***LOKALUTUSET loppuviikkoon***
Edelliset: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11977437&p=2&tmo…
Ja kutsuhuuto kuuluu.....
Kommentit (22)
Terve vaan ja morjens,
Sanna: jos yhtään lohduttaa niin samaan malliin meni meilläkin eilinen ja yö myös. Heräilyä n. tunnin välein, tissittelyä, huutoa ja aamuyöstä kauheita ilmavaivoja ja vaivalloisesti kakan puskemista pihalle. Eilen väänsi megarutinalla viidet kakat ja joka kerta vaatekerta vaihtoon kun niin paineella päästeli. Oli vielä vähän limaistakin eli rupesin jo maitoallergiaa epäilemään...?? Vaikka ei siis saa korviketta mutta itte käyttänyt nyt paljon maitoa esim. kaakaossa. Voisiko vaikuttaa?
Tuli melkein paha mieli kun aikaisemmassa ketjussa Tuttiina hehkutteli kun vauveli ei itke ja siitä tietää ettei vauvalle ole hätää vaan hyvä olla. Meillä kun kaveri itkustelee tosi paljon ja olen huolesta soikeena, ja samalla iskee taas se huono äiti-syndrooma. Parhaansa molemmat vanhemmat koittaa, ruokkii hulluna, huolehtii höpsöttelystä ja levosta..silti poika yhtä nyttyränaamaa oltiin sitten sylissä tai sitterissä tai vaunuissa tai autossa... Eilen illalla olin niin poikki että itkeä tihrutettiin sitten molemmat; poitsu ja minä. Lohdutonta kun ei unikaan pienelle tule kun tissillä, ja välillä säpsähtää itkemään kesken uniensakin.
Tosiaan, normisti olen todellinen jouluihminen ja tänä vuonna ajattelin kaiken tonttuilun tuntuvan entistä ihanammalta vauvan kanssa, mutta rehellisesti: tällä hetkellä ei voi hevonhuttua vähempää kiinnostaa koko joulu! Lisää stressiä, suorituspaineita ja aikatauluja. Tähän hätään kun olisin niin tyytyväinen pelkästä tyytyväisestä vauvelista!
S+onnettomasti itkuileva poika 9 vk
Julistan täten tämän päivän virallisesti huonoksi. Nyt saa valittaa.
Meillehän piti tänään tulla se syyskuussa tilaamani joulusiivous. Pistin ihan varta vasten kellon herättämään että ehdin nostelemaan tavarat pois lattioilta ja pukemaan perheen jotta päästäisiin jaloista pois. Ja kuinkas sitten kävikään? No ei tullut siivoajia, ja kun soitin firmaan niin eivät vastaa puhelimeen. keletana. Ei pelkästään se, että joudun nyt sitten siivoamaan itse vaikken jaksa enkä ehdi, vaan vielä päälle se että heräsin aikaisin vaikka olisin voinut nukkua vielä ainakin 30min (joka on ikuisuus jos unesta puhutaan). ARGH!
Joulunkin voisi julistaa pannaan. Mies ei tietenkään ole pannut tikkua ristiin asian hyväksi, olen saanut ostaa ja pakata ihan jokaisen lahjan itse. Kaikki ruoat, koristelut, kuuset, jne. ovat jääneet minun vastuulle. Kun tänään mainitsin että lauantaina mennään sitten heti aamusta kauppaan ettei tartte kauheasti jonottaa, niin katsoi minua silmät ymmyrkäisinä ja kysyi miten hän tähän liittyy. Ja sitten rupesi vielä tivaamaan koska hän voisi mennä ostamaan minun lahjaani. Voi kiesus, olen toivonut lahjakorttia kampaajalle, ja sen hän voisi hakea lounastunnillaan kun käy siinä vieressä syömässä. Tai antaa vaikka kortin jossa lupaa maksaa seuraavan käynnin. Mutta ei, kaupungille on päästävä (tottakai illaksi ja poikien kera), ja ilmeisesti on turha kuvitella saavansa mitään mitä on toivonut. Moppaan kohta sillä miehellä nää lattiat, ja ostan itselleni lahjaksi joulun hotellissa niillä siivouspalvelulta säästetyillä rahoilla!
Niin ja kaikki maailman sukkahousut sais kanssa polttaa. Joka hemmetin aamu meillä tapellaan siitä laitetaanko ne jalkaan vaiko eikö. Taapero huutaa, vinkuu, venkoilee ja kiemurtelee, potkii ja itkee, ja lopulta ne on saatu jalkaan ja on aika tapella paidasta, housuista, haalarista, hanskoista, kengistä ja lopuksi vielä hatusta. Ja sitten siitä istutaanko vaunussa, ja saako ottaa mukaan pehmolelun/ pallon/ unirievun/ pyöräilykypärän/ jonkun muun jutun. Ruokaa ei syödä (mutta toisten lautasilta sitä samaa tavaraa himoitaan kyllä), vaippaa ei saa vaihtaa (ja kakka tulee viidesti päivässä mutta ei missään nimessä pottaan tahi pönttöön, eikä se koskaan kysyttäessä ole vaipassakaan), ja nukkumaan ei mennä ikinä, eikä ainakaan nukuta yötä omassa sängyssä.
