crohnin taudista
onko kellään todettu ?mikä lääkitys ? elämäntapojen merkitys ? miten pärjäätte taudin kanssa ? miehellä todettu ja tuhat kysymystä mielessä . kiitos jo etukäteen !
Kommentit (4)
Ollut 15 vuotta. Lääkityksenä ollut koko ajan Pentasa ja aktiivivaiheiden aikana kortisonikuuri tai sellainen täsmälääke joka puree tiettyyn kohtaan suolistoa.
Mulla on suhteellisen lievä muoto ollut ainakin tähän saakka. Nyt on alkanu olemaan enemmän ongelmia ja leikkausjonossa ollaan; otetaan pätkä pois suolesta jossa ahtauman vaara ja pahimmat tulehdukset.
Ruokavaliolla voi joillekin olla merkitystä tulehduksen suhteen, mutta noille ahtaumille ei voi mitään, niitä tulee jos on tullakseen. Elämänrytmi on tärkeä pitää samana, ruokailut ja muut aina suht samaan aikaan. Samoin stressiä pitäisi välttää... mulla on kaikki aktiivivaiheet alkaneet aina stressistä.
Liittykää Crohn & Colitis -liittoon. Sieltä tulee hyvää tietoa lehden muodossa. Pyydä miestäsi hakemaan myös Kelan tukemalle sopeutumisvalmennuskurssille, ne on tosi hyödyllisiä ja saa sitä vertaistukea mitä kaipaa uudessa tilanteessa. Joskus niitä järjestetään myös silleen että puoliso pääsee mukaan. Mulle se oli tosi tärkeä kurssi, muistelen sitä vieläkin vaikka aikaa jo yli 10 vuotta... tiedän etten ole ainoa joka tätä sairastaa (kun siltä joskus tuntuu) ja voin muistella muiden tarinoita.
Kysy lisää jos tulee jotain mieleen.
Menkää tutustumaan crohnjacolitis . fi sivustolle, siellä on keskustelupalsta ja PALJON tietoa aiheesta!
Tsemppiä teille!
Pääsi tosi pahaksi, mutta on nyt jo pidempään ollut sellaisella dietillä, että ei syö mitään viljatuotteita, eikä sokeria eikä maitoa tms. Täysin kypysytettä juustoa, lihaa, kasviksia ja hedelmiä ja pähkinöitä. Alkoholijuomista vain punaviini. Auttaa tosi hyvin.