Apua! 2-vuotias ei juo maitoa!
Meillä on 2v3kk:n ikäinen poika, joka on syönyt rintamaitoa noin 2 vuoteen asti. Vieroittamisen jälkeen hän ei suostunut juomaan lehmämaitoa eikä syömään mitään jogurtteja, juustoa, rahkaa yms. maitotuotteita. Siis hän ei syö YHTÄÄN MITÄÄN maitotuotetta. En tiedä, miten voisin opettaa häntä juomaan ainakin maitoa. Olen joskus paniikissa, mitä tehdä. Neuvolassa sanottiin, että antakaa kalkkijauhetta. Mutta tämäkään ei meillä onnistu.
Poika juo vain vettä ja mehua. Yritän koko ajan selittää hänelle, että maito on terveellistä ja että hänen pitää kasvaa. En voi pakottaa häntä väkisin juomaan maitoa. Mitä voisi tehdä?
Onko kenelläkään samanlaisia lapsia? Mitä te teette?
Kommentit (5)
Kiitos vastauksestasi! Meillä on myös toinenkin ongelma, koska poika syö hyvin vähän, ei syö keittoja, ei muhennoksia, eikä mitään, johon voisi laittaa kalkkijauhetta. Jos hän syö puuroa, niin pari teelusikallistakin on yleensä minulle suuri ilo. Yritän laittaa pari kertaa päivässä kalkkia puuroon, mutta se ei välttämättä tule syödyksi.
Tosi hankala tapaus, olen väsynyt taistelemaan hänen kanssaan, vaikkapa ymmärrän, ettei taistelu auta. Tämä on kyllä ihan frustroivaaa, kun laitan ruokaa kolme kertaa päivässä ja se jää aina pöydälle. En tiedä, olenko sellainen pessimisti. Miestäni tämä tilanne ei haittaa, vaikka poika ei saisi kalkkia lainkaan. Minulle tulee tosi huono omatunto, kun hän ei saa tarpeeksi kalsiumia.
meillä tyttö 2v1kk, syönyt calcichew aplarin makuisia tabletteja kohta melkein vuoden - ensin jaettuna kahteen osaan (ovat aika isoja), nyt kokonaisena. Tyttö mieltää ne varmaan samanlaiseksi herkuksi kuin namut ja xylitol-tabletit. Jos saa koko purkin käsiinsä syö useamman ja suuttuu kun otetaan pois :-)
Sinuna en edes yrittäisi pakottaa maidon juomiseen (tai maitotuotteiden syömiseen). Kuten joku edellinenkin sanoi voi kyseessä olla allergia, ja silloin luonto on hoitanut homman niin, että poikasi systemaattisesti kieltäytyy maitotuotteista. Aika voi korjata tämänkin allergian, mutta älä pakota....
Kalkkitabletin antaminen ei vielä onnistunut, mutta yritän joka päivä. Poika ei tykkää mistään nameista eikä makeisista, niin siinä mielessä tabletit eivät kiinnosta häntä. Mutta pitää kuitenkin keksiä jotakin, toivottavasti joskus se onnistuu! (Yritin kerran antaa väkisin, asia loppui itkuun ja huutoon. En kyllä tee sitä uudestaan).
Kiitos vielä kerran kaikille vinkeistä!
Käsittääkseni esim. soijatuotteista. Kannattaisiko kokeilla jotain hyvänmakuista soijajuomaa tai jogurttia? Niistä ei tule masu kipeäksi, jos maitotuotteista vaikka tulee.
Meilläkin tämä on tuttu ongelma, mutta kun kuitenkin mannapuuro ja kaakao menevät, kuten myös jogurtti ja rahka, niin pärjäillään ilman kalkkitabletteja toistaiseksi.
Meillä esikoinen on myös välttänyt maitoa ja maitotuotteita aina. Tai oikeastaan alkoi vähentämään maidon juontia reilusta vuotisesta, kun vastikkeista siirryin tavalliseen maitoon. Samalla alkoi oireilla kovilla iltayö itkuilla ja ilmavaivoilla. Aikani tilannetta katsottuani jätin maidon kokeeksi pois ja niin parani yöunikin. Koskaan poika (nyt jo iso) ei ole vapaaehtoisesti juonnut maitoa ja tonne 10v tietämille kieltäytyi myös jätskistä, kaakaosta, jugurtista ym. kovat juustot kelpasi. Sitten pikkuhiljaa alkoivat maitotuotteet kelvata, mutta edellenkään hän ei syö rahkaa, kermaavaahtoa sisältäviä leivonnaisia tai juo maitoa (kaakao kelpaa). Luulen, että taustalla on ollut jonkin tasoinen maitoallergia, joka on lauennut vasta tossa esimurrosiässä. Laktoositestit tehtiin ja niissä ei todettu mitään eikä oireita tullut.
Anna pojalle kalkkia ja lopeta maidosta riitely, hyvin pärjää ilmankin. Kalkkitapletteja on ihan kivan makuisia (mm mustaherukka) tai sitten jauhon voi sotkea muroihin tai puuroon tai vaikka ruokaan.