MAALISMUSSUKAT loppuvuoteen
Meneepä hankalaksi tämä, kun kahteen pinoon kirjoitellaan, joten koitetaan jos saatais kaikki tähän uuteen :) En ollut huomannut että vanhempaankin vielä kirjoitellaan kunnes joku asiasta mainitsi, ja siellähän oli paljon juttuja!
Ikävä kuulla suruista ja murheista. Onneksi tosiaan asioilla on tapana järjestyä, myös raha-asioilla. Meillä kiristetään tällä hetkellä tosissaan vyötä, saatiin odottamaton 10 000 euron lasku. Onneksi helmikuussa helpottaa kun pääsen kotihoidontuelta äitiysrahalle. Päätöstä en ole saanut, mutta edellisen syntymästä on alle 3 vuotta niin pitäisi mennä sen mukaan.
Hankinnoista sen verran, että en ole koskaan tuntenut tarvitsevani mitään lämmittimiä ja steriloijia, tosin pulloruokintaakaan ei ole tarvittu mutta eiköhän ne ehdi hankkimaan vauvan synnyttyäkin jos tarvetta on. Samoin on rintapumpun laita, harmittaa vaan jos sellainen on eikä rinnoista tule tipan tippaa. Ensimmäisestä luovutin maitoa, ja silloin sähkökäyttöinen on ihan ehdoton. Vuokrasin sen, jolloin siihen piti ostaa se imuosa omaksi. Sillä samalla voi pumpata myös käsin, ja oli kakkosen kanssa käytössä kun piti saada maitoa varastoon.
Sitteri taas meidän perheessä on ollut ihan ehdoton, etenkin kakkosella oli kovassa käytössä. Parhaiten viihtyi siinä keskellä keittiön pöytää kun siitä näki niin hyvin, ja sain syödä rauhassa esikoisen kanssa. Hyppykiikku on saatu mutta sitä ei ole tarvittu, lapset ei siinä viihtyneet, mutta toisaalta serkku pomppi siinä tuntikausia, joten on lapsesta kiinni eikä sitä voi etukäteen tietää.
Rasvoista meillä on ollut ja edelleen on käytössä bebanthen ja perusrasva.
Harsot on kova juttu, imettäessä ihan ehdottomat kun mulla maitoa on tullut vauhdilla ja muuten on molemmat märkänä, röyhtäytyksessä tietysti mukana ja sitten jääneet myös uniharsoiksi. Käytetään myös pepun kuivauksessa ja ovat aivan ehdottomia myös siivouksessa, joten käytetään kyllä ihan loppuun ja ovat joka sentin arvoisia.
Vaunut on mun mielestä ehdottomat, liinakin on hyvä mutta ei korvaa vaunuja. Liinassa ei jaksa kovin painavaa lasta pitää ja ainahan parempi muksulle on jos pääsee päikkäreille ulos, ei sitä tule liinailtua kolmea kertaa päivässä ja monta tuntia putkeen.
Omaa napaa: Heiluu kovasti! Hurja meno edelleen. Täälläkin masukki on majaillu kohta kuukauden pää alaspäin. Muutama päivä sitten oli tuolla niin alhaalla että teki koko ajan mieli jännittää lantionpohjan lihaksia kun muuten tuntui että tulee just ulos. Nyt on onneksi vähän ylempänä. Masu ei taida tästäkään raskaudesta kovin ylös nousta, kuten ei edellisestäkään. Siksipä näyttää aika valtavalta...
Taidan pyyrää lääkärille pääsyä seuraavassa neuvolassa, pitäisi pojan vauvauinnissa käyntiä jatkaa, mutta jos kohdunsuulla tapahtuu niin en sinne uskalla tulehdusriskin takia mennä.
Mutta poika huutaa, on raukka taas kipeänä ja siskollakin yli 39 kuumetta. Hassuja nuo meidän lapset kun aina saavat tuon kuumeen niin rajuna.
