Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häät joihin vaan jotkut lapset tervetulleita?

Vierailija
04.01.2008 |

Ystäväni menee keväällä naimisiin. Hänellä itsellään ei vielä ole lapsia, meillä (olen kaaso) on 1 v 6 kk ikäinen. Ystäväni sanoi, että olisi parempi, jos emme ottaisi lastamme mukaan häihin, koska häistä on tarkoitus tehdä lapsettomat. Ymmärrän toisaalta, koska onhan tunnelma ehkä hieman rennompi kun pieniä lapsia ei ole paikalla.

Ihmettelen silti sitä, että jotkut lapset ovat tervetulleita häihin, esimerkiksi ystäväni siskon 2-vuotias tyttö ja ystäväni kolmevuotias kummipoika. Samoin bestmanin 4 kk ikäinen lapsi (no, sen nyt ymmärtää). Mutta siis eikö pitäisi olla niin, etti tulisi ollenkaan lapsia tai sitten kaikki lapset olisivat tervetulleita? Ihmetyttää tällainen valikointi, ei ole ihan etiketinkään mukaista? Toisaalta ymmärrän että en oikein voisi keskittyä kaason rooliin jos minulla on oma parivuotias hoidettavana (toisaalta kyllä miehenikin tulee häihin).

Mielipiteitä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt on alkanut tuntua siltä, että otin kaason tehtävän vastaan liian hätäisesti. Kun ystäväni kysyi asiasta minulta, meni ns luu kurkkuun, mutta vastasin silti myöntävästi. Raskaus muuttaa kuitenkin asioita ja paljon...

Vierailija
22/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkaan jos olisin ainoa kaaso! Silloin jos olisi toinen tai kolmaskin morsiusneito/kaaso apuna niin sitten ehkä jaksaisikin paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain ja ainoastaan tilan puutteen vuoksi minun veljenpoika, joka myös kummipoikani sekä kummityttöni. Myös miehen sisarustenlapset/kummilapset olisi kutsuttu, jos sellaisia olisi. Mutta serkkuni toivat lapset (7 kpl) vaikkei oltu kutsuttu ja siellähän sitten istuivat sylikkäin syömässä... Paikka oli siis todellakin ahdettu täyteen jo ilman noita lapsia.

Vierailija
24/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pyytää jonkun toisenkin kaasokseen. Tämä helpottaisi asiaa huomattavasti. Onko hyvä idea? Tiedän, että morsiamella on eräs toinen läheinen ystävä, jonka pyytäsi jos minä en olisi suostunut (sanoi minulle näin)

Vierailija
25/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä nyt on alkanut tuntua siltä, että otin kaason tehtävän vastaan liian hätäisesti. Kun ystäväni kysyi asiasta minulta, meni ns luu kurkkuun, mutta vastasin silti myöntävästi. Raskaus muuttaa kuitenkin asioita ja paljon...

Vierailija
26/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin vasta viikolla 7 enkä halunnut kertoa. Meillä siis lisäksi nyt puolitoistavuotias lapsi.

Vierailija
27/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei, jos se pahoittaa mielensä niin sanot vaan ettei sustakaan tuntunu kivalta kun hän eväs sun kapsen pääsyn häihin. Tsemppiä, kyllä se siitä :) Ai niin, onnea toisesta vauvelista.

Vierailija
28/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en halua olla kaaso. Pitää alkaa järjestämään polttareita, miettimään hääohjelmaa jne. En voi varmaan enää kieltäytyä, mutta jos toinen kaaso on mukana auttamassa, on se paljon helpompaa minulle. t. ap

Vierailija
29/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis omat lapset ja kummilapset, jos tiukan rajan aikoo johonkin vetää. Ja tietenkin imeväiset, koska nehän kulkevat äitinsä kainalossa. Kaason homma on työläs ja aivan mahdoton ajatella, että kaaso pystyisi hoitamaan omaa lastaan kaasoilun lomassa.