Muuten meillä menee ihan hyvin. Vauva on ihana ja rauhallinen, ja pikkuhiljaa jopa löytää jotain rytmejä. :)
Paljon jaksuja kaikille kitisijöiden ja kiljukaulojen äideille, valvoville ja väsyneille, ja muuten vaan turhautuneille! Huomenna on oltava parempi päivä!
Meillä taas on mennyt kivasti päivä =). Käytiin metsästämässä piparimuotteja mutta lähes joka kauppa myi ei-oota. Taikina on sulaamassa ja odottamassa että esikoinen herää unilta. Tänä vuonna jää muumitalo jostain kumman syystä leipomatta. Saatiin sentään muutama muotti, tosin ovat aika isoja mutta pääasia että lapsi on tyytyväinen.
Vauvelilla on nuha joka häiritsee imemistä. Onneksi maito kelpaa vaikka syön rintatulehdukseen niitä antibiootteja.
Eipä tarvitse stressata joulusiivouksesta kun lähdemme reissuun ja tulemme vasta pyhien jälkeen. Ensi vuonna sitten haluan järjestää Joulun itse kun on uusi talo ja voimme kutsua kaikki halukkaat luoksemme. Odotan innolla jouluruokia, varsinkin kun tänä vuonna en ole syönyt jouluruokia vielä lainkaan. Ja surutta aioin myös syödä muita herkkuja, liikutaan sitten tammikuussa =).
Mukavaa päivä kaikille. Katsotaan illalla oma fiilis kun olemme saaneet piparkakku-urakan ohitse.
-J
Heipparallaa!
Olisin yhtynyt Suhnin valitusvirteen ja jatkanut valitusten ketjua, mutta Joachimilta oli tullut positiivinen pipariviesti eli kiva kun jossain päin sujuu ja on jouluista!
Onhan toki ihanaa kun aurinko vaihteeksi näyttäytyy ja nurmet viheriöi, mutta ei tosiaan sitä kaivattua joulufiilistä palauta.
Meitsi palasi juuri hikisenä piiitkältä lenkiltä rattaiden ja koirun kanssa, ja noin puolen tunnin jälkeen poikakin vaipui rauhaisan näköiseen uneen. Kierrettiin korttelia vielä noin tuhat kertaa että varmasti olisi sikiässä unessa ja äippä saisi itselleen edes kaivatun puoli tuntia omaa aikaa (tarkoittaa juhlavasti pyykkien kuivumaan ottamista + sataa muuta askaretta) mutta voi pyhä jysäys taasen..just sain oman takia otettua päältä ja olin etsimässä itkuhälytintä (tuppaa olemaan hukassa kun niin harvoin nitä ehtii edes tarvita!) niin oli poika pihalla jo täyttä huutoa vetämässä. Turhaan hötkytin ja vötkytin vaunuja vartin, kun huuto vain jatkui ja yltyi. Eli ei muuta kuin kaverilta vaatteet pois ja tähän nyt syliin vonkaamaan ja on-off leikkimään tissillä. Olkoon sitten kaikki helkkarin kotityöt! Turha ukon kätistä kotiin tultuaan että " mitäs taas koko päivän olet puuhaillut" .
Oli tarkoitus osallistua illalla oikein Kauneimmat Joululaulut tapahtumaan oman äitini ja pojan kanssa, mutta rupeaa tuntumaan että jaksaako pikkasta mennä sinne suotta huudattamaan..
Ihmettelin aina äitejä, jotka olivat paljon kotona ja eivät jaksaneet/halunneet liikkua kaiken maailman häppeningeissä mutta nyt olen itse täyttäpäätä mökkeytymässä täysin. Ei paljon nappaa missään liikkua huutavan lapsen kanssa. Todella väsähtänyt olo! ;(
kiitos kun sain valittaa! nyt huudetaan taas niin etten ajatuksiani kuule...
myös meillä... Tyttö nyt karvan auki 2kk. Hiukan on oloa helpottanut Rela tipat ja Cuplaton joita käytämme säännöllisesti. Tytölle tullut jännä unirytmi. Nukahtaa puolen yön jälkeen ja herää hyvässä lykyssä ekan kerran puol kuuden aikoihin, toisinaan taas heräilee parin tunnin välein. Päivisin, varsinkin ulkoilun jälkeen, saattaa ottaa pitkätkin torkut. Itse vaan en pääse lepäilemään kun on noita tenavia jo kaksi ennestään.. Onneksi on aviomies, joka jaksaa iltaisin tytön kanssa itkut sylissä pidellen kävelyttää, kyllä meinaan meinaa tälläkin äidillä välillä itku väsymyksestä ja turhautumisesta tulla. Tsemppiä meille kaikille ja nautitaan joulusta!
...niin on surkuhupaisaa välillä tämä elo.
Suhni: Teidän taapero on kuin omani. Meillä kakka tulee lähes aina pottaan, mutta pissin kanssa käydään samanlaisia keskusteluita kuin teillä. Koskaanhan sitä ei ole vaipassa ja vaippaa ei saa vaihtaa ja mitäänhän ei saa muutenkaan tehdä ;)
Meillä on myös ihan hanuri yö takana. Esikoinen loikki pitkin yötä meidän makkarissa ja vauvakin söi aika usein. Kunhan siis oli ensin nukahtanut taas armottoman huutokonsertin jälkeen... Lopputulema oli se, että aamulla mies löytyi esikon huoneesta rullatun ylimääräisen petarin päältä nukkumasta.
