Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velan antaminen ahdistaa... Mielipiteitä? Kokemuksia?

Vierailija
19.12.2007 |

Lähisukulainen, joka on sairauseläkkeellä, pyytää jälleen n. 1000 euroa lainaan. Edellisen samansuuruisen velan maksoi kyllä takaisin, tosin reilusti myöhässä.

Itse olen elänyt aina säästäväisesti ja kartuttanut asuntosäästötiliä niin tunnollisesti kuin mahdollisesti, samoin lapsilisät on säästetty lapsen tilille. Tienaan n. 1500 euroa kuussa bruttona, mies saman. Asuntosäästöjä on kertynyt tuloihin nähden ihan kivasti jo opiskeluajoista lähtien, mutta silti ahdistaa antaa velaksi tuollainen summa. Asuntokauppoihin olisi tarkoitus ryhtyä ensi vuoden lopulla.

Olenko pikkusieluinen ja pihi jos en anna koko summaa lainaan, vaikka tililläni on asunnon ostoon tarkoitettua " ylimääräistä" ? Miten itse olette tehneet tai tekisitte tällaisessa tilanteessa?

Välillä tuntuu, että olisi helpompaa toimia tässä tilanteessa, jos eläisi " mikä tulee, se menee" -periaatteella. :(

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olet kerran ennenkin lainannut. Jos niin ajattelet, et ikinä pääse tuosta tilanteesta eteenpäin, kun rahantarve on tuttavallasi pysyvä. Ei se, että on joskus sanonut lainapyyntöön kyllä, velvoita jatkossa yhtään mihinkään.

Ennemminkin voisit ajatella niin, että koska olet jo kerran yrittänyt auttaa (lainannut ison summan rahaa), olet jo tehnyt voitavasi. Kun kerran se, että lainaat vielä lisää, ei kuitenkaan muuta kokonaistilannetta. Ettekö enemmin voisi yrittää keksiä yhdessä jotain, joka oikeasti toisi ratkaisun hankalaan tilanteeseen?

Jos kaikesta huolimatta lainaat, tehkää siitä paperit. Se ei ole törkeää, vaan aivan normaali käytäntö ja pistää ehkä tuttavankin miettimään pyyntöjään vähän tarkemmin.

Vierailija
22/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään järkeä ole lainata, ja tollasta summaa. Pysy tiukkana, se on sen ihmisen parhaaksi. Pika vippejä saa muutamassa tunnissa, miksi sinun oikeasti pitäisi yleensäkään lainata mitään kenellekkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehtoa.

1. Lopettaa kokonaan rahan lainaamisen tuttavalle, koska sillä tavalla ylläpitää tuttavan velkakierrettä eikä se millään tavalla auta ratkaisemaan hankalaa tilannetta.

2. Lainaa rahaa ja hyväksyy sen, että siitä tulee jatkuva käytäntö. Silloin tällöin lainaaminen ei auta mitään, kun kerran menot on jatkuvasti isommat kuin tulot.

Mun mielestä kyllä sairaseläkeläiseltäkin voi odottaa vastuullista käyttäytymistä, mihin kuuluu esim. se, että miettii tarkkaan omien menojensa välttämättömyyttä, jos raha ei meinaa riittää.

Vierailija
24/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tupakanpolton lopettamisella saa äkkiä tuon 1000 eur vuodessa säästöön. Jos maksoi ensimmäisellä kerralla, ei ole sanottua että maksaa toisella kerralla. Ekalla kerralla ehkä testasi lainaatko. Itse en tukisi tuollaista elämäntapaa että elää lainaamalla ja maksaa lainoja lainalla.

Vierailija
25/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänestä voisi olla loukkaavaa, jos tehdään paperit. Vai olenko liian kiltti ja herkkä tässä suhteessa?

Ap

Vierailija:

Se ei ole törkeää, vaan aivan normaali käytäntö ja pistää ehkä tuttavankin miettimään pyyntöjään vähän tarkemmin.

Vierailija
26/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä lisää lainaa. On totta, että rahaa menee kyseisellä ihmisellä muuhunkin kuin aivan välttämättömään. Tuli mieleen että olen itse tullut joskus vähemmälläkin ihan mukavasti toimeen enkä edes kaivannut parempaa.

Ap

Vierailija
27/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hänestä voisi olla loukkaavaa, jos tehdään paperit. Vai olenko liian kiltti ja herkkä tässä suhteessa?

