Voiko omalla ilmoituksella olla pois lapsen sairauden takia?
Vai tarviiko hakea sairaslomalappu, kun lapsi on kipeä?
Kommentit (19)
Olen sairaalassa ja saan olla 4 päivää oman tai lapsen sairauden takia omalla ilmoituksella. Töihin palattua täytetään poissaoloilmoitus.
voit olla lapsen sairauden vuoksi poissa töistä, mutta silti kannattaa hakea todistus lapsen sairaudesta. Ja tämähän koskee alle 10-vuotiaita lapsia!!!
olin töistä poissa 2,5h, soitin vain aamulla pomolle ja kerroin asiasta. Ei tarvittu sen kummempia todistuksia.
Kysymys oli osoitettu sille sairaalassa työskentelevälle!
AP
Nro 3!
Oletko HUS:lla töissä?
AP
Sanoinkin, että riippuu työpaikasta...
oikeus hoitaa alle 10 vuotiasta lasta 3-4 päivää on! Mutta se, että maksetaanko siltä ajalta palkkaa ja tarvitaanko lääkärin todistus, riippuu kyseisen alan työehtosopimuksesta.
ne riippuu, ja laki sairaan lapsen hoidosta on sama jokaisessa työpaikassa, mutta soveltaminen on erilaista
4
ne riippuu, ja laki sairaan lapsen hoidosta on sama jokaisessa työpaikassa, mutta soveltaminen on erilaista
4
KYLLÄ RIIPPUU IHAN TYÖEHTOSOPIMUKSESTA! KÄY VAIKKA KIRJASTOSSA LUKEMASSA HUVIKSESI ERI TYÖEHTOSOPIMUKSIA!
Mieheni oli eri työehtosopimuksen piirissä ja sai olla 4 pvää palkallisena ja toisen työehtosopimuksen piirissä olikin 1. työstäpoissaolopäivä omavastuu!
Ota selvää ensin!
soveltaminen on erilaista, mutta laki on SAMA, ja jos tunnet itsesi höynäytetyksi työehtosopimusten mukaan, ota yhteys minuun( toimin työsuhdevaltuutettuna merimies-unionissa, ja toimin eri liittojen välillä)
soveltaminen on erilaista, mutta laki on SAMA, ja jos tunnet itsesi höynäytetyksi työehtosopimusten mukaan, ota yhteys minuun( toimin työsuhdevaltuutettuna merimies-unionissa, ja toimin eri liittojen välillä)
Liitto on alunalkaen neuvotellut sellaisen työehtosopimuksen, jossa palkallisuutta ei tunneta tai lääkärintodistus vaaditaan ym. ja sitä työntekijä joutuu noudattamaan!
Laki antaa olla oikeuden 4 päivää poissa, mutta palkan maksu ja todistukset ovat ihan toinen luku! Tajuatko, luottamusmies!
niin Laki on sama ja josko joudut viemään asiasi "eteenpäin", niin huomaat ettei liittojen "sopimukset" voita LAKIA. En lue lakia, vaan sovellan ja neuvottelen erilaisista korvauksista eri tilanteissa, eri liittojen ja työnantajien välillä, ja monin eri tavoin olen huomannut, että laki voittaa aina ainakin alioikeuksissa. Vain kerran on valittaneet ylempiin, ja silloinkin vain korvauksen asteesta.
minä voin olla omalla ilmoituksella lapsen sairauden takia pois, mies tarvitsisi omastakin sairaudesta eka päivästä lähtien saikkulapun.
oman ja lapsen sairauden takia. Olen työssä valtion virastossa. Minusta työnantaja, joka vaatii lääkärintodistusta flunssan tai mahataudin takia, saisi myös itse kustantaa sen lääkärikäynnin! Älytöntä käyttää esim. terveyskeskuksen päivystysaikoja sairaslomalapun hakemiseen, jos ei muuten ole tarvetta viedä lasta lääkäriin, oikeasti sairaat voivat sitten jäädä ilman aikaa.
Miten saada vastuuseen miehen työnantaja, joka noudattaa omaa työehtosopimustaan ja pidättää ensimmäisen päivän palkan sairaslomalaiselta/lapsen sairauden takia! Lado tähän lakipykälät niin heti hoidan asian kuntoon!
Lapsen sairaudesta samoin kuin omasta pitää olla todistus, jos ei työehtosopimus tai paikallinen sopimus parempaa etua tarjoa. Ja yleensä työehtosopimuksissa on aina vielä ehto, että työnantaja voi milloin tahansa pyytää todistuksen.
että missään työpaikassa saisi olla omalla ilmoituksella pois lapsen sairauden takia. Monessa kunnassa todistuksen lapsen sairaudesta saa kuitenkin ihan puhelinsoitolla, joten kannattaa kysellä vaikka tk:sta, mikä käytäntö teillä päin...