10 kk ikäisen lapsemme päiväkotiura alkaa,miten ulkoilut onnistuvat
siis tarkoitan,että istutetaanko lasta vaan rattaissa kun ei osaa vielä kävellä?
Kommentit (163)
Ellei ystäväsi lapsi sitten ole vielä vaipoissaan, tai on muuten " vauvamainen" (eli vähemmän omatoiminen), silloin häntä ei vielä isompien (3 v täyttäneet, jotka eivät vielä ole täyttäneet 5 v) ryhmään siirretä.
Vai onko kyseessä nykyisin suosiossa oleva systeemi, jossa eri ikäiset lapset on kaikki samassa ryhmässä, eikä kenelläkään ole kivaa, eikä kukaan saa ikätasonsa mukaista hoitoa? =/
Vierailija:
Ystävätär sanoi, että heidän 3-vuotiaan kuopuksensa ryhmään oli tullut noita pieniä 8 - 10 kuisia.Hoitajilla on aika homma tasapainoilla kaikkien kanssa... Joten kyllä ne liikkumattomat vaan enimmäkseen kököttää jossakin.
Ehkä sellaisessa selvästi vauvojen ryhmässä on sitten enemmän hoitajiakin.
vaikka on itse kotona, näkee takuulla päiväkodin paratiisina. Mitä se tuollaisen äidin lapsille saattaa ollakin!
ei tietenkään koko aikaa. Eikä silloin ainakaan, kun paikalla on vain yksi aikuinen (esim. klo 16 jälkeen tai kun osaa vielä puetaan sisällä osan ollessa jo ulkona).
Niin ne on siellä jaettu.
Ystävänikin olisi halunnut 3-vuotiaansa toiseen ryhmään, koska siellä on hänen toinenkin lapsensa, mutta ei kuulemma käynyt.
Itsellä 9-kuinen vauva, joka ei vielä edes istu. Tarvitsee vielä kolmet päikkäritkin päivässä. Tämän ikäisillä voi vielä olla juuri kova eroahdistus päällä, kuten meidän naperolla on. En voisi kuvitellakaan, että laittaisin vauvaani vielä hoitoon minnekään. Kyllä se niin julmaa on!
Toivottavasti ap:n vauvalle on tarhassa aikaa, ja kaikki menee hyvin! Voimia äidille ja vauvalle kaikkea hyvää!!
Toisilla on useampia lapsia peräkkäin, eikä kenenkään ura kestä 10 v poissaoloa töistä. Ja kaikki eivät vaan halua olla kotiäitinä forever: heillä hajoaa pää kotona, he tiuskivat lapsilleen koko ajan, tällaisia kotiäitejä olen nähnyt aika moniakin.
Enemmänkin olisin huolissani äidistä, joka arvostelee liikaa muita, ja kuvittelee olevansa parempi kuin " tuollaiset äidit" . Ne lapset eivät ainakaan kotoaan suvaitsevaisuutta opi.
Päiväkoti ei ole paratiisi, muttei suinkaan helvetti kuten moni kotiäiti usein tuntuu kuvittelevan. Hyvässä päiväkodissa on lapsen hyvä olla sillä aikaa, kun äitikin kantaa vastuuta perheen taloudesta ja panostaa sillä lailla myös koko perheen tulevaisuuteen ja hyvinvointiin.
Vierailija:
vaikka on itse kotona, näkee takuulla päiväkodin paratiisina. Mitä se tuollaisen äidin lapsille saattaa ollakin!
Vierailija:
Niin ne on siellä jaettu.Ystävänikin olisi halunnut 3-vuotiaansa toiseen ryhmään, koska siellä on hänen toinenkin lapsensa, mutta ei kuulemma käynyt.
Samassa kuin siskonsa. Nyt tuli uusi päiväkodin johtaja, joka oli mullannut ryhmät. Mm. sen siskon ryhmän hoitajat vaihdettiin, etteivät " lapset tottuisi liikaa" . Vuosi sitten aloittivat siellä. Nyt on käytännössä melkein kaikki ihmiset vieraita toisilleen. Ehkä se johtaja sai sillä sitten jotain kustannustehokkuutta tai näkyvyyttä CV:hen...
Rattaissa ei istu kukaan, paitsi ihan pienimmät sitten kun he alkavat jo väsyä.
Ko. äitihän ei ollut töissä, vaan kotona. Miten sieltä työelämästä putoaa vähemmän, kun kuitenkin on kotona?
Vierailija:
Kiitos, kyllä meillä on hyvin mennyt ja olen onnellinen että ollaan saatu noin ihana päiväkoti. on ollut todella suuri rikkausesikoisen kehitykselle ja on sitä jatkossakin. Enemmän olisin huolissani niiden äitien lapsista jotka ovat heti osia tuomitsemassa tuntematta tilannetta lainkaan, noilla asenteilla kun on ikävä tapa periytyä :/
Mutta onneksi tämä on vaan palsta missä 95% jutuista taitaa olla kirjoitettu provosoiden.
Ihan tavallinen 3-vuotias on. Ei ole ollut vaippoja vuoteen, puhuu hyvin jne.
Itselläni on myös 3-vuotias ja 5-vuotias, joten mielestäni osaan kyllä vertailla.
Vierailija:
Ko. äitihän ei ollut töissä, vaan kotona. Miten sieltä työelämästä putoaa vähemmän, kun kuitenkin on kotona?
Kiva että tiedät tämänkin paremmin. Itse kun olen kuvitellut viimeisen puoli vuotta käyneeni töissä, minne siis parhaillaankin lähdössä eli keskustelu jää osaltani.
Niille kuitenkin joiden lapset kävelytaidottomina päivähoidon aloittaa voin sanoa ettei se (ainakaan näissä paikoissa mitä olen nähnyt) niin kamalaa ole mitä voisi kuvitella. ja useinhan tuo kävelemättömyys-vaihe jää varsin lyhyeksi. :o)
Jos maan tapa, sitten ymmärrän, muuten en.
Paitsi jos se oli kuntoutuksellisista syistä, kyllähän 1 v 10 kk ikäiset lapset yleensä jo kävelevät.
tummetott:
Vierailija:
vaikka on itse kotona, näkee takuulla päiväkodin paratiisina. Mitä se tuollaisen äidin lapsille saattaa ollakin!Kiitos, kyllä meillä on hyvin mennyt ja olen onnellinen että ollaan saatu noin ihana päiväkoti. on ollut todella suuri rikkausesikoisen kehitykselle ja on sitä jatkossakin. Enemmän olisin huolissani niiden äitien lapsista jotka ovat heti osia tuomitsemassa tuntematta tilannetta lainkaan, noilla asenteilla kun on ikävä tapa periytyä :/
Mutta onneksi tämä on vaan palsta missä 95% jutuista taitaa olla kirjoitettu provosoiden.
Kysessä oli pienten ryhmä. Isoimmat ryhmässä puuhastelivat jotain, mutta pienet istuivat aina jossain maassa tai rattaissa. Ja olivat samassa paikassa koko ulkoilun, tosi surkean näköistä.
En usko päiväkotia huonoksi paikaksi, mutta tosiasiat pitää myöntää. Ei siitä istuskelusta varmaan mene rikki mutta kurjan näköistä se on. Omanikin menee päiväkotiin 1 v 5 kk ikäisenä.
Meillä esikoinen aloitti liki vuosi sitten päiväkodin kävelytaidottomana (on sitä yhä) ja hyvin on viihtynyt muiden joukossa. Talvisin on ulkoillut maassa istuskellen/ryömien, pulkassa (isompien mielestä niin kivaa vetää pieniä siinä), hoitajien sylissä ja tarpeentullen rattaissakin. Keinutaan ja lasketaan liukumäkeä ym. Ihan samoja juttuja mitä kotonakin ulkoillessa tehdään, en koe että tuo kotioloissakaan ulkoilusa kärsisi.
Nyt kuopus aloittaa myös hoidossa ensi viikolla kävelytaidottomana mutta en siitä jaksa stressata. Uskon päinvastoin että kävelevien lasten seurassa oppii itsekin tuon taidon nopeammin ja pääsee sitten paremmin mukaan leikkeihin. :o)