Minä kertoisin morsiamelle raskaudesta ja ehdottaisin, joko että en toimisikaan kaasona tai sitten toisen kaason pyytämistä avuksi. Se voisi olla mukavin vaihtoehto. Sitten kaason hommat voisi jakaa, eikä olisi niin iso riski esim. sairastumisellasi. Itse en olisi viikolla 30 pystynyt supistusten takia kuin istumaan paikallani juhlissa ja lähtemään ajoissa kotiin. Morsian varmasti haluaisi kuulla tilanteestasi ajoissa.

Vierailija
30/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä mikä hinku ihmisillä on lähteä häihin lastensa kanssa?! (Jos siis on mahdollista saada lapset johonkin hoitoon.) Saatiin juuri hääkutsu ja olin jopa yllättynyt että se oli ositettu koko perheelle! Ainoastaan lähisukulaisen häihin ottaisin 2-vuotiaamme mukaan.

Ymmärrän myös hyvin " lapsien valikoimisen" . Suvun lapset ovat eriasia kuin kaverin lapset. Ja jopa lapsissa voi olla sellaisia eroja , että jonkun kaverin lapsi on tervetullut ja toisen ei. Esim. oma lapseni on varsin " salonkikelpoinen" , siis rauhallinen ja viihtyy kiukuttelematta lähes missä vain. Ja sitten löytyy näitä " riiviöitä" jotka saavat shown pystyyn alta aikayksikön! (Joo, tiedän kyllä miltä kuulostaa...)

Häät ovat morsiusparin juhla, heillä on oikeus päättää ketä sinne tulee. Olkaa menemättä jos ei päätös miellytä!!"

Vierailija
31/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nykyisin on ok valita, kenen lapset kutsuu ja kenen ei? Voisko tätä laajentaa myös aveceihin, esim. jätetään serkun mies himaan kun ei osaa käyttäytyä ja täti myös, kukaan sen juttuja jaksa kuunnella?

Jos kutsutaan lapset, kutsutaan kaikki. Jos häät ovat lapsettomat, ne myös ovat lapsettomat. Jos on kaasona, ei ehdi hoitamaan omaa lastaan. Silloin joko mies hoitaa tai se todella kannattaa jättää kotiin, mutta morsiamena olisin miettinyt miten olisin asian ilmaissut.

Jos olisin ap, kieltäytyisin koko kunniasta. Ethän voi tietää, miten raskaus edes sujuu, mitä jos tulee jotain ongelmia?

Vierailija
32/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai lapsettomat häät, ei pitäisi olla vaikeaa

Vierailija
33/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

manin lapsella on äiti.

Sisarusten llapset ja kummilapset ovat minusta asia aivan erikseen! Ovat varmasti läheisempi kuin kavereiden lapset.

Vierailija
34/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäkohteliasta määritellä kenen lapsi saatulla ja kenen ei. Ja tästä voit myös ystävällesi sanoa.

Vierailija
35/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se rajaus on aina vedettävä!

Vierailija:

Siis nykyisin on ok valita, kenen lapset kutsuu ja kenen ei? Voisko tätä laajentaa myös aveceihin, esim. jätetään serkun mies himaan kun ei osaa käyttäytyä ja täti myös, kukaan sen juttuja jaksa kuunnella?

Jos kutsutaan lapset, kutsutaan kaikki. Jos häät ovat lapsettomat, ne myös ovat lapsettomat. Jos on kaasona, ei ehdi hoitamaan omaa lastaan. Silloin joko mies hoitaa tai se todella kannattaa jättää kotiin, mutta morsiamena olisin miettinyt miten olisin asian ilmaissut.

Jos olisin ap, kieltäytyisin koko kunniasta. Ethän voi tietää, miten raskaus edes sujuu, mitä jos tulee jotain ongelmia?

Vierailija
36/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos raja vedetään muutamaan lapseen olisi ehdottoman reilua kutsua bestmanin lasten lisäksi myös kaason lapset! Kyllä isä (yleensä) pystyy ihan samalla lailla hoitamaan lapsen kuin äitikin, jos nyt ei ihan tississä roikkuvasta lapsesta ole kysymys. Aika avuttomia teidän miehenne ovat, jos eivät omaa lastaan pysty muutamaa tuntia hoitamaan ja kyllähän sieltä voi sitten sen lapsen kanssa lähteä pois, jos siltä tuntuu.

Ennemminkin miettisin kuinka jaksaisin noin pitkällä raskaana hoitaa yksin noin vaativan tehtävän (ja aina niitä hommia kuitenkin riittää)!

Vierailija
37/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minusta totta vain jos he ymmärtävät, että kun he lähettävät osittaisia kutsuja, kaikki eivät viitsi tulla " juhlistamaan heidän suurta päiväänsä" .

nimim. tullut kutsutuksi ilman avopuolisoa

Vierailija
38/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lapsen kutumattajättäminen on hieman loukkaavaa, kun muita lapsia on kuitenkin kutsuttu, eikä ainoastaan lähisukulaisten =morsiammen ja sulhasen sisarusten lapsia. Menisin itse häihin pikaisesti piipahtamaan ja jos joku kysyisi missä mieheni on, sanoisin hänen joutuneen jäämään hoitamaan lasta kotiin, kun ette saaneet hoitajaa.

Vierailija
39/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme kesällä häissä, joissa hääpari halusivat ehdotomasti meidän 1v ja 3v lasten olevan paikalla. Itse olisimme ilman muuta menneet kaksi. Meillä todella vilkas touhukaksikko eikä paikalla kuitenkaan ollut mitään suljettua tilaa, jonne lapset olisi saanut. Min ehdin syödä runsaasta juhla-ateriasta kylmät palat. Sitten ehdittiin hakea lämpimät ruuat. Autoin nuorimmaista syömään ja sitten iskikin jo esikoiselle valtava vessahätä. Kun palasimme pöytään, oli jo ruuat korjattu ja alkoi ohjelma... Meidän vanhempi lapsi on vielä kova esiintymään ja mikäpä otollisempi paikka vetää kunnon show, kun katsojia riitti. Jotkin vieraat provosoivat oikein lasta mitätöimällä vanhempien kiellot jne. Kyllä oltiin häiden jälkein todella väsyneitä, kun kaikki aika meni lasten aisoissa pitämiseen. Joku olisi varmaan itse nauttinut häistä ja antanut " lapsien olla lapsia" , mutta minusta yksikään lapsi ei saa riehua tai käyttäytyä epäsopivasti toisten juhlapäivänä!

Vierailija:

jos raja vedetään muutamaan lapseen olisi ehdottoman reilua kutsua bestmanin lasten lisäksi myös kaason lapset! Kyllä isä (yleensä) pystyy ihan samalla lailla hoitamaan lapsen kuin äitikin, jos nyt ei ihan tississä roikkuvasta lapsesta ole kysymys. Aika avuttomia teidän miehenne ovat, jos eivät omaa lastaan pysty muutamaa tuntia hoitamaan ja kyllähän sieltä voi sitten sen lapsen kanssa lähteä pois, jos siltä tuntuu.

Ennemminkin miettisin kuinka jaksaisin noin pitkällä raskaana hoitaa yksin noin vaativan tehtävän (ja aina niitä hommia kuitenkin riittää)!

Vierailija
40/40 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt kukaan morsian voi pakottaa ottamaan lapsia mukaan, jos niiden kanssa on oikeasti vaikea juhlia. Mutta toisaalta ei niitä hoitopaikkojakaan ole kesälauantaisin pilvin pimein, kun koko suku on siellä häissä. Minusta selvintä on, että koko perhe kutsutaan, ja vanhemmat sitten päättävät haluavatko ottaa lapset mukaan vai eivät.

Olen minäkin joutunut lähtemään kesken ruokailun vaippaa vaihtamaan, kun pieni tietenkin juuri kakkasi. Ja kun tulin takaisin, oli keskeneräinen ruokalautaseni kadonnut. Mainitsin siitä kyllä pitopalvelullekin, että syöminen oli kesken, mutta eihän se oikeasti mikään ongelma ollut, senkun hain uuden lautasellisen pöydästä.

Ja on sitten meillekin tullut sellainen kutsu, jossa pienemmän, imeväisikäisen lapsen olisi saanut ottaa mukaan, mutta isompaa ei. Jätettiin sitten koko perhe ne häät väliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi