Laittakaapa hyviä kevyitä ruokaohjeita eli mitä syötte, kun haluatte vähän keventää!
Itse laitan aina kasvissosekeittoa, johon vähän kevyttuorejuustoa. Keksikääpä mulle muita varteenotettavia, kevyitä vaihtoehtoja.
Kommentit (6)
Hupsista, viesti karkasi äsken ihan ennen aikojaan.
Itse olen huomannut, että kasvissosekeitot ei meikäläistä oikein täytä, eikä mieheni ainakaan pidä niistä. Niinpä olenkin nyt vähentänyt niiden kokkailua " kevennysruokana" . Olen huomannut, että jos teen kasvissosekeittoa, napsin sitten suhteessa enemmän leipää tms.
Nykyään pidän kevyenä, hyvänä ruokana kaikkea joka täyttää olematta kuitenkaan liian raskaan tuntuista. Esimerkiksi keitetty lohi ja parsakaali on tosi täyttävä, silti minusta kevyt ateria. Eli aika usein syön kalaa ja vihreitä vihanneksia jos hame kiristää vyötäröltä. Tai sitten salaatteja joissa seassa jotain täyttävämpää, esim. kananmunaa tai avokadoa tai kanaa. Mutta aika usein meidän kevyt ruokailu, josta mieskin pitää, tarkoittaa lihaa tai kalaa (juuri esim. lohta tai sitten lihapullia) ja kukkakaalia, parsakaalia jne. Tuntuu että vihreät kasvikset - jos niitä ei gratinoi vaan höyryttää ainoastaan kevyesti - tekee ateriasta kuin ateriasta heti kevyemmän, ja niitä voi syödä runsaasti.
Niistä kasviskeitoista vielä, niistä saa ainakin minun mielestäni hitusen tuhdimpia mutta si lti edelleen kevyitä lisäämällä niihin esim. linssejä.
Linssit ei välttämättä ainakaan seuraavana päivänä näytä kovin kauniilta vaan keitot näyttää vuorokauden kuluttua mössöltä, joten esim. linssi-tomaattikeittoa ei kannata kauan silmänruokana säilytellä vaan syödä saman tien.
Olen huomannut, että " oikeaa" ruokaa saa kyllä syödä hyvinkin paljon, jos ei napostele välillä. Kekseissä ja muissa on tosi paljon rasvaa ja kaloreita kun asiaa alkaa miettiä! Keveys on oikeastaan vähän hassu käsite. Minusta se, mikä ratkaisee, on ne välipalat ja napostelu ja juomat - ei oikeastaan niinkääns e, onko lautasella kasvissosekeittoa lounaalla ja päivällisellä. ainakin minulla on usein käynyt niin, että en ole laihtunut, vaikka olisin kuinka syönyt kasviskeittoja, jos sitten nälissäni aterioiden välillä syön leipiä, suklaata, pipareita jne.
Siihen laitan perunaa, kasviksia ja seitiä sekä mausteeksi kevyt kalaliemikuution ja maitoa tai 4% ruokakermaa. On hyvää ja kevyttä!
Jauhelihakeitto, meillä allergioiden takia yksinkertainen resepti: perunaa, porkkanaa, kevyt lihaliemikuutio, naudan (vähärasvaista) paistijauhelihaa. (Ei tarvi edes itse kuoria ja pilkkoa perunoita/porkkanoita, kun pakastealtaasta löytyy).
Ja sitten erilaiset wrapit on kanssa hyviä, niihin kun tulee ' huomaamatta' tuo kasvispuoli mukaan: Sisään runsaasti salaattia, hieman kevyttä tuorejuustoa sekä esim. jauhelihaa ja tomaattia tai kanasuikaleita (ei marinoituja) ja anasta.
lmeillä on usein lihan lisukkeena ihan pelkkä salaattikin, lapset kun syö aika huonosti lämpimiä kasviksia.
jos haluaa kuitenkin syödä kasvissosekeittoja niin kannattaa laittaa lisukkeeksi vaikka raejuustoa, sillä saa kivasti proteiinia lisättyä.
" kaikki sellainen ruoka mitä syödään veitsellä ja haarukalla ruoka-aikana pöydän ääressä auttaa painonhallinnassa ja on terveellistä"
Ja on muuten sutjakka viisikymppinen eikä ikinä lintsaa lounaalta !
Harvemmin ainakaaan minä napsin veitsellä ja haarukalla pipareita, suklaata, karkkia, pullaa, sipsejä tms. (Kaapista kyllä napsin juuri äsken viisi piparia salaa lapsilta)