Maaria 28+2
Kommentit (15)
Jotkut mietti sitä, saako päivärahasta itse päätöksen, jos raha menee työnantajalle. Kyllä saa, päätöksessä mainitaan, kenelle raha maksetaan. Tilanne on meillä vaan se, että päivärahojen laskennassa käytettäviä prosentteja ja indeksejä ensi vuodelle on vahvistettu vasta reilu viikko sitten, joten sen takia päätökset viipyy. Ensi vuoden päätöksiä on pystytty aloittamaan vasta nyt. Äitiysavustuksesta päätös voidaan tehdä erikseen, joten siksi se päätös on voinut tulla jo aikaa sitten. Tähän asiaan liittynee myös se, kun jollekin oli sanottu, ettei hakemusta voi vielä jättää; Kela ei pystynyt tekemään päätöstä vielä. Toki hakemuksen olis voinut ottaa silti vastaan, ja ainakin informoida, että pakkauksen voi hakea erikseen.
Joku murehti, syntyykö vauva etuajassa, kun on ollut jo kauan pää alaspäin. Ei ainakaan mulla ole näin tapahtunut, toisilla vaan vauva ottaa paikkansa jo varhaisessa vaiheessa. Liittyykö sitten jotenkin odottajan rakenteisiin tms.
Munkin mielestä kannattaa olla maltillinen noiden kaikkien steriloijien sun muiden ostamisen kanssa. Jos vauva on täysimetyksessä, ei tarvita semmosta. Sama on juttu monen muunkin keksinnön kanssa. Vauvan ahkeraa rasvaamistakin suositellaan vältettävän, itse olen kylvettänyt vastasyntyneet pelkällä puhtaalla vedellä ja rasvoista on ollut käytössä vain Bebanthen, mikäli peppu on punoittanut.
Pari tuttipulloa ja pari purkkia korviketta on hyvä olla varoiksi kaapissa, huvitutit, jos niitä haluaa käyttää, vaippoja, vaunut, vanupuikkoja navan puhdistukseen ja muut tarvikkeet melkein löytyykin pakkauksesta. Muut ehtii hankkia sitten, kun vauva on jo kotona. Noista laitteista itse oon pitänyt itkuhälytintä tosi käyttökelpoisena.
Mukavaa sunnuntaita toivottaen popz (rv 28 + 5)
Täällähän onkin kovasti pulistu :)
Tulevia hankintoja olen itsekin miettinyt kovasti viikonlopun aikana, ja tuntuu ettei millään tiedä mikä on tarpeeksi mitäkin.. Jos jollakulla on jotain listantynkää hankinnoistaan tms, niin mielellään niitä katselisin!
Olo on ollut nyt ihan ok, eilen vähän supisteli vaikken mitään tehnytkään. Saa nähdä jatkuuko tämä saikku sitten loppuun asti, kun selkeästi on ollut parempi olo levätessä.
Kuumia aaltoja on tullut nyt silloin tällöin, ei yhtään kivaa. Ja närästystä on melkein päivittäin :( Täytyy varmaan alkaa pitämään rennietä mukana laukussa aina kulkiessain.. Muuten ollut olo ihan ok :)
Hyvää loppuvuotta kaikille ja onnea vuodelle 2008!! :)
Pirpana 27+5
Osaako muuten joku sanoa miten menee tuo kotihoidontuki kun sitä saan nyt kolmesta. Eli nuorin enskuulla 3v, vanhin eskarissa ja keskimmäinen 4v. Loppuuko se kokonaan kun äitiysraha alkaa? just vein kelaan selvityksen jota pyysivät, mutta olisi kiva kuulla miten siinä käy kun ei päätöstä vielä ole tullut. Täällä raskauden suhteen kaikki hyvin. Ensi viikolla pääsen kurkistamaan vielä ultraan :) Täytyy yrittää kurkkia onko vielä poika tulossa.
M@m@ rv 27+4
Olenpa ollut huono listan päivittäjä, kun oli mennykin tosi kauan aikaa edellisestä päivityksestä.
Tulee ihan liian harvoin käytyä täällä, ne vähätkin koneella olo ajat menee sitten yhteisössä yleensä. Mut jospa tilanne muuttuisi, kun olo alkaa reipastumaan!