Ap

Vierailija:

Se ei ole törkeää, vaan aivan normaali käytäntö ja pistää ehkä tuttavankin miettimään pyyntöjään vähän tarkemmin.

Paperit lainasta ja siihen maksu aikataulu, vaikka olisi oma isä tai äiti

Vierailija
28/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä lähisukulainen, jos lainasumma ei ole jokapäiväinen pikkuraha tai muuten sinulle yhdentekevä. Ja vaikka ekalla kerralla maksoi takaisin, se ei takaa, että maksaa jatkossa, mutta paperi lisää todennäköisyyttä. Jos oikeasti lainaa maksaakseen takaisin, on ihan sama, onko paperia tehty vai ei. Jos epäilee omaa maksukykyään, silloin ajatus paperista tietty voi hermostuttaa.

Vierailija
29/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jamassa. Voit auttaa häntä kahdella tavalla. Joko antamalla rahaa säännöllisesti tai sitten lopettamalla lainaamisen kokonaan ja auttaa löytämään sellaisen ratkaisun, jolla pääsee oikeasti jaloilleen ja irti velkakierteestä.

Ja sitten on tietty aina sekin vaihtoehto, että tilanne on niin vaikea ja epätoivoinen, että yksinkertaisesti et pysty läheistäsi pelastamaan. Silloin on tärkeintä huolehtia omasta toimeentulosta, jaksamisesta ja elämän tasapainosta, varsinkin, jos sinulla on lapsia. Ensisijaisesti olet vastuussa heistä, et täysi-ikäisistä, täysivaltaisista vaikkakin läheisistä sukulaisistasi.

Vierailija
30/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse autoin erittäin läheistä ihmistä vuosien ajan ja minusta tuli " apuautomaatti" .

Huomasin, että minun auttamiseni oli itse asiassa este sille, että kyseisen ihmisen piti ihan itse ottaa vastuu omasta elämästään.

Lopulta sanoin, että rahallinen auttaminen loppuu ikävä kyllä nyt, mutta muuten olen valmis olemaan tukena.

Meiltä menivät välit melkein vuodeksi, mutta sitten hän otti yhteyttä ja sanoi ymmärtäneensä kantani täysin ja tiesi minun olleen oikeassa ja siksi se niin paljon satuttikin.

Älä lainaa.

Vierailija
31/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet aikaisemmin lainannut? Oletko siirtänyt hänen tililleen rahaa? Onko 3 vuodessa mennyt yli 3400 euroa?

Ihan vaan senkin takia kannattaa tehdä paperit, että verottaja ei kiinnostu tai jos kiinnostuu, niin on osoittaa että on laina eikä verottajalla ole oikeutta laittaa lahjaveroa.

Itse olen ollut joskus hyvin vastaavassa tilanteessa ja tiesin, että kaikki raha minkä lainaa menee tarpeeseen, mutta sitten heidän omat rahat alkoholiin eli käytännössä olisin siis rahoittanut alkoholistin alkoholijuomia. Päätin, että en auta alkoholisoitumisen pahenemisessa ja kaikki minun rahani menivät sitten sellaiseen, mikä alkoholistilta jää aina kokonaan hankkimatta (kunnon kengät, ulkoiluvaatteet yms.). Jos sinusta tuntuu, että olet heidän holtitonta rahankäyttöään peittelemässä, niin ihan samanlaisesta ongelmavyyhdistä on loppujen lopuksi kyse. On näitä addiktioita muitakin, kuin tuo alkoholismi, vaikka shoppailu yli varojen, pelihimo tms.

Vierailija
32/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava tilanne kyllä sikäli sulla ap, että olet jo kerran lainannut ja kyseessä on kuitenkin läheinen. Ei varmastikaan ole helppoa kieltäytyä. Mutta oikeasti teilläkin on sille rahalle käyttöä, joten sinuna en lainaisi - varsinkin kun tuntuu, että kyseessä on jatkuva kierre. Minä laittaisin tuon saman rahan mieluummin vaikka korkeakorkoiselle tilille. Olkoonkin, että olen silloin kylmä enkä huolehdi lähimmäisistäni. Mutta jos ei toinen osaa hoitaa raha-asioitaan, niin eihän se minun murheeni ole.

Ap kuulostat kyllä fiksulta ihmiseltä. Kerroit, että bruttopalkka on 1500 ja silti olette saaneet paljon säästöön. Sinusta pitäisi monen ottaa oppia! Itsenikin:)

Vierailija
33/33 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös maailma ole pullollaan pikavippifirmoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi