Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauheat ovulaatiokivut; onko normaalia?

28.12.2007 |

Ovulaatiokivut eivät nyt niin kauheasti liity taaperoihin, mutta heidän äiteihin kuitemkin:-). Eli saan varmaan nopeiten vastauksia tämän palstan kautta...Toivottavasti ainakin...

Eli kärsin nykyisin aivan mielettömistä ovulaatiokivuista tai ainakin oletan niiden liittyvän ovulaatioon, koska ilmaantuvat kierron puolivälissä.

Eli taustaa hieman; nuorempana (lue ennen lapsia) kuukautiset olivat säännölliset 28 päivää ja suht kivuttomat; ovulaatio meni huomaamatta. Minulla oli yksi keskenmeno ja sitten synnytin 2 lasta (3 & 4 vuotiaat nyt). Nuorimman jälkeen minulle laitettiin hormonikierrukka, ah sitä ihanuutta; menkatkin tuli n.3kk välein todella niukkoina kivuttomina. Hormonikierrukka poistettiin noin puoli vuotta sitten ja sen jälkeen olen kärsinyt noista kivuista. Eli kierto on nykyisin n. 24-26 päivää ja nuo kivut ilmaantuvat kierron 14.päivänä. Ensin menkkamaista jomotusta, joka yltyy ja kipukohtaus kestää pari tuntia ja lopulta niin kova, etten meinaa pystyä kävelemäänkään. menkkojen aikaan taas ei oikeastaan kipuja ole. Mutta nämä " välikivut" ovat todella sietämättömät. Onkohan tämä normaalia? Kertokaa onko muilla tämmöistä; voiko tämä olla oire jostain vakamammasta? Gynelle pitäisi kai varata aikaa, kun uusi vauvakin olisi tervetullut ja biologinen kellokin tikittää....

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana kierto kesti 33-90 päivää ja vakiintui lasten saannin jälkeen noin 29 päivään. Aiemmin oli kovat kuukautiskivut, nykyään ovulaatiokipu. Kipu tulee aina pari päivää ovulaation jälkeen ja aina samalle puolelle, oikean munasarjan kohdalle. Kipu on voimakkaampaa kuin kuukautiskivut aikoinaan. Olen itse päätellyt, että kipuileva kohta on keltarauhanen. Gynellä olen tästä puhunut muutamankin kerran, mutta mitään selvää vastausta en ole saanut. En edes siihen, että voiko ovulaatio olla joka kierrossa samalla puolella.

Ei tästä siis sinulle ollut apua. Vuotohan yleensä alkaa 14 päivää ovulaation jälkeen, joten tuohon " keltarauhasteoriaan" sopisi sinunkin kipusi.

Vierailija
2/10 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa pohtinut tota samaa muutosta, en mitään alkanut tutkituttamaan koska ei vaikuttanut hedelmöittymiseen. (Kk:t siis muuttuivat tokan lapsen jälkeen kivuliaista kivuttomiksi ja ovulaatio päinvastoin.) Ainakin oli helppo tietää ovisajankohta ja siitä pahimmasta kipukierrosta tärppäsi kolmonen.

Muakin hiukan mietitytti oisko jotain ikävää syytä mutta " kiva" huomata että muilla samaa. Oiskohan näillä meiän tapauksilla jotain kaavaa: lapsiluku, ikä tms. Eikä ihminen tietty robotti ole, miksei sitten tuohonkin systeemiin tulisi muutoksia ajan myötä.

Hellu70:

Ensin menkkamaista jomotusta, joka yltyy ja kipukohtaus kestää pari tuntia ja lopulta niin kova, etten meinaa pystyä kävelemäänkään. menkkojen aikaan taas ei oikeastaan kipuja ole. Mutta nämä " välikivut" ovat todella sietämättömät. Onkohan tämä normaalia? Kertokaa onko muilla tämmöistä... kun uusi vauvakin olisi tervetullut ja biologinen kellokin tikittää....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorempana, ja ennen lapsia muistan tasan yhden kerran, jolloin oli kova ovulaatiokipu, olin silloin lähes varma, että umpilisäke on puhjennut, kunnes kipu alkoikin hellittää. Minulla oli tavallinen gynetarkastus parin päivän päästä, ja tuon puolen munasarja oli tarkastuksessa todella kosketusarka, ja kerroin kivusta, johon gyneni totesi sen olleen ovulaatio, joka todellakin voi tapahtua joka kerran vain toisessa munasarjassa, ei välttämättä edes vaihdellen.

Lasten saannin jälkeen oviskipu on tullut selvemmäksi ja kovemmaksi, jopa niin kovaksi kuin kuvailit itse.

Olen itse pystynyt määrittelemään tuon ovulaatiohetken juuri sen kivun perusteella, mutta viime raskautta tai sen alkamista haittasi keltarauhasen vajaatoimintahäiriö: ennen kuukautisia tuli 2-4 pv tiputteluvuotoa, hyvin niukkaa ja rusehtavaa. Sain hoidoksi lugesteronin ja tärppäsi oviskipuineen sama tien.

t. Dorisday

Vierailija
4/10 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kovat kuukautiskivut kylläkin, ja lasten saannin jälkeen päinvastoin.

Sori sekoilu, yksikätisenä vaavia imettäessä;-)

Vierailija
5/10 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuipa sopivasti tämä keskustelu, just olen miettinyt pääno puhki tätä asiaa ja loppuviikosta ajattelin varailla aikaa gynellekin. Edellisestä kerrasta kun on IHAN liian kauan.

Niin, voikohan tuo oviskipu kestää jopa pari kolme päivää? mulla se on sellaista kuukautiskipua muistuttavaa, mutta toispuoleista. toisaalta tulee mieleen raskausajoilta harjoitussupistelut. Menkat mulla on nyt taas ihan epäsäännölliset, niinkui oli nuorempanakin. Mulla on kaksi lasta ja mielestäni jossakin vaiheessa kierto oli aika säännöllinenkin mutta nyttemmin taas epäsäännöllinen ja pitkä kierto. Ehkäisynä meillä on nyttemmin kortsu kun en halua mitään hormonaalisia juttuja.

Vierailija
6/10 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä koittaa saada aikaiseksi sen ajanvaraus gynelle...

Vierailija
7/10 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin oli sellaista menkkamaista jomotusta toisella puolella ovulaation aikoihin, mutta nyt toisen lapsen jälkeen on tullut ihan hirveä kipu vielä lisäksi, joka menee kyllä ohi nopeasti onneksi (muutamassa tunnissa). Omalta gyneltä asiaa kysyin, ja hän epäili että tämä kova kipu johtuisi siitä että kun se iso follikkeli (?) puhkeaa, sen sisältämä neste saattaa mennä vatsakalvoille ja tämä sattuu. Ja se " tavallinen" jomotus johtuisi vaan kasvavasta follikkelista.

Vierailija
8/10 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana, ennen lapsia varsin kivuliaat paripäivää siinä puolivälissä kiertoa. Nyt meillä lapset 4v 2v ja 9½ kk ja olen kyllä aina tuntenut milloin ovulaatia on. Menkkamaista jomotusta ja sitten se kipu yltyy niin, että tuntuu kuin viiltäisi tuolta peräsuolesta.

Välillä kivuliaampaa ja toisinaan vain sellaista menkkamaista jomotusta.

Nuorena kärsin kivuliasta kuukautisista joihin minulla oli ihan lääkkeetkin.

Se vaiva meni kyllä lasten myötä onneksi ohi.

Vierailija
9/10 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen sattumalta asiaa miettinyt.

minulla(kin) ovulaatiokivut alkoivat lapsen saamisen jälkeen. ikinä aiemmin en ovulaatiota tuntenut. nyt olen vajaan neljän vuoden ajan tuntenut, en kuitenkaan joka kerta. joskus ovulaatio sattuu niin kovaa, että olen vessan lattialla kontallani ehkä vajaa puoli tuntia. olen jostakin lukenut, että jotain nestettä tosiaan menisi vatsakalvoille. mut miksi sitä ei kinä mennyt ennen synnytystä, olihan mulla menkat melkein 15 vuotta ennen synnytystä.

viime kerralla kipu oli niin voimakasta, että olen ajatellut mennä gynen puheille, varsinkin kun viime kerrasta on liikaa aikaa ja toisaalta myöskään lasta ei ole toiveista huolimatta kolmeen vuoteen kuulunut. ovulaation tunteminen ei auta raskautumistoiveissa, koska joskus saatan olla ovulaation jälkeenkin niin kipeä, että yhdyntää ei tosiaan tee mieli. ei aina ja toisaalta olen ovistikkujenkin kanssa yhdyntää ajoittanuta, mut eipä silti ole tärpännyt.

mut meitä ovulaatiokipuisia on siis enemmänkin.

Vierailija
10/10 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapseni jälkeen aloin kärsiä ovulaatiokivuista. Ne kestivät useita päiviä, joskus jopa kuukautisten alkuun saakka. Kuukautisten myötä sitten helpotti. Myös vuoto oli todella runsasta. Lähdin lopulta asiasta lääkäriin. Lääkäri epäili ensin myomaa ja kohtu tuntuikin päällepäin pönköltä. Ultrassa nähtiin kuitenkin, että myomaa ei ollut. Kohdun seinämä sen sijaan oli todella paksu. Lääkärin tulkinta oli adenomyoosi, eli kohdun limakalvo kasvaa ympäröivän lihaskudoksen sisään. Tila ei ole vaarallinen, ei aiheuta hedelmättömyyttä eikä mitään. Sen sijaan juuri kipuja ja runsaita kuukautisia. Lääkärin mukaan hoidoksi riittää ehkäisypillerit, joita aloin sitten syödä. Lääkäri sanoi, että netistä löytyy kyllä aiheesta pelottavaa kirjallisuutta, eli että kohtu pitää lopulta kipujen vuoksi poistaa, e-pillerit eivät tehoa jne. niin kuin todella löytyykin. Mutta hänen mukaansa pillerit auttavat ja ainakin minulla ovat auttaneetkin. Teinä menisin lääkärin puheille, kipujen syy on hyvä selvittää.