunut pienet lihakset ranteessa siihen.
En tiedä onko sama asia.....valaiskaa viisaammat