millasta lentäminen, miltä tuntuu
voisko joku kuvailla? pelottaa....................
Kommentit (21)
Lentolipun hinnasta riippuen välillä tuntuu nenässä kahvin tuoksu tai vaihtoehtoisesti tyly niuhotus turvavöistä ja selkänojista.
koneeseen? sanottu etteisen kummallisempaa kun junassa istuis
Koneessa voi iskeä paniikki, jos ylipäätään pelkää lentämistä ja joskus harvoin ahtaan/suljetun paikan kammoisilla.
Itse olen lievän lentopelkoinen, ja pahimmalta minusta tuntuu ne nousun loppuvaiheen tehojenpudotukset ja oikaisut, silloin tuntuu siltä kuin lattia katoaisi jalkojen alta ja kone tippuu. Ilmakuopat ovat kauheita, kone voi pudota suihkuvirtauksessa jopa kilometrin parissa sekunnissa. Tästä syystä vyö kannattaa pitää aina kiinni, kun istuu paikalla.
Kiito/rullausvaiheita en pelkää, kun ollaan massa niin ollaan turvassa, vaikka oikeasti nämä ovat niitä vaarallisimpia hetkiä.
Se tulee vain paikoissa, joista voi teoriassa pudota (tornit, korkeat portaat jne)
Olen lentänyt paljon, ja alkaa käydä yhä vaan kimurantimmaksi koneeseen kapuaminen. Näen lento-onnettomuusunia jo hyvissä ajoin ja saan ahdistuskohtauksia ennen koneeseen menoa. Itse koneessa eniten jännittää nousut ja laskut, mutta myös ilmassa saan pakkoajatuksia siitä, että lattia tippuu jalkojen alta, enkä pääse ajatuksesta eroon. Inhottavaa aina. Siivet näyttävät irtoavan ja tuijotan hikoilevia ikkunaruutuja kauhun vallassa. Pelkoja lisää kuvitelmat kännisistä/krapulaisista kapteenista ja perämiehistä.
Vierailija:
Koneessa voi iskeä paniikki, jos ylipäätään pelkää lentämistä ja joskus harvoin ahtaan/suljetun paikan kammoisilla.Itse olen lievän lentopelkoinen, ja pahimmalta minusta tuntuu ne nousun loppuvaiheen tehojenpudotukset ja oikaisut, silloin tuntuu siltä kuin lattia katoaisi jalkojen alta ja kone tippuu. Ilmakuopat ovat kauheita, kone voi pudota suihkuvirtauksessa jopa kilometrin parissa sekunnissa. Tästä syystä vyö kannattaa pitää aina kiinni, kun istuu paikalla.
Kiito/rullausvaiheita en pelkää, kun ollaan massa niin ollaan turvassa, vaikka oikeasti nämä ovat niitä vaarallisimpia hetkiä.
Tilastot puhuvat toista. Lentäminen on turvallisin tapa liikkua
Vierailija:
Tilastot puhuvat toista. Lentäminen on turvallisin tapa liikkua
eikä se todellakaan ole ihan tasaista menoa =) Yhtäkkiä ollaankkin kattojen yläpuolella ja tämä on minusta se kaikista kamalin korkeus. Ylempänä korkeutta ei enää huomaa.
Laskussa voi tosiaan korviin sattua, mulla ei ole tuntunut yhtään.
et varmaan sitte koneessakin. En voi olla ainut jota se pelottaa...
nousuja ja laskuja lukuunottamatta se useimmiten on kuin junassa istuisi. Ahtaampaa on mutta tarjoilu pelaa paremmin.;)
Esim. Finskin lentopelko/turvallisuussivuja kannattaa lukea, sieltä lisätietoa.
Todella paljon pelkäsin SAS:n koneen nousu-ja lasluhetkiä Oslon kentällä. SAS nimittäin, kuten valtaosa yhtiöistä, nousee ja laskee automaattiohjauksella, eli kohtuullisen loivasti. Tämä maksimoi ajan, mikä ollaan pomppusissa ilmakerroksissa ja Oslo on erityisen tuulinen kenttä.
Finnair sen sijaan nousee ja laskee käsiohjaukselle. Silloin sekä noustaan että laskeudutaan jyrkästi. Alailmakehiin liittyvät pomput voidaan näin miltei väistää. Tällöin päästään myös nopeasti oikeaan lentokorkeuteen, jonka jälkeeen on yleensä melko tasaista. Finnairin lentäjät omaavat usein sotilaslentäjätaustan, ja sen jotenkin huomaa kyydissä, kun paljon lentää.
Itse siis pidän Finskiä parhaana juuri näistä syistä.
Ja alumiiniverhoilun niitteihin ja niiden reikiin syntyviin säröihin on nykyään hyvät tarkastusmenetelmät.
nimenomaan oelossakin kyse mielikuvista. Siinä ei järkisyyt auta, turvallisin tapa matkustaa jne
Se, että sua jännittää etukäteen, on ihan normaali tunne uuden jutun edellä, eikä se viittaa mitenkään erityisesti siihen, että olisit lentopelkoinen.
Nousussa tuntuu sellaista voimaa, ylhäällä ei mitään ellei tule ilmakuoppia. Laskussa voi tuntua painetta korvissa.