salikätilö kyselee varovasti
mitä neuvoloissa nykyään puhutaan imetyksestä, panostetaanko siihen paljon vai? entäs itse synnytyksestä? tai onko synnytysvalmennus aina eri, esim sairaalassa?
Kommentit (16)
Itse olin yllättynyt, ettei imetys ollutkaan niin helppoa. Minulla on todella pienet rinnat ja olemattomat rinnanpäät. Kaipailin imetyksen kanssa apua synnärillä, mutta aika nihkeästi sitä sain. Mahtoiko johtua siitä, että olen ammatiltani sairaanhoitaja ja osaston henkilökunta tunsi minut.
ja ainakin siinä neuvolassa missä olen töissä, ei tuputeta kiinteitä ennen 6 kk ikää, toisaalta jos äiti haluaa aloittaa niitä 4 kk iässä niin ei tyrmätä sitäkään ajatusta.
Synnytysvalmennus yleensä sairaalassa, neuvolassa on perhevalmennusta joss käsitellään perhedynamiikkaa ja ihan käytännön vauvanhoitoa, vauvan rytmejä ym.
neuvolassa ei kysytty oikein mitään, ehkä siksi, kun maitoo riitti. Tää vuonna 2006
Mulla ainakin kättärillä tuettiin imettämisessä tosi hyvin. Käytiin moneen kertaan katsomassa, että homma toimii jne.
NKL tuettiin hyvin imetystä ja opastettiin, neuvolassa ei asiasta puhuttu mitään. Ei nyt (vko 38) eikä esikoisen kanssa ( 3v).
Synnytysvalmennus mikä neuvolassa saatiin oli ihan daiju. Sieltä vaan tuli pelkoja lisää kun listattiin pahoja synnytyksiä ja kerrottiin hirveyksistä mitä voi sattua mistä et olisi muuten edes tiennyt.
Ja sitten oli joku jumppaosio mikä oli kanssa daiju.
mutta nää oli siis 3v sitten kun esikoinen syntyi.
Mitään oikeeta käytännön asiaa ei neuvolasta saanut, enemmänkin Naikkarilta sai hyvän mielen ja rohkeutta. Siksi mennään sinne nytkin vaikka asutaan Kättärin vieressä.
Enemmän olen saanut ohjeita vähentää imetystä ja lopettaa imetyksen. Nuo jälkimmäiset siis kun lapsi on ollut vuoden ikäinen. Olen imettänyt nyt 1v7kk lasta siitä eteenpäinkin, ohjeista huolimatta (syö siis muuten ihan tavallista ruokaa ja juo maitoa nokkamukistakin).
Sairaalassa imetys neuvoja annetaan, joskaan ei ainakaan minun kohdallani kovinkaan hyvin. Onneksi löysin itselleni sopivat imetys asennot ja tavat itse.
Keskimmäistä imettäessäni minulle tuli rintoihin (ja käsitaipeisiin) allergista ihottumaa rintamaidosta. Minulla on lievä maitoallergia, mutta voin esim. käyttää kahvissa tavallista maitoa. Kyselin ihottumasta neuvolassa, mutta sain vain neuvon laittaa Bepantten (tai joku sinnepäin) rasvaa ihottumaan. Ei se rasva auttanut, vaan jouduin lopettamaan koko imetyksen vauvan ollessa 3kk. Kolmannen kohdalla käytin yleensä (lasten maitoallergian takia) laktoositonta maitoa, minkä vuoksi ihottumaa.
Sain vahingossa selville ihottuman syyn, kun käytin poikkeuksellisesti kahvissani tavallista maitoa ja sama ihottuma ilmestyi jälleen, poistui kun lopetin tavallisen maidon käytön.
Maitoallergiassa ollaan allergisia maidon proteiineille, ei laktoosille (eli maitosokerille).
Ainakin täällä Helsingissä neuvolatoiminta on vähän niin ja näin. Hoitajat vaihtuvat kesken raskauden seurannan ja monelta tuntuu olevan työmotivaatio hukassa. Esim kohdunpohjankorkeus mitataan vain painamalla kädensyrjällä vatsanpäältä. Ei siis tunnustella kohtua sivuilta ja ihan vaan arvataan, että paljonko on mitta. Tuntuu turvattomalta, kun eivät mittaa luotettavalla tavalla huolella. Toista oli vielä vuonna 2003. Aion antaa tästä palautettakin.
Ei sanottu kuin että jos haluaa imettää, niin synnärillä auttavat. Synnytyksestä sanoivat että varaa aika oman sairaalan synnytysvalmennukseen, siellä kertovat.
Vierailija:
Esim kohdunpohjankorkeus mitataan vain painamalla kädensyrjällä vatsanpäältä. Ei siis tunnustella kohtua sivuilta
Ei mulla ainakaan koskaan ole tuossa vaiheessa sivulta paineltu, vaan tatsan päältä painettu ja mittanauha kulkee siitä alas.
t. ei helsinkiläinen
perhevalmennuksessa puhuttiin imetyksestä jonkin verran. Pääasiassa kehotettiin tutustumaan äitiyspakkauksessa olleeseen oppaaseen. Käytännön opastaminen tapahtui pääasiassa synnytyssairaalassa, neuvolassa jatkossakin lähinnä kysyttiin, " imetätkö?" . Eli tässä asiassa sairaalalla oli suurin merkitys, tai itse asiassa itseopiskelulla.
Synnytys käytiin läpi sairaalan valmennuksessa.
Toisen lapsen aikana ei imetyksestä puhuttu missään, luotettiin kai, että odsaan homman (osasinkin). Synnytys käytiin läpi sairaalan valmennuksessa.
Sairaalalta olisin itse asiassa toivonut enemmän käytännön opastamista, esim. eri imetysasennot, imetystyynyn käyttö (en koskaan tajunnut, miten sen saa toimimaan), ergonomia, rintojen hoito, imuotteen korjaaminen jne. jne. Kaikki asioita, jotka molemmilla kerroilla opiskelin itse kotona äp:n oppaan ja netin avulla.
Ei kannata turhaan yksin murehtia jos imetys ei onnistu tai jokin askarruttaa siinä. Sen takia ne hoitajat on sielä että auttavat tarvittaessa.
Mulla takkusi imetus heti alusta ja jouduin käyttämään rintakumia. Käskivät vaan heittää rintakumin pois, kun kuulemma maidon tulo ehtyy, no en heittänyt ja imetin " kumilla" lähes vuoden.
Synnytysvalmennusta ei ollut minkäänlaista, säästösyistä kuulemma.
Näin Keski-Suomessa
Melkein meitä ainakin " painostettiin" aloittelemaan kiinteät jo 5 kuisena neuvolassa.