Tervetuloa minunkin puolesta kaikille uusille odottajille, toivottavasti ilmestytte myös tuonne msnyhteisöön! =)
Nyt häivyn taas, mutta vain hetkeksi..
piipaa 29+6
Hankinnoista: hirvittää kun muut ovat ajatelleet jo kaikkia hankintoja. Meillä ei ole hankittu vielä mitään. Onhan meillä tietysti jo neljäs tulossa, mutta kun tuli annettua lähes kaikki pois kolmennen jälkeen, kun ajateltiin että lapsiluku on siinä. Tämä neljäs oli nimittäin vahinko, tosin kuitenkin iloinen vaikka olin ajatellut etten enää tee lapsia. Niin se ihmismieli on sopeutuvainen. Nyt on tietysti ajatukset pyörineet tuon tulevan vammaisuuden parissa, että senkään vuoksi ei ole kauheasti vielä ajatellut hankintoja. Tuota sisaristuinta ehdin jo miettiä, kyselinkin siitä tällä palstalla. Vaunut meillä nimittäin vielä on. Vähän ottaa päähän kun mies ei suostu tapansa mukaan ajattelemaan mitään kuin kuukautta ennen laskettua aikaa, ihan turha yrittää puhua sitä ennen mitään. Sisaristuimesta yritin nimittäin jo puhua, että kannattaako se vai kaksosten vaunut, niin mies vaan tokaisi että katotaan sitä sitten myöhemmin.
Nyt ei ole onneksi sattunut niin paljon alavatsaan, näköjään se vaihtelee päivittäin. Onneksi. Oltiin tänään jopa ulkona pienimmän ja isoimman kanssa. Keskimmäinen oli sillä aikaa isin kanssa lääkärissä. Se satutti eilen jalkansa ja aamulla oli hirveä huuto eikä se pystynyt kävelemään. No terveysasemalla tuo 4-vuotias koki sitten ihmeparantumisen, kun puolen tunnin odotuksen jälkeen oli alkanut pomppia...
Huomenna sit viimestä pvää töissä ja äippäloma alkaa. Äitiyspvärahapäätöstä ei ole viejä tullut, mut kaippa sekin joku pvä kolahtaa luukusta.
Maha senkun jatkaa kasvamista täällä :) Painoarvio rv 29+5 oli 1515g, joten saas nähä minkäkokoinen veijari täältä tulee. Sokerirasitusarvot oli kuulema erinomaiset. Verenpaineetkin alkaa olla paremmat nyt. 2.1. on taas neuvola ja 3.1 on synnytystapa-arvio/pelkokeskustelua(verenhukka ed. synnytyksessä).
Mulla vaikeuksia kävellä kans kun vaavi painaa vaikka mielestäni on kyllä aika ylhäällä. Baby on ollut raivotarjonnassa rv 26 lähtien. Ja en tiiä kaivaako kynsillään tuolla alapäässä' vai mitä puuhaa siellä... :)
Ja puolet unohtui mitä piti kommentoida...
en ole hankkinut vauvalle mitään tavaroita, jotain rasvoja ja pikku sälää hommaan josain vaiheessa.
Joo.. mut mammanmöttönen kutsuu taas äiteetä, joten työt kutsuu .9
t.Nia ja " otto" rv 31+5
Vuoden viimeistä päivää sitten viedään =) Ja samalla mun viimeistä työpäivää vaikka saikulla oon olluki jo pari viikkoa. Äippäloma alkaa kuitenkin vasta maaliskuun puolessa välissä, mutta työsoppari loppui. Oikeestaan ihan kiva juttu, kun en ois kyllä enää jaksanu töihin raahautua. Kotonakin on ihan tarpeeksi puuhaa. Ajattelin kovasti ommella ja neuloa lapsille ja sitten siivota kaapit, pestä tulokkaan vaatteet ja käydä esikoisen lelut läpi. Kasa leluja lähtee kyllä lastenkotiin (Oulun Onnelaan) ilahduttamaan näitä lapsia, kun meillä tuota krääsää on joka nurkka täynnä eikä kaks lasta ehdi niillä millään leikkiä.
