Mieletön väsymys keskiraskaudessa
Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta, että keskiraskaudessa (nyt rv. 15+), on ollut aivan mieletöntä väsymystä? Ei jaksa tehdä yhtään mitään, pakko vaan maata. Neuvolassa huomasivat, että hemoglobiini on tippunut rajusti, joten aloitin rautatabletit, tästä on nyt vasta neljä päivää. Kuinka nopeasti raudan voi odottaa vaikuttavan?
Nukun myös tosi huonosti, heräilen miljoona kertaa aamuyöllä ja uni on levotonta ja katkonaista jokaikinen yö. Silläkin lienee vaikutusta.
Harmittaa vaan, että kun tämän keskiraskauden piti olla muka niin energistä aikaa, mutta hyvä, jos jaksan käydä suihkussa... :(
Vai pitääkö huolestua? (Missään oppaissa tai kirjoissa ei tunneta väsymystä tässä vaiheessa, vain loisto-olon hehkutusta....)
Kommentit (7)
Ja muista syödä hyvin, ja terveellisesti. Sekä juoda riittävästi. Sekin auttaa hieman=)
MInullakin kauhea väsymys ja huono hemglobiini. Tietänet varmaan, mitä raudan kanssa ei saa ottaa, kalkki tai maitotuotteethan ovat ne pahimmat. Tyhjään vatsaan otettaessa tai jonkin c-vitamiinipitoisen kanssa rauta imeytyy parhaiten. Voisin veikata että jos rauta imeytyy hyvin, niin parin viikon päästä olisi jo pirteämpi olo. Itsellä myös nosto-operaatio käynnissä. Minulla vaan on ennenkin ollut ongelmia imeytymisen kanssa, eikä ole tahtonut hemoglobiinin nousta rautakuurista huolimatta.
Siis niin tolkuton, että kahdessa ekassa raskaudessa sain sairaslomaa 1-2vk, jolloin vain nukuin! Tässä kolmannessa raskaudessa en hakenut kun oli niin paljon töitä, ja väsymys hellittikin, mutta vain tullakseen myöhemmin takaisin. Nyt siis rv31+3 ja kolmisen viikkoa olen ollut taas aivan raato! Nyt aion olla vielä 7pv töissä ja sitten hakea sairaslomaa viimeisille päiville.
Eli munkin olisi kai kannattanut levätä puolivälissä. Lääkärit eivät ole osanneet sanoa miksi minua aina väsyttää silloin, mutta neuvolan täti sanoi, että se on tosi yksilöllistä koska väsymys iskee. Mä olen ollut kyllä alkuraskauksissakin väsynyt, mutten likimainkaan niin väsynyt kuin puolivälissä.
Eli sairaslomalle vain jos siltä tuntuu! Niin, ja mulla on ollut kaikki raskaudet läpeensä hb n. 130-145 joten sekään ei selittänyt mun väsymystä. Mutta sairaslomalle pääsin kun asiasta lääkärille mainitsin. Kun ei jaksa, niin ei jaksa.
väsymyksen osalta, alusta loppuun asti. Nukuin vain kaiken mahdollisen ajan, ja mieliala oli sen mukainen, eli todella alavireinen. Mulla on aina ollut hemoglobiinin kanssa ongelmia, ja raskauksienkin aikana se on vain laskenut. Onneksi tämä neljäs raskaus on ollut väsymyksen osalta helpompi, itseasiassa olen ollut melko pirteä! Kuulemma pienikokoisia naisia saattaa väsyttää enemmän masuvauvan kasvattaminen.
Padmi rv 19
Alussa, n. viikoille 14 väsy oli aivan älytön, sitten meni parikin kuukautta ihan älyttömän pirteänä, ja nyt on rv 33+1 ja voisin vaan nukkua. Eli mulla keskiraskaudessa ei niinkään väsyä ollut, vaan alussa ja nyt lopussa. Keskiraskaudessa auttoi veriletut, kun en rautatabuja voinut syödä kun vetivät olon niin heikoksi. Nyt eivät enää auta nekään, ja tulee koisattua kevyitä 12h yöunia... Noo, ajattelen niin että parempi nyt vähän varastoon jos helmikuussa sitten jäävät yöunet vähiin...:) Mutta tosiaan suosittelen aimoannosta rautaa. Ja ulkona liikkuminenkin piristää jonkinverran, jos vaan olisi paremmat säät...:/
Nyt tässä raskaudessa alkuraskauden väsymystä ei oikeastaan lainkaan! mutta nyt rv 14 ja juuri heräsin 3 tunnin päiväunilta.. Nukuin viime yönä 11 tunnin yöunet :)
Nyt on kyllä energinen olo :)
Mutta mielestäni ihan normaalia voi tuo väsymys olla.
Raudan nousussa saattaa mennä tovi kyllä.
Varmaankin viikko pari.
Muista ottaa rautavalmiste aina esim tuoremehun tai jonkun muun c-vitamiinia sisältävän kanssa.
Älä ota kahta tuntia ennen ja jälkeen MITÄÄN maitotuotetta, heikentää tosi paljon raudan imeytymistä.
Onko rauta tbl pakkauksessa ohjeena 1-2 tbl/ vrk.
Jos on niin voisit ottaa sen 2 tbl nyt muutaman päivän ajan ja sitten vähentää tuohon yhteen. Jos vatsa kestää ;)
Jokaisen raskaus on omanlainen. Mä olen ollut väsynyt koko raskauden ajan. Vähän kaikenlaista vaivaa, enkä ole ollut loisteliaassa kunnossa missään vaiheessa. Että se niistä oppaista..
Neuvolassakin ihmeteltiin väsymystäni, koska hemoglobiinikaan ei ollut tippunut kovin rajusti, alaspäin kuitenkin meni koko ajan.. Väsymys alkoi pikkuhiljaa helpottaa kun jäin rv28+ sairaslomalle töistä ennen aikaisten supistusten takia. Nyt alkaa väsymys olla siedettävää, tosin muuten on aikas tukala olo.
Omasta kokemuksesta siis tiedän, että oppaat ym. kirjat ovat vain ohjeistusta. Jokainen tuntee ja kokee raskauden omalla tavallaan. Elät sen mukaan nyt miltä tuntuu, stressi pahentaa kaikkea. Koita rentoutua jouluksi=) Otat torkut joka välissä kun pystyt, niin mäkin meinaan=)
Rauhallista joulua!
Kirppunen rv 36+3