oO Helmien 1 viikko vuodelle 2008 Oo
Ajattelinpa aloittaa uuden pinon kun viikkokin vaihtui. Vastailenpa minäkin galluppiin:
1. Minkä verran teille muille on tullut painoa yhteensä?
viime mittauksessa 9 kiloa. Nyt on tosin ruokahalut vähentymään päin
2. Onko tullut raskausarpia?
Ei ainakaan vielä mitään uusia ole ilmaantunut
3. Onko tullut suonikohjuja?
Ei ole.
4. Onko turvotusta?
Välillä jos syö jotain suolaisempaa
5. Mitä lisäravinteita olet syönyt raskauden aikana?
Multivita-raskaus, Obsidan ja mini-sun, en tosin joka päivä ole muistanut ottaa
6. Sf-mitta nyt?
rv 30+4 oli 27
7. Oletteko tehneet jotain valmisteluja synnytystä ajatellen (rasvailleet välilihaa tms?)
Ei ole vielä valmistauduttu, edes sairaalakassia en ole pakannut.
8. Onko teillä ollut merkkejä synnytyksestä?
Supistelee kyllä ja kivuliaammaksi nämä tuntuu muuttuvan, toiveena kyllä olisikin ettei tämä menisi yli niinkuin edelliset
9. Vaivat? Lisääntyneet, vähentyneet vai pysyneet samoina?
Liitoskivut ovat vähän helpottaneet, yöllä käydään vessassa 3-4 kertaa, nyt nuo supistuksetkin alkavat voimistua. Närästys on edelleen vaivana.
10. onko teille tehty painoarviota?viikot ja kilot?
Ei vieläkään painoarviota.
Miehen kohtelu on ollut aika normaalia, petipuuhat ovat viime aikoina jääneet vähemmälle. Mua ei ole hirveästi hotsittanut ja mies pelkää vaurioittavansa lasta. Viikko sitten kyllä uskaltauduttiin ja kivaahan se oli. Nyt odotellaan molemmat että tulee viikot täyteen että saadaan yrittää käynnistämistä luonnonmukaisin keinoin...
Hyvää uutta vuotta kaikille: Mauii rv 32+3
Kommentit (56)
Kaikki ok! Verenpaine 118/74, pissa puhdas, painoa +793g/vko. Ainoastaan sf mitta oli pikkasen muuttanut linjaansa, hyppäsi sieltä keskikäyrältä yläkäyrälle ja vähän ylikin ollen nyt 34cm!! Lisäystä kuukauden takaiseen mittaan oli tullut 6cm!
Vauvan syke oli taas saman 150. Nyt terkkari oli sitä mieltä, että vauva olis rt, viimeksi oli vielä vähän epävarmaa. Vajaan kahdenviikon päästä sitten lääkärineuvolaan.
Oma mielialakin kummasti koheni, kun kävi neuvolassa ja kaikki näyttäis olevan vauvalla hyvin. Kelitkin on mitä ihanimmat, pakkasta n.10 astetta ja aurinko paistaa :)
Mikäs tässä on taas odotellessa.
Olsku ja maha rv 35+3
Tällä Helsingissä onkin mukavan kirpeä pakkaspäivä...ja risukasakin alkaa häventyä ja päivä paistaa taas...
Jouluompulle onnea kaksospojista! Nojandalle kiitos tsempeistä ja Neronjalle huolehtimisesta!
Viime yönä mulla oli joku ihmeen kipukohtaus, oliskohan ollut eka kipeä suppari? Heräsin vessahätään ja kun yritin liikkua, tuntui kuin molemmat kyljet olisi olleet tulessa ja maha ihan kivikova. Jäin sit selälleen jalat koukussa makaamaan ja odottamaan, pitäiskö herättää mies. Nallekarkki potki kovasti napaan samalla, joten olo oli ihan rauhallinen. Lähinnä tuntui siltä kuin olisi ihan mielettömästi ilmaa mahassa. Oikein pakotti takapuoleen. Puolisen minuuttia se kesti ja sitten pääsin nousemaan vessaan. Kaverille aamulla kerroin ja se sanoi, et sillä oli saman kalaisia suppareita..tiedä häntä sitten. Voi olla et johtui jännityksestäkin... Meni tällä kertaa kuitenkin yhdellä kerralla ohi ja kun vessasta tullessa venytin vielä selän (oikein rutisi nikamat), olo parani.
