Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voit säästää niin, että elämänlaatu ei kärsi?

Vierailija
05.01.2008 |

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryimme tähän systeemiin, kun havaitsimme olevamme tilanteessa, että aktiivisessa käytössä vaatetta oli kummallakin vain pieni määrä.

Toinen, elämänlaatua kohottava ja rahaa säästävä keino on tehdä kaikki ruoka itse alusta asti hyvistä raaka-aineista ilman lisäaineita. Minä en käytä enää edes lihaliemikuutuoita, vaan keitän tähdeluista liemet itse.

Vierailija
2/22 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On uskomatonta miten elämänlaatu paranee ja menot pienenee. Kaikki on halvempaa kuin isolla paikkakunnalla: harrastukset, kampaajat, pysäköintimaksut, puhumattakaan asunnoista ja työmatkoista (lyhemmät).

Samalla rahalla saa ihan eri elintason, eikä tarvitse mennä kuin parikymmentä kilsaa sivuun kasvukeskuksesta. Sen kuitenkin tarvittaessa ajaa alle puoleen tuntiin - jos nyt enää tuntee tarvetta käydä siellä, me ei useinkaan enää viitsitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lehtiä jne. Olen yh ja laitan tileille ja rahastoihin itselleni ja lapselle säästöön mieluummin kuin ylensyön tai ostan turhia juttuja. Olen saanut 4 vuodessa säästettyä n. 12 000 euroa. Mistään emme tingi, olen ostanut mm. tietokoneen ja tv:n sekä uuden astianpesukoneen tänä aikana. Olemme myös tehneet kaksi ulkomaanmatkaa ja lomailleet Suomessa. En koskaan ostele esim. iltasanomia ja iltalehtiä, jotka ovat tosi kalliita roskalehtiä. Syömme hyvin sekä kotona että ravintolassa, käymme elokuvissa ja harrastamme uintia, ulkoilua ja jumppaa....

Vierailija
4/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. ennen kun vielä tupakoin, minulla oli huomattavasti vähemmän rahaa käytössä kuin nyt kun en enää polta. Mutta ei sitä ajatellut niin, tupakka oli ns. pakkomeno, kuten sähkölasku.

Perusta esim. säästötili itsellesi, johon siirrät suoraveloituksena pienen summan joka kuukautisesta tulostasi. Kun raha menee suoraan, sitä ei tavallaan koskaan ole ollutkaan ja pikkuhiljaa tottuu siihen ajatukseen että käytettäväksi jää tämä ja tämä summa.

Vierailija
5/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ruokakuluista saa helposti säästettyä 100-200 euroa kuukaudessa katsomalla vähän tarkemmin, mitä kärryyn ottaa. Pitää vain valita oikeat vaihtoehdot, miettiä vähän tarkemmin, mistä kaupasta ruokansa ostaa ja katsoa, mitä on tarjouksessa.

Minä en juokse tarjouksien perässä kaupasta toiseen, mutta saatan vilkaista ennen kauppaan lähtöä, kannattaako esim. mennä Citymarkettiin vai Prismaan. Kaupassa päätän pääruoan raaka-aineen sen mukaan, mikä on siinä kaupassa houkuttelevin tarjous. Teen filepihvejä vain silloin, kun file on tarjouksessa.

Muutenkin pyrin hyödyntämään alennukset ja tarjoukset. En ole esimerkiksi koskaan ostanut lapsilleni täyshintaisia talvivaatteita, vaan olen aina ennakoinut talven alennusmyynneistä seuraavan talven vaatteet. Hätätilassa olen ostanut mieluummin marraskuussa kirpparilta parin kympin haalarin, jolla ollaan selvitty vuodenvaihteen yli kuin ostanut täysihintaisen laatuhaalarin, jonka saa kuukautta myöhemmin puoleen hintaan.

Lisäksi teen aina ostoslistan, impulssiostokset ovat yllättävän kalliista. Taas kerran pienet purot: 5 euroa päivässä on yli 1500 euroa vuodessa!