Esikoinenhan meillä on tyttö (just täytti viikko sitten 2v) ja tulokas poika, joten aattelin, että saanpahan (?) sitten shoppailla kaikkia ihania poikien vaatteita, mutta nyt näyttää ettei kohta vuoteen tarvi vaatteita hankkia, kun on saatu sukulaisilta niin paljon käytettyjä (mutta hyväkuntoisia) vaatteita. Rahansäästön ja ekologisuuden vuoksi ihan huippu juttu, mutta muuten hieman harmittaa, kun kuitenkin olen aika tarkka myös lasten vaatteista (tiedän, ihan hölmöä!) ja olis niin ihana ostaa uusia.
Esikoiselle löysin jo alennusmyynneistä ensi talven toppavaatteet halvalla, joten onhan sitten sekin asia järjestyksessä. Myös kaikkea muuta on tarttunut mukaan tuolla kaupoissa kierrellessä. Ehkä kaikista hassuin juttu oli, kun ostin tälle masuasukille valmiiksi yksivuotislahjan: löysin alennusmyynnistä sen ihanan Dublon merirosvolaivan enkä sitten voinut vastustaa kiusausta =)
Joulua, välipäiviä ja uutta vuotta on vietelty molemmissa mummoloissa ja huomenna ois sitten tarkoitus ajella takaisin kotiin. Hirvittää vaan tuo kaamea tavaramäärä, kun ei taatusti saada sitä mahtumaan autoon... tarvii vissiin yrittää jotain pakkauksen maailmanennätystä =/
Hankinnoista: meillä on oikeastaan kaikki tarpeellinen esikoiselta. Pitää vaan hankkia esikoiselle uus turvaistuin, kantoliina (aion pärjätä ilman tuplia, joten jos esikoinen haluaa vaunuihin, niin vauva menee sitten liinaan) ja seisomalauta. Ja vaunut on tosiaan ihan ehdoton juttu, mä en ainakaan ois pärjänny ilman vaunuja päivääkään, kun tykkäsin esikoisen kanssa käydä kävelyllä ja kaupungillekin mentiin aina bussilla. Esikoinen myös nukkuu edelleen päikkärit vaunuissa viikonloppusin kun ei ole hoidossa. Vuoden jälkeen vaunut on tosin jääny vähemmälle käytölle matkisten tieltä. Rintapumppu (käsikäyttönen) mulla oli, kun sain sen kaverilta ja kyllä sitä meillä jonkin verran tarvittiin. En kyllä ehkä olisi sitä muuten valmiiksi kaappiin hankkinut. Sitteriä meillä ei juuri tarvittu kun ei vauva suostunut siinä olemaan kolmea minuttia kauempaa, katotaan, mikä on tilanne tän kakkosen kanssa. Rasvoista pärjää bebanthenilla.
Muuten masussa kaikki hyvin ja liitoskivut, joita valittelin viime viikolla, on melkein kadonneet. Toivottavasti eivät tuu takasin ainakaan niin pahoina, kun ei niiden aikana päässyt liikkumaan juuri lainkaan.
Sokerirasituksesta: Onko sille joku ns. viimenen hetki, jolloin se pitäs tehdä, jos se tehdään ns. ihan varmuuden vuoksi? Mulle ihan ekalla neuvolakerralla sanottiin, et sokerirasitus ois edessä, kun painoindeksi oli just hieman yli sen 25. Sen jälkeen siitä ei oo puhuttu missään, ei äitipolilla eikä neuvolassa... Viikkoja on nyt 27+5.
Mutta taidan mennä tästä päivätorkuille, kun tyttökin nukkuu. Hauskaa vuodenvaihdetta kaikille!
Nekku 27+5
M@m@x3: Lastenhoidon tukea voi saada myös äitiyslomalla isommista lapsista, mutta vain, jos hoitoraha on isompi kuin vanhempainpäiväraha. Eli hoitorahan ja päivärahan erotus voidaan maksaa.
popz
Minulle kerrottiin, että sitä parempi mitä aikaisemmin raskausdiabetes saadaan kiinni, mutta takarajaa ei oikeastaan ole, koska tärkeintä on saada sokeri-/insuliinitilanne korjatuksi ennen synnytystä.
