Mitä opit exältäsi?
Mitä hyvää hän toi elämääsi? Mitä huonoa? Miten itse muutuit avioliiton aikana ja eron jälkeen?
Kommentit (12)
Opin myös, että ihmissuhdepelejä pelaamalla ajautuu vain eroon. Ei kannata. Pitää aina kertoa rehellisesti, mitä tuntee, ei manipuloida. Ja myös opin, että uskottomasta miehestä ei saa uskollista, vaikka voissa paistaisi ja papin edessä käyttäisi, kuten minä tein.
Hyviä vuosia monta, paljon syvällisiä keskusteluja.
Huonoa oli aikasta tavalla vähän, liittyi lähinnä sellaisiin asioihin, joihin meistä kumpikaan ei voinut vaikuttaa, paitsi sitten ihan loppumetreillä.
Avioliiton aikana opin elämään päivän kerrallaan, johtuen vakavasta sairaudesta, joka tuli perheeseemme. Osaan sitä noudattaa edelleenkin varsin mainiosti. Samoin opin sen, että joskus nurkan takana odottaa yllätys, joka ei olekaan ihan semmoinen kuin mitä toivoisi (ja joskus on kyllä paljon parempaakin kuin mitä uskaltaisi toivoa). Jos koko elämänsä käyttää elämän hallintaan, tulevaisuuden suunnitelmaan, niin se nurkan takana tuleva yllätys saattaa muuttaa ihan kaiken, joten on aika ajan ja energian hukkaa yrittää hallita elämää. Parempi on vain elellä päivä kerrallaan.
Eron jälkeen olen oppinut, että järjellä asioiden selittäminen menneestä on helppoa. Tunteet eivät aina kulje ihan järjen mukana. Siten me kannamme koko loppuelämämme mukanamme menneisyyden kokemuksia tavalla tai toisella. Niiden kanssa on vaan opittava elämään ja ne on läheisten ihmisten kanssa syytä jakaa, jotta läheiset eivät ihmettele, että miksi meille jotkut asiat merkkaavat tavallista enemmän tai tavallisuudesta poikkeavaa.
Hyvääkin oli, lähinnä se rento hauskanpito. Sillä ei kuitenkaan kovin pitkälle pötkitä.
Hän kasvatti minua ihmisenä niin paljon. Nyt tiedän miten ihmisiä kuuluu kohdella ja mitä ei pidä tehdä. Tosin kaiken tämän opin varsinaisesti vasta eron jälkeen vaikka exäni yritti opettaa minulle elämää jo yhdessä ollessamme mutten ottanut sitä kuuleviin korviini ja siksi loppujenlopuksi erosimmekin.
Mulla ei ole kauheasti huonoa sanottavaa ihmisestä kuka oli ja tulee aina olemaankin mun elämäni rakkaus :)
huonoa: että alkoholisti ei muutu. Ja että kaikki ihmiset ei mieti mitä voisi tehdä että toisellakin olisi hyvin asiat, vaan että ne voi tosiaan vain ottaa ja ottaa antamatta koskaan takaisin.
hyvää: jos tulee yllättävä takaisku, sen voi ymmärtää myös mahdollisuutena, ja usein edessä odottaa myös vielä parempa asioita jotka olisi ilman sitä käännettä jääneet tulematta.
Huonoa sen sijaan se, että yritti nakertaa itsetuntoni viimeisetkin rippeet vähättelemällä kaikkea minussa ja olemalla hirvittävän mustasukkainen. Oli sellainen tyyppi, että ylisti muita naisia seurassani koko ajan.
Ehkä se on kuitenkin hyvä asia, että erottiin. Ja se, että nykyään vetää kaikenmaailman rauhoittavia ym. mielialalääkkeitä ja kuulin hänen uudelta exältään että oli tätä kohdellut samoin kuin minua. Tiedän nyt että minussa ei ollut mitään vikaa!!
Aina joskus tulee mietittyä, että mitä jos en olisi tullut järkiini ja olisinkin perustanut perheen jomman kumman exäni kanssa. Olivat kumpikin sellaisia runopoikia, taivaanrannan maalareita ja taiteilijaluonteita, joille tämä raaka materialistinen maailma oli vähän liikaa. Taidettaisiin olla sosiaalitoimiston vakiasiakkaita.
Vaikka joskus nykyisen mieheni superkäytännöllinen ajattelutapa ärsyttääkin, on se kuitenkin miljoona kertaa parempi näin perheellisenä.
Ensimmäinen: opetti itseironian tärkeyden sekä haastoi ajattelemaan.
Toinen: opetti kuinka pakataan rinkka fiksusti (vaatteet rullataan) sekä huolehtimaan suhteesta.
Kolmas: avasi silmät näkemään henkisen puolen maailmasta ja opin asettamaan päämääriä elämässä.
Neljäs: olen oppinut itsehillintää sekä antamaan toiselle tilaa. En takerru enää muihin ihmisiin.
Huonoa: Puhumalla alvariinsa itsestäsi ja perheestäsi, samalla nollaamalla muita, et saavuta yhtään mitään. Jätät paremminkin ikuisen huonon leiman. Ex mm kyseli usein illan istujaisissa ruokapöydässä kuinka moni täällä on käynyt lääkiksen, ja kuinka monen koko perhe on lääkäreitä? Ja minä punaisena vieressä yritin vaihtaa puheenaihetta.
seksuaalinen viestintä, tietynlainen ystävällisyys tuntemattomiakin ihmisiä kohtaan
Huonoa: ennakkoaavistukseni hänestä toteutui, hän ei osannut pitää huolta raha-asioistaan, oli mm rahapeliriippuvainen, puhumattomuus ongelmista ja minulle vieritetty vastuu arjesta
Muutuin: Opin ystävällisyyttä ja arvostamaan seksuaalisuuttani, kokemukseni karttuivat
Nautin näistä piirteistä hänessä. Kääntöpuolena oli paljastunut uskottomuus ja muutenkin piti monet asiat vain omana tietonaan.