Vierailija
6/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. aina perjantaisin, tai säästä vaikka kuukausi ja palauta aina sitten.

Vierailija
7/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 10

Vierailija
8/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

11

Vierailija
9/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohimennen nappaamaan pullon maasta vai?

t. 10

Vierailija
10/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

11

Vierailija
11/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sosiaalitoimi rupesi järjestämään hautausta niin huomasivat, että mies oli tallettanut keräämänsä pullorahat tililleen ja sitä rahaa oli 4 miljoonaa markkaa.

Vierailija
12/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-perun lehtitilaukset

-vähennän kaikkea ostamista, ostan vain tarpeellista

-harvennan kampaajakäyntejä

-tarkkailen ruokalaskua

Vierailija
13/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaiken mahdollisen ruuan ja leipomukset itse. Käytän kuiva-ainevarastot ja pakastimen aarteet mahdollisimman loppuun, ennen kuin hankin uutta. Aikaisemmin jauhoille, pastoille, säiykkeille jms. tarvitsin keittiössäni kaksi kaappia, nykään pärjään hyvin yhdellä.Ostin ennen kauppareisulla jauhopussin tai perunajauhopaketin, kun en ollut varma oliko niitä kotona. Rahaa kului ja tavarat vanhenivat. Ostoslistan laatiminen ja etenkin sen noudattaminen kettyttävät siis euroja!

Käytän loppuun myös kosmetiikan ennen uusien purkkien ja purnukoiden hommaamista. Meikkaan melko vähän, mutta kasvo-, vartalo-, käsi- ja jalkavoiteita käytän säännöllisesti. Niitähän tuli osteltua kun " tarjous" sattui kohdalle. Suursiivotessani sain kokoon Kaksi muovikorillista avattuja ja avaamattomia voiteita, melkoinen rahamäärä siis! Nyt käytän joka ikisen putelin loppuun ennen seuraavan aloittamista. Myös ilmaisnäytteet ovat huushollissani ehtymätön luonnonvara.

Kannattaa erottaa toisistaan halu ja tarve ja joskus miettiä miksi jotain tavaraa haluaa. Helpottaako shoppailu mielipahaa ja voisiko asian hoitaa jotenkin toisin, käymällä vaikka kirjastossa, uimassa tai ystävän kanssa kävelyllä.

Rahaa tarvitsee käyttää oikeastaan melko vähän, suuri osa tarpeistamme on kaupallisuuden luomaa harhaa.

Vierailija
14/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pärjätään puolella tuosta ja ruokatalous on suunniteltua ja ateriat silti tasokkaita. Aikaisemmin haettiin työpäivän jälkeen joka päivä jotain kaupasta, nyt suunnitellaan ruokalista viikoksi ja käydään 1-2 kertaa/vko. Meille on jäänyt puolessa vuodessa 3000 Euroa ylimääräistä säästöön. (on erotettu säästyneet ruokarahat erilliselle tilille) Ensijouluna meillä pitäisi olla kasassa jo 9000 Euroa...

Vierailija
15/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne kamalasti vie tilaa, jos ne säilöö vaikka parvekkeelle tai varastoon. Tai palauttaa ja laittaa aina pullorahat johonkin tiettyyn purnukkaan ja vie kolikot sitten tilille.

Vierailija
16/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmittämistä vaille valmiina pakkasessa.

Vierailija
17/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan niin laiskoja, ettei millään viitsittäisi ostaa uusia kalusteita ja tehdä remonttia vaikka pitäisi. (Siis ihan sellaista pintaremppaa.) Uusien vaatteidenkin ostokin on tuskaa. Kun ei viitsitä ostaa tavaraa, tai ei koskaan löydy mieleistä, menee rahaakin paljon vähemmän.

Huono puoli on, että sitten kun löytyy mieleistä, kuluu rahaa ihan reippaasti. Mutta yleensä sen on ehtinyt säästämään hyvin sillä välin, kun ei ole löytänyt tai viitsinyt etsiä mitään.

Elämänlaatu ei kärsi, kun on luonnostaan tällainen. Ruoan suhteen ei onneksi olla laiskoja, joten sitä taas tulee tehtyä itse ja rahaa taas säästyy.

Vierailija
18/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailuta sähköyhtiösi. Me säästämmme pari sataa euroa tänä vuonna kilpailutuksen kautta. Säästöä tulee myös kun muuttaa elintapojaan ekologisemmaksi, kävelee kauppaan autoilun sijasta, suihkussa sammuttaa veden saippuoinnin ajaksi, tiskaa ja huuhtelee astiat altaassa juoksevan veden sijasta.

Kannattaa tutustua kasvisruokaan. Tekee lihan asemesta esim. ruokaa pavuista, linsseistä, soijarouheesta. Tänään tein soijarouhebolognesea mistä syömme tänään, huomenna, ja lisäksi laitan vielä parin päivän työeväsannokset pakkaseen. Koko satsille tuli hintaa n. 3.50¿. Ja syöjiä on neljä.

Kerää marjoja ja sieniä talven varalle. Elämänlaatu paranee kun saa liikuntaa, raitista ilmaa ja hyvää, ilmaista terveellistä ruokaa.

Vaihdon kännykkäliittymänkin kiinteähintaiseen, nyt kännykkälasku 19.90¿ kuussa. En osta IS tai IL ikinä, käytän kirjastoa lehtien lukuun ja lainataan sieltä kirjat, dvd:t lapsille.

Tässä kun kotihoidontuella eletään niin kaikki pienikin säästö on kotiinpäin.

Elämänlaatu ei kärsi yhtään, olemme muutenkin aika kriittisiä kuluttajia.

Matkoilla käymme omatoimisesti, esim. Irlannissa viime kesänä, lennot kaksi aikuista ja kaksi lasta, yhteensä 140¿ Ryanairilta. Bed and Breakfast majoitukset 300¿, kymmenen päivän loma neljältä hengeltä 440¿. Kannattaa tarkkailla halpalentoyhtiöiden tarjouksia, esim. Kreikkaan päässyt välillä 100¿ menopaluu per nuppi.

Minä itseasiassa nautin tästä " nuukailusta" . Vielä kun oppisi saamaan jotain rahaa säästöönkin ;)

Vierailija
19/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo elämänlaatu on tämän kulutusyhteiskunnan markkinoimaa kuluttamista.

Sitä on ihan järkevää alkaa murtaa omassa elämässään ja etsiä laatua elämään jostain muusta kuin ostamisesta, matkailusta jne.

Vierailija
20/22 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin leivoin taas. Tein 4 leipää ja kääretortun. Aineksiin meni rahaa ehkä euro yhteensä. Emme osta kaupasta karssuja, joten kääretorttu on lauantain pikkuhyvää meille kaikille. Leivistä kolme menee pakkaseen ja ne syödään sitten viikon aikana, yksi jää täksi ja huomiseksi päiväksi. Jos ostaisin viikossa 4 leipää à 2 ¿, se olisi 416 euroa vuodessa. 1 euron leipomuksilla hintaa tulee 52 euroa vuodessa. Omaleivottu leipä on varmasti parempaa kuin kaupan ja koska teen sen näin viikonloppuisin, en edes siitä suuremmin rasitu. Sama pätee muihinkin ruokiin.

Lehdet luen töissä kahvitunnilla, meille ei tule kotiin mitään. Ei ole autoa, käytämme julkisia, säästämme hirveästi rahaa. Kampaajalla käyn kampaajakoulussa, leikkaus uuteen malliin, värjäys keskipituisiin hiuksiin ja kulmien nyppiminen+värjäys maksaa n. 40 euroa. Lapseni käy kaupungin järjestämässä jumppakerhossa, 20¿/kausi. Leffat haemme kirjastosta.

Elämänlaatuni ei kärsi, vaikka elämme niukalla budjetilla.