Olen yllattynyt, miten helppoa yliopistossa on opiskella. Sisaanpaasy on niin kamalan vaikeeta mulle etta luulin etta opiskelukin on. Mutta ihan ok olen suoriutunut koko syksyn avo
Kommentit (13)
aan niin vaativaa kuin luulin. Ihan magnan papereilla pärjäilee
Itse olen myös kuullut, että yliopistossa opiskelu on ihan leppoisaa, ja esimerkiksi jopa kiireiset lukiovuodet olivat kurjempia.
Minne pyrit sisälle? Itselläni myös hakeminen edessä, enkä heti oleta ovien avautuvan. Luen silti opiskelun ja harrastamisen kannalta, ja pyrin kunnes sisään pääsen ;) Avoin myös on yksi vaihtoehto syksymmällä, kun en vielä tänä vuonna yliopistoon hae.
Hain keväällä yliopistoon, en päässyt. Aloin lukea saman aineen perusopintoja Avoimessa. Ensimmäinen kurssikirja oli sama kuin pääsykoekirja, sain tentistä nelosen. Minusta aika outoa, en edes lukenut kirjaa uudestaan vaan menin niillä tiedoilla, mitkä jäivät kevään pänttäyksestä.
siis suorastaan mitään ei tarvinnut osata. Olen suorittanut yliopistossa myös varsinaisen maisterin tutkinnon ja sepä ei ollutkaan yhtä helppoa - tosin ei yhtä pahaakaan kuin lukiovuodet pitkine kursseineen kaikissa mahdollisisssa aineissa.
Avoimessa on yleisesti ottaen helpompaa, tosin tiedän, että esim. englannin appro ei ole ällän ja kympin oppilaallekaan mikään läpihuutojutto, vaan töitä joutuu tekemään. Mutta toisaalta läpi pääsee helposti, jos arvosanoilla ei ole väliä.
Välillä voi tulla ylitsepääsemättömän hankaliakin tenttejä/kursseja. Opinnot kestävät kuitenkin useita vuosia ja kaikkia on saatava suoritettua.
Kun päästään pitemmälle ja pitää oppia itsenäistä tieteellistä ajattelua, ei millään lukiotyylillä enää pärjääkään.
En usko, että ainakaan meidän ryhmälle annetaan mitään helpotuspisteitä kun suurimmalla osalla on jo 1-2 maisterin tutkintoa ja pohjalla pitkä ura johtavissa tehtävissä ja ko alalta kokemusta enemmän kuin monilla professoreilla. Silti opiskelu on yllättävän helppoa ja joskus tulee ärsyttäviä onnistumisiä kuten viimeksi kun tenttialue oli 1000 sivua ja itse olin ehtinyt lukea noin 60 sivua ja jonkun monisteen vilkaisin tenttisalin ulkopuolella nopeasti. Ei ollut hajuakaan mitä kokeessa kysyttiin. Kirjoitin kuitenkin ja nelonen tuli. Aineopintoja opiskelen.
ja olen sitä mieltä, että suurin osa arvosanoista tulee todella helposti. on tietysti niitä kursseja, joiden kanssa saa iskeä päätä seinän, koska en halua nelosta huonompia numeroita, mutta kyllä kursseista läpi pääsee tekemättä juuri mitään.
Varsinkin humanistisissa ja yhteiskuntatieteissä.
mutta perusopinnot ovat PERUSopintoja. Juuri kukaan ei keskeytä pääaineopintojaan siinä vaiheessa opintojen vaikeuden vuoksi. Mutta aineopintojen kohdalla joillain (aika harvoilla) on jo vaikeuksia ja graduvaiheessa porukkaa tippuu eniten. Syitä on toki yhtä paljon. Jatko-opintovaiheessa hyvistäkin graduntekijöistä lopulta hyvin harva saa lisensiaatin- ja tohtorintutkintonsa valmiiksi, vaikka aloittaisikin sen innolla.
Kannattaa muistaa myös se, että vaativuuserot eri aineiden kesken ovat suuria. Omasta mielestäni esim. taloustieteellisten aineiden tenteistä pääsee aika helposti läpi ja kielten opiskelussa opintopisteideiden eteen joutuu tekemään huomattavasti enemmän hommia. Jos valitsemasi aineen perusopinnot tuntuvat helpoilta, niin luultavasti selviät hyvin muistakin opinnoista.
Kun työpaikka on ja lastakin pukkaa niin ei oikeen hotsita enää.
Luulisi ainakin, että joku oikis tai lääkis on kohtalaisen vaikeaa, kun taas sitten jotkut toiset aineet voivat olla helpompia? Ajattelin yrittää sisään lukemaan englantilaista filologiaa. Olen käynyt lukion englanniksi, asunut ulkomailla englanninkielisissä maissa sekä käynyt AMK:n englanniksi. Veikkaan, että kielitaitoni on parempi kuin keskiverto-abiturientin. :)
Minä olen samaa mieltä, että opiskelu on helppoa, kunhan on ensin päässyt sisään :)