Raskaudiabetes voi pahimmillaan ja harvemmin aiheuttaa tosi ikäviä juttuja (ikävimpinä esimerkkeinä vauvan verensokerin lasku ja äidille raskausdiabetes voi pahimmillaan jäädä päälle), että kyllä minä sitä sokerirasitusta alkaisin kyselemään vaikka sitä sokerilitkua onkin ikävä juoda! Onhan sen mukavampi syödä suklaatakin, kun tietää ettei se mene suoraan vauvaan... :D
Sokerirasitus tehdään useimmiten viikoilla 24-28, mutta sen voi siis myös tehdä myöhemmin tai aiemmin. Sen takia sokerirasitus on hyvä tehdä suht ajoissa, että jos äidillä on sokeriongelmaa, niin vauvan liikakasvua voidaan parhaiten ehkäistä, mitä aiemmin asia huomataan ja ryhdytään sokerittomalle dietille. Uudessa Odotus-lehdessä on muuten aika kattava artikkeli raskausdiabeteksesta.
Meillä kun perheeseen tulee toinen poika, niín ei juuri paljoakaan hankintoja tehdä. Muutamia uusia 56cm ja 62cm bodyja ja potkiksia ostin nyt alennusmyynnistä, kun nuo Kelan rahatkin sopivasti tulivat juuri joulukuun lopussa. Phil & Teds- merkkisten sisarusrattaiden osto on harkinnassa, koska meiltä on suht pitkä kävelymatkan puistoon ja esikoisen kerhoihin.
Minusta esikoiselle tarpeellisia hankintoja (äippäpakkauksen lisäksi) olivat: - yhdistelmärattaat (pehmeällä kantokopalla)
- turvakaukalo autoon
- pieni kylpyamme
- sitteri
- rintareppu
- käsikäyttöinen rintapumppu (käytin sitä tosin vain aluksi kun
maitoa tuli paljon)
- joitain 50cm ja 56cm kokoisia vaatteita
Meillä käyttämättä jäi:
- tutit, tuttipullot (poika ei koskaan oppinut niille)
- kantoliina (harmikseni en koskaan oppinut sitomaan sitä;
myöhemmin käytin sellaista Peanut Shell-kantopussia)
-5ocm kokoisia vaatteita oltiin myös ostettu liikaa, ne kun
jäivät parissa viikossa pieniksi
- meille myös riittivät äippäpakkauksen harsot, kun sattui
kohdalle vauva, joka ei pulautellut lainkaan
- vauvan hoitopöytää käytin vain pari kolme kuukautta,
sitten lahjoitin eteenpäin (minusta vaippoja oli helpompi
vaihtaa sängyllä, sohvalla, lattialla), uudelle tulokkaalle en
siis hanki hoitopöytää ollenkaan (tosin tiedän myös äitejä
jotka käyttävät hoitopöytää 1.5 v asti eli makuasioita
nämäkin!)
Tälläisiä tupsahti tänään mieleen.. Hyvää alkanutta vuotta kaikille!!!
Tuntuu että aika menee nopeasti, oletan että itsellä enää n 8 viikkoa raskautta jäljellä (jos tämä kakkonenkin syntyy muutaman viikon etuajassa niinkuin esikoinenkin).
Morjens, ja hyvää uutta vuotta kaikille! Tänä vuonna meidän vauvat syntyy :)
Sisaristuimesta sen verran, että muistaakseni niitä oltiin kieltämässä silloin pari vuotta sitten, kun kakkosta olin saamassa. Harkitsin sen hankkimista ja tuolloin oli tulossa joku EU-standardi, että ei saa laittaa vaunuihin, koska isompi saattaa saada vaunut nurin heiluessaan. En tiedä onko tuossa mitään perää, mutta asiaa mietittyäni en uskaltanut ottaa riskiä. En ole niitä kyllä pitkään aikaan kenelläkään nähnyt.
Kakkonen täyttää kuukauden päästä 2, ja saan kaverilta vanhat kaksostenrattaat käyttöön. Tuttavalla on muksut 2 vuoden välein, ja kaksostenrattaat on olleet kovassa käytössä. Uskon, että meilläkin kevään mutta tuskin enää syksyllä tarvitaan.
Yleensä ottaen vaunuista sen verran, että ekalla lapsella meillä ei ollut muita käytössä kuin Gessleinin vaunut. Eli kolme vuotta lykin tyttöä niissä ja jaksoin heittää auton perään aina kun jonnekin lähettiin. Kakkoselle hankittiin matkarattaat lähinnä sen takia, että saatais autoon enemmän tilaa, mutta ne on käytössä vain silloin kun lähdetään autolla liikenteeseen. Asutaan maalla, vaikkakin ihan asfalttitien varressa mutta täällä ei millään matkarattailla tai muilla kevytversioilla tee yhtään mitään. Meillä on siis nuo Gessleinit olleet nyt 5 vuotta jatkuvassa käytössä ja muuta en ole huomannut kuin että renkaat saattaa mennä sivusta rikki, kun ovat joskus olleet liian kauan liian tyhjänä. Mutta kannattaa noissa vaunu- ja ratasasioissa miettiä mikä on oma tarve ja sitten harkita kumpaan panostaa. Meidän ei ole tarvinut paljon muuta lapsille hankkia kun on saatu vanhoja, joten pystyttiin ostamaan oikein laadukkaat molemmat. Ja onhan siinä sekin että ne saa myytyä myöhemmin hyvällä hinnalla eteenpäin. Tosin vaunut on tän muksun jälkeen olleet käytössä 8 vuotta, joten ei niitä kehtaa myydä...
Näimmä paljon höpölöpöä... Ei nukuta... Eilen meillä oli lapsibileet, ihanasti pieniä paljon ja kavereita ympärillä. Myöhään meni ja aikaisin herättiin, päivällä otin parit torkut ja nukahdin lapsia nukuttaessa ja nyt ei nukuta yhtään.... Mulla on rytmit aivan sekaisin, en ole kahteen viikkoon ollut ennen yhtä nukkumassa kun muksutkin nukkuu aamulla 9-10. Miten saisi tän meidän elämän raiteilleen ;)
Nyt mut kyllä ajoi sängystä ihme kipu häntäluun seutuvilla, ei ollut liitoskipuja. Päätä jomottaa ja nokka on aivan tukossa, saatiin roppakaupalla uusia pöpöjä eilen kun kylässä oli 3 nuhaista muksua.
Nyt jätän teidät rauhaan... Ai niin, masussa menee hyvin :)
Maaria 28+5
Moi ja hyvää uutta vuotta kaikille!
Ei olekaan tullut aikoihin oltua koneella, kun oltiin joulu ja vuodenvaihde reissussa! Uskomatonta tosiaan, että ollaan jo 2008 vuoden puolella ja niinpä laskettuun aikaankin on taas lyhyempi hetki enää aikaa.
Täällä on mennyt hyvin viime päiviä lukuunottamatta. Iski nimittäin uudenvuodenaattona kunnon oksennustauti. Oltiin vieläpä pohjoisessa kyläilemässä, mutta onneksi eilen pystyttiin lentämään kotiin suunnitellusti. Tämän päivän olen keräillyt voimia ja pian menen lääkäriin. Saa nähdä, määrääkö töihin vaiko saikkua jatkamaan!
Vatsa kasvaa ja vauva on kova touhuilemaan. Lisäksi mies on ihanan innostunut odotuksesta! Kunhan siis oma olo voimistuu, niin kaikki on kivasti!
Mukavaa viikon jatkoa kaikille!
Nakero08, 27+6
Huh! Nakero: ei käy kateeksi, oksennustauti on niitä viheliäisempiä tauteja! Joskus kun on iskenyt koko porukkaan yhtä aikaa, niin ei siinä ole kyllä itku kaukana.