Aamulla kahdeksaksi raahauduin sinne sokerirasitukseen. Ei ollut tietoakaan mistään coca colan kaltaisesta juomasta, vaan sellaista kirkasta " hunajavettä" jouduin 2 muovimukillista ryystämään. Silmät kiinni join ja pyörittelin mielessäni kuvaa mummolasta...Siellä juotiin pienenä aina hunajavettä. Hyvin meni litku alas, eikä tullut pahemmin edes huono olo. Kaveri tuli sitten sinne seuraksi istuskelemaan ja laskettiin siinä Mummin ens viikonlopun 80-vuotispäivien ruokamäärät ja suunniteltiin tarjoilut loppuun. Just hyvin sai 2h kulumaan! Nallekarkkikin otti aika iisisti rasituksen, liikkui ihan normaalisti. Närästys tais olla ainoa ällötys koko aikana.
3 kertaa otettiin verikokeet, alussa, keskellä ja lopussa, tunnin välein. Ja eväät oli mukana ja heti kun vika koe oli otettu söin leivän ja join vettä reilusti. Kotiin tultua söin sit klo 11 lounasta. Soittelin äsken terkkarille ja sain seuraavat tiedot:
Paastoarvo: 4,5 (pikamittauksella 3,8 sanoi täti labrassa ja piti sitä hivenen jopa matalana)
Tunnin päästä: 9,4
2 tunnin päästä: 7,8
Kaikki arvot siis normaalit, ei aihetta jatkotoimiin. Tais olla se mun keskiviikkoinen hedelmäaamiainen, joka nosti sokerit huippuun. Ens kerralla neuvolaan mennessä syön vaan leipää!
Mut tärkeintä, et Nallekarkilla on kaikki hyvin. Mies on muuten alkanut nimittää sitä Pumpsuksi, kun se muksii niin paljon masun läpi...
Näillä mukavilla uutisilla on kiva aloittaa viikonloppu. Nyt naapuriin kaffettelemaan!
Nonna ja Pumpsu rv 33+2
iitulii72:Heti kyllä tulen kertomaan et kumpi vauva syntyi ja muutenkin et miten synnytys meni.
Nyt on jotenkin alkanut jännittään tuo synnytys kun tietää et se ei kaukana ole enään.
Mulla tuli aamulla sitä limaa ja siinä oli taas vaaleahkoa veri viirua seassa.En tiiä voisko se olla sitä limatulppaa.Mutta tulihan mulla sitä kuopukseltakin,siksi en säikähdä sitä.Ja ei tullut ku aamulla yhden kerran vaan.
anna-liisa 35+2
Nonna: Hieno juttu että sokeriarvot olivat kohdillaan! =] Mä en ole kans enää pahemmin jaksanut niistä stressata, terveydenhoitaja antoi tänään kyllä taas lisää liuskoja että mittailla pitäs. Ainoa mitä olen joutunut tekemään, on se että aamukaakao on vaihtunut aamukahviksi, ja vähän vähemmän syönyt aamulla (jogurtit ja hedelmät jättänyt pois, eli vain leipä ja kahvi), niin arvot on olleet ok. Sit jos joku aamu " erehdyn" juomaan kaakaon, niin mittaustulos on just siellä sallitun rajamailla (meillä se raja tais olla 6,7-6,8, en muista kumpi). =] Mut olen siis kaakaotakin välillä juonut. =]
Niin, ja totes terkkari senkin, että uskoo ihan " normaalin" vauvan syntyvän, koska en ole tämän isompi! =] Eli epäili että vauvan syntymäpaino ei nousis " lähellekään" 4 kiloa (tai mun mielestä esimerkiksi 3,6kg on kuitenkin aika lähellä.. =] Toisin kuin esimerkiksi 2,6kg.. =P).
Olsku: me kun mennään ihan samoilla viikoilla, niin kiva lukea molemmilta samanpäivän neuvolakuulumisia.. =]
Isot pojat on mulle kertoneet että alle 100kiloiset punnitaan neuvolassa (=P) joten niinpä minäkin siellä tänään taas kävin.. =]
Hemoglobiini oli NOUSSUT! =] Viimeksi kaksi viikkoa sitten se oli 120, nyt se oli 123! =P Eli ehkä se sieltä ylöspäin tulee. Ja neuvolatädin mukaan nousee jopa itsestään hieman, kun " kiertävä nestemäärä" kehossa vähentyy pikkuhiljaa.. =] Rautaa olen syönyt (silloin kuin muistan, imeytymisestä en tiedä..), mutta en tiedä vaikuttaako se mitään.. =]
Sf-mitta oli 31cm, eli vähän keskikäyrän alapuolella mennään (viimeksi kaksi viikkoa sitten rv 31+1 sf-mitta oli 29cm).
Painoa oli tullut 350g / viikko (samana pysynyt siis viimeiset 4 viikkoa, sitä ennen oli 3 viikon jakso jonka aikana paino ei noussut yhtään). Nyt on kiloja lähtöpainoon tullut yhteensä 7,5 kg. Mun paino on nyt sama kuin oli tossa kolme vuotta sitten.. =] Onnistuin siinä laihduttamaan liki 10 kiloa, mutta onneksi näistäkin tulleista kiloista lähtee taas osa pois.. =] Pissa oli puhdas. Ja turvotukseen tuli +/-, kun sukista jää välillä jälki nilkkaan, muuten ei oo turvotusta ollut.
Verenpaineet on edelleen alhaiset, 110/64. Alapaine oli nyt vähän noussut.. =] Ja raivotarjonnassa vauveli mahassa kuulemma on (sen silti kyllä tuntee kylkiluissakin..), ja neuvolatädin mukaan on jo aika alhaalla.
Ensviikolle sain lääkäriajan, tarkistetaan kohdunsuun tilanne.
Eli eipä siellä mitään erikoista ollut.. =] Nyt kun muutenkin on jo päivistä sekaisin (ei oo tänään yhtään perjantaiolo), niin heti tiistaina on lääkäri, ja sit on seuraava neuvola siitä jo viikonpäästä.. Joten kaipa siellä nyt sit saa alkaa " juoksemaan" viikon välein. =]
Yölliset vessassakäynnit on muuten hävinneet! Nyt joudun enää kerran yössä heräämään vessaan (ja samalla on yleensä kyljenvaihto-operaatio). =] Mut välillä (kuten viimeyönä) vessassa käynnin jälkeen ei saa kunnolla enää unta, joten täytyy varmaan tänään päikkärit ottaa. Vasemmalla kyljellä pystyn nukkumaan paremmin kuin oikealla, en tiedä mistä sekin johtuu.. =]
Sairaalakassi mun on pitänyt pakata (ainakin osittain) valmiiks, mut olen vaan lapulle kirjoitellut että mitä sinne pitäs laittaa, muuta en oo saanut aikaseksi! =] onko joku muu jo pakannut sairaalakassinsa? =]
Mä tässä mietin että tungenko sinne myös omat kotiutumisvaatteet (jos en aio kotiutua samoissa vaatteissa joissa menen sairaalaan), vai jätänkö ne miehen tuotavaksi? Ja kun sairaalaan luultavasti menen kuitenkin äitiysvaatteissa (ainakin housut on äitiysmallia), niin ehkä synnytyksen jälkeen jotkut omat verkkarit/tuulihousut menis jo jalkaan?!
Mut nyt on pakko mennä päikkäreille, pitää lähtee vielä tos kolmen jälkeen asioita hoitelemaan.. =]
Kivaa viikonloppua!
jonttu rv 35+3
Tähän mennessä 7,5 kg (rv 35+3)
Juuuh.. valitettavasti! Alamasussa ainakin 3 viivaa.. =( (mulla on silti ollut ennenkin siellä kaks viivaa, mut ne on jo ihan vaaleita).
Ei.
4. Onko turvotusta?
Eipä juuri, joskus iltaisin sen verran että sukista jää jälki nilkkaan (eli todella vähän).
Berocca-vitamiinia, Obsidania ja Minisun-Dvitamiinia (sekä rennietä kuluu kiitettävästi, ainakin viimeaikoina!)
6. Sf-mitta nyt?
rv 35+3 31cm
7. Oletteko tehneet jotain valmisteluja synnytystä ajatellen (rasvailleet välilihaa tms?)
Rentoutumisharjoituksia olen tehnyt kaikki kaks kertaa... Sairaalakassin sisältöä lähinnä kirjoitellut lapulle.
Supistelee välillä. Toisinaan kivuliaammin, mutta ei kuitenkaan kovin kipeästi. Jotenkin sellanen tunne, että vauva syntyy ennen laskettua aikaa.. (niin, tää on taas " näitä" tunteita.. =])
Koko raskausaika ollut " yhtä vaivaa" .. lonkat on olleet toistaiseksi kivuttomat, mutta närästys, supistukset ja väsymys vaivaavat.. =]
rv29+1 tehtiin painoarvio, 1,3kg. Seuraavaksi ultralla tammikuun lopulla. =] neuvolatäti sanoi kyllä tänään, että vauvan syntymäpaino jää " reilusti" alle 4kilon.. näkee sitten.. =]
jonttu rv 35+3
Noin alkuun tervetuloa uusille ja mukavaa, että tulette joukkoon! Vertaistukea loppumetreillä varmasti tarvii (ja ottaa mielellään vastaan) jokainen! Ja lisäksi on mukavaa, että meidän nukkuvista jäsenistäkin osa heräilee palstalle!!!!
Ja onnea niille, joilla nyytit on jo kainalossa!
Vastaanpa minäkin tuohon galluppiin, ko muutki jaksaa kerran osallistua :P
~9kg tähän asti
Ei. Ei tullu edelliseltäkään muualle ko sisäreiteen yks vaalea.
Ei sitten teini-iän :P
4. Onko turvotusta?
Sukista jää raidat nilkkoihin, ei muuta. Vihkisormukset esim. tippuu, jos vähänkään on kylmempi ulkona...
Lähes koko raskauden ajan Vita-Calsoria, jossa on myös D-vitamiini
6. Sf-mitta nyt?
tänään rv 33+6 tasan 30
Ei sitten mitään valmisteluja...
Enemmän kivuttomia supisteluja rasituksessa, ei oikeastaan mitään erikoista vielä...
Liitoskivut ovat osa elämää nykyisin ja mahaa vetää ajoittain kovaksi (supistaa).
Närästys ja Rennie ovat aamusta iltaan kaverina...
Ei minkäänlaista.
Noin muuten ak:n elämä. Lähes kolme viikkoa oltiin kotiseudulla reissussa, lähes päivittäin kävin teidän kuulumiset lukemassa, mut en saanut kirjoitettua yhtäään mitään.
Vointi on ihan ok. Siis välillä supistaa ja välillä närästää, välillä pakottaa liitoksia...
En oo osannu vielä oikein asennoitua synnytykseen tms. Enkä osaa vielä availla vauvanvaatteita hyllyille tai mitään. Se kylläkin johtuu ainaki osittain siitä, et ne kaikki vaatteet oli jo hyllyillä eri kodissa odottamassa pientä tulokasta ja kun kävi niin kuin kävi, niin ne vaan pakattiin takas laatikoihin... :( On siis vähän vaikeaa asennoitua näihin juttuihin, mut eiköhän tää tästä.
Kävin jouluaattona ekaa kertaa Antin haudalla hautajaisten jälkeen ja täytyy kyllä sanoa, ettei hautuumaalla ole koskaan ollut yhtä ahdistavaa kuin nyt. Tuntu ihan oikeasti siltä, etten pääse sieltä omin avuin pois!
Asiasta lampunjalkaan. Vertailin eilen poikien äitiyskortteja ja huvittavaa on se, et oikeastaan on sama kumman kortista luen mittaustuloksia, nää raskaudet näyttää etenevän ihan samaan tahtiin... :) Ja kun sanotaan, et pojat potkii äitiä oikealle ja että tytöt vie äidiltään kauneuden ni joo' o, mikä ettei :) En oo koskaan saanu yhtäkään potkua vasemmalle kyljelle ja toisaalta mun hiukset ei oo koskaan ollu näin hyvässä kunnossa ko nyt!!! (ettei nyt sit kuitenki syntyis tyttö toisena :P)
Sain muuten Kelastaki päätöksen äp-rahasta... Ei tullu 06-tuloilla, eikä 05-tuloilla vaan niillä 6kk-tuloilla, joilla otin esikonki tuen vuosi sitte... Tuo laitos kun on semmoinen, et laki sanoo yhtä (ja ehkä vähän toistaki) ja sit se vielä riippuu tulkitsijasta... Mut ei se mtn, mulle passaa mikä tahansa systeemi, kunhan jonku päätöksen saivat asiassa tehtyä (virallinen ä-loma alkaa tulevana maanantaina, et ei jääny edes viime tinkaan tuo lippulappu, minkä tänään sain... :P) Jos joku harmittaa, ni se, et esikosta ei makseta pennin jeniä, ko mamma makaa kotona tekemättä mitään... Pitäskö laittaa se hoitoon alemmalla ph-maksulla nyt... ;P
No joo, meni jo provon puolelle. Mukavaa viikonvaihdetta Helmenkantajat, mä alan laatuajan viettoon esikon kanssa!
Luuk@ ja Onni 33+6
Nytköhän mulla jo rupeaa alkamaan tämä pitkästyminen :-/. Edellisraskaudessa pitkästyminen ja kärsimättömyys iski rv37 tai rv38. Silloin tuntui, että sitä on aivan kuin tulisilla hiilillä koko ajan eikä oikein osaa mitään tehdä. Ei mulla vielä noin pahana ole ;-), mutta vähän kuitenkin sellainen pitkästynyt olo. Kun ei edes mitään supistuksiakaan koskaan tunnu. Tois edes ne vähän pientä jännitystä elämään ;-). Mies olis kyllä mielissään, jos aloittelisin kohdunsuun kypsyttelyt hänen kanssaan. Kovastihan tuo olis viime päivinä tarjolla ollut... ;-)
Nyt muuten juolahti mieleen yks tekeminen, joka ihan innostais. Tuli yhtäkkiä mieleen, että saispas pizzaa, joten pitäisköhän ruveta pizza pyöräyttämään. Täytyy vaan ensin sulatella jauheliha. Ei muuta kuin tuumasta toimeen!
Nonna, hienoa, että sokerit olikin kunnossa! Varmasti helpotti :-).
Suurperheellisten pinossa oli yhden helmikuisen vauvauutiset. Annlinn on saanut uuden vuoden aattona pojan. Annlinnilla laskettuaika oli sama kuin mulla eli 3.2. Niin niitä helmikuisia alkaa pikku hiljaa syntyä. Onnea kaikille tähän mennessä vauvansa saaneille!
Joo, täytyy alkaa sitä pizzaa touhuta ja jotain sotkuakin taisi kuopus just tehdä, joten ei muuta kuin putsailemaan...
neronja rv 35+5
Aikani kuluksi vastaanpa minäkin galluppiin. Yhtenä kappaleena ollaan ja kaksi yötä mennyt tosi rauhallisesti supistelujen suhteen, niin että saas nähdä kuinka kauan tää viel kestää..
n.10kg
Ei ihme kyllä ole ainakaan vielä muutaman vanhan arven seuraksi.
<olen ollut koko raskauden ajan himorasvaaja..
Ei ole.
4. Onko turvotusta?
Ei.
Lohiöljyä, kalkki-magnesium ja sit e-vitamiinia.
6. Sf-mitta nyt?
rv 35+ jotain oli 34cm, huippulukema, ei ikinä ole ollut noissa mitoissa edellisissä raskauksissa...
En ole rasvaillut. Kassin olen pakannut.
Supisteluja on ollut ja yksi yö tosi napakasti noin tunnin verran supisteli 5-10 min välein, nyt kaksi yötä ollut rauhallista.
Lonkka meinaa reistailla, välistä ei pysty kunnolla käveleen kun pistää. Muuten yöllä kylkiluissa ja lonkassa polttavalta tuntuva kipu hellittänyt:)!
Rv 29+5 muistaakseni oli jotain 1590g.
Mies kohtelee huomaavaisesti, hoitaa paljon lapsia ja tekee normaalia enemmän kotitöitä. Kun on jo neljäs tulossa niin petipuuhiin masu ei ole muuten vaikuttanut kuin sen verran että mies on hiukka varovaisempi.
Itselläni ei ole kylläkään riittänyt tän elefanttiolon vuoksi intoa niin paljon kuin normaalisti.
Hyvää viikonloppua Helmet!
aurela ja masuasukki jo rv36!!!!
Viime yö meni valvoessa, vaikka olinkin tosi väsynyt. Tänään nukuin yhteentoista ja lisäksi vielä vähän päivällä, ja nyt ei sitten uni tule. No, onneks ei tartte mennä mihinkään tai tehdä mitään. =)
Olo on kyllä parantunut 200% sen jälkeen kun vihdoin suostuin jäämään sairaslomalle. Tällä viikolla olen jopa käynyt 2 kertaa kuntosalilla! Ihan vähän vaan, tietty, alkuun 10min lämmittely ja sitten 4-5 eri laitteessa lähinnä käsiä ja rintalihaksia, vähän reisien lähentäjiä ja loitontajia.
Huomasin, että tuo kuntosaliharjoittelu on paljon kevyempää kuin esim. kävely! Tarkoitan siis, että kävelystä mulla alkaa heti supistelemaan aika kivuliaastikin, mutta salilla ei tullut mitään.
Nyt on iltaisin supistellut aika paljon ja paineen tunne on edelleen kova. Tuskinpa silti vielä on synnytys lähelläkään. Tietääkö sen sitten kun on tosi kyseessä? Ovatko supistukset TODELLA paljon voimakkaampia, eli erottaako ne varmasti?
Nyt yritän saada unta palloon.
täysikuu ja tytär 33+6
Hui, mikä pakkanen! Ok, eihän toi 12 astetta ole vielä mitään normaalitalviin, mutta näin äkkiseltään tuntuu kyllä tosi kylmältä. Oltiin kuopuksen kanssa äsken tunnin verran pihalla ja oli kyllä pakko tehdä kävelylenkkiä, kun paikallaan puistossa meinasin jäätyä pystyyn :-|! Tosin käveltiin järven rantaan ja siellä vasta tuulikin kylmästi. Hrrr!!!
Tosi heikosti olen ehtinyt linjoille, mitä nyt sen gallupin täytin yksi ilta. Joka tapauksessa onnea kovasti kaikille jo jakaantuneille uusista tulokkaista! On se vaan hurjaa, että periaatteessa lähtö voi tulla koska tahansa kelle tahansa. Itse olen lähinnä jännännyt viime päivinä siskon tilannetta, hänellä kun on la 8.1.