Vielä tosta iltahuudosta. En käsitä, että mikä sen saa aikaan. Mikään hyssyttely tai muu vastaava ei auta. Ehkä pieneksi hetkeksi, mutta sitten poika taas räjähtää huutamaan. Mulla ei kertakaikkiaan enää väsyneenä pinna riitä rauhoitteluun (ainakaan siten että olisin itse siinä tilanteessa oikeasti rauhallinen) ja sit tästä on tullut jo vähän kierrettä, että jo kireän äidin näkeminenkin tuntuu lisäävän huutoa. :((((( En oikein raskisi huudattaakaan, mutta kun en vaan kestä sitä sylissä vihlovasti parkuvaa lastakaan, joka ei reagoi mitenkään mihinkään (ainakaan pitkäksi aikaa...).
Kiitos, kun sain purkaa mieltäni taas tänne. Oikeasti vauva on suurimmaksi osaksi tosi rauhallinen ja ihana ja melko helposti tulkittava (paitsi just noi illat jotka tietty on mullekin se vaikein ja väsynein aika vuorokaudesta). Esikoinenkin on suurimmaksi osaksi ihan enkeli ja auttaa kivasti ja malttaa odottaa ja leikkiä itsekseenkin, vaikka taisteleekin uhmansa kourissa.
Ai niin, pojasta tuli Aaro Vilho Yrjänä (esikoinen on Vilma Peeta Kanerva). Että hei vaan kaikki tutut, minähän se olen ;)
kirppu
Ja ihanaa, että on tää palsta, missä uskaltaa valittaa!
Kíva oli kyllä niin lukea, että sentäs jossakin on hyvä päivä tänään :)
Me oltii esikoisen ja vauvan kanssa ulkona tuossa puoliltä päivin jonku 1,5 tuntia suunnillee. Tyttö nukku siitä ajasta ehkä taas maksimissaan 45min ja senki kolmessa pätkässä. Välillä huusi kyllä ja kuuluvalla äänellä, mutta ihme kyllä oli myös hetkiä ihan hissukseen ja katteli ja ihmetteli vaan silmät suurina. :) Nyt tuo on jo puolisen tuntia ollu ulkona vaunuissa ihan hissunkissun. (eli kohta varmaan alkaa natina kuulumaan)
Sunshine: kyllä se vauvan itku kieltämättä semmosta riittämättömyyden tunnetta ja huono äiti -fiilistä aiheuttaa, etenki esikoisen kanssa, mutta yritä ajatella niin, että parhaasi teet kuitenki eikä sille itkulle aina vaan mitään mahda. Toiset vauvat on itkusempia ku toiset, mutta se ei tarkota sitä, että itkusten vauvojen äidit olis huonompia ku tyytväisten vauvojen äidit.
Meidän tyttö kakkaa kanssa sen kuuloisesti ku vaippaan palais suunnillee reikä ja tänää oli hänelläki vaipassa vihreet tavarat. Oon yrittäny kiinnittää huomiota, mitä oon sillon aina syöny tai juonu, ku tota ilmaa on tytölle kertyny ja kakka vaihtanu väriä ja en nyt kyllä muuta keksi ku just joko maidon tai sitten ruisleivän. Maitoa en ehkä parina viime päivänä ole kovin paljon juonu, mutta ruisleipää oon syönyki ehkä poikkeuksellisen paljon..
Yks syy näihin tämän ja eilisen päivän huonounisuuteen ja jatkuvaan tissittelyyn vois olla tuttipullo. Tyttöhän sai viime viikon torstaina tuttipullosta yhden syötön ja sitä seurasi sitten se parin päivän jakso, että mun tarvi syöttää molemmista rinnoista aina joka syötöllä. Nyt sitten tyttö sai tiistai-iltana kanssa tuttipullosta maitoa ja taas on ollu pari päivää tämmöstä ihan ihmeellistä, että herätään yöllä jatkuvasti ja päikkäritki on yhtä nukuttamista. Mutta miten muka yksi syöttö voisi niin paljon häiritä imetystä??? Kun kuitenki oon myös sen väliin jääneen syötönki korvannu jossain vaiheessa pumppaamalla rinnat tyhjiks. En kyllä tajuu. Tai sitten tässä on edelleen menossa joku outo tiheän imun kausi.
Olipa Suhnilla ikävä kokemus siivousfirmasta. Oon itse aina välillä haaveillu ostavani jostain tommosen siivouspalvelun kotiin, mutta en oo vielä rohjennu, kun oon epäilly, että onko ne ees luotettavia. Sun tapauksessa ei näköjään ainakaa ollu.
Jotain muutakin piti vielä kommentoida, mutten enää muista, koska oon kirjottanu tätä viestiä jo yli puoli tuntia ja välissä käyny valehtelematta varmasti 10 kertaa nostamassa tytölle tutin suuhun. Aina hetken aikaa hää rauhottuu, mut sitte alkaa taas kitinä. Tää on siis tämmönen päivä. Toivottavasti ilta menee paremmin ku eilen. Eilen oli meilläki nimittäin semmonen itketään kuorossa -ilta. Ekana alotti tyttö (huusi yhteensä noin 2 tuntia semmosta hysteeristä itkua), sitten esikoinen, kun äiti ei päässy hänen viereen nukuttelemaan, ja lopuksi sitten pillitin jo iteki, ku hermostuin suotta esikoiselle ja tyttöki jatko vaan huutoaan teki mitä hyvänsä.
En oo vieläkään keksiny hyvää konstia ja toimivaa järjestystä, millä saada nää illat, jotka mies on töissä, sujumaan ilman suurempaa draamaa. Tyttö nyt huutaa joka tapauksessa, mutta välillä on riittäny ihan vaan 5 minuutin huuto ja sitten hää on ainaki rauhottunu (nämä tapaukset on tosin aina niinä iltoina, kun mieskin on kotona). Mutta jos sais edes esikoisen saateltua hyvillä mielin omaan sänkyynsä nukkumaan ilman hirveetä hoputusta ja hermoilua, kun tyttö karjuu samanaikaisesti joko sylissä tai pinniksessä ja mie toistelen esikoiselle illasta toiseen hätäset " hyvää yötä, nuku hyvin, äiti tulee viereen vielä, jos äiti ehtii, mutta nyt äitin on mentävä rauhottelemaan siskoa" ja toinen jää surkeena sänkyynsä oottamaa, että koska se äiti tulee. :(
Jees,mut jos nyt lopettaisin etten vie kaikkea palstatilaa ;)
S
Voiko niistä tulla vauvalle mahavaivoja?
Mehän eilen esikon kanssa niitä paistettiin ja tuli noita sitten syötyä pitkin iltaa ja tänäänki oon niitä aina ohimennen kahvin kanssa nappaillu. Voisiko tuon likan levottomuus johtua pipareista?!?!?
*ihmettelee*
Mulla oli tänään jälkitarkastus. Eipä siinä kummempia. Vaavikin oli hiljaa koko reissun ajan. Pääsen lonkan magneettikuvaukseen, kun synnytys päätyi siihen sektioon, ihan hauska sinänsä saada asiaan selko. Sain mukaan synnytys- ja leikkauskertomuksenkin, jos sitten tarvitsen niitä Suomeen muutettuani. Ihan hauskaa luettavaa, vaikka onkin hieman " latinaa" .
Ostin netistä talvisuojan/kantosuojan kantoliinalle ja miksei björnillekin. Olen jonkin verran kannellut liinassa/björnissä ulkona ja nyt kun on pakkasia, niin halusin paremman suojan pojalle, ettei tarvitse pelätä paleltumisia. Ja suojaahan se hieman minuakin!
VAUNUT VAI KANTOLIINA/RINTAREPPU? Onko tässä eri leirejä. Itselleni kelpaa kaikki. Vaunut, jos on pidempi/urheilullisempi lenkki ja jotta vaavi nukkuisi paremmassa asennossa. Talvella lämmin. Huonoina puolina se, että täytyy aina kaupungilla etsiä hissi/kiertää portaat ja liikkuminen on hankalampaa. Tarvitsee anoa apua ja armoa, että pääsee juniin ja raitiovaunuihin sisään. Liinailussa jne hyvinä puolina se, että kädet on vapaana, vaavi tykkää (tykkää myös vaunuista), voi kulkea normaaleja reittejä kaupungilla ja kantaa kauppakassit kotiin. Ei ole riippuvainen toisten armollisesta avusta julkisissa.
Et silleen. Täällä menee ihan kohtuudella yöt, en kai voi valittaa. Kunhan vaan selviäisi pikkuhiljaa yhdellä syötöllä....
AJL
joo, ainakin meillä joulupiparit ja joulutortut ovat nyt " pannassa" , mä niitä pipareita leiponut esikoisen kanssa innolla ja syönyt myös innolla + torttuja ja tulos on sitten ollut itkua, itkua, itkua, ilmaa, ilmaa, ilmaa, kakkaa, kakkaa, kakkaa ja vielä vähän kakkaa eli eipä syödä enää
K ja lapset
Ihan ensimmäisenä:
SUNSHINE:
Tarkoitukseni ei ollut hehkuttaa, niin että saan jollekin pahan mielen äitinä, ei ja ei tosiaan.
Täällähän jokainen valittaa huonosti menneitä päiviä tai kehuu niitä parempia päiviä, kertoo omasta!!!!! arjesta.
Ehkäpä sitä tukea eniten saa juuri omassa tilanteessa olevalta, joka kamppailee samoissa ongelmissa.
Itkuinen vauva EI todellakaan tee sinusta huonoa äitiä!!!!!!!!!
Ja tiedäthän sen toki itsekin, ei silti omille tuntemuksille aina vaan voi mitään.
Niitä tulee ja menee, usko pois tiedän enemmän kuin hyvin tunteen.
Ja sillä ettei tarvitse ola huolissaan vauvasta, kun ei itke, tarkoitin juuri sitä, OMALLA kohdallani tällä hetkellä.
Tiedän kyllä miten sitä väsyy ja hätääntyy jos vauva itkee.
Ja vauvathan ei itke turhasta.
Vatsavaivathan ne melkein poikkeuksetta vauvoja itkettää, niin ei siinä äitiyttä mitata, minkäpä sille äiti voisi.
Sitäpaitsi jokainen äiti on sille omalle pienoiselle paras=)
Ymmärrän ettei ole mukava lukea viestiä, kun toinen hehkuttaa, mutta usko pois...On miljoona asiaa, jotka ei mene putkeen tälläkään äidillä.
Ihan ensinnäkin, olen opettanut herran aikamoiseksi tissisankariksi (on siis ihan omaa aikaansaannosta osittain)...
Viihtyy sylissä OIKEIN hyvin ja yöllä nukkuu vierellä, hamuttelee tissiä useasti yön aikana...
Ei syö enää tuttia=(, joka helpottaisi tuota tissittely kierrettä ja eilen kun kävin äidin kanssa jouluostoksilla, ei ollut enää hyväksynyt tuttipulloakaan...
Että ollaan taas siinä pisteessä, johon en tällä kertaa halunnut.
Siitäkin poden huonoa omaatuntoa.
Olen " itsekäs" tällä kertaa ja olisin halunnut, että isä kelpaa siinä missä äitikin, että olisin itse päässyt välillä rentoutumaan vaikka lähikauppaan..
Nyt se on kai sitten jatkossa unelma vaan TAAS.
Poika syö niin epäsäännöllisesti, voi olla 2 1/2 tuntia taukoa tai 15min, tiedäpä sitten milloin uskallat liueta edes vartiksi....
Huonoa omaatuntoa poden miehen suhteen, joka ei paljon saa huomiota(hellyydenkipeä ukkokin vielä)...
Isompien lasten vuoksi(koululaiset), jotka ei paljon hae edes huomiota, enkä sitä hurjasti ehdi jakaakaan, kuuntelen sujuvasti päivän kuulumiset ja iltaisin halaukset ja hyvänyönpusut..
Siihen se melkein on lähiaikoina jäänyt.
Saati keskimmäisten takia (4vja6v), 6v. ei ole uudella kodilla päässyt eskariin vielä ja sen huomaa.Levoton, turhautunut ja sekoittaa pakkaa aika hyvin.
4v kun leikkisi mielikuvitusjutskia 1v 10kuisen kanssa kaksin kovastikin vielä, mutta eskari-ikäinen tekee leikeistä nyt niin levottomia, että on pienemmilläkin sähläystä päivät.
EN ehdi/jaksa keksiä hurjasti aktiviteetteja.
Onneksi olen sopinut, että eskariin mennään joululoman jälkeen, alkaa sitten normaali arki täälläkin.
Kuulette sitten valitusvirttä aamulähdöistä, kun pitää pienet survoa vaatteisiin ja vaunuihin (onneksi meillä muuten 1v 10kk neiti PUKEE itse, josta olen äääääääärimmäisen onnellinen) ja sitten isommat kun saisi pukemaan ajoissa, kaikki hanskat sun muut varmaan kadoksissa aina jne...
VIHAAN aamulähtöjä yli kaiken=/
Se on sitten tietysti itkua ja hampaan kiristystä täällä tammikuusta lähtien.
Nykyisin ollaan ulos lähdetty vasta ennen puolta päivää..
Joten totuttelua tiedossa, kun saakin tehdä kaksi reissua, aamulla ja puoliltapäivin..
Kaiken tämän hallitsemattomalta tuntuvan " uuden arjen" keskellä olikin pakko keksiä jotain ja meillä onkin taas sitten viikkolista käytössä:
Joka päivälle on pari mukavaa tekemistä KOKO PERHEEN kesken, jotka tehdään.
Niitä lapset odottaakin aina innolla.
Leipomispäivää, hippapäivää, yllärileffapäivää, uutuus jädesekoituspäivää, uusi ruokatesti päivää ja jos jonkinmoista jokaiselle päivälle, jotka sitten joka viikko samana päivänä toteutetaan.
Ja täytyy sanoa, että auttanut kyllä kaiken härdellin keskellä.
Tulee myös tehtyä koko perhe kivoja asioita.
Ilman listaa meillä menisi plörinäksi ja päivät vaan soljuisi ohi, eikä mitään järkevää saataisi aikaan lasten kanssa.
Sellaisia.
Enpä usko että jaksaisin täällä palstallakaan käydä kurkistelemassa lainkaan, jos meille olisi sattunut itkuinen vauva.
Tekemistä riittää jo tämän erittäin tyytyväisen (=ei itkeskele),mutta siltikin läheisyydenkaipuisen miehenalun kanssa.
On se huumorinkukka joskus täälläkin kadoksissa.
MUTTA, joulukuusen haku edessä,koristelua siis hyvällä mielellä tiedossa, IHANAAA, piparit paistamista vaille valmiit, piparkakkutalot odottaa pystyttäjäänsä (valmistalot!!!!! joka tenavalle omat, lapset syövät sitten joulunpyhinä, meidän joulutraditio)kinkku jääkaapissa sulamassa, odottelemassa aaton aattoa..
Ostin huumori tonttuhatut meille vanhemmille, joita joulupuuhissa käytetään.
Isälle lännenhattu valoilla ja mamille lännenhattu leteillä, en voinut vastustaa=)
Eli joulumielellä ollaan täälläpäin jo vauhdilla.
Sitä samaa mieltä joka äidille ilolla lähettelen, viettäkää ihana joulu perheenne kesken=)
Ihanaa, IHANAA, joulua siis kaikille, luulen että palstailu jää jouluksi multa.
Tuttiina ja pesue
ps.Pikkumies nukkunut SYLISSÄ tämänkin ajan, hyvin on siis opetettu, heh.....
Tuttiinan perheen viikkolista on kyllä tosi hyvä idea ja varmasti etenki teidän suurperheessä tosi hyvä juttu. Meillekin voisin miehen kanssa jotain tuommoista kehitellä, vähän pienemmän kaavan mukaan tosin. Ihan joka päivälle en kyllä erityisohjelmaa keksi.. Tai eihän sen varmaan tarvisi mitään järisyttävää olla. :)
Tänne ei ihmeempiä kuulu. Tyttö nukahti tänään yllättävän vähin huudoin, 20 minuuttia huutoa ja tutin nostelua ja sitten keksin työntää tytön käsien väliin harson, johon tarttua ja vielä pari kertaa tutin nostoa, niin klo 20.50 likka simahti ja vain kerran on tarvinnu sen jälkeen käydä tuttia nostamassa ja siitäkin taitaa olla jo kaksi tuntia aikaa! :)
Ei kai tommosesta harsosta voi olla mitään vaaraa vauvalle? Sen läpihän pystyy ihan hyvin hengittämäänkin, jos hää nyt sit sattuis sen naamalleen vetämään? Ja kyllä tolla on harva se yö peittokin naamalla ja hengis on vieläki. Ei kai siihen harsoon mitenkää vois vaikka kuristua? Kyselen näin pöljiä, kun en oo koskaan ajatellu, että vauvalle voisi jo jonkun " unirätin" antaa. Nyt en vaan enää muuta keksiny, kun neidillä kädet huitoo edelleen iltaisin ihan holtittomasti, nyrkit menee suuhun, mutta jostain syystä siitä seuraa vaan parkua ja parina iltana hää on nukahtanu puristaen mua sormesta, joten tuli mieleen sitten antaa toi harso, että saa sitä sitten puristella.
Jotenki vaan kaikki kätkyt-kuolemat ja muut niin kummittelee mielessä, että mitä jos tommosesta ylimääräsestä kankaanpalastakin voisi olla jotain haittaa, vaikka moni varmaan mun hermoilulle naureskeleekin..?
Joulu se vaan lähestyy. Ei oikein siltä ulkona näytä, kun tänään viimeks ihmettelin meidän läheisen puiston vihertäviä nurmikenttiä auringon paistaessa ja lintujen laulaessa. Mutta eiköhän sitä tunnelmaan pääse sitten viimeistään aattona, kun alkaa kinkun ja puuron tuoksu valtaamaan taloa. Mies on vielä tämän ja seuraavan yön töissä ja sunnuntaina sitten suuntaamme vanhempieni luokse kaakkois-suomeen joulun viettoon. Siihen saakka ainaki taidan täällä käydä kuulumisia kurkkimassa, mikäli nyt kellään muulla näin joulun alla enää on edes aikaa palstailla.
Mutta piparintuoksuista viikonloppua kaikille! :) (mie tyydyn niitä enää haistelemaan, kun niistä tosiaan taisi tytölle masuvaivoja tulla)
S ja tyttö (kohta 3kk)
Täällä kanssa kuvittelin,että jouluna touhuun vaikka mitä. Kun kerrankin saa olla kotona. Neljä vikaa joulua ollut töissä.
Mutta kyllä vauva vaan vie kaiken ajan lähes. Sentään vähän jaksanut siivota. Täällä nukutaan kanssa hyvin pääasiassa.
Poka nukkuu paljon ulkona ja hyvin nukkuukin. Kyllä onkin sitte ongelmat edessä kun pakkaset alkaa. Nukkuu sisällä ihan pätkittäin ja ulos kun laittaa niin kolmeen tuntiin ei kuulu inahdustakaan.
Vauva on hereillä jotain kahden tunnin jaksoja ja sitte nukkuu aina vähintään kaksi tuntia.Eilen veti päikkäreitä 5h kävin jo katsomassa, että hengittääkö poika ollenkaan.
Täällä aikaa taasen olla koneella kun mieheni lapset 2 ja 3 vuotiaat katsoo lasten ohjelmia ja mies nukkuu pojan kanssa ylhäällä.
Huomenna se onkin kyllä toisin päin. Sattui sopivasti kun ruokin pojan ja sain uudelleen nukkuun niin toiset lapset heräsi.
Tänään oisi aamulla vielä kuusen koristelua eilen maalattiin sormiväreillä ikkunoita lasten kanssa. Täytyy yrittää keksiä kanssa tekemistä kun ulkonakin on niin mustaa ja kamalaa.
Kyllä vähän mieli piristyisi jos edes valkoinen joulu saataisiin.
Ei täällä länsirannikolla usein valkoista joulua näe.
Onko täällä muita satakunnasta tai lähimain..aois kiva joskus treffata..
Aikuisten seura on enemmän kuin tervetullutta kun pitkät päivät on pojan kanssa kotona.
Sannalle unirätistä; Meidän poijalla on ollut nyt muutaman viikon ajan unirätti käytössä. Ihmettelin ennen sitä kun haroo nenää ja suutaan ennen nukkumaan menoa peittoihin, patjaanja, käsiinsä. Älysin sitten kokeilla harsoa. Sen avulla rauhoittu aika pian nukkumaan ja nyt jopa pikkuhiljaa on oppinut nukahtamaan itsekseen rätin kanssa sänkyyn unilleen. Minä myöskin pelkäsin aluksi sitä, että tukehtuukohan se siihen mutta sen mitä olen isäntää seuraillut, niin aika hyvin osaa itse siirrellä rättiä kädellään ja päällään. Meillä toimii hyvin.
Esikoinen lähti isänsä kanssa katselemaan sopivaa joulukuusta mummolaan, joten itse saa hieman " huilahtaa" piparien paiston lomassa.
Lämmintä joulua kaikille!!!
Miksu ja poika jo 10 vkoa
Oikein hyvää joulua kaikille lokalutusille vauvoineen! Odotusaikana kirjoitin tänne ahkerasti, mutta nyt harvemmin, tuskin koskaan. Lueskelen silti juttujanne päivittäin ja tuntuu mukavalta huomata, että ihan samojen ongelmien ja ilojenkin kanssa eletään. Tänään meillä oli ihana päivä, nimittäin pujotimme miehen kanssa kihlasormukset sormiimme! Ja tapaninpäivänä on sitten ristiäiset. Voin jo paljastaa, että Eeli Mikael tulee pojalle nimeksi. Ja fami75, onkohan sulla vielä mun sähköpostiosoite, jos se vaunutteluseura kelpaa vielä, laita viestiä. Mutta nyt joulun viettoon!
Joulustressi on iskenyt, todella pahasti vielä. Kaikki on ihan vaiheessa: siivous kesken, lahjat kortittamatta (onneksi sentäs paketissa), ruoat kaupassa, kuusi hakematta, koristeet varastossa... Jaiks. Kaupan päälle esikko on TAAS kuumeessa ja nuhainen. Ei ole ihan helppoa taikoa sitä joulua kämppään kun on vauva ja kipeä taapero hoidettavana. :/ Huomenna vanhempani ovat kuitenkin luvanneet hakea esikon yökylään, joten uskon vielä vakaasti että ehdimme aatoksi valmiiksi. Vaikka toisaalta kyllä harmittaa vietävästi ettei esikko ole aattoaamuna kotona, mutta olen niin loppu ja piipussa ettei tässä kauheasti ole vaihtoehtoja. Varmasti niillä on tosi mukavaa mummolassa, ihan itsekkäistä syistä vaan haluaisin esikon kotiin... Tulevat kuitenkin jo aamupäivällä sitten meille joulun viettoon, että ei tässä nyt paljoa menetetä.
Joulun kunniaksi ollaan talonyhtiössä tapeltu vaunujen säilytyksestä, ja siihenhän se sitten lopulta meni että me joudutaan ottamaan ne sisälle asuntoon. Käytännössä tämä taitaa tarkoittaa sitä että meidän tuplat ja brio-kombit lähtevät myyntiin ja ostamme phil&teds:it tilalle. Harmittaa taas tosi paljon, koska tykkään kovasti noista nykyisistä vaunuistamme (ja siinä myymisessäkin on oma työnsä eikä kuitenkaan saa omiaan takaisin), mutta kyllähän sen kaikki ymmärtää ettei eteiseen mahdu nykyistä arsenaalia vaunuja. :( Ja niin kun raskausaikana tätä vaunujuttua arvoin... Ihan turhaan. Mutta tällaista on elämä. Ihmiset ovat toisilleen kovin ilkeitä, ja selvästi toisen tilanteeseen samaistuminen on monelle täysin mahdotonta. Nimettömiä uhkailulappuja on tullut postiluukusta ja isännöitsijä on toistuvasti todennut että ongelma on minun, ei hänen (koskien pyörävaraston siivousta siis), joten antaapa olla. Helpommalla pääsen jos joustan itse...
No mukavampiin asioihin sitten. AJL kyseli liina vs. vaunut. Jos vauvan kanssa kaksin ollaan liikenteessä, niin mieluummin vaunut, kun vauva niissä hyvin viihtyy. Viihtyy kyllä liinassakin, mutta minua käy pidemmän päälle ärsyttämään jos tyyppi nukkuu siinä tunti kausia... Useimmiten joudun kuitenkin valitsemaan tuplien tai liina+vaunut välillä, ja silloin mennään sitten sen mukaan mitä kulkuvälineitä on tarkoitus käyttää, ja miten ahtaisiin tiloihin mennä. Varmempaa on aina mennä liina+vaunut-yhdistelmällä, silloin pääsee kaikkialle ja bussiinkin mahtuu helpommin. Silti tykkään että tuplat ovat helpommat - kai se on vaan kivempi lykkiä kuin kantaa. Vaikka on se liinakin ihan siunattu juttu, ei siihen puoleen.
Kävin tänään kampaajalla ja uusin tyylin ihan kokonaan. Nyt on lyhyt " poikatukka" , kyllä on kivaa! Alkoi niin ahdistamaan entinen, puolipitkä malli joka ei oikein koskaan tuntunut olevan hyvin... Saas nähdä oppiiko tätä uutta sitten laittamaan. Toistaiseksi olen kuitenkin kovin tyytyväinen. :)
Vaan nyt houkuttelemaan miestä telkkarin äärelle. Jos vaikka saisimme hetken ihan kahden - se olisi ihmeellistä! Ja siltä varalta etten ehdi enää koneelle: HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!
Uskomatonta, ei taas pitäis hehkuttaa, mutta pakko on kertoa, että likka nukahti tunti sitten eikä ole ääntäkään päästäny sen jälkeen (vielä). Tänään ei tarvinnu tytön huudella ku noin 5 minuuttia. Laitoin taas hänelle unirätin käsien väliin ja tuttia tarvi pariin otteeseen nostaa ja vot, sinne hää simahti omaan sänkyyn ihan rauhassa. USKOMATONTA ja odotanki ihan koko ajan, että koska alkaa itkuhälyttimestä ääntä kuulumaan.
Kiva oli kuulla Tintistäkin ja onnittelut kihlautumisen johdosta!
Suhnille toivottelen joulustressiin pikaista parantumista, samoin myös teidän taaperolle parantumisia, toivottavasti hänen ei tarvi joulua kipeänä viettää.
Nii, niistä vaunuista ja liinoista piti mun kanssa jo aiemmin kirjottaa. Kyllä meillä vois sanoa, että ihan melkeinpä joka kerta,kun ulos lähdetään, pakataan tyttö vaunuihin. Esikoinenki matkustaa seisomalaudalla oikein mielellään pitempääkin matkaa,jos ei jaksa kävellä. Joskus silloin tytön ollessa 1kk taisin pari kertaa kokeilla ulkona liinailua, mutta mulla ei edes niille säille löytyny itselle riittävästi vaatetta, ja nyt en kyllä keksisi mistään tarpeeksi päälle pantavaa, jotta tarkenisin tyttöä kantaa. Toisaalta meillä kyllä on myös babybjörnin active -rintareppu, mikä on kantajalle vähän selkäystävällisempi, joten sillä voisi kyllä jonkin aikaa vaikka kaupungilla kantaa. Sen saisi vielä ihan hyvin takin päällekin laitettua. Ei vaan olla vielä edes testattu viihtyykö tyttö siinä, kun liina taas täällä kotona on ollu ihan kätevä.
Huomenna sitten meidän perhekin lähtee reissuun, joten taidan mieki toivottaa nyt jo
kaikille lokalutuisille perheineen oikein rauhallista ja lämpöistä joulua!!
:)
Sanna ja Emmi
Täällä OUlun läänissä ollaan joulun vietossa. Lunta ei ole paljoa ollenkaan, mikä on tosi sääli. Eikä ole kai luvattukaan sitä valkoista koko jouluksi....
Meidän poitsulla on edelleen vatsa löysähkö, mutta ei mitään muita oireita. Nukkuu hyvin ja on hyväntuulinen eikä valita vatsaansa. Eipä mulla vertailukohteena olekaan kuin esikoinen tuon vatsantoiminnan suhteen, joten voihan tämä olla normaaliakin. Tosin tuntuu hassulta, että vauva kakkaa 3-6 kertaa vuorokaudessa, välillä ns. märkiä pieruja. Ja kakka on välillä limaista/levämäistä eikä haise erityisen pahalle. No, seuraillaan tilannetta.
Meitä on isompi kööri sukulaisia täällä joulun vietossa, mikä on tosi kivaa. Lapsia ei ole kuin nämä meidän kaksi, joista toinen odottaa pukkia kuin lehmä uutta laidunta ja toinen ei ymmärrä vielä höykäsen pöläystäkään koko jouluntohinoista.
Tästä jatkamme tapanina sitten Lappiin ja olemme siellä loppiaiseen saakka.
Oikein lämmintä ja rauhaisaa joulua kaikille kanssasiskoilleni ja heidän perheilleen!
toivottaa Ykä ja Veikka lähes 12 viikkoa
Oikein hyvää joulua kaikille!!!!!
Ja Tintti laitan meiliä sulle joulun jälkeen. Saa nää tohinat tästä vähän ohi. Mennään sitten sulattelemaan kiloja.,,mukava ois sada seuraa tähän harmaaseen arkeen.Poika nukkuu meillä hyvin.
Tyttö heräsi jo vartin yli viisi onneksi kinkkua paistelen niin olin itsekkin hereillä.
Vauva vetelee vielkin unia meni yhdeltätoista nukkuun ja oikein piti käydä ylhäällä kattoos et eikö todellakaan olla hereillä.
Tsemppiä niille joilla on nukkumisongelmia uskon kyllä kun ikää tulee alkaa vähitellen unirytmit muotoutua, kunhan itse pitää rutiineista kiinni. Meillä mennään aika samoihin aikoihin päivä ja yöunille.
Ei se tee huonoa äitiä jos vauva ei nuku. Mutta koittakaa jaksaa ja onneksi on joulu tuomassa valoa arkeen.
Meillä onki herätty viime yönä lähes tunnin välein klo 01 alkaen! Voi " #¤#%%#" ¤%##" #%#¤&¤&W&%¤#" sanonpahan vaan. Ja ne eilen kehutut päikkärit....historiaa. Oikeestaa likka on eilisestä lähtien nukkunu vaan tunnin pätkissä ja muutenki ollu melko tyytymätön oloonsa. Teki hää tossa aamuyöstä parin pv tauon jälkeen kakat mut ei sekään kyllä neidin oloahelpottabnu, kun nyt aamupv-päikkäreiltäki heräs 45 min unien jälkeen karjumaan. :(
Tulkee kertomaa kuulumisia ken vain joulupuuhilta kerkiää!
S ja tysä 24.9.