Minäkin sain sitten aikaiseksi varata ajan tuohon sokerirasitukseen. Lähete laitettiin jo marraskuussa, mutta nyt vasta sitten sain aikaiseksi ja ensi perjantaina on aika. Ottaa pannuun jo etukäteen, kun tuntuu ihan turhalta koko koe. En usko että minulla mitään noissa arvoissa kuitenkaan on. Vannomatta tietenkin paras.
MInullakin on sattunut nyt normaalia enemmän tuonne alavatsaan ja nivusiin. Käveleminen on yhtä tuskaa. Tänään sitten kun kävin hierojalla niin eikös meidän auton ovet taas olleet jäässä ja jouduin lopulta kiipeämään takapenkin kautta ulos. Pikkasen vihloi alapään seudulla tuo voimistelu! Sen jälkeen vihlominen lisääntyikin. Muutenkin vatsa painaa jo ihan hirveästi. Mies sanoi, että näytän jo siltä kuin odottaisin vitosia.
Huomenna olisi taas äitipoli, jossa katsotaan ultralla tätä meidän poikkeavaa vauvaa. Saa nähdä onko mitään muuttunut tai näkeekö jotain paremmin. Vähän jännittää tuokin.
ulpulle tsempityksiä huomiseen ultraan!
Itse tässä mietin josko huomenna soittais neuvollaan vähä neuvoja kun tuntuu nuo supistelut päiväpäivältä lisääntyvän ja tulevan kipeämmiksi joka päivä :o( maha painaa jo aika alhaalla ja vähän pelottaa kuinka pitkälle tässä nyt päästään ennen synnytystä.
Joutaisi vauva pysyä vielä viikkoja masussa piilossa.
Joku poti oksu tautia :o( voimia sinne myös!
Meillä tämä kuumetauti alkaa jo käydä hermoille kun edelleen vain on lapsilla kuume yli 39´c ties kuinka monetta päivää ja senhän tietää kun terveyskeskukseen yrittää soittaa niin eipä vähällä heru aikoja kun on tämä flunssa aika.... huoh!
niiloakseli rv 30+2
Mulla on jäänyt tänne kirjoittelu kokonaan, kun on tuonne yhteisöön tullut kirjoiteltua.
Kuulostaa hurjalta tuo Maarian yllättävä lasku. Meitä nyt ei varmaan tuollainen lasku yllätä, mutta just laitettiin vetämään lainamuutoshakemus eli tarkoitus ois lyhentää lainaa enemmän kuukausittain. Maksuerä nousee liki 170e eli tuntuu jo varmaan vähän.
Vauvan tavaroista
- Esikoinen söi ensimmäiset kolme kuukautta vain lypsymaitoa ja Ainun sähkökäyttöinen RINTAPUMPPU oli todella runsaalla käytöllä. Ostin sen vasta kotiuduttuani. PULLOJA meillä sitten oli todella paljon, mutta mä en niitä pahemmin keitellyt. Tiskailin ja pesin koneessa.
- SITTERI oli aivan ehdoton kunnes lapsi alkoi nousemaan istumaan. Sen jälkeen saikin sitterin kaadettua. HYPPYKIIKUSTAkin meidän napero tykkäsi kovasti. Siihen laitoin usein siksi aikaa, että sain vaikkapa ruuan laitettua rauhassa =)
- VAUNUJA ilman en olisi varmaan selvinnyt. Ne kyllä vaihtuivat noin puolen vuoden iässä matkarattaisiin. Päikyt nukkui partsilla vaunuissa.
Mulla on masu kasvanut kiitettävästi ja asukki on todella aktiivinen. Ensi perjantain neuvolassa sovitaan pelkopolikäynneistä sen verran kuin neuvolassa niitä pystytään sopimaan. Nimien pohdinta on kovassa käynnissä. Pojalle nyt on oikeastaan nimi olemassa, mutta tytön nimi on vähän vaikeampi =)
Mukavaa vuoden vaihdetta kaikille. Koitan tästä edes vähän aktivoitua.
Iglu rv28+0 sekä esikoinen 1v9kk