Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jouluruokaa raskaana?

22.12.2007 |

Hei kaikille ja hyvää joulua! Raskauden ajan syömisistä liikkuu niin paljon juttuja mitä ei saa ja mitä saa syödä. Tehtäisiinkö yhdessä lista niistä mitä saa ja mitä ei niin itsellekkin tämä asia vähän selvenis. Kaloista en juuri tiedä mitään...

Lanttulaatikko (saa syödä)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tuoregraavattua voi syödä.

mätikin taisi olla " kiellettyjen" listalla, siinäkin listeriavaara (koska ei kypsennetty).

itse en kovin hysteerinen suositusten suhteen ole, luulen että oikeasti suuremman riskin sairastumiselle saattaa aiheuttaa esim katkennut kylmäketju.

maksalaatikkoakin voi hyvällä omallatunnolla satunnaisesti syödä, " kokonainen" maksa ei taida olla tyypillinen jouluruoka (kun kerran niitä tässä ketjussa mietitään).

Ruokaisaa joulua :-)

Vierailija
2/16 |
22.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välttelen seuraavia ruokia joulupöydässä:

- Graavilohi (ellei itse graavattu ja aivan tuore)

- Mäti

- Raaka kala

- Alkoholipitoiset juomat, esim. terästetty glögi

- Maksapasteija

- Puoliraa' at lihat, esim. alkupalaporot yms.

Onneksi kinkkua ja suklaata saa vetää niin paljon kun huvittaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vältän:

-vakuumipakattuja graavi- ja kylmäsavukaloja (en tosin vielä tiedä, mistä anoppi on kalansa hankkinut, kun ei olla vielä " ruokapaikassa" , joten en ole voinut kysyä, omien vanhempieni luona minä graavaan itse tuoreen kalan, joten sitä syön)

-homejuustoa (no en sitä muutenkaan olisi ikinäkään syönyt, koska ei kuulu " herkkuihini, eli en tykkää.. =] ihme juusto muuten, toiset söis vaikka kuinka ja toiset ei pysty palaakaan edes maistamaan ilman kyökkimistä! =])

Ehkä maistan vähän:

-anopin itsensä tekemää maksalaatikkoa (vaikka maksaruoatkaan eivät kuulu niihin suurinpiin herkkuihini..ehkä ruokalusikallinen menee alas)

-mahdollisesti pieni määrä viiniä ruoan kanssa (siis korkeintaan se 12cl)

Niin, ja muita ruokia syön ihan hyvillä mielin: rosollia, muita salaatteja, kinkkua, savukalaa, mahdollisesti tarjolla olevaa savulihaa, laatikoita.. mitäköhän vielä sieltä perinteisestä joulupöydästä löytyy?!

Silliä en syö, koska siitäkään en ole ikinä tykännyt.. =]

jonttu rv 33+4

Vierailija
4/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö? Aika monessa jouluruuassa taitaa olla majoneesia, salaateissa ainakin ... : /

Vierailija
5/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoneesia olen syönyt koko raskauden ajan ja mitään ei ole mulle ainakaan tullut.

Minä aion syödä tuoretta graavilohta,vähän silliä,paljoa ei uskalla kun minulla iltasin turvotusta.

Hauskaa joulua!anna_liisa 33+4

Vierailija
6/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sellainen kaupan vakuumipakattu? Tekis niin mieli...

Vierailija
7/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki vakuumipakatut ovat kiellettyjä!

Itse jätän kaikki kalat tänä jouluna laittamatta, onhan tuota ruokaa muutenkin niin paljon... Eli meillä syödään kinkkua, laatikoita ja rosollia. Enkä kyllä muuta jaksaisi laittaakaan...

Vierailija
8/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuat joiden valmistukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota tai joita on syytä välttää raskaana ja imetettäessä.

Ruoka-aineiden käyttöä koskevia suosituksia raskaus- ja imetysaikana:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…

Lähde Espoo.fi (Espoon kaupungin sivut)

Vierailija
9/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tarkoitatko kylmäsavusiikaa vai lämminsavusiikaa?

Lämminsavusiikaa voi syödä (=kypsää kalaa).

Majoneesia voi syödä raskausaikana. Sen valmistukseen käytetään öljyä, kananmunaa, etikkaa ja mausteita. En ymmärrä miksi sitä ei saisi syödä, eipä siinä ainakaan listerian vaaraa ole. Jos joku vaara on, niin lähinnä salmonellan vaara (kuten kananmunassa muutenkin), mutta teollisesti valmistetut majoneesit ovat kyllä nykypäivän Suomessa niin huippuluokkaa, että hyvillä mielin uskaltaa hampurilaisia Hesburgerissa syödä, sekä kotona tehdä majoneesipohjaisia salaatteja. Ja tietenkin kaikkien ruokien valmistuksessa/säilytyksessä pitää muistaa oikeat hygieniatavat ja oikeat säilytyslämpötilat, eikä seisottaa " kylmiä ruokia" lämpimässä ruokapöydässä liian kauaa (=tunteja). Internetistä löytyy googlettamalla myös niitä " uskottavia" sivustoja, joista löytyy tietoa hygieniasta ja oikeista säilytyslämpötiloista sekä käsittelystä.

Lämmintä Joulumieltä kaikille ja herkullisia hetkiä joulupöydän antimien kimpussa! =] Toivottavasti kilot, joita joulun aikana mahdollisesti meille kaikille tulee, lähtevät myös vaikka tulevan synnytyksen yhteydessä.. =]

jonttu rv 33+5

Vierailija
10/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on maksaa niin vähän ja A-vitamiinipitoisuuskin on pienempi kuin 1980-luvulla. Kokomaksasta tehtyjä ruokia ja maksalaatikkoa ei edelleenkään suositella.

Itse jätän väliin graavatut ja kylmäsavukalat sekä mädin. Purkkisilliä saa syödä. Katkaravuista en ole varma, joten jätän väliin. Kypsennettyjähän ne kyllä on, mutta periaatteessa en syö pakastettuja teollisesti valmistettuja ruokia/vihanneksia/marjoja, jos ne on vain sulatettu, eikä ole kuumennettu.

Lisäksi skippaan pehmeät juustot (kuten mozzarella ja vuohenjuusto), jos eivät ole kuumennettuja eli piiraissa sun muissa ihan ok. Periaatteessa pastoröidusta maidosta tehtyjä pehmeitä juustoja saa syödä vasta avattuina, mutta itse jätän nekin väliin, kun en jaksa selvittää varsinkaan kyläpaikoissa mistä maidosta on tehtyjä ja kauanko olleet avattuina.

Leipäjuusto on minusta ok, kun sehän on käynyt uunissa.

Poltsi:

- Maksapasteija

Vierailija
11/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homejuustot, nam :)

Homejuustoja voi syödä jos ne on tuoreita. Mutta en itse syö sitä kypsentämättä. Teen aurajuustosta kastikkeen, eli keittäessä listeria bakteeri tuhoutuu. Jos sellaista on siinä..

Maksalaatikkoa ajattelin pikkaisen syödä.

Maksamakkaraa/pasteijaa voi nykyään myös syödä viipaleen päivässä. Juuri sanoi neuvola täti minulle kun kävin.

Vierailija
12/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin luokitellaan " suojakaasuun" pakattu raaka kala (lohi) josta ajatuksena tehdä uunissa kypsentäen tapaniksi pääruoka???

En ajatellut sen kummemmin kaupassa ollessani, mutta eikös tuota oo ihan turvallista syödä, kun se kuitenkin kypsennetään?

Vierailija
13/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kai raaka jauheliha ja kanakin pakataan, eli suojakaasuun? Kypsennettäessä listeriat sun muut kuolee, joten voi syödä kaiketi suojakaasuun pakatun kalankin. Tai ainakin mä olen syönyt. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Vierailija
14/16 |
23.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kypsennettyä ruokaa voi varmasti syödä huoletta.

Vierailija
15/16 |
24.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikot, kinkku, katkarapusalaatti, homejuusto, savukala, kaikki menee. Pastoröidusta maidosta valmistettu suomalaiset juustot joten homejuustoakin saa syödä, vielä sen jostain odotuslehdestä juuri luinkin.

Mädistä en tykkäis muutenkaan, ja graavin lohen jätän väliin.

Alkoholi ei meidän jouluun kuulu muutenkaan joten aikas tavalliset jouluherkut syödään mitä muutenkin syötäisiin.

Vierailija
16/16 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoat jo nautittu ja minä söin ihan hyvällä omalla tunnolla mm. graavilohta, sillejä ja mätiä. Kaikkea kuitenkin kohtuudella. Niin tein ekan raskaudenkin aikana, en hirveÄsti muistanut välittää suosituksista ja kielloista.....Viiniä en juo koska alkuraskaudesta otin pari huikkaa ja tuli huimaava olo joten olen ollut koko rakauden sitten ilman. Alkoholitonta olutta nautin jouluillallisella.