Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä vieroitatte tutista?

03.01.2008 |

Siis mikä olisi teidän mielestä hyvä ja helppo ikä vieroittaa tutista?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta olen vierottanut alta vuoden iässä. Toinen oli 10kk ja toinen 9kk. Helpompaan, mitä aikaisemmin tekee. Meillä ei mitään ongelmia, vaikka söivät tuttia runsaasti edeltävästi. Suosittelen!

Vierailija
2/15 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei syö tuttia muulloin kun nukkumaan mennessä ja nukkuessa. Samoin joskus autossa pimeällä kun pelkää.

Tai söisihän se varmasti jos antais ;)

Mietin lähinnä että tuleeko niitä yöheräilyjä hirveästi lisää. Nyt jos herää ja ei itse löydä tutia niin sille pitää etsiä se tuti suuhun ja uni jatkuu. Sitten kun ei olisikaan sitä tutia niin milläs sen rauhoittaa? Tassuttelu on varmaan ainut keino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut pari viikkoa synttäreiden jälkeen. Kummankin lapsen kohdalla vieroitus meni tosi helpolla, pari yötä oli vähän vaikeaa. Mutta siis ei mitään tuntikausien huutoa todellakaan.

Mitä olen tuttujen kokemuksia kuullut, niin mitä myöhempään sen jättää, niin sitä vaikeampaa se on... Yli 1-vuotiaalla ei ole enää fysiologista imemisen tarvetta, vaan esim. unilelu ajaa saman asian yöllä kuin tutti, eli antaa turvaa. Päivällähän sen turvan saa sitten vaikka äidistä.

Vierailija
4/15 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla yöunet vain parani. kakkonen varsinkin alkoi nukkua yöt oikeasti putkeen!!!!!!! Unilelu vain illalla kainaloon ja unta aamuun asti. ykkösellä parani myös, mutta ei aivan noin dramaattisesti. Tutin antaminen yöllä on vaan lapsille opetettu tapa, josta ne oppii pienenä helposti eroon.

Vierailija
5/15 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi mietin että pitäisikö odottaa vuoteen asti ja antaa se tutin tuoma ilo ja turva vauvalle. Toisaalta minusta vuoden ikäinen on jo liian vanha tutia syömään.

Haluan olla ajankohdan tarkasti miettinyt, koska kun tutin kerran pois otan en sitä enää takaisin anna! :)

Vierailija
6/15 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä juuri eilen vieroitettiin tyttö 1 v 10 kk tutista enkä olisi ikinä uskonut, että sujuu näin helposti. Vietiin yhdessä tutti " metsään" puun oksalle, josta oravanpoikaset saa sen hakea :) Illalla nukkumaan mennessä mutisi sängystä että " ovarille vein" ja yöllä heräsi kerran sitä kaipaamaan ja sekin itku meni ohi parissa minuutissa kun muisteltiin yhdessä pieniä oravia. Tyttö oli tän joulukuun niin kiinni tutissaan, että kaikilla alkoi mennä hermo, kun tutti oli saatava juuri sillä sekunnilla kun se muistui mieleen. Siksikin tuntuu ihan hullulta, kuinka helposti siitä sitten suostui luopumaan. Tämä oli meillä hyvä ikä näköjään :) Aiemmin en olisi raaskinut ottaa, koska aloitti aika pienenä päivähoidon ja tutti oli siellä turvallinen kaveri.

Vierailija
7/15 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieroitettiin tutista noin 1 v 4 kk iässä ja se meni tosi helposti aikoinaan. Tällöin poika käytti tuttia lähinnä enää nukkuessaan ja tutin korvasi nopeasti unirätti ja -lelut. Tämä oli hyvä ikä siinä mielessä, että poika kovinkaan kauaa muistanut koko tuttia, eikä osannut vaatia sen perään.

Nyt meillä on kotona 1 v 6 kk ikäinen tyttö, mahdottoman kovaääninen huutaja, enkä vielä mistään hinnasta häneltä tuttia veisi pois. Meillä on pakko olla jokin keino, jolla tyttö saadaan välillä hiljaiseksi. Tämän tahtonaisen tuttivieroitus on varmaan joskus sitten tosi kamalan työn takana. On sen verran vaativaista sorttia, että tuskinpa ihan helpolla tutistaan luopuu.

Mutta siis summa summarum, vieroitus on varmaan helpointa vähän yli yksivuotiaalle, näin olen itse kokenut ja myös kavereilta kuullut.

Vierailija
8/15 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksoset vierotettiin tutista n. 1v2kk iässä. äitiä vähän hirvitti tämä vierotus varsinkin toisen kohdalla, joten teimme niin että leikkasimme siivun tutin kärjestä pois, jolloin se ei enää suussa pysynytkään muutakun kovalla imulla. toinen lapsista ei rikkinäistä tuttia huolinut vaan heitti sen kaaressa menemään kun suuhun yritti laittaa, ja unohtikin tutin saman tien. toinen, tämä vaikeampi tapaus, imi tuttia siitäkin huolimatta että päivä päivältä tutti vaan pieneni ja pieneni. viikon ajan sitä tarjottiin vain unille, alkuun sai päiväunillekkin, mutta loppupäivät vain yöksi, kunnes yhtenä iltana ei annettu ollenkaan. ihan kohtuullisesti pienellä metelillä nukahti, mutta kun sitten yöllä heräsi ei oikein uni tullut uudestaan... sama jatkuu edelleen, kohta siis kaks kuukautta mennyt niin että herää melkein joka yö klo 1-2 ja on hereillä pahimmillaan 1,5 tuntia, siinä sitten yritetään tassutella, silitellä ym... joskus auttaa joskus ei. tiedä sitten johtuuko tutista vaiko ei. mutta näin meillä.

Vierailija
9/15 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset oli huonoja nukkujia tutista huolimattakin lähes 2-vuotiaaksi saakka. En olisi voinut ajatellakaan, että olisin jaksanut valvoa yöt ja lohdutella lapsia ja lähteä sitten vielä aamulla töihin valvotun yön jälkeen. Tutin avulla nukuttiin edes vähän paremmin.

Vierailija
10/15 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset heräili tutti-aikoina monen monta kertaa yössä, pahimmillaan pari kertaa tunnissa. Tutti piti aina käydä laittamassa takaisin, itse eivät laittaneet vaikka sänky oli niitä täynnä. Kun tutti otetettiin pois, niin parissa yössä heräilyt väheni radikaalisti yhteen tai kahteen yössä. Eli tutittomuus paransi yöunia erittäin paljon.

joaxa:

Molemmat lapset oli huonoja nukkujia tutista huolimattakin lähes 2-vuotiaaksi saakka. En olisi voinut ajatellakaan, että olisin jaksanut valvoa yöt ja lohdutella lapsia ja lähteä sitten vielä aamulla töihin valvotun yön jälkeen. Tutin avulla nukuttiin edes vähän paremmin.

Vierailija
11/15 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyseessä oli molemmilla pikemminkin muiden terveysongelmien aiheuttama yöheräily eikä tutin putoamisongelma. Esim. allergiaoireet, refluksivaivat, infektiokierre, korvatulehdukset...

Vierailija
12/15 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkukakkonen alkoi syödä tuttia vasta 9kk käisenä. Voisi ajatella, että turhaan sen ikäiselle enää antaa. Ennen sitä olin ihmistuttina ja yöllä herättiin " tuhat" kertaa. Kun päätettiin kokeilla ilman tissiä, niin tutti kelpasi yhtäkkiä ja neiti alkoi nukkua yönsä läpi. Silloin ajattelin, etten ota koskaan tuttia pois:)

Tutti lähti joskus 2v ikäisenä, kun päiväkotiuransa aloitti. Eikä ollut niin suuri ongelma kuin olin odottanut, vaikka tuntui tosi tuttiriippuvaiselta. Eli kukin lapsi on aika erilainen.

T: Yniäinen kera kahden tyttösen

Vierailija
13/15 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pian 1v 3kk tyttö ja mielestäni on vielä niin " vauva" , etten ole edes harkinnut tutin pois ottamista (; Tyttö ei kyllä ole kovasti tutin perään ollutkaan (tosin viime aikoina hereillä ollessaankin ehkä enenevässä määrin). Tutti on lähinnä nukkumiskäytössä. Pikkuitkut ja kolhutkin paranevat ilman tuttia.

Neiti aloittaa juuri perhepäivähoidossa ja tutin aion vielä varalohduksi mukaan pakata. Loppukesällä syntyy pikkukakkonen, joten tuttivieroitus lienee alkukesän hommia, jolloin tyttö reilu 1,5v. Ei tarvitse sitten syksyllä kahta tuttisuuta hoidella (;

Vierailija
14/15 |
06.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä otettiin tutti pois just ton takia että yhtäkkiä se alkoi olemaan suussa koko ajan ja sitä vaadittiin suuhun aina kun se oli näkyvillä. toinen syy oli että koko syksyn lapset oli räkätaudissa, ja tutit pyöri millon missäkin...

Kuottarulla:

Mulla pian 1v 3kk tyttö ja mielestäni on vielä niin " vauva" , etten ole edes harkinnut tutin pois ottamista (; Tyttö ei kyllä ole kovasti tutin perään ollutkaan (tosin viime aikoina hereillä ollessaankin ehkä enenevässä määrin). Tutti on lähinnä nukkumiskäytössä. Pikkuitkut ja kolhutkin paranevat ilman tuttia.

Neiti aloittaa juuri perhepäivähoidossa ja tutin aion vielä varalohduksi mukaan pakata. Loppukesällä syntyy pikkukakkonen, joten tuttivieroitus lienee alkukesän hommia, jolloin tyttö reilu 1,5v. Ei tarvitse sitten syksyllä kahta tuttisuuta hoidella (;

Vierailija
15/15 |
06.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kyllä antoi tutit tonttuvauvoille, mutta päiväunet loppui kuin seinään, jos yritetään päikyile se on 1,5h ja tenava ei nuku... illallakin se on yhtä pyörimistä ja sängystä karkaamista... huoh...

jos oisin tiennyt että tämmöstä on,niin oisin ottanu aikasemmin kun olin vielä kotona lapseni kanssa... tai sitten siirtänyt ensi kesään... itse aloitin taas työt ja tenava on kiukkunen niin eipä oo hermot kovin kohillaan itelläkään...

nyt on oltu ilman tuttia kuitenkin jo viikko.. yöt on aina nukkunut hyvin. paitsi että pissalle saattaa herätä öyllä, eikä sillonkaan kysele tuttia yhtään...