Apua! Söin vastapoikineen lehmänmaidosta tehtyä
uuni/kuppijuustoa. Onkohan se raskaana olevalle sallittua herkkua? Nyt rv 8.. Vai onko nyt listeriapöpö vaara?
Kommentit (10)
Listeriahan tuhoutuu kun elintarvike kuumennetaan yli 72 asteen. Kauanko ja missä asteessa uunijuusto oli?
En muutenkaan usko, että ternimaidosta on mitään haittaa... Toivottavasti joku paremmin tietävä osaa vastata. Eipä olisi itselläni tullut mieleen miettiäkään tuota asiaa, olisin vaan vedellyt uunijuuston parempiin suihin :)
Onnellista odotusta!
Kielo 18+4
En panikois. Itse join toissa päivänä vahingossa kylässä tankkimaitoa eli lehmäntissimaitoa, joka ei ole vielä maitoautoa nähnytkään. Eikä tullut mitään oireita ja vauva potkii hienosti.
uunijuusto kuulostaa siltä, että se paistetaan uunissa. eli varmasti on turvallista syödä.
listerian itämisaika on pitkä, jopa viikkoja. sen takia joskus voi olla vaikea yhdistää sitä mihinkään tiettyyn ruokaan. että jos toissapäivänä on tankkimaitoa juonut, ei siitä paljoakaan voi vielä päätellä... en siis usko että olisi vaarallista eikä ole tarkoitus pelotella ketään. tai no, itse kyllä pyrin välttämään pastöroimatonta maitoa ja siitä tehtyjä juustoja sun muita, elleivät ole kunnolla kuumennettuja.
Tai lähinnä lorautin sitä vain kahviin, mutta kuitenkin. En älynnyt pelätä siitä koituvan mitään vaaraa. Mutta listerian vaara olisi siinä ollut olemassa? Onko jollain tästä tietoa?
Ei se listeria lehmässä elä :)
Mutta nimensä mukaisesti uunijuusto käy uunissa, eli ei tuossa mitään listeria vaaraa ole.
Mieheni on pienenä elänyt lehmänmaidolla, ilman valiota :D
Ternimaito ei periaatteessa tavallisesta lehmänmaidosta eroa, kuin että on rasvaisempaa.
Ja siitä tulee aivan mahtavat pannukakut, pullat ja letut :D Ei tarvitse kananmunaa ollenkaan...
Nam, täytyykin ottaa ternimaitoa pakkasesta ja tehdä lettuja " iltapalaksi"
Hei kaikkien meidän mummot ja vaarit tai ainakin isomummot ja -vaarit on juoneet pastoroimatonta maitoa ja ollaan olemassa :)
Listeria ei ole mikään sairaus, jonka jokainen voisi itse diagnosoida. Eli sanoa, että join tuoretta lehmänmaitoa, enkä saanut mitään listeriaa.
Normaalille terveelle ihmiselle listeria aiheuttaa lieviä flunssan oireita ja kuumetta. Tämän vuoksi ei kaikkia Suomen listeriatapauksia todellakaan pystytä tilastoimaan. Vakavaksi sen tekee se, että listeria voi aiheuttaa sikiön kuoleman kohtuun.
Minulta vauva kuoli kohtuun keväällä rv 40+1. Tämän jälkeen otettiin kymmeniä verikokeita kuolinsyyn selvittämiseksi. Muutama kuukausi sitten sain tuloksia.
Siellä lukee mm. näin:
Näytteessä selvästi esillä Listerian O:I seroryhmän antigeenin kanssa reagoivia komplemetteja sitovia vasta-aineita. Vasta-aineet eivät poistuneet merkittävästi absorptiokokeessa muilla grampositiivisilla bakterialla. Tulos siten spesifinen listerialle.
Niin, mistä sen listerian olen saanut. Se on täysi arvoitus, enkä muista edes minkäänlaisia oireita viime keväältä. Kalaa en pysty allergian takia syömään, juustoistakin menee vain tavalliset edamit ja oltermannit. Väkisinkin sitä miettii, lämmitinkö eineslounaan huonosti vai salaattiin tulevat herne-maissi-paprikat.
Vaikka riski on pieni, niin nämä suositukset ja rajoitukset on annettava, jos tutkimuksissa on havaittu esim. kohtukuoleman ja listerian yhteys.
Jokaisen omaksi asiaksi sitten jää, kuinka suuren tietoisen riskin ottaa. Eikä kukaan voi toisen puolesta sanoa, että syö vaan, ei siitä sulle mitään tule, riski on niin pieni.
Kohtukuoleman riski on myös pieni (0,8%), mutta joillekin sitä kuitenkin tapahtuu. En minäkään uskonut tuota omalle kohdalle sattuvan.
Perusterve ihminen ei listeriaan kuole, joten ehkä siinä syy, miksi maalaistalossa eläneet isovanhempamme ja miehemme ovat elämästä lehmänmaidolla selvinneet. Kuolleita vauvoja on kyllä silloinkin syntynyt, mutta kuolinsyitä ei ole laboratoriokokein selvitetty.
En halua pelotella ja tuottaa pahaa mieltä. Kerroin vain, mitä minulle on tapahtunut. Jokainen kantaa itse vastuun siitä, minkälaisia riskejä ottaa.
Uunijuusto on kuumennettu, joten no worries!
Listeriasta näyttää tulleen valitettavasti hysteria. Jos odottava äiti tekee parhaansa noudattaakseen neuvolan ruokasuosituksia, niin enempää ei voi tehdä. Ikäviä tapauksia sattuu muutama kappale vuodessa, mutta niitä ei kannata stressata etukäteen. Sikiökin voi paremmin, jos äiti ei ole koko ajan huolissaan.
Tosiaan listeriabakteeri tuhoutuu 72 asteessa ja uunijuusto paistetaan 200 asteessa tunnin verran vähintään. Joten sitä herkkua passaa syödä myös raskaana.
Muutenkin suomessa listeriaa maitotuotteista havaitaan todella vähän ja tuotteita tutkitaan usein ja tarkkaan.
Itse olen kahden raskauteni aikana juonut tankkimaitoa (eli ei pastoroitua) ja hyvin on mennyt, tietenkin kotikenttä etuna on että tietää itse kuinka maito on tuotettu ja jäähdytetty. Mutta riski on olemassa jos maitoa ei tosiaan ole kuumennettu.
Muistelen jonkun tutkimuksen sanoneen että on noin 98 % todennäköisempi että saa listerian jostain muusta kuin maitotuotteesta suomessa. Maidontuotanto on hyvin valvottua suomen maassa, mutta ulkomailla en voisi suositella maidon juontia, itse en juo edes purkkimaitoa ulkomailla. Koska valvonta ja tuotanto on aivan eriluokkaa.
-E-
Ei todellakaan ole mitään vaaraa.
KL.