Sijoitusapua!! Osaako joku neuvoa miten kannattaisi sijoittaa lyhytaikaisesti:
Mulla on tilanne, että olen jäämässä äitiyslomalle keväällä. Olen tehnyt nyt syksyllä ylimääräisiä töitä (olen freelance) ja mulle on tilille kertynyt noin 5000¿, jotka haluaisin säästää hoitovapaalle, ajattelin olla vanhempainvapaan päätyttyä vielä ehkä vuoden kotona. Meillä on asuntolainaa, jonka kuluihin haluan osallistua sinäkin aikana, kun tulot ovat vain sen muutaman satasen verran. Äitiysrahasta pystyn hyvin osallistumaan, ja nää 5000 olis nyt hyvä olla jemmassa vuotta 2009 varten.
Mutta, en halua jemmata niitä vain omalle tilille, josta ne helposti kuitenkin hupenee huomaamattakin perusmenoihin, kun sitä löysää olisi...
eli, osaako joku antaa suht riskittömän neuvon, että minne sijoitan nää rahat, jotta niille tulisi edes jonkin verran tuottoa tuon noin vuoden aikana, kun ne pitäisin siellä??
Kommentit (9)
Lyhytaikaisissa korkorahastoissa riski on pieni, tosin tuottokaan ei ole kaksinen.
Kysy pankistasi ihan myös tarjousta määräaikaisesta talletuksesta!
Varma paikka ja ihan hyvät korot saat, kun laitat 3kk määräaikaistalletukseen. Ei kannata laittaa pidempään nykykorkotilanteella. Laitat sitten noita 3kk pätkiä sen verran kuin haluat.
Tietysti enemmän voi rikastua (tai köyhtyä) muilla systeemeillä, mutta jos suht helpolla haluaa päästä, niin tuo ei yhtään hassumpi vaihtoehto. Ja hoituu ihan omassa pankissa varmasti.
Islantilaisista pankeista saa vähän isomman koron, mutta niiden vakavaraisuudesta viimeiksi eilen peloteltiin. Tosin sun summa sen verran pieni, että sillä tuskin mitään riskiä.
onko kellään tosiaan kokemusta noista islantilaispankeista (glitnir tms)? sellaista olen miettinyt.
ap
Ei ole kokemusta noista islantilaispankeista... mutta sitä mietin, että jos on sun ja miehen yhteinen lapsi, että miksi sun pitää säästöistäsi maksaa asuntolainaasi silloin kun olet yhteisen lapsen hoitovapaalla?
Eikä mun TARVITSE maksaa asuntolainan lyhennyksiä hoitovapaalla, mutta haluan sen tehdä. Asunto on puoliksi mun nimissäni ja ainoa sijoitukseni tällä hetkellä. Mutta suht iso sijoitus: iso kaupunkiasunto Helsingissä arvoalueella. Ja ihan itse koen, että haluan osallistua kuluihin. Ei mulla ilman miestäni ja hänen (mun tuloihin verrattuina kolminkertaisia) tulojaan olis tätä kotia. Joten ihan hyvin mies voisi maksaa koko lyhennyksen, mutta tää on mulle sellainen kunniakysymys.
Ihan hyviä vinkkejä tullutkin, kun tietäisi mikä olis paras...
ap
josssakin sijoitusrahastossa jonka nimeä en muista, ja korko siinä noin 8% tällä hetkellä. Eli aika hyvä ollakseen lähes riskitön kuitenkin.
Rahastojen tuotto on parhaimmillaan vasta pitkäaikaisena sijoituksena.
Kannattaa kysyä pankkien tai vakuutuslaitosten sijoitusneuvojilta tai sitten jostain sijoitusneuvontatoimistosta.
Sain eilen muutaman tonnin ylimääräistä ja mielestäni tuo oli järkevin liike.
eiks uutisissa ollu että se on hyvä sijoituskohde...