Äitiyslomasta ja vuosilomista tietävät hohoi
Voiko työnantaja " pakottaa" työntekijää pitämään vuosilomat äitiysloman aikana?
Kommentit (21)
ettet voi pitää lomiasi äitiyslomalla eli työnantajan on maksettava loma sinulle ulos rahana, jollet saa pitää lomaa ennen äitiysloman alkua.
jäämään sairauslomalle etkä ole töissä loppuun asti vaan sairaslomalla niin tässäkin tapauksessa työnantajan tietenkin on maksettava sinulle lomat ulos rahana ja jos suostuisi siihen että voisit pitää lomasi ennen äitiysloman alkua, mutta olet niin huonossa kunnossa eli kykenemätön töihin lomasi siirtyy jos haet sairaslomaa ennen loman alkua eli silloin myös työnantajan on loma maksettava sinulle rahana ulos.
Yhden raskauden aikana työnantajani maksoi minulle heinäkuulta palkan ja lomarahat, vaikka olin silloin äitiyslomalla. Lain mukaan tällainen toiminta on sallittua. Työntekijä häviää tässä järjestelyssä yleenä 2 tai 2,5 lomapäivää seuraavan lomakauden lomissa.
En vain kuulu mihinkään liittoon ja pelkään, että mua yritetään vedättää. Pomo sanoi ihan pokalla, että kertyneet vuosilomat voi sitten pitää äitiyslomalla ja mulle maksetaan vain lomarahaa.
Olisin jo halunnut pitää kertyneet lomapäivät ennen ä-lomaa, koska olen niin väsynyt jo ja haluaisin vaan levätä ja kerätä voimia, mutta pakko paiskia töitä ä-loman alkuun. Jos ilmapiiri kuumenee entisestään, niin voipi olla, että alkaa supisteleen ja joudun hakeen pian saikkua...
myös tältä ajalta tai sitten työnantaja on lisäksi maksanut äitiysloma-ajan palkkaa jo tältä ajalta. Riippuu siis ilmeisesti työsopimus ehdoista, sillä meillä tämä ei ole mahdollista. Eli loma maksettaisiin ulos
ja ei saa pitää 1,5 vuoden vuosilomia lainkaan? Silloinhan mä häviän ja paljon! Apua, T.ap
eli et voi olla samaan aikaan äitiyslomalla ja pitänyt vuosilomaa, oliskohan mahdollista että sun työnantaja on juuri tässä maksanut sulle lomat ulos...
Jos olet väsynyt, niin hae sairaslomaa, jollet saa lomia pidettyä ennen.
Mulla sama tilanne, etten palaa töihin. Äippälomalla ja kerrytän lomapäiviä et saisin ne rahana?!
Mulle nimittäin kertyy aika paljon lomia 1,5 vuodesta, joita en saa pitää päivääkään, paitsi työnantaja mukaan saan pitää ne äitiyslomalla. Kiva vedätys
jos työt ei jatku niin niitä ei voi pitää äitiysloman jälkeen
ja esim mulla loma olis käytännössä pitänyt siirtyä äitiysloman jälkeen, mutta koska mahdotonta henkilöstötilanteen vuoksi niin loma maksettiin ulos
Jatkoa aikaisempaan.. Aion siis irtisanoa itseni äippäloman aikana ja ajattelin etten voi pitää sen aikana lomapäiviä. Normaalisti pitäisin loman äippäloman jälkeen ja saisin rahat normaalisti. Eli siis saanko tässä tapauksessa lomat rahana?
Työni ei jatku, koska mulla on määräaikainen sopimus, joka päättyy äitiysloman aikana. ap
Minäpä ajattelin tarkoituksella kerryttää lomapäivät vaikka en aiokaan jatkaa nykyisessä työpaikassani. Törkeä kun olen. Mutta kyseiselle työnantajalle ihan oikein.. Mutta en taida suunnitelmassani onnistuako?
Vielä palatakseni.. minun mielestäni loma-ajanpalkka maksetaan joka tapauksessa piditpä loman tai et? Eikö niin? Mutta lomarahaa ei saa jos ei palaa kyseiseen työhön.
Pomoni juuri sanoi, etää maksaa lomarahat, kun pidän ne lomat äitiyslomalla. Mutta en pidä niitä todellakaan, koska mulla on kokopäivä työ, josta ei voi lomailla. Pitääkö tälläiset asiat sopia kirjallisesti, ettei tule ikäviä ylläreitä? Mutte näkeehän sen palkkatositteista, että lomia ei ole ollut
" Työnantaja ei saa ilman työntekijän suostumusta määrätä vuosilomaa työntekijän äitiys- eikä isyysvapaan ajaksi. "
Ymmärtääkseni vanhempainvapaan aikana työntekijä voidaan määrätä kesälomalle.
Eli vuosiloman aikana äitiyspäiväraha tippuu minimiin, vrt. työssäkäynti äitiysloman aikana.
Oman kokemuksen perusteella vuosiloman ja vanhempainvapaan päällekkäisyys ei pienennä Kelan maksemaa päivärahaa, mutta lomapäiviä kertyy vähemmän, jos jatkaa hoitovapaalla vanhempainvapaan jälkeen tai sitten töihinmeno koitaa aiemmin, jos palaa vanhempainvapaan jälkeen töihin.
pidän ne vuosilomat pois sitten äitiyslomani aikana, koska sopimukseni päättyy äitiysloman aikana. Olinkin että hä, en voi kyllä oikein lomailla. Eikö niiden ole pakko maksaa mulle ne plus lomarahat. Enkä saa pitää nyt kertyneitä lomia ennen äitiyslomaa, vaan joudun olemaan loppuun saakka töissä.