Te jotka synnyttäneet ilman kivunlievitystä (siis ei mitään), oliko kipu aivan sietämätöntä?
Haaveissa olisi synnyttää ilman mitään puudutuksia.
Kommentit (14)
kun vois kuvitella. menesin vielä kerran
t: yksi ilman mitään ja yksi epiduraalilla
Kakkosen kanssa niin vain kävi, mitään ei ehditty antaa. Kivun kesti, ehkä siksikin, ettei synnytys kestänyt kovin pitkään.
En suosittelisi lähtemään soitellen sotaan, jos ensimmäistäsi olet tekemässä. Mene sillä asenteella, että katsot mihin asti pärjäät ilman kivunlievitystä, mutta ole valmis ottamaan apu myös vastaan, jos sitä tarvitset. Ei ole sinun eikä lapsen etu, jos synnytät häntä kolme vuorokautta tavattoman kipeänä. Joskus kipulääkitys auttaa rentoutumaan ja synnytys etenee paremmin.
Ei sattunut. Supistukset kattoin käyrältä. Kolmas lapsi oli. Esikoinen tuli myös ilman kivunlääkitystä, koska yksinkertaisesti ei sattunut. Jännitti vain, mut ei sattunut ollenkaan.
Ei sillä etteikö nytkin jo ollut... Lääkärin tokaisusta päätellen huusin melko karmeesti :D
Mutta ei tullut mieleenkään vaarantaa omaa ja lapsen terveyttä epiduraalilla tai muullakaan vastaavalla :(
kamalaa, varsinkin ponnistusvaihe oli hirveä. Tosin kipu ei ollut ylitsepääsemätön jos sitä vertaa esim sisäisen verenvuodon aiheuttamaan kipuun.
kestänyt yhtään pidempään olisin tarvinut puudutuksen. Itseasiassa nytkin olisin lopulta halunnut, mutta oli jo myöhäistä. Tokalla kertaa päätin, että pyydän ajoissa puudutuksen,mutta todellisuudessa en ehtinyt saamaan edes ilokaasua.
Hirveä kipu on, mutta noin lyhyen ajan sitä kestää. Pidemmästä en osaa sanoa.
Ei kai kukaan muuten olisi tässä maailmassa hengissä selvinnyt synnytyksistä.
Saanko kysyä miksi haluaisit synnyttää ilman kivunlievitystä?
En suosittele tekemään jyrkkää päätöstä kivun lievittäjistä, näet sen itse sitten kun tulee se hetki.
Kivusta selviää, on selvitty kautta aikojen. Eri asia on, miten itse reagoi kipuun. Minä huusin kita suorana pari tuntia, sille ei mahtanut mitään. Siinä vaiheessa kun halusin lievitystä, sitä ei enää ehditty antaa. Toisia sattuu, mutta he eivät huuda. Jokainen tavallaan.
Synnytin esikoisen 17 vuotiaana ilman lievitystä,enkä huutanut. Ähisin vain.
Jokainen synnytys on erilainen. Mulla kolmas on ilman mitään kivunlievitystä ja hyvin meni,kaikkein miellyttävin synnytyksistäni.
Mutta ekassa ja tokassa tilanne oli ihan toisenlainen.
Ota vastaan mitä tulee, älä suinpäin pyydä epiduraalia, mutta älä turhaa kärsi valtavista tuskistakaan.
että miten sinun terveytesi olisi epidurasta tai vastaavasta vaarantunut?
Ekassa synnytyksessä sain vain ilokaasua, vaikka synnytys kesti 38 tuntia. Tokassa sain akvarakkuloita; synnytys kesti 12 tuntia. Kolmas käynnistettiin enkä saanut mitään kivunlievitystä koko kuuden tunnin aikana, minkä synnytys kesti. Tai ilokaasua olisin saanut, mutten halunnut, koska siitä tulee höntti olo, samoin akvarakkuloita olisin saanut, mutta ne olivat minulle edelliselläkin kerralla tehottomia. Ihan hyvin kestin kaikki synnytykset. Vain sektioihin puudutettiin.
mutta turhaan kipua ei kannata kärsiä.