[b]Täysikuu81[/b] kyseli siitäå, että tietääkö, kun oikeat supistukset alkaa. Mulla esikoinen käynnistyi luomusti ja kakkonen käynnistettiin, joten kommentoida voin varmaan vaan esikoisen tilanteesta. Silloin jännän kovia vihlaisuja tuli ekan kerran joskus puolelta päivin (en ollut tuntenut oikein minkäänlaisia supistuksia koko raskausaikana), kun olin kaupungilla äidin kanssa lounaalla ja niitä tuli sitten ekan kolmen tunnin aikana varmaan kerran tunnissa. Äitini oli sitä mieltä, että jatketaan vaan reippaasti shoppailua kaupungilla ja kävellään paljon - mähän tein työtä käskettyä ;-). Kun pääsin joskus neljän pintaan kotiin, maha rupesi toimimaan vauhdikkaasti ja oli sellaista menkkamaista jomotusta, josta rupesin arvelemaan, että josko tämä olisi nyt sitten sitä synnytyksen alkamista. Supistuksia tuli edelleen harvakseltaan, ehkä kerran tai kaksi tunnissa. Viiden pintaan rupesi sitten supistelemaan jo n. 15 minuutin välein. Tahti tiivistyi koko ajan ja puoli kasilta säännöllisten supistusten väli oli jo 5 minuuttia ja ne yltyivät kipeämmiksi koko ajan. Tiukkaan vielä tuijotin Unelmien poikamiehen (joo, naurakaa vaan ;-) vikan jakson loppuun ja sitten kasilta hypättiin autoon ja ajettiin kiireen vilkkaan sairaalaan. Synnytysvastaanottossa ei tarvinnut oikein kissaa sanoa, kun kätilö jo ohjasi meidät suoraan saliin: näytin kuulemma niin kipeältä. Klo 00:50 yöllä poika sitten syntyi. Tosin synnytys pitkittyi avoimen tarjonnan takia (ponnistusvaihe venyi 1,5-tuntiseksi). Normaalitarjonnalla olisi saattanut syntyä vielä samana päivänä, joka oli siis laskettu päivä ;-).
Kakkonen meillä syntyi tosiaan käynnistyksellä la-päivänä ison kokoarvion (4600g) takia. Ehdin saamaan muistaakseni kolme tablettia. Päivän norkoilin siskon kanssa sairaalassa (oli jäänyt juuri niinikään äitiyslomalle eli oli tosi tervetullutta seuraa mahansa kanssa ;-) ja mitään ei tuntunut tapahtuvan. Supisteli kyllä mutta ei kipeästi. Kun sitten tein jo melkein lähtöä illalla kotiin miehen ja esikoisen kanssa palatakseni aamulla takaisin käynnistykseen, mieheni sanoi, että ehkä on parempi jäädä yöksi sairaalaan. Tunti tuosta keskustelusta supistukset alkoivat kuin tyhjästä ja olivat heti kipeitä ja säännöllisiä 2-3 minuutin välein. Hyvä, kun pääsin omin jaloin vessaan parin ekan jälkeen. Kätilö joutui taluttamaan mut kädestä saliinkin. Kahden tunnin päästä tyttö oli syntynyt ja mies ehti juuri ja juuri paikalle. Mutta tosiaan tuollaista käynnistettyä synnytystä on varmaan turha verrata normaaliin. Toki erikoistapauksiakin on, mutta luultavasti ensimmäinen synnytys käynnistyy pikkuhiljaa ja tilanteessa kyllä ehtii tajuamaan, mikä on homman nimi. Mutta toki myönnän, että itsellänikin oli tosi jännä fiilis esikoisesta, että tietääkö sitä ihan oikeasti, koska on lähdettävä.
[b](.)[/b]: Oma tämänhetkinen mahatilanne on ihan kohdillaan. Ei mitään isompia vaivoja, mutta kieltämättä olen aivan kypsä kulkemaan tämän mahani kanssa. Ihan ketterästi pystyn kyllä liikkumaan, kun vaan pitää itsestäni huolehtia, mutta lasten pukeminen ja nosteleminen ym. ottavat kyllä voimille. Lisäksi rappusten kulkeminen (asutaan kolmessa kerroksessa) ottaa kyllä voimille, kun luulen pystyväni menemään ne edelleen puolijuoksua...
Ai niin ja olihan mulla pari aikaakin varattuna. Ensi viikolla on neuvolan lisäsi se ylimääräinen kokoarvioultra keskusäitiysneuvolassa. Tällä viikolla tuli kirje kotiin ajasta ja yllättäen se oli sitten samaan aikaan kun varaamani sokerirasitus :(. Jouduin perumaan rasituksen ja seuraavan ajan sain vasta 24.1. Tuntuu täysin naurettavalta ylipäätään mennä sinne tässä vaiheessa raskautta (ja kehitellä siksi ajaksi lapsille hoitaja) ja niinpä päätettiin neuvolantädin kanssa, että jätän sen väliin ellei nyt torstain ultrassa tilanne oli ihan kaoottinen. On muuten aika mielenkiintoinen juttu muutenkin tämä kokoarviohomma. Koko lumipallohan lähti pyörimään, kun kävin omasta mielenkiinnostani yksityisellä kokoarviossa. SF-mittakin on paremminkin pieni eli kunnallisesti mua ei olisi laitettu varmaankaan koko arvioultraan, ei edes viimeisillä viikolla, kuten kahdesta ensimmäisestä.
Nyt on pakko mennä pistämään pakkelia naamaan. Lähden jalkahoitoon (ihanaa!!!) heti, kun mies ja esikoinen palaavat tenniksestä kotiin 20 minuutin päästä.
Viikonloppua!
t. Jogu (34+3)
Voisin minäkin osallistua galluppiin:
1. Painoa tullut vain 300g tähän mennessä. Ainoa hyvä puoli diabeteksesssä..
2. Ei ole tullut arpia.
3. Eikä suonikohjuja.
4. Turvotusta nilkoissa jos istuu pitkään. Muuten sormukset meinaa tippua..
5. Lisäravinteena raskausajan multitabs.
6.Sf-mitta oli rv 33+5 32cm.
7. Sairaalakassia olen jo alkanut miettimään. En millään muista mitä viimeksi oli mukana. Vauvan vaatteet on pesty ja nyt pesen vuodevaatteita.
8. Supisteluja on jo tullut kohtuullisesti. Outoa vihlomista myös. Liman eritys on lisääntynyt. Ei saanut lääkäriaikaa kun seuraava aika on 14.1. Pitää lähtä synnärille kuulemma jos ei voi olla kotona. Oisin halunnut tarkistuttaa kohdunkaulan tilanteen. Vielä viikko pitäs kuulemma jaksaa
ja sit sais syntyä..
9. Vaivoja ei jaksa edes luetella.. Esim. lonkat, närästys..
10. Viimeisin painoarvio rv 31+5 oli 2124g. Ei arvioinu syntymäpainoa. Se katsotaan 14.1.
Nyt on kuulemma vieraita tulossa..
Siirikki ja neiti 35+0
Tuli tuossa " Arskan" elokuva katsottua, joten yökyöpelinä tässä vielä hereillä. Vaavilla jumppahetki menossa. Kovasti möngertää ja hikka tuntuu välillä olevan :-). Sanoin eilen illalla miehelle, että pitäiskö meidän alkaa vähän sitä kohdunsuuta kypsytellä. Sanoi, että ei kai me vielä uskalleta. Sanoin, että no niinkö sinä luulet, että synnytys lähtis kertalaakista käyntiin, että no ei sitten kun et kerta halua (itse asiassa en usko mihinkään tällaisiin " omatekoisiin" käynnistelyihin, siis en omalla kohdallani ainakaan, mutta saahan sitä pelleillä). Nooo, tänään oli kyllä sit sellasia kivuttomia supistuksia ja välillä sit kävi vähän kipeästikin, kun masuneiti möngerteli ja puski tuolla masussa. Mut siis nuo lievät kivut ei johtuneet supistuksista, vaan siitä kun neiti venytti alamahaani ;-). Huvitti kylläkin, että no onko sillä seksillä sittenkin jotain vaikutusta (siis toi oli lähinnä vitsi ;-). Mullahan on joissain aiemmissa raskauksissa supistellut loppuajasta paljonkin ja kohdunsuu avautunut niitten vaikutuksesta jopa 5 senttiin, mutta kun ei vaan oo käynnistynyt niin ei eli sitten on kalvot puhkaistu rv 42 ja lopulta on asukki saatu ulos niin mieluisasta pesästään ;-).
Joku kysyikin, että tunnistaako sitten varmasti, kun synnytyssuppareista on kysymys. Kyllähän ne niistä harjoitussuppareista tai lievemmistä suppareista eroaa selvästi ja tulevat säännöllisesti ja tihenevään tahtiin ja supistusten tulo jatkuu ja jatkuu. Mulla on ollut tapana, että kun niitä kunnon suppareita alkaa tulla, niin kävelen paljon. Siis pyrin olemaan liikkeellä, että supistukset jatkuis ja voimistuis. Minun kohdallani yritys ei oo kuitenkaan monestikaan onnistunut, vaan yliajalle on mennyt ja reippaasti ja melkein kolme synnytystä pitänyt yliaikaisuuden takia käynnistää. Siis melkein kolme, sen takia kun kakkonen syntyi juuri käynnistyspäivää edeltävänä yönä ;-). Tuo kakkosen synnytys on ainoa, jolloin meillä oli miehen kanssa ihan oikeasti kiire sairaalaan. Onhan se vähän hassua, että kohta meillä on kuusi lasta ja ainoastaan kerran ollaan päästy kokemaan se jännitys, kun on kiire synnytyssaliin... Esikoisen aikaan lähti tulemaan lapsivettä ja silloin menin kätilön ohjeen mukaan kaikessa rauhassa ambulanssilla sairaalaan. Synnytys siitä sitten hyvin hitaasti ja rauhallisesti lähti käynnistymään. Kuten olen jo aiemminkin kirjoittanut, niin tämän kuutosen kohdalla olen täysin valmistautunut käynnistykseen. En millään jaksa uskoa, että tulisin sen suhteen mitään yllätystä kokemaan ;-).
Joo, kello vaan kävelee. Täytyy tästä lähteä sänkyyn ja nostaa vielä jalat ylös. Tänään oli jännittävä urheilupäivä ja huomenna tulee olemaan myös. Sitä odotellessa
neronja rv 36+0
Viikko on sujunut vähän surumielellä totutellessa elämään ilman mäyristämme. Aukkoa on paikkaillut meidän ajokoiratyttömme joka on nyt päässyt sisälle joka päivä hetkeksi lasten kanssa leikkimään. Lapset ovat esittäneet paljon kysymyksiä koirien taivaasta tällä viikolla. Ollaan mietitty että kun tämä vaavi vähän kasvaa niin voitaisiin ottaa uusi pikkukoira lemmikiksi lapsille.
Synnytykseen liittyvistä supistuksista, kyllä sen varmasti tietää mitkä ovat niitä oikeita suppareita. Mun kohdalla synnytyspoltot ovat oikea sana kuvaamaan tuota tunnetta. Mulla kivut ovat kohdistuneet pahimmin alaselkään ja kaurapussi onkin ollut tarpeen synnytyksen alussa. Molemmissa aiemmissa synnytyksissä on kyllä tullut vikalähtö sairaalaan, kun on supistellut 5 min. välein säännöllisesti monta tuntia, ja jatkuneet kyllä vielä sairaalassakin, mutta sitten yhtäkkiä lopahtaneet. Eli todennäköisesti tulen tarvitsemaan voimistusta oksitosiinitipalla.
Olen päättänyt yrittää olla vielä tämän viikon töissä ja sitten jäädä pois. Meillä tulee töissä niin paljon kävelemistä että jo muutaman päivän jälkeen oli taas alapää ja nivunen tosi kipeä ja supistukset lisääntyivät.
Täksi päiväksi on luvattu lumisadetta tänne länsi-suomeen, jäämme odottelemaan.
Mauii RV 33+2
Täällä vauva muljaa mahassa niin että kipeää tekee... :(
Huomenna tutustuminen tyksiin. Päivällä ajattelin pyörähtää kaupungilla, josko löytäisin imetysliivit. Pitäisi varmaan se sairaalakassi pakata, kun eihän sitä koskaan tiedä koska lähtö koittaa...
täysikuu ja tytär 34+0
Katsotaan kuka ehtii huomenna laittaa taas uuden pinon pystyyn, itse en ole koskaan ehtinyt...
Tänään supistellut aika lailla ja alaselkä ollut kipeä, kunnon supistuksia ei silti ole ollut eli matka jatkuu.. Tiistaina neuvolaan.
aurela ja masuasukki rv 36+2
Valentinelle synnytysvalmennuksesta: Vähän riippuu siitä, että kuka sitä vetää. Esimerkiksi meidän (juuri eilen eläkkeelle jäänyt) neuvolantäti piti viikonloppuvalmennuksia, eli esikoista odottaessa oli vain yksi lauantai. Siellä oli mm:
- synnytysvideon katselu
- hiljan synnyttänyt kertomassa kokemuksia (tai koko perhe, isi, äiti ja 2 kk vanha lapsonen) ja heiltä sai kysellä
- neuvolantäti kertoi millaisia kivunlievitysmahdollisuuksia on Seinäjoen keskussairaalassa, luomut ja lääkkeet
- keskusteltiin lapsenhoidosta, joku videonpätkä katsottiin asiaan liittyen (toisilla paikkakunnilla on esimerkiksi kantoliina- tai kestovaippatukihenkilö kertomassa, meillä vain keskusteltiin keskenään eri vaihtoehdoista)
- hierontaharjoituksia, asentoharjoituksia
Ja välillä tosiaan oli lounastauko ja kahvipaussi.. Mukava päivä, oli hauska vaihtaa kokemuksia toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Myöhemmin sitten oli tutustuminen Sairaalaan ja tiloihin saman ryhmän kanssa.
Tämän tädin viransijainen kuulemma järjestää sellaisia viikottaisia, eli useampana päivänä jotain. En sitten tiedä mitä hänellä on mielessä, ei varmaan mennä.. Sinne tutustumaan olisin kyllä halunnut, mutta nyt ei siis ole siihen mahdollisuutta..
Pöh..
Tänään ajatuksena mennä kirpputorille vihdoin pyörimään! Eilen ei oikein ollut virtaa, kun neuvolassa kävin ja ruokakaupassa piti piipahtaa. Mutta nyt on vakaa aikomus! Aarreaitta